EGR terugroepactie petitie / brief.

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansS

Nieuw lid
In februari hebben ze in mijn Skoda fabia Combi greenline ook de EGR klep vervangen. net 3 maanden buiten garantie. De importeur heeft 70% van de materiaalkosten betaald, ik de rest + het werkloon.
 

w.r.

Lid
Er is een coulance regeling in de strikte zin des woords, feitelijk is er geen coulance regeling onder bepaalde omstandigheden De regeling is 100.000 met een maximum van 3 jaar en het geheel zal wel zijn onder de voorwaarde dat de auto dealer onderhouden wordt

Wie dus zijn auto niet dealer laat onderhouden loopt dus het risico dat hij opdraait voor een onderdeel welke in geen enkel opzicht aan de conformiteistregeling voldoet

Sneuvelt bovendien het ding met 70.000 maar na 3 jaar wordt men ook opgescheept met onevenredig hoge kosten door de kosten van het onderdeel in combinatie met de complexiteit van de montage
 

w.r.

Lid
100.000 km of 3 jaren leeftijd dus.
Ik moest net mijn wachtwoord resetten en kreeg het zinnetje ter afmaken iemand blij maken met een dode mus dat is dan wel heel toepasselijk :(

Overigens is mij 1 ding nog steeds niet duidelijk stel de EGR klep begeeft het krijg ik dan een gemodificeerde EGR wat duidelijk beter is of een klungel van pon op garantie of iets wat daar voor doorgaat welke weer na enige tijd het begeeft
 
Hoi heb even een vraagje omtrent die EGR.. Ik heb nou inmiddels 80.000 km gereden en 2 keer is dat oranje motormanagment lampje gaan branden. De eerste keer was bij ongeveer 40.000 km op de snelweg op Duitsland. Na uitschakelen en inschakelen motor ging hij weer uit. De 2e keer was na een lange rit uit Duitsland rond de 60.000 km. Ook daarna ging hij naar een dag weer vanzelf uit. Ik heb toen alsnog bij de garage uit laten lezen, maar volgens de garage was er niks bijzonders te vinden uit de logs.

Kan ik er van uit gaan dat het bij mij ook om die EGR gaat, of heeft dat motormanagment systeem vaker storingen?
Heb nu 80.000 op de teller en de auto wordt in Oktober 3 jaar. Is het verstandig dit euvel aan te kaarten bij de garage en onder coulance voor de zekerheid het onderdeel te laten vervangen of is het probleem zeker niet bij alle auto's het geval??
 

w.r.

Lid
Die EGR komt met zekerheid alleen een kwestie van tijd en dat is bij alle diesel auto's van toepassing, de kwestie bij de fabia greenline is dat die wat eerder komt respectievelijk kan komen dan bij vergelijkbare auto's

Er bestaat ook geen zekerheid dat bij vervanging een gemodificeerde versie wordt gemonteerd, eerder poste ik daarover maar kreeg daarop geen antwoord

Ik verwacht trouwens niet dat ze je coulance geven op vervanging van onderdelen die bij wijze van spreken preventief worden vervangen

Het probleem bij de greenline is overigens dat het onderdeel onevenredig duurder is dan bij vergelijkbare auto's in zijn klasse met een duidelijk verkeerde montage plaats waardoor de vervanging of schoonmaken extreem hoog liggen respectievelijk extreem veel hoger liggen

Overigens als je dat ding toch gaat vervangen laat dan het gehele inlaat traject inclusief turbo meenemen/reinigen
 
Twee weken geleden, tijdens een vakantie in Duitsland begon bij onze Fabia Greenline 1.2 TDI (70154 km, sept.2010) de voorgloeispiraal op het dashboard tijdens het rijden te knipperen, en begon de motor bij lage toerentallen in te houden.
Braaf volgens het instructieboekje zijn we toen voorzichtig naar de dichtstbijzijnde Skoda dealer in Grafenau gereden, die heeft de EGR koeler voor €750,- vervangen, we waren de auto 3 dagen kwijt. Volgens de dealer hadden we gewoon pech. Nu ik dit op het forum lees, geloof ik dat ik heb betaald voor fouten van de fabrikant. Heb ik nog kans om nog iets van het betaalde bedrag terug te krijgen?
 

w.r.

Lid
Ik verwacht dat je wel dit onderdeel i.c. de defecte EGR klep met koeler met deze kilometrage en leeftijd vergoed gaan krijgen

Er zijn berichten tot mij gekomen, ik druk mij om juridische redenen voorzichtig uit, dat de laatste software update zorgt dat de EGR klep minder vaak en minder ver en ook een dummy slag maakt na enige tijd, een en ander om de verwachte leeftijd voor overlijden van de EGR omhoog te schroeven

de huidige coulance is 3 jaar of 100.000 en waarschijnlijk mits dealer onderhouden

Nou rijden er maar weinig Greenlines deze kilometrage per jaar

De gehele policy wijst maar een richting uit mijns inziens dat men alles er aan doet om het PROBLEEM OP TERMIJN af te wentelen op de consument

Mijn voorkeur gaat uit de EGR petitie opnieuw op te starten en coulance te eisen 150.000 km met onbeperkte kilometrage met verval eis dealer onderhouden
 

w.r.

Lid
Mijn voorkeur gaat uit de EGR petitie opnieuw op te starten en coulance te eisen 150.000 km of 7 jaar en uiteraard eis dealer onderhouden laten vervallen

Overigens was er laatst iemand die klaagde over hoge dealer kosten door die 15.000 km beurten en waarbij een 60.000 beurt rond de 500 euro was

Als we nu toch aan petities doen kunnen we net zo goed de piezo inspuiters meenemen, waarschijnlijk levensduur niet boven de 120.000 km en dan wordt dat eens zo goedkoop voorgestelde karretje plots peperduur , mede in aanmerking genomen dat mij een bekende dealer eens voorspiegelde dat de belasting na 2014 slechts enkele tientjes per kwartaal zou zijn

Overigens was die dealer zo dom dat ook nog eens te doen met meerdere getuigen er om heen dus als Pon een probleem heeft met mijn uitspraak moet die zich nog maar een paar keer achter de oren krabbelen
 

MacManiac78

Forumguru
Ik vind het wel heel erg ver gaan om ECU software zo te laten programmeren dat een EGR het eerder begeeft. Om welke reden zou men dat willen? De 1.2 TDI's een kort leven geven zodat de klanten sneller een 'nieuwe' auto kopen, waarbij ze dan eerder geneigd zullen zijn een niet PON auto te kopen? Daarnaast is de werking van de EGR gewoon te loggen middels VCDS. Ik heb geen rare afwijkingen gezien.
 

Bart1979

Actief lid
Lijkt mij een goed plan om de petitie opnieuw te starten. Als ik iets kan bijdragen, dan hoor ik het graag.

Groet, Bart
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb af en toe het idee dat er inmiddels ook allerlei onzinverhalen in wereld zijn - al dan niet door dealers in het leven geroepen.
 

Bart1979

Actief lid
Tja ik lees ook op het seat ibiza ecomotive forum dat er tegenwoordig een software-update is die wordt aangebracht als de auto binnen komt bij de dealer. Deze zorgt voor een ander gedrag van de EGR waardoor deze minder snel vervuilt en indien deze faalt, gebeurt dit pas op een later tijdstip.

Kortom, er is wel wat aan de hand met die EGR's en dat wordt ook door de importeur cq de fabrikant erkend denk ik en er wordt wel wat aan gedaan. Of dit het probleem oplost of op een later tijdstip afwentelt op de klant, dat is een andere vraag.

Denk dat het nog steeds zinnig is dit op een gecombineerde manier onder de aandacht te brengen bij de importeur en bij instanties zoals Kassa, Radar, etc.

Indien ik iets kan doen, hetzij als coordinator of in een andere rol, dan hoor ik dat graag.

Groet, Bart
 

MacManiac78

Forumguru
Feit is en blijft dat deze ergernisklep te snel blijft begeven. Software update of niet.... (Blijf dat een sterk verhaal vinden hoor..... want geen enkele fabriek geeft prijs wat een update inhoud.)
 

w.r.

Lid
Mijn probleem is dat ik een Italiaanse import heb, wat heet probleem de Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline is completer afgeleverd met 3 spaaks stuurwiel, extra verlichting voor de passagiers en in metalic uitgevoerd en dat alles bijna 4 duizend euro goedkoper als bij de regulaire Skoda dealers die kennelijk de knip en scheerprijzen van Pon hanteren:maakmegek:

Gevolg is wel dat ik afhankelijk ben van fabrieksgarantie en coulance en daarvoor kan maar een ding gesteld worden mijn in ziens dat die door Pon slecht mondjesmaat en met heel veel stribbelingen uitgevoerd worden

In casu ben ik tevens afhankelijk van een bedrijf dat de import verzorgd heeft en ik vind niet dat die bij minimale marges de prijs moeten betalen voor het beleid van Skoda en of Pon

Juridisch gezien zal eerst in kaart gebracht worden bij welke auto's het probleem optrad en in welke mate, maar een rondje googlen lijkt erop te wijzen dat het probleem veel meer omvattend is en dat in ieder geval ook de Polos en Ibizza's getroffen worden en niet alleen in dieseluitvoering

Tevens zijn er berichten te vinden dat het niet alleen het hangen van de klep is maar de EGR kleppen zelfs intern koelvloeistof lekken

Nou kunnen we wel zo ene petitie starten maar vrees dat Pon daar compleet lak aan heeft

Er is een veel effectievere methode maar dan moeten we allemaal samen werken

Hoge google noteringen ontstaan door dwars en interne linking, door binnen sites onderling te gaan verwijzen naar posts met de bijbehorende tekst en URL's

Tevens door te verwijzen naar andere sites met weer op te nemen de externe URL's

Voor de rest neemt de effectiviteit toe door in het thuis land van VAG te opereren, in casu Duitsland

Voor de rest kunnen we afspraken maken welke keywords we opnemen

Voor de rest kiezen we alleen top level domeinen

We hebben samen de macht van de social media
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan