EGR terugroepactie petitie / brief.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bart1979

Actief lid
Dat klinkt als een idee, maar ik heb eigenlijk totaal geen kennis van de werking van dat soort dingen. Wel op de hoogte dat social media een hoop teweeg kunnen brengen, dat is duidelijk. Maar hoe je via links kunt zorgen dat google voor je werkt...dat weet ik niet helaas.
 

MacManiac78

Forumguru
Om te beginnen lijkt me het een idee om de koppen van de grotere fora bij elkaar te steken.
Googlen op Seat + Forum geeft al vele hits. Als het de bedoeling is om al die fora bij elkaar op een pagina te zetten, dan is dat slechts kopiëren plakken van de links verwijzend naar TDI + EGR + Skoda / VW / Seat. Of moet er gezocht worden naar URL's waar het probleem met de klep op beschreven wordt?

PS. Een kleine verbetering... een EGR klep zelf bevat geen koelvloeistof. De EGR koeler wel. De uitlaatgassen worden door de EGR koeler geleid, waar koelvloeistof langs stroomt, waarna het weer terug de motor in gaat om te voorkomen dat er een optimale verbranding plaatsvind om zo de vormig van NOx tegen te gaan. (En om de auto eerder op bedrijfstemparatuur te krijgen.)
 

w.r.

Lid
Inderdaad de koeler die lekt maar voor zover ik die posts zag lijkt het erop dat de koeler zo lekt dat het na de eigenlijke klep komt, maar dat even terzake Overigens ontstaat door het retour leiden geen optimale(re) verbranding die zou er pas zijn bij uitsluitend schone lucht, er ontstaat zelfs geen hogere verbrandingstemperatuur maar een lagere welke als gevolg heeft lagere uitstoot stikstofoxide Het optimale ziet dus niet op de verbranding maar op de uitstoot van stikstofoxide

Het is niet het idee een site te maken met allemaal url van andere sites, essentieel is eigen content, daarmee bedoel ik niet dat het u zelf over komen is maar dat de content uniek is Dat dus de inhoud niet elders voorkomt woordelijk, maar de inhoud als zodanig wel weer waarbij dan de gebruikte keywords essentieel zijn

Maar dat wordt weer gemixed met urls's van andere sites

Het repliceren/herhalen van bepaalde delen van de content, zorgt dat google hier een unieke hogere waarde aan toekent

Stel we nemen de volgende zin nl dat vag VOLKSWAGEN SKODA SEAT ernstige problemen kent met de Egr klep en zeer hoge kosten aan onderhoud mede brengt dan laten we steeds dat stukje terug komen, we kunnen dat laten volgen met dat Pon in onze ogen een onvoldoende coulance regeling kent De losse woorden in de zin zijn dus de keywords, die mixen we in ons eigen verhaal

Voorbeeld U schrijft over het onderwerp onderhoud van uw skoda en meld daarin dat u geconfronteerd werd met hoge kosten , in dat geval hebben we dus al 3 keywords Enkele zinnen later waarschuwt u dat u elders las over defecte EGR Kleppen, dan hebben we er dus al 5 Nu schrijft een heel hoop andere zaken en achterin uw betoog gaat u weer op die EGR klep verder, nu heeft u dus 5 het keyword en 2 maal de herhaling van een keyword

Hoe sneller u het aantal keywords gebruikt en herhaalt des te beter

Als u een onderwerp mag kiezen gebruikt u weer de slagzin of de keywords en bij voorkeur herhalen keywords in uw betoog

We kunnen deze informatie ook mixen in artikelen over ervaringen met Skoda en onderhoudskosten

Het doel is niet imago schade aan het merk toe te brengen, het is aan ons ook niet toe te rekenen dat eventuele imago schade ontstaat, dat heeft de VAG groep aan zich zelf te wijten door onvoldoende aandacht aan het probleem te besteden en ene passende oplossing te bieden door een coulance in het leven te roepen welke uitgaat van ene onrealistisch aantal kilometers in 3 jaar, de eis van dealer onderhouden en het maximaliseren van ene coulance regeling van 3 jaar waarbij reeds velen grote delen en\of zelfs geheel hebben moeten betalen van respectievelijk aan het herstel van meergenoemde defecte EGR kleppen bij VAG producten

Feit blijft wel dat het risico van eventuele imago schade de kans op een definitieve oplossing door VAG zoals ons die voorstaat meer kansen bied tot realisatie op korte termijn

Overigens als het aantal jaren opgevoerd zou worden en de eis van dealer onderhouden zou weg vallen dan kon het weleens zijn dat we allemaal een claim hebben en daar zal PON niet echt veel zin in hebben vandaar de pappen en nathouden software en de coulance zoals op tot heden

Overigens voor de insiders het onderstrepen en bold schrijven doe ik niet voor niks, ook daar hecht google waarde aan

Als de beheerders het goed vinden start ik een nieuw topic en zal ik de google demonstreren, dan gaan we er tegen aan :D

De doelstelling is een top 3 notering te krijgen, bij voorkeur uiteraard een top 1 waarbij iemand die ook maar iets intypt of vraagt over skoda in google direct die problemen met die EGR klep voor zijn neus krijgt
 
update van mijn bericht #69 van 13-07-2013:
Nadat ik de importeur had gemailed over mijn situatie met de vervangen EGR klep hoorde ik
vandaag van onze dealer dat VAG al mijn reparatie kosten zal vergoeden.
 

Bart1979

Actief lid
Dat is goed nieuws! Mooi dat je alles vergoed hebt gekregen. Desalniettemin weten we nog niet of dit nu altijd zal gebeuren, en tegen welke voorwaarden het gebeurt (onderhoud, kilometers, etc). Voor mij staat het initiatief dus nog!
 

w.r.

Lid
De coulance betreft slechts 3 jaar met een max van 100.000 km en onduidelijkheid over of de wagen dealer onder houden moet zijn Met kunstgrepen wordt nu getracht te zorgen dat de skoda fabia 1.2 TDI niet binnen de 3 jaar sneuvelt en daarna mogen we allemaal zelf opdraven voor de mega kosten voor een auto die duidelijk een design fout heeft, een onevenredig duur onderdeel nl die EGR en kennelijk zo gemonteerd is dat de auto half uit elkaar gehaald moet worden voor vervanging

Mijn voorkeur gaat uit naar het media offensief en het op de man spelen met een nieuw topic daarin heel duidelijk aangeven gebrekkig product skoda fabia greenline VAG 1.2 tdi - slechte coulance regeling VAG en Pon automobielen

Het is van de zotte dat VAG volkswagen skoda een auto op de markt brengt waar vele niet eens de 40.000 km halen en daarna 900 euro mogen betalen voor vervanging EGR klep, zelfs als die nu eenmalig vervangen wordt op basis van coulance bent u de volgende keer zelf aan de beurt

Dit onderdeel had bij de oudere fabias een levensduur van rond de 200.000 km

Bovendien als er geen coulance komt die bijvoorbeeld tot 150.000 km met een maximum van 7 jaar dekt of zelfs nog beter een afdoende oplossing door een nieuw verbeterd onderdeel wat denk u dat uw fabia greenline 1.2 TDI straks bij inruil waard is

Overigens ben ik van mening dat skoda de reparatie op basis van coulance minimaal 3 jaar zou moeten garanderen
 

MarcBeckers

Nieuw lid
Ik heb een fabia met EGR koeler problemen. De fabia is van april 2011 en heeft 49000 km gelopen.
Ik heb geen enkele storing gehad / storingslampje zien branden maar bij het uitlezen van de computer voor een andere storing kwam de fout aan de EGR koeler te voorschijn.

De auto heb ik sinds mei 2013 en de 15000 en 30000 km beurt zijn gedaan door een skodadealer. Toen ik de auto kocht met 45000 op de teller heeft de garage (GEEN SKODADEALER) de 45000 km-beurt uitgevoerd.

Ik ben met de auto naar Schmitz in Beegden gegaan en deze heeft aangegeven dat de koeler kostenloos zal worden vervangen. De coulanceregeling is dus 3 jaar of 100000 km en klaarblijkelijk niets te maken met dealeronderhoud. Sterker nog; er werd niet eens naar gevraagd en de onderhoudshistorie heb ik niet hoeven tonen.

Ik hoop dat dit voor anderen ook goed nieuws is dat er niet persé dealeronderhoud moet plaatsvinden om onder de coulanceregeling te vallen.

Wellicht verstandig om de je fabia voordat hij 3 jaar is uit te laten lezen want de egr koeler heeft bij mij geen storingslampje geactiveerd!!!

De keerzijde van de medaille is dat Skoda Schmitz in Beegden er een nieuwe klant bij heeft ;)

Marc
 

w.r.

Lid
Was wat uw andere storing en wat waren de eventuele andere klachten ?

Was er sprake van een vastzittende klep of misschien een lekkende EGR koeler?

Voor de rest ben ik ook geïnteresseerd of er wellicht anderen zijn met een Skoda Fabia , Polo Blumotion of ibiza met EGR problemen met een bouwjaar 2012 of 2013 en zo ja bij welke kilometerstand
 

MarcBeckers

Nieuw lid
Was wat uw andere storing en wat waren de eventuele andere klachten ?

Was er sprake van een vastzittende klep of misschien een lekkende EGR koeler?

Voor de rest ben ik ook geïnteresseerd of er wellicht anderen zijn met een Skoda Fabia , Polo Blumotion of ibiza met EGR problemen met een bouwjaar 2012 of 2013 en zo ja bij welke kilometerstand

Hallo,

zoals in mijn eerder post staat was het de koeler.
het "probleem/storing" waarvoor ik in de garage kwam was dat de dagrijlamp stuk was (in de mistlamp) en ik deze niet zelf kon vervangen omdat ik er niet goed bij kon komen.

De skodamonteur had de lamp vervangen, maar deze deed het nog altijd niet omdat de storing nog niet uit het (canbus)systeem was verwijderd. Normaal gesproken is dan het van het contact halen van de auto voldoende om de storing te wissen, maar bij mijn auto niet.
Toen is hij aangesloten op de computer en heeft hij de storing eruit gehaald en de auto uitgelezen waarbij de storing EGR koeler tevoorschijn kwam.

Marc
 

Bart1979

Actief lid
Dank voor je tip! Laten uitlezen is dus wel een goede optie inderdaad, dat ga ik zeker laten doen voordat de garantie afloopt (na aankoop 1 jaar ZekerSkoda garantie). Dat zet me ook aan het denken over dealer onderhoud, het is ook niet volgens de wet dat ze dit verplichten overigens, zolang het maar volgens de fabrieksvoorschriften gebeurt. Denk dat ik het eerste jaar toch bij de dealer ga, en voor het einde van de garantie een afspraak maak om alles te laten checken cq uitlezen en nog repareren, dan heeft de dealer ook nog kans om zijn zaken te claimen bij de importeur. Vooralsnog geen problemen met mijn Fabia, maar ik heb dan ook pas 8000km gereden (stand nu 20.500km). Hopelijk blijft dat zo nog lange tijd! Auto bevalt super goed, en dat mag ook gezegd worden.
 

Dick1976

Nieuw lid
Ook wij waren vandaag aan de beurt. Het voorgloeilampje ging knipperen.
Mijn vrouw is gelijk naar de garage gereden, waar de motor is uitgelezen.
De computer gaf aan dat er een storing bij de startmotor plaats had gevonden en dat dit al de tweede keer was.
Voorlopig doen ze er niets aan. Als het weer gebeurt moeten we terugkomen.
Ze zeiden dat het niet de egr klep was.
Ik vind het wel opvallend dat toen ik gisteren in de auto reed, hij echt enorm zuinig was. (normale ritjes ongeveer 4,1 en gisteren gemiddeld 3,4)
Ik ben bang dat het toch iets met de egr klep te maken heeft.
 

ertromp

Forumguru
Super welkom hier Dick1976! Altijd leuk een berichtje.
Tja mooi dat de auto zuiniger is geworden :D Als nu de storing niet meer terugkomt en de auto blijft zo zuinig dan kun je toch onmogelijk bang zijn?

Maar inderdaad op basis van een computer worden er al snel conclusies getrokken. Enig doorzoeken kan wellicht tot andere inzichten leiden. Houd het in de gaten!
 

Canon-Eye

Forumguru
Zit je zomaar ineens vrijwel op het fabrieksverbruik - hóéóéóé doe je dat?:sterretjes:
(Er zijn wel eens ernstiger problemen - hopelijk blijft het hierbij...)
 

Dick1976

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties!
Hij is van 2011-03 en heeft 28500 gelopen.
Gisteren was ik blij verrast over het gebruik, maar nu denk ik dat het weleens met die klep te maken kan hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou... dan zou je toch vooral (ook) andere dingen moeten merken. Dit lijkt me niet het eerste c.q. belangrijkste symptoom.
Er is al een heleboel over geschreven op dit forum. Zoek maar eens op EGR (maar neem daar wel een snipperdag voor...).
 

Dick1976

Nieuw lid
Ja, als ik ooit de tijd heb zal ik dat doen.
Ik merkte de laatste tijd ook dat de motor soms een beetje inhield bij accelereren, niet heel veel maar toch voelbaar.
 

jan49

Actief lid
Hoi mijn schoonvader krijg maandag een nieuwe EGR klep heeft pas 40.000 km weg de fabia is van 2010
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan