Detailen van je auto, kennis nodig?

Renzo4000

Forumguru
Het is inderdaad niet nodig om ze(pads) direct te wassen. Let wel op dat ze gebruikt worden voor dezelfde doeleinden. Mijn mf doeken was ik wel elke keer in de wasmachine evenals mijn droogdoeken. Let op, geen wasverzachter gebruiken!
 

Kippie-style

Forumguru
@Joske ik gebruik afwasmiddel omdat dit het middel afbreekt in de pad. Uitspoelen blijft er altijd wat achter wat dus een probleem geeft als je ze weer gebruikt de residu is dan uitgedroogt en gaat stoffen als een malle allemaal.kleine korreltjes. Daarom na elke polijstbeurt maak ik ze helemaal schoon de polijstmiddelen gaan er met lauw water wel uit maar de sealant,glaze en wax alleen met afwasmiddel.
 

Renzo4000

Forumguru
@Joske ik zou het er ook niet voor over hebben. Maar voor de fanatieke polijsters is dit wel het overwegen waard. Je pads worden er goed mee gereinigd en gaan langer mee en verdient zich weer terug als het ware.
 

Joske

Forumguru
doen we wel gewoon een homemade exemplaar op een regenachtige zondagmiddag, of in mijn geval, een regenachtige weekdag aangezien ik meestal in het weekend werk :D

Deze komt van: http://www.rotaryclubdetailing.com/viewtopic.php?f=25&t=196

De benodigheden :

Een flinke emmer ( ik heb een emmer gebruikt met een inhoud van 25ltr )
Een Gritgaurd
4 haakse beugeltjes
RVS bouten , moeren en ringetjes
deurstoppers ( kleine rubberen ringen )
silecone kit

spacer.gif
DSCN1571.jpg

spacer.gif
DSCN1574.jpg


Als eerste meet je de hoogte uit waar de steuntjes moeten komen.Houd rekening met de dikte van de grittguard , maar vooral ook met de deksel.En dan goed opletten met hoogte, want vaak valt de deksel aan de midden wat lager uit dan op de rand zelf.Dus de rand staat hoger dan de rest!!!

En monteer je de steuntjes op de juiste hoogte en kit je dit af , zodat het weer waterdicht is.

spacer.gif
DSCN1601.jpg


Vervolgens maak je de deurstoppers vast aan de grittguard.

spacer.gif
DSCN1592.jpg


Met de buitenste 4 heb ik wat langere boutjes gebruikt , zodat deze in de haaksesteuntjes vallen die aan de emmer vastzit.Zo blijft de Grittguard op z`n plek tijdens het gebruik.

spacer.gif
DSCN1594.jpg

spacer.gif
DSCN1602.jpg


En deel je de deksel door 2en en maak je er een gat in zodat de machines erdoor kunnen.En je de deksel voor de helft los kan draaien van de emmer.

spacer.gif
DSCN1598.jpg


En zet je alles in elkaar

spacer.gif
DSCN1605.jpg


En is de zelfbouw klaar voor gebruik :

spacer.gif
DSCN1614.jpg

spacer.gif
DSCN1610.jpg


Zelf vulde ik hem zo ver dat het water een cm boven de grittguard staat.

Ook heb ik rekening gehouden dat ik de machines wat op kan tillen in de padwasher zodat ze vrij komen.En kan je droogdraaien in de padwasher ( of je neemt een 2de emmer waar je hem in kan hangen en daar in droog draait ).
 

Kippie-style

Forumguru
Ziet er goed uit maar zon padwasher vind ik echt zonde geld 1x gebruikt van iemand vind niks.
Tussendoor doe ik de polijstpads uitspoelen uitwringen en dan laat ik hem ff op standje 1 draaien dat water eruit is. De rest hoeft pas na de klus en dan ben ik in kwartier klaar alles schoon en uitgewrongen en dan laat ik ze drogen.
 

Joske

Forumguru
moet je in tussentijd je pads uitspoelen? :sterretjes:

heb duidelijk iets gemist in het detailingverhaal.. wil iemand me eens updaten aub :) ;)
 

Kippie-style

Forumguru
Jah af en toe slaan ze dicht en dan poetst niet fijn meer worden wat droog. Dus dan ff uitspoelen uitlaten draaien dan zijnze weer vochtig en polijst stuk lekkerder maar das ieder voor zich wat die fijn vind werken.
 

Joske

Forumguru
hahaha :D


wat ik er uit opmaak is dat ze alleszins bedoeld zijn om je pad te beschermen tijdens het reinigen ;)

idealiter zou je eigenlijk ook veertjes op de beugels moeten monteren zodat de grittguard op en neer gaat tijdens het reinigen
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezeg heb zo m'n twijfels over zo'n constructie, maar misschien is dat alleen koud-water-vrees. Als ik het goed gezien heb, heb ik de maker van de constructie wel eens gesproken, en zijn motoriek is me niet in positieve zin opgevallen, om het maar eens zo te zeggen.
 
Laatst bewerkt:

H@RM

Senior Member
Wat doen jullie met je spullen na het detailen?

(dus de pads, applicators, doeken, etc...)


Na 1 keer gebruiken al het wasmachien in? Of paar keer gebruiken en dan wasmachien in?

Het ding is, (oa omwille van mijn nek..) ga ik de auto in 'stukken' aanpakken, verspreid over een paar dagen, dus zou ik een pad 24u kunnen laten liggen en vervolgens verder gaan waar ik gestopt ben?

Graag jullie advies :D

Buiten het feit om dat schone spullen lekkerder werken. Waarom zou je risico willen lopen dat er op wat voor manier dan ook vervuiling in je pads/doeken komt die mogelijk weer krasjes of andere schades veroorzaken. Je investeert zo veel tijd om jouw auto onder handen te nemen dan maken


Wat betreft het reinigen van de pads tussendoor;
Tijdens het polijsten (helemaal als je met grovere combinaties bezig bent) lopen de pads vol met overtollig product. Dat neemt niet alleen de "cuttingfactor" van de pad af. Het zorgt ook nog voor extra gewicht. En dat in combinatie met de centrifugaal krachten kan er voor zorgen dat je pad explodeert, implodeert of het schuim loskomt van de velcro

Plaatjes ter illustratie
images


Een padwasher scheelt een hoop tijd. Maar is een hele investering. Ik zou niet meer zonder willen.


Ik vond mezelf al onnoemelijk goed bezig met m'n meguiars pakketje met 2 app.pads en wat uitwrijfdoekies.. Door @Joske en Corne heb ik weer een lesje nederigheid geleerd :D

Staar je niet blind op wat anderen allemaal kopen. (No offence) Gebruik de spullen waar jij je goed bij voelt en als dat het resultaat geeft waar jij blij mee bent zou ik het daar lekker bij houden. Anders eindig je met weet ik hoeveel spullen die je nooit meer gebruikt. (kan ik je uit ervaring vertellen)
 

Cordoba

Forumguru
H@rm zo'n gescheurde pad, komt niet door (regelmatig) droogdraaien bij te hoge snelheid en teveel water in de pad? Ik ken het alleen via het www en bij mijn weten eigenlijk altijd door verkeerd gebruik, productfout, of een combinatie van beiden.

Wat het gebruik/aankoop van spullen betreft: eigenlijk iedereen die zich met detailen bezig houdt, heeft zaken die ie nooit of veel te weinig gebruikt. Daarom zijn meetings waar je demo's ziet van detailingspullen, en waar je zelf ook producten mag proberen zo nuttig: als je kritisch bent, kan het enorm helpen om de hoeveelheid overbodige spullen enorm te beperken.
 

Cordoba

Forumguru
Gelukkig ben ik geen goede detailer, dus hoef ik geen advies te geven. :D

Serieus: ik zie mezelf niet als echte detailer, meer als iemand die wel eens wat aan detailen doet, en er wel aardige kennis van heeft.
 

CDK

Forumguru
Voordat mensen ook op het idee komen om Geyon TAR te kopen om teer te verwijderen NIET DOEN! 70% is petroleumether en 30% limoneen ofwel petroleum met een maskeringsluchtje wat 30 x zoveel kost als een fles wasbenzine die hetzelfde werk doet, laat je dus niet f#cken door meneer T van de firma C :deuk:
 
Bovenaan Onderaan