Een nieuwe aanwinst - van 21 jaar oud.

rudolfi

Forumguru
Heb zelf nu nog een MB 380SE die komt ook weinig buiten in de winter. Hier wel want toen was hij net terug van de Tectyl boer.
264t34n.jpg
 

Connexie

Forumguru
Nuance zit in de mooie winterdag: waterig zonnetje, net een beetje dooi. Weg lekker droog en geen kans op winterse neerslag.
Mijn cabrio komt eens in de maand (liefst vaker) buiten, gewoon om dat het hobby is. En omdat schorsen niks oplevert en stilstaan ook jammer is.

Genieten! Ook al is het frisjes :jaja:
 

Baphi

Forumguru
Bij ons slaapt onze "schone" elk jaar van ongeveer oktober t/m maart. Even starten en warm laten draaien is eigenlijk niet goed. Beter kun je dan een flink stuk rijden. Wij rijden pas weer in maart en dan is het sleutel omdraaien even benzine door de leidingen laten pompen en dan wordt ze altijd weer wakker. Mooiste moment van het voorjaar!!
 

micky

Forumguru
Nuance zit in de mooie winterdag: waterig zonnetje, net een beetje dooi. Weg lekker droog en geen kans op winterse neerslag.
Mijn cabrio komt eens in de maand (liefst vaker) buiten, gewoon om dat het hobby is. En omdat schorsen niks oplevert en stilstaan ook jammer is.

Genieten! Ook al is het frisjes :jaja:

Schorsen? wat is dat:deuk:
 

micky

Forumguru
Even starten en warm laten draaien is eigenlijk niet goed. Beter kun je dan een flink stuk rijden.

Tja, dat hoor je wel vaker, mijn DS heeft ongeveer 235.000km gereden in 40 jaar de motor is nooit gereviseerd geweest, verbruikt geen olie (minder dan 0,1 liter op 1000km) en werd gewoon in de winter warm gedraaid. Ik snap dat veel mensen hier op tegen zijn, maar ik vraag me dan af, waarop is het gebaseerd? is het van horen zeggen? ik ben de 3de eigenaar en ken de 2de eigenaar persoonlijk, die heeft hem gekocht toen hij 7 jaar oud was, 32 jaar gehad en ik heb hem nu een jaar, hij is net 40 geworden. Het is trouwens een 2,3 liter injectie 4 cilinder.
Begrijp me niet verkeerd, ik kan het persoonlijk niet technisch onderbouwen dat het niet slecht is, ik weet alleen dat ik ook de nieuwe auto's meestal laat warmdraaien in de winter voordat ik ga rijden.
 

MarcoO2

Forumguru
Hm, ik denk niet dat ik deze Alfa in de winter veel buiten laat komen. Hij gaat nu zo'n beetje z'n winterslaap in, denk ik, en in t voorjaar zie ik hem wel weer. Dat overleeft hij prima. Beter in ieder geval dan het vocht met (als je pech hebt) pekelresten. Dat doe ik deze auto in topstaat écht niet aan.
 

EdK

Forumguru
Accu druppellader op de accu dan blijft die ook lekker op pijl en start die ook meteen in voorjaar weer...
Leer en lak ff goed in vet zetten en katoenen hoes erover en dan kan die dienstdoen als verstopplaats voor de zoon tijdens het verstoppertje spelen.....
 

MarcoO2

Forumguru
Jij snapt het Ed! ;) Hij "slaapt" aan de druppellader en heeft zelfs een heuse, originele Spider "autopyama" aan. Wist niet eens dat dat woord bestond... :D
 

EdK

Forumguru
Dat is niet een kwestie van snappen hoor @MarcoO2 , maar meer het vertroetelen van je tweede liefde en haar het beste gunnen en af en toe geven.....
Alhoewel ik zomer en winter me eerste liefde liever zonder pyama zie hoor.....;)
 

MarcoO2

Forumguru
Hm, ik denk niet dat ik deze Alfa in de winter veel buiten laat komen. Hij gaat nu zo'n beetje z'n winterslaap in, denk ik, en in t voorjaar zie ik hem wel weer.
Ik was te voorbarig :D

Heb hem van 't weekend direct weer de garage uit getrokken, lekker wezen toeren met de kleine man ernaast. Cabrio + pontje = gegarandeerd plezier ;)

WP_000682A by marcoeoscanon, on Flickr
 

MarcoO2

Forumguru
Met dank aan een tip bij de buren van skodaforum.eu kreeg ik onderstaand artikel onder ogen. Leuk, en herkenbaar!


Dwars door het Autovisie-archief: Moderne klassieker

thumb



door Mitchel van Essen | redactie Autovisie
De door Pininfarina's meesterhand gestileerde cabriolet is sinds zijn introductie in 1966 tal van keren gewijzigd. In 1990 reden we met de laatste versie van de legendarische Spider, waarbij Alfa Romeo terruggreep op de oervorm.

Onze testredacteur destijds: ''De Alfa Spider in zijn laatste gedaante: de gave vorm is terug te vinden in het nieuwe ontwerp. Dat de plaatsing van het kentekenbord in Nederland de voorkant echter ontsiert, is bijzonder jammer. Hoe dan ook, de Spider is hersteld in zijn oude pracht en praal.'' Heel modern vonden we de 'vernieuwde' Spider alleen niet. Het was destijds natuurlijk al een auto die een kwart eeuw rondreed. Maar begin jaren negentig wel de laatste Alfa Romeo die nog rondreed met achterwielaandrijving.

Verbeteringen
"Een belangrijke verbetering is de stuurbekrachtiging die standaard wordt geleverd op de nieuwe Spider", schreven we. "Ook heeft het model een zelfblokkerend differentieel.'' Deze 2,0 liter beschikte destijds over 120 pk bij 5.800 toeren, terwijl het maximum koppel 157 Nm bij 4.200 toeren bedroeg. Een sprint van 0 naar 100 km/h ging volgens de fabriek in 9,4 seconden. De auto kon een topsnelheid van 190 km/h halen.

Flaneren

Deze prestaties waren ruim voldoende voor de Spider, want over zijn doel waren we duidelijk: "Dat is flaneren, lekker toeren in een leuke omgeving, de detailkaarten uit de kast halen, een aantrekkelijke route zoeken en genieten met de wind door de haren.'' Het rijgedrag viel alleen wat tegen en was toen al niet meer bijtijds. ''Zelfs op geringe oneffenheden vertoont de Spider een springerig karakter, maar dat heeft voor velen ook weer z'n charme. Wat overigens niet wil zeggen dat je er gemakkelijk mee in de fout gaat: de wagen waarschuwt tijdig.'' Schakelen ging gelukkig wel soepel.

Opties

Voor een bedrag van 54.390 gulden (omgerekend en niet gecorrigeerd voor inflatie nu 24.681 euro) kreeg je een rijk uitgeruste Alfa mee van de dealer. Zo waren elektrisch bedienbare buitenspiegels, elektrische antenne, lichtmetalen wielen, getint glas en stuurbekrachtiging standaard. We sloten ons testverslag af met de volgende woorden, die nog steeds van toepassing zijn: ''De Alfa Spider 2.0: een moderne klassieker.''

bron: check.

Klik hier om het originele testverslag van Autovisie te lezen.
 

MarcoO2

Forumguru
Gistermiddag dacht ik "de zon schijnt, ik ga ff touren". Niet dus - accu dood :D

Heb ik me eerst suf gezocht naar de accu (boekje lag natuurlijk nog thuis...), uiteindelijk lekker weggebouwd gevonden. Maar zonder boekje niet aangedurfd om 'm met startkabels aan m'n O2 te hangen, binnenkort dus maar even op m;n gemak terug. Eens zien of de accu nog te reanimeren is, en maar even een druppelladertje kopen :)
 

ArjanHoek

Forumguru
Haha leuk man die kleine mee voorin :thumbsup:.
M'n oudste gaat ook altijd mee in de Skoda, kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Leuke auto trouwens!
 

MarcoO2

Forumguru
Haha ja, die staat te springen zodra hij ziet dat ik de sleutel van die Alfa pak... "papa mag ik ook in die groene auto?"...
 
Bovenaan Onderaan