Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

El Fuego

Senior Member
Dat mijn Octavia na Eibach-verlaging achter een cm hoger staat dan voor blijft mij bezig houden....... Op basis van de aslasten en informatie van @Anterra en anderen op dit forum gecontroleerd of de juiste veren er onder zitten. Dit lijkt het geval.

Voor de zekerheid onder de auto gelegen om de Eibach-nummers van de veren zelf te controleren. Voor en achter liggen de juiste veren erop. Althans nummers komen overeen met nummers die hier worden genoemd. Zag wel dat bij een veer achter de nummers op de kop stonden. Maar kan me niet voorstellen dat dat betekent dat veer op de kop zit. Zou je met rijden moeten merken. Dealer gaat hier bij wisselen winterbanden nog naar kijken.

Qua weggedrag merk ik er niets van. Auto ligt strak op de weg. Is derhalve puur optisch. Ik vind wel dat de auto bij drempels snel op de rubbers stuitert of zijn dit de wielen die tegen de wielkast komen? Dat wordt nog leuk straks met 18"....... Rubberen flapjes die voor onder de auto zitten zijn ook al flink afgeschaaft.

Hoor graag jullie reacties en ervaringen
 

Joske

Forumguru

micky

Forumguru
Dat mijn Octavia na Eibach-verlaging achter een cm hoger staat dan voor blijft mij bezig houden....... Op basis van de aslasten en informatie van @Anterra en anderen op dit forum gecontroleerd of de juiste veren er onder zitten. Dit lijkt het geval.

Voor de zekerheid onder de auto gelegen om de Eibach-nummers van de veren zelf te controleren. Voor en achter liggen de juiste veren erop. Althans nummers komen overeen met nummers die hier worden genoemd. Zag wel dat bij een veer achter de nummers op de kop stonden. Maar kan me niet voorstellen dat dat betekent dat veer op de kop zit. Zou je met rijden moeten merken. Dealer gaat hier bij wisselen winterbanden nog naar kijken.

Qua weggedrag merk ik er niets van. Auto ligt strak op de weg. Is derhalve puur optisch. Ik vind wel dat de auto bij drempels snel op de rubbers stuitert of zijn dit de wielen die tegen de wielkast komen? Dat wordt nog leuk straks met 18"....... Rubberen flapjes die voor onder de auto zitten zijn ook al flink afgeschaaft.

Hoor graag jullie reacties en ervaringen

Even ter verduidelijking, of je er wel of geen 18" onzer zet maakt niets uit voor de omtrek van de band, daarom zal hij ook niet eerder aanlopen, wel maakt uit als je bredere banden gaat monteren of een andere ET waarde monteert.
De flapjes slijten bij mij ook af hoor, niets om je druk over te maken. hebben ze wel kortere bumpstops gemonteerd (zitten bij in de doos), je zou niet moeten voelen dat hij de stops raakt bij normaal rijgedrag.
 

El Fuego

Senior Member
image.jpg
In de doos zitten alleen nog twee van dit soort stops. Zoals deze eruit zien lijkt mij dit "verpakking". Ik neem dus aan dat de kortere stops zijn gemonteerd, maar zal dit voor de zekerheid navragen. Wat is het effect wanneer ze de originele stops hebben laten zitten? Bij vlakke wegen is het weggedrag goed.
 

030

Forumguru
Ik vind wel dat de auto bij drempels snel op de rubbers stuitert of zijn dit de wielen die tegen de wielkast komen? Dat wordt nog leuk straks met 18"....... Rubberen flapjes die voor onder de auto zitten zijn ook al flink afgeschaaft.

Hoor graag jullie reacties en ervaringen

Ik heb nu een week de Sportlines er onder zitten (1 cm lager dan jouw setup) en nog geen enkele keer geschraap oid gehoord.

Rem je wel voldoende af bij drempels?
 

CDK

Forumguru
Qua weggedrag merk ik er niets van. Auto ligt strak op de weg. Is derhalve puur optisch. Ik vind wel dat de auto bij drempels snel op de rubbers stuitert of zijn dit de wielen die tegen de wielkast komen? Dat wordt nog leuk straks met 18"....... Rubberen flapjes die voor onder de auto zitten zijn ook al flink afgeschaaft.
ik weet niet hoe jij over drempels heen gaat???? die dingen liggen er niet voor niets hoor ;) mij flapjes zijn nog in tact en wielen in de wielkasten dat maakt heel veel herrie, dus dat zal het zeker niet zijn, ik denk dat je gewoon veel te hard over die drempels heen dendert :jaja:
 

CDK

Forumguru
Bekijk bijlage 35427
In de doos zitten alleen nog twee van dit soort stops. Zoals deze eruit zien lijkt mij dit "verpakking". Ik neem dus aan dat de kortere stops zijn gemonteerd, maar zal dit voor de zekerheid navragen. Wat is het effect wanneer ze de originele stops hebben laten zitten? Bij vlakke wegen is het weggedrag goed.
het lijkt er op dat ze de stops niet vervangen hebben en dan kan je ervaren wat je nu ervaart, namelijk door de kortere veren klap je eerder op je bumpstops, daarom moeten deze ook vervangen worden voor kortere, zodat de volledige veerweg benut kan worden. Misschien wil @Joske een foto posten van zijn oude bumpstops, als daar verschil in zit, dan weet je dat ze alleen de veren hebben vervangen en niet de bumpstops ;)
 

El Fuego

Senior Member
Valt wel mee hoor hoe ik over de drempels rijd. Drempels hebben er ook niet voor gezorgd dat flapjes voor zijn geschaaft. Komt door van die ronde banden die je regelmatig op parkeerplaatsen in een woonwijk tegenkomt. Met de bumper ga je er netjes overheen, maar door verlaging geldt dat niet voor de flapjes.
 

El Fuego

Senior Member
het lijkt er op dat ze de stops niet vervangen hebben en dan kan je ervaren wat je nu ervaart, namelijk door de kortere veren klap je eerder op je bumpstops, daarom moeten deze ook vervangen worden voor kortere, zodat de volledige veerweg benut kan worden. Misschien wil @Joske een foto posten van zijn oude bumpstops, als daar verschil in zit, dan weet je dat ze alleen de veren hebben vervangen en niet de bumpstops ;)

Is het mogelijk ook een foto te posten van de stops die bij de Eibach veren worden meegeleverd. Of betreft het de stops die ik eerder vandaag op de foto heb gezet? Zie boven.
 

Harrynak63

Actief lid
Bumpstops kunnen dan wel het dempgedrag beïnvloeden maar als je het mij vraagt hebben die weinig met de hoogte te maken. Dat was ook nog een ergernis. Vreemd dat er zoveel verschil tussen de ene en de andere auto zit.

@micky: Mooie foto. Die staat prachtig op zn pootjes.
 

CDK

Forumguru
de hoogte van de bumpstops bepaald het moment van aanslag. @Joske is momenteel aan het werk, maar die zal morgen zeker reageren met een foto :jaja:
 

Joske

Forumguru

El Fuego

Senior Member
Top @Joske. Ik ga vanavond nameten hoe lang de stops zijn die nu nog in de doos met veren zit die ik mee terug heb gekregen. Wanneer deze dus korter zijn dan 7 cm hebben ze de Eibach-stops niet gemonteerd! Zijn alle stops trouwens even lang?
 

Tom RS

Forumguru
Dat verschil in hoogte tussen voor en achter ken ik. Mijn Rs was een van de eerste verlaagde Octi's en al helemaal de eerste Rs en ik heb ook een verschil tussen voor en achter. Dat was ook de reden dat Antera een andere set heeft samengesteld. Als ik je een tip mag geven: leg achteraan spacers van een cm of andere velgen met een kleinere ET-waarde en dan valt het raar genoeg niet meer op. Mijn Rs staat nu nog op de originele 18 duimvelgen met de winterbanden en nu valt het weer op. Zodra de zomervelgen erop liggen (ET 7mm kleiner) zie je het niet meer, gewoon omdat de wielkas optisch beter gevuld lijkt omdat het wiel verder naar buiten komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan