Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

Harrynak63

Actief lid
Helemaal eens met Antera en zoals gezegd is hij de onbetwiste specialist.
Ik denk ook dat je angst onnodig groot is.
Proefrijden is een goed advies. Mag bij mij hoor. Weet niet waar je vandaan komt.
 

louike

Actief lid
Ik rijd nu met mijn 2de Eibach Pro set, en mijn ervaring is inderdaad dat je maar heel weinig comfort inlevert en daarvoor in de plaats een strakker sturende auto krijgt (lachen op lange doordraaiers!) die er ook nog eens veeeeeeel beter uitziet (en om eerlijk te zijn ging het me meer om dat laatste dan om dat eerste).:)
 

Pendragon

Donateur
ik sluit met volledig aan bij @louike, heb ook een Eibach Prokit en zou niet meer terug willen. Ja, iets stugger, maar prima. De O3 stuitert wel iets meer op van die hobbeltjes op de snelweg, maar dat deed hij ook al voor de Eibachs. dit komt vooral door de starre as achter. Had ik liever ook anders gezien.
 

louike

Actief lid
@Pendragon: Ik merk de verlaging eigenlijk het meeste bij zware belading (4 personen en bagage in de auto). Op snelwegen rijdt mijn Eibach Pro kit over het algemeen heeeerlijk strak, alleen kan hij korte hobbels in mijn ervaring inderdaad sterker doorgeven dan bijvoorbeeld het af-fabriek S-Line sportonderstel van Audi. Wellicht heeft dat ook met andere dempers van af-fabriek verlaagde onderstellen te maken... (??)
 

louike

Actief lid
Eigenlijk is dat jammer dat Skoda dat niet heeft. Wij hadden een Audi S-line en die heeft wel andere dempers en het M onderstel van de F30 3-serie (die rijd ik) heeft ook andere dempers.

Ik denk dat daar bij Skoda best markt voor is: nu hebben ze het Adaptieve onderstel in de S3, maar ik lees dat die nog steeds vrij zacht blijft in alle standen. Daarom hebben wij het verlaagde sportonderstel aangevinkt, en hoewel die maar 5 mm lager ligt dan Dynamic Chassis Control onderstel met adaptieve dempers (die is al 10 mm verlaagd). Hoop dat die daarmee ook wat strakker zou liggen, maar weten doe ik het niet: ik heb nog nooit in een S3 gereden. Las dat andere mensen deze vraag ook al stelden...

We zullen het volgende week zien, er kan ook onder de S3C altijd nog een Eibach Pro kit - dat zou dan mijn 3de zijn ;)
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
die 5 mm verlaging (is wel heel weinig, ik dacht bij Skoda 15mm? :pieker: ) , wat ze dan sportonderstel noemen ( :laugh: ) wordt zelfs gewoon bekomen door kortere veren te steken.. en als ik het me goed laten wijs maken heb.. zelfs van het merk Eibach bij de VAG-groep fabrieksaf ;)
 

louike

Actief lid
het is ook 15 mm Joske, maar wel ten opzichte van het standaard onderstel.
Ten opzichte van het DCC onderstel 5 mm, omdat DCC onderstel 10 mm lager ligt dan standaard.

Wij hebben nu dus het " sportonderstel" gekozen (5 mm lager dan DCC). En als die niet laag genoeg ligt, overweeg ik alsnog een Eibach set
 

louike

Actief lid
ik lees ook alleen maar de documentatie, wist dat daarvoor ook niet. :thumbsup:

Zie de hoogtewaarden in mm hieronder voor de S3:
1477 mm standaard
1467 mm voor DCC (-10 versus standaard)
1462 mm voor verlaagd sportonderstel (-15 mm vs standaard)
Schermafbeelding 2015-11-08 om 19.23.00.png
 

Antera

Donateur
Helaas zal ie met het verlaagt sportonderstel niet veel beter worden dan hij al is. Je had beter die optie uit kunnen laten en meteen een eibach setje kunnen monteren. Dan weet je zeker dat het goed is en was denk ik goedkoper ook. Althans dat is mijn ervaring.

correct me when i'm wrong
 

louike

Actief lid
@Antera: Haha, wie weet!

Als het sportonderstel goed genoeg is (en er goed genoeg uitziet), ben ik voor 230 euro klaar en, en per maand is dat natuurlijk niet veel in de lease.

Indien niet, kan inderdaad altijd nog Eibach achteraf...

En mijn ervaring (toegegeven, die was bij Audi en BMW) is dat de dealer voor verlaging veel meer vraagt dan een externe specialist, dus ik denk dat het al met al niet zoveel uit zal maken in totale kosten als ik het alsnog laat doen en de kortere Skoda veren weer verkoop.

Anyway, dat was de gedachtegang, maar je hebt gelijk - het was een gokje - we zullen het zien....
Ik zal het nog laten weten hoe het eruitziet, en het rijden bevalt, ok?
;):thumbsup:
 

louike

Actief lid
@Antera: kreeg een berichtje van @tr7: die heeft een S3C, met sportonderstel en 18" (coole bak!). ter info mocht je belangstelling hebben ;) Ik zal mijn ervaringen ook delen als gezegd :D
 

Troebels

Actief lid
Ik rij sinds 2 weken met Eibach verlaging in combinatie met 18". Het is, als je vanuit een Peugeot 508 met 17" komt wel harder. Maar ik moet bekennen dat het heerlijk rijdt. Je hebt veel meer gevoel met de weg.
Wel is het af en toe een beetje "knallen" als er kuilen/hobbels in de snelweg zitten..... En je moet de verkeersdrempels wat rustiger nemen.
Maar al met al heb ik er zeker geen spijt van!
 

louike

Actief lid
Eibach verlaging in combinatie met 18... Peugeot 508 met 17"
Nu is een Peus 508 ook wel op comfort afgeveerd. Weet de wanghoogte bij 17"banden op de 508 niet, maar als die afgenomen is op je banden van de Octavia (18") heb je los van de verlaging ook wat minder comfort uit de band...
Blij dat je er geen spijt van hebt!! In lange bochten begint de lol pas echt :laugh:
 

JEGTA

Lid
Goedemorgen allemaal. Omdat ik nog steeds niet tevreden ben over het stuurgedrag en de wegligging van onze O3 1.2tsi 86pk 5drs, toch maar besloten om voor een Eibach set te gaan. Antera zit voor mij even te ver weg dus ga het door mijn eigen monteur laten doen. Veren besteld via EBay na het juiste nummer in de Eibach catalogus opgezocht te hebben. Maar na alle berichten over de verkeerde veren, twijfel ik toch nog of ik de juiste ontvangen heb. Reden: volgens de site van Eibach hebben bij de 1.2tsi 86ps de station en de hatchback met torsias dezelfde set nodig....? Maximale aslast achter is dan 1030 kg. En op de doos staat VW Golf station? Nu heeft de Octavia HB natuurlijk een lel van een achterbak en een grotere overhang achter dan een normale Golf dus wellicht het meest vergelijkbaar met een station? Ben benieuwd naar jullie mening!

https://goo.gl/photos/F2Q38Y2GDeNc7V26A

Deze heb ik besteld: EIBACH ProKit Federn 30mm für SKODA Octavia 5E 1.2 1.4 1.6 1.8 E10-79-010-03-22

En hier staat de catalogus.
 
Laatst bewerkt:

JEGTA

Lid
@Havana heb heel veel goede verhalen over Antera gelezen en ook contact met hem gehad maar dit leek de efficiëntere oplossing voor mij. En moet bekennen dat ik het interessant vind om het 'mysterie' omtrent de verschillende veren te doorgronden ;). De stelling dat een hatchback en een station verschillende veren hebben, lijkt volgens de Eibach informatie iig niet altijd op te gaan. Mooi toch om dat voor onszelf en toekomstige lezers opgehelderd te krijgen?
 
Bovenaan Onderaan