Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

Antera

Donateur
Ik zou toch de juiste veren laten plaatsen. Zeker vanwege het verschil van de voorzijde omtrend de aslasten kan dit toch en minder prettig rijgedrag veroorzaken en misschien wel andere klachten. Dan is het wel precies zoals het hoort. Maar ieder zijn keus natuurlijk
 

Mototommy

Actief lid
@Antera. Ik weet dat jij eigenlijk de enige specialist bent die hier echt verstand van heeft. Onderstaande kreeg ik van de dealer..

Beide sets die je opnoemde zijn geschikt voor deze auto in deze uitvoering. Voor beide sets geldt dat de auto verlaagd wordt met zo’n 30-40 mm, ongeacht de maximale aslast die voor de set geldt. Onze werkplaats heeft telefonisch gesproken met een medewerker van Eibach en die heeft bevestigd dat er een klein verschil kan zijn tussen de sets qua verlaging, maar dat dit nauwelijks waarneembaar is voor het blote oog. Het is wel zo dat je de octavia met de set die er nu onder ligt zwaarder kan beladen, voordat hij zakt, bij de andere set kan er minder zwaar beladen worden.
Kort samengevat: beide sets zijn absoluut geschikt voor de Octavia. Dat er door de maximale aslast een wezenlijk verschil zou zijn in hoe laag de auto door de set komt te liggen is een misvatting (wat helaas ook op enkele internetfora te lezen is). Dit is dus bevestigd door Eibach zelf.

Wat je zegt, ik ben tevreden zo..
 

Antera

Donateur
Ik kan hier heel kort over zijn. Ik heb tijdje geleden ook een foute set gemonteerd :bloos: en daar zat wel degelijk verschil in kwa hoogte. Dat verschil was ook wel degelijk duidelijk te zien en heb dat naderhand dan ook opgelost.

Heel simpel voorstellen natuurlijk. En veer die meer gewicht aan kan drukt dus ook harder omhoog en zijn de windingen of de staal samenstelling anders van. Dit omdat het verschil in draagvermogen te compenseren. Te lichte veren zullen ervoor kunnen zorgen dat de schokdempers tot hun eind elke keer worden ingedrukt omdat de veren het zwaardere gewicht niet kunnen houden. Daarnaast te zware veren zullen ervoor zorgen dat de auto niet echt wil inveren omdat de veren te hard omhoog drukken omdat ze gemaakt zijn voor de zwaardere aslasten dit kan een stuiterig gevoel gaan geven.

Tja niet alleen mijn mening maar voornamelijk de ervaringen die ik van sommige klanten heb meegekregen die ook verkeerde veren hadden en die later zijn gerolen voor de juiste.

Dit heb ik ook mee mogen maken bij een klant met de verkeerde achterveren van een golf 7 ipv o3 combi en zo zijn er wel meer voorbeelden

Waarom zou Eibach dan andere veren maken voor 2 verschillende aslasten? Voor de lol????

Ieder zijn ding maar ik ben ervoor om de juiste set voor elke auto te monteren en niet te gaan schipperen omdat ik niet anders heb of om de boel voor de gek te houden.

Maar je moet doen wat je goeddunkt ongeacht wat ik zeg
 

Mototommy

Actief lid
Ook als je in eerste instantie geen klachten hebt over de wegligging, kun je met te zware veren voor wel problemen krijgen bij (erg) hard remmen, omdat de auto moet kunnen 'duiken' onder die omstandigheden.
Wanneer dat niet, of niet genoeg, kan is er een grotere kans dat de vooras gaat stuiteren, en dat verlengt de remweg aanzienlijk.


Goed punt....
 

Antera

Donateur
Idd ook met remmen, uitwijken enz kan dit kleine verschil hele gekke dingen doen. Maar zoals gezegd ieder voor zich je moet je niet met het kluitje in het riet laten sturen met dit soort zaken. Wat als er garantie optreed b.v. dan kunnen ze zeggen dat het door de veren komt want die horen hier niet onder :D
 

mikoning

Nieuw lid
Goedemiddag, hier een nieuw forumlid (eerste post). Gisteren bij de dealer geweest om een offerte op te maken voor de 1.6 TDI GLBL. Als accessoire heb ik onder andere de Alaris 18'' velgen op laten nemen, maar twijfelde nog over de eibach verlagingsveren. Nu ik de foto's in dit topic heb gezien is die twijfel volledig weggenomen :D. Ik zag wel één en ander staan over het plaatsen van de verkeerde veren door de dealer. Welke typering moet ik meegeven aan de dealer, zodat ze de juiste veren plaatsen?
 
Bovenaan Onderaan