Zoals beloofd hierbij het vervolg van de keuring voor verlaging in België
.
Deze morgen om 7u in het keuringsstation van Brasschaat/Sint Job op afspraak ter keuring langs geweest. Benodigde documenten correct ingevuld en bij hebben:
- GOCA attest (bij installatie te bevragen)
- Montageattest
- Gelijkvormigheidsattest
- Inschrijvingsbewijs
Je begint eerst met de reguliere keuring (alsof je met een auto van minstens 4 jaar oud naar de controle gaat).
Daarna wordt de uitlijning volledig nagemeten. Dit neemt een klein half uurtje in beslag.
Er wordt blijkbaar niet meer over een balkje gereden.
En tenslotte betalen: 104€
Verdict: alles is in orde en goedgekeurd
.
Enige wat bijgesteld moet worden, zijn de lichten. Deze staan op hun maximum door de verlaging dus moeten ze iets lager schijnen.
Nog enkele bijkomende tips waar ik in het verleden naar gezocht heb, maar geen antwoord op vond:
- Verlagingen tot 3cm geven geen problemen, mits bovenstaande goed voorbereid is.
- Wanneer je graag ziet dat de velgen bijna gelijk komen met de rand van de wielkappen, kan je best niet voor spacers kiezen. Deze zijn wettelijk verboden (B). Ik heb nu geopteerd met 7.5J velgen en ET35. Deze combinatie van breedte met einpresstiefe geven hetzelfde effect en is volledig wettelijk in orde. Ook 8J en ET42/45 zou dit zelfde effect hebben, maar dit heb ik maar van horen zeggen. Kies voor deze optie en je zit niet met het gedoe van spacers verwijderen als je naar de controle gaat
.
Na de keuring en als je in orde bent moet je pas na de wagenleeftijd van 4 jaar terug naar de keuring, tenzij je een trekhaak hebt, dan is het blijkbaar jaarlijks terug laten controleren.
Tot zover mijn relaas
Doe er je voordeel mee