EGR terugroepactie petitie / brief.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald1903

Nieuw lid
Hoi,
Gisteren was mijn Fabia uit 2012-11 en 45.000 km aan de beurt. Geen vermogen meer en een knipperend voorgloeilampje op het dashboard. Direct de auto bij de dealer ingeleverd. Morgen gaan ze er naar kijken, maar ik ben er bang voor dat het de egr klep is. Nou is die van mij een lease auto en loop ik geen financiele risico's, maar ik vind het triest dat dit soort productiefouten steeds maar weer op de consument wordt afgeschoven met slechte coulanceregelingen.
 

ronald1903

Nieuw lid
Dat klopt, voor mij wel. Maar dat zal niet voor iedereen zo zijn. Bovendien heb ik zelf bij opel ook meegemaakt dat bij een overduidelijk geval van productiefout er heel moeilijk gedaan wordt.
 

aidemos

Nieuw lid
Vorige week bij de APK werd bij mijn Skoda Fabia 1.2 TDI van 11 oct. 2010, geconstateerd dat de EGR koeler defect was, dit na 87.000 km. Second opinion bevestigde dit en bij navraag bij mijn garage werd er verteld dat er coulance werd betracht, men zei niet welke, en dat hij gerepareerd zou worden door de dealer, maakte ook niet uit bij welke, alleen moest dat bij Skoda gebeuren, alleen..... de beurten moesten wel allen gedaan zijn bij Skoda. En ik had de laatste beurt elders laten doen, dus dit feestje ging niet door. Na een melding gedaan te hebben bij Skoda zelf werd er aandacht aan mijn probleem besteed en zouden ze de zaak gaan bekijken, waarop ik echter zei dat dit te lang ging duren en ik mijn auto wilde laten maken, want ik heb hem hard nodig voor mijn woon-werkverkeer. Het verschil tussen laten repareren bij een dealer of elders is zo,n 350 a 400 Euro, en omdat ik geen duidelijkheid kreeg van Skoda heb ik besloten om dit niet meer via hen te spelen, duurt te lang en zeggen toch niks toe, en mijn verlies te nemen. Dat ik al 6 jaar Skoda rijdt, met veel plezier tot nu toe, wordt me nu toch een beetje het plezier ontnomen op de manier waarop de VAG groep en Skoda (PON) omgaat met de vele problemen die er zijn met de EGR koeler, (en ong. een maand geleden hebben wij een module moeten vervangen die de klepstand in de katalysator regelde), allemaal problemen die binnen drie jaar echt niet mogen gebeuren, en anders moet je dat netjes oplossen. Ik overweeg nog om juridisch dit aan te vechten, want volgens het consumentenrecht moeten deze onderdelen geacht worden pas na ong. 200.000 de geest te geven. Ik heb Skoda altijd aanbevolen bij kennissen, collega,s, familie, vrienden maar denk er nu inmiddels anders over, ik gun geen van allen deze ellende en de manier waarop PON omgaat met zijn klanten, een terugroepactie is al lang gerechtvaardigd, maar door mensen nu aan het lijntje te houden denken ze geld in de knip te houden, maar wat dit op de lange termijn oplevert kun je zelf wel invullen!!!!!
 
Laatst bewerkt:

Lexris

Lid
Naar aanleiding van de vele berichten is het waarschijnlijk verstandig, dat een en ander nu wederom een keer aangekaart moet worden bij de importeur PON. Zij moeten een duidelijk standpunt innemen en deze onderdelen en reparatie volgens mij volledig vergoeden. Dit draadje ove de EGR klep staat alllang open. Moet volgens mij ook bij PON bekend zijn. Laat PON in samenwerking met de fabriek tot een echte oplossing/terug roepactie komen en zorgen dat alles naar volle tevredenheid van de VAG rijders wordt opgelost. Zal waarschijnlijk ook wel spelen bij de andere gelijkwaardige VAG types.
 

Lexris

Lid
Ik denk dat ieder berijder die er last van heeft dit zelf zou moeten doen. Het dan ook melden op het forum. Volgens mij staan er in dit draadje ook voorbeelden hoe een en ander ingevuld/gemeld kan worden met voorbeelden.
 

Bart1979

Actief lid
Vreemd dat er nu wel weer wordt aangegeven dat de auto bij de dealer onderhouden moet zijn. Dat is niet correct! De consument heeft zelf de keuze waar de auto wordt onderhouden, zolang dit volgens de fabrieksvoorschriften gebeurt en met de originele onderdelen. Dit is bij wet vastgelegd!

Ik weet het fijne niet van deze situatie, dus ik kan niet oordelen of Pon zich al dan niet correct opstelt. Verleden wijst uit dat men vaak een afwijzende houding aanneemt, ook al is dit niet geoorloofd. Juridisch (rechtsbijstand?) inschakelen wil dan vaak nog wel eens helpen. Dit onderdeel zou volgens de berichten nu onder coulance vervangen worden bij max 3 jr of 100.000km. Dat zou betekenen dat jou auto net buiten die regeling valt, en dat is zuur.
 

aidemos

Nieuw lid
Goede tip is inderdaad juridisch, evt via rechtsbijstand verzekering, hulp inroepen en geloof me, je staat sterk via het consumentenrecht, zo,n onderdeel wordt geacht tot ong 200.000 km mee te kunnen, en dealer onderhouden als eis gaat ook niet op bij de wet!!
In mijn situatie is er nu een update aangebracht, maar dit biedt geen enkele garantie tot wanneer het weer mis gaat met de EGR koeler. Ik zeg er verder niet veel meer over omdat het onder de hamer ligt bij PON, en dat is nog een tip: neem via de site van Skoda NLD contact op via e mail en leg je probleem uit, individueel wil dit nog wel eens helpen! Als ik meer te melden heb meldt ik me wel en iedereen veel succes toegewenst met je strijd.
 

aidemos

Nieuw lid
na update kwam de storing al na 25 km terug, helpt dus ook al niks maar we zijn weer enkele dagen verder...........
as vrijdag staat een afspraak met de dealer om de EGR koeler te vervangen , verder afwachten wat Skoda doet met coulance, wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:

danseres51

Nieuw lid
Op dit moment staat onze Skoda Fabia Greenline bij de garage omdat afgelopen vrijdag een lampje ging branden. Het blijkt om het uitlaatgascontrolesysteemlampje te gaan.
Ik ben dus bang dat het ook hier om de EGR klep gaat. Onze auto is over 3 dagen 3 jaar en heeft 86000 km gereden. Wij hebben heel veel snelweg gereden en veel minder in de stad. bijna 29.000 km per jaar is toch niet weinig omdat je wel hoort dat het komt als er te veel kleine stukjes mee gereden worden. Hoe teken ik de petitie om een terugkom actie te bevorderen?
 

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij is die petitie (niet te verwarren met een pietitie) er niet, verder dan wilde plannen is het nooit gekomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

aidemos

Nieuw lid
direct contact opnemen met Skoda NLD via de website en zoek juridische hulp via evt rechtsbijstand, meld je het binnen 3 jaar of 100.000 km heb je sowieso coulance, succes ermee
 

VEEJAY

Forumguru
Vraag aan de particuliere rijders: Mijn huistuner heeft als eerste de EGR weggeschreven en een 2 jaar later ook de EGRkoeler losgehaald, gebypassed en in de prullebak gegooid. (Ik had geen roetfilter anders was die ook wel onklaar gemaakt, hem kennende).

Vraag is dus: kun je het EGR spul en alles eromheen niet gewoon laten verwijderen bij de 1.2TDI ipv vervangen en wachten tot de volgende storing??
 

aidemos

Nieuw lid
heb het nagevraagd bij een tuner en bij 1.2 tdi,s kan dit niet, bij 1.9 wel blijkbaar, jammer, anders had ik het ook laten doen
 

Gerke

Forumguru
Ook ik lijk aan de beurt te zijn. Na ruim 3 jaar en 120K verder knipperend gloeispiraaltje en gisteravond ook een continue brandend motorlampje.

Uitlezen geeft aan dat de Gasklep (=EGR?) af en toe niet goed reageert. Gelukkig had ik de garantie verlengt, want de coulanceregeling zou boven de 120K vervallen? Vrijdag gaan ze de boel vervangen, ik ben benieuwd.
 

Bakkertje

Forumguru
Vraag aan de particuliere rijders: Mijn huistuner heeft als eerste de EGR weggeschreven en een 2 jaar later ook de EGRkoeler losgehaald, gebypassed en in de prullebak gegooid. (Ik had geen roetfilter anders was die ook wel onklaar gemaakt, hem kennende).

Vraag is dus: kun je het EGR spul en alles eromheen niet gewoon laten verwijderen bij de 1.2TDI ipv vervangen en wachten tot de volgende storing??

Dat zou best kunnen, maar door die actie stoot je auto meer slechte gassen uit en voldoe je niet meer aan de eisen rondom uitstoot om in aanmerking te komen voor fiscale voordelen. Een naheffing is trouwens ook niet flauw...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan