Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

Antera

Donateur
Ik heb er inmiddels ruim 6000 km opzitten met m'n Octavia. De auto is bij de dealer verlaagd met de Eibach 30/30 verlagingsveren.

weet niet welke veren je moet hebben maar controleer eens of de juiste veren eronder zitten.

Ik kom het nog steeds tegen dat er wel eens verkeerde veren worden gemonteerd. Ik doe voor de montage daarom altijd controleren aan de hand van het aslastenplaatje
 

EdK

Forumguru
Maar goed ik zie dat je vrouw nu na de verlaging ook over het dak kan kijken.......

En ikzelf ben aan het kijken voor een paar knappe 14 inch velgen voor me Yeti en dan nog een verlaging erbij en dan kan iedereen ook over me Yeti heen kijken...........

Die 17inchjes staan zeker niet verkeerd hoor, en heb de treurige moed om er van die afschuwlijke 19 inch onder te zetten......:deuk::deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13

DannyG

Forumguru
Nog even voor de Belgen onder ons:

Keuringen voor verlaagde voertuigen kunnen in slechts vier stations: Alken, Brasschaat, Diest, Willebroek.
Je kan enkel telefonisch een afspraak maken op het nummer 014/57.41.15

Bron https://extranet.av-btc.be/Afspraken_Internet/Login/Default.asp

Er wordt expliciet gevraagd of je naast het montageattest ook het GOCA-attest hebt. Heb je dat niet, dan moet je ook niet naar de keuring want zonder wordt je sowieso afgekeurd.

Mocht je stalen wielen met wieldeksels hebben, dan moeten die deksels verwijderd zijn. Met lichtmetalen velgen is er niets aan de hand.

Aanstaande maandag morgen zal ik weten wat het verdict voor mij zal zijn. Keep my fingers crossed ...

:angel:
 

DannyG

Forumguru
Zoals beloofd hierbij het vervolg van de keuring voor verlaging in België :angel:.

Deze morgen om 7u in het keuringsstation van Brasschaat/Sint Job op afspraak ter keuring langs geweest. Benodigde documenten correct ingevuld en bij hebben:
- GOCA attest (bij installatie te bevragen)
- Montageattest
- Gelijkvormigheidsattest
- Inschrijvingsbewijs

Je begint eerst met de reguliere keuring (alsof je met een auto van minstens 4 jaar oud naar de controle gaat).
Daarna wordt de uitlijning volledig nagemeten. Dit neemt een klein half uurtje in beslag.
Er wordt blijkbaar niet meer over een balkje gereden.
En tenslotte betalen: 104€ :pieker:
Verdict: alles is in orde en goedgekeurd :yeehaa:.

Enige wat bijgesteld moet worden, zijn de lichten. Deze staan op hun maximum door de verlaging dus moeten ze iets lager schijnen.


Nog enkele bijkomende tips waar ik in het verleden naar gezocht heb, maar geen antwoord op vond:
- Verlagingen tot 3cm geven geen problemen, mits bovenstaande goed voorbereid is.

- Wanneer je graag ziet dat de velgen bijna gelijk komen met de rand van de wielkappen, kan je best niet voor spacers kiezen. Deze zijn wettelijk verboden (B). Ik heb nu geopteerd met 7.5J velgen en ET35. Deze combinatie van breedte met einpresstiefe geven hetzelfde effect en is volledig wettelijk in orde. Ook 8J en ET42/45 zou dit zelfde effect hebben, maar dit heb ik maar van horen zeggen. Kies voor deze optie en je zit niet met het gedoe van spacers verwijderen als je naar de controle gaat ;).

Na de keuring en als je in orde bent moet je pas na de wagenleeftijd van 4 jaar terug naar de keuring, tenzij je een trekhaak hebt, dan is het blijkbaar jaarlijks terug laten controleren.

Tot zover mijn relaas :koffie:

Doe er je voordeel mee ;)
 

fonzamundo

Forumguru
@DannyG: wat die keuring voor trekhaak betreft:

Je moet idd jaarlijks naar de keuring, maar enkel als je de trekhaak gebruikt voor >= 750 kg (dus voor een caravan of zware aanhangwagen)
Gebruik je de trekhaak voor <750 kg (bv. lichte aanhangwagen of fietsendrager), dan blijft de keuring geldig tot 4 jaar

Alles na te lezen op http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-keuring-trekhaak

En waarom is dat zo goed weet: de mijne wordt (ooit) geleverd met een trekhaak :maakmegek:
 

Rickm

Senior Member
Ik ben vandaag maar eens even onder de auto gekropen om de Eibachs te bekijken.
Het lijkt er op dat op de vooras de verkeerde veren zijn gemonteerd.


Op de vooras zitten nu de 11-15-021-01-VA. Die hebben een aslast van max. 985 kg. De max aslast van de 2.0TDI (typeplaatje in de deurstijl) is 1020 kg. Ik zou dus de 11-15-021-02-VA moeten hebben volgens mij.

@Antera , klopt dat? En zou dit het deinerige weggedrag kunnen veroorzaken?

Achter zijn de 11-70-012-01-HA gemonteerd, dat klopt volgens mij wel. Er is toch maar één set voor de starre achteras?
 

rouwehand

Senior Member
Ik ben regelmatig in België, maar daar heb je soms 14" met ballonbanden nodig..... Mooi geasfalteerde snelwegen zijn hier sporadisch :D
Maar goed Eibach met 18" is inderdaad mooier en gaat wat "strakker" door de bochten :jaja:
 

DannyG

Forumguru
Gisteren zijn de veren op de vooras bij de dealer vervangen voor de goede Eibachs (11-15-021-02-VA).
Wat een verschil! Het deinerige na hobbels en drempels is weg, de auto ligt nu veel sneller weer stabiel.

Ben blij voor jou. :thumbsup: Het is inderdaad niet normaal dat na een Eibach verlaging het weggedrag gaat verslechteren.

Welkom bij het enthousiaste Eibach kliekje :cheers:
 

DannyG

Forumguru
Afgelopen weekend hebben we de OIII vol geladen om richting Frankrijk te vertrekken. Sinds de bestelling van de wagen heeft dit moment me altijd wel een beetje schrik ingeboezemd. Ik heb steeds op dit leuke forum kunnen lezen dat het geen problemen geeft ... maar ja ... lezen is één ding, ondervinden nog iets anders.

Welnu, de werkelijkheid heeft me verbaasd. Daar waar onze vorige wagen regelmatig met de spatlappen de grond streelde, is dat nu geen enkele maal voor gekomen. Het is werkelijk verbazingwekkend hoe goed de wagen rijdt met deze vering.

Om m'n beweringen te staven enkele foto's. Interessant voor mensen die dezelfde twijfel voelen.

De belading

Het resultaat

Doei,

D.
 

Brains75

Actief lid
Afgelopen zaterdag ook mijn O3 laten verlagen met Eibach vering door Antera. Ondertussen al wat km. gemaakt. De wegligging vind ik veel voorspelbaarder en strakker geworden. Wat een genot! Je leverd wel wat comfort in en dat merk ik het meest bij die kleine hoge drempels.
Het mooiste vind ik nog "de looks". Dat is meteen stukken beter, al is het "maar" 3 cm
 

DannyG

Forumguru
Afgelopen zaterdag ook mijn O3 laten verlagen met Eibach vering door Antera. Ondertussen al wat km. gemaakt. De wegligging vind ik veel voorspelbaarder en strakker geworden. Wat een genot! Je leverd wel wat comfort in en dat merk ik het meest bij die kleine hoge drempels.
Het mooiste vind ik nog "de looks". Dat is meteen stukken beter, al is het "maar" 3 cm

Gefeliciteerd en welkom bij de "Eibach"-club (of is het de "@Antera" -club ;)).
 

Xander

Senior Member
Ik lees hier allemaal positieve berichten over alleen veren. Wat is dan het voordeel van een schroefset (behalve soms de mogelijkheid om de hoogte aan te passen)? Gaat een schroefset langer mee omdat de dempers en veren op elkaar afgestemd zijn?
 

DannyG

Forumguru
Ik denk dat het vooral is dat je bij Eibach vast zit aan een vaste verlaging én dat je dempers nog niet al te veel km's mogen gediend hebben. Voor de rest denk ik dat het smaak gebonden is. Naar duurzaamheid toe kan ik nog niet evalueren.

Hoe dan ook ben ik blij dat ik voor Eibach heb gekozen. Is voor mij de beste prijs/kwaliteit verhouding.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Gaat een schroefset langer mee omdat de dempers en veren op elkaar afgestemd zijn?

Dat zal best. De dempers zullen het nog wel een tijd volhouden als ze nieuw zijn. Bij mij moesten wel de veerpootlagers na 40 000 km worden vervangen en er werd nadrukkelijk bij verteld dat dit zeer wel mogelijk na enige tijd opnieuw moet. het is iets (versleten veerpootlagers) wat men vaker tegenkomt bij verlaagde auto's. Interessant zou natuurlijk zijn te weten hoe vaak en of het in sommige gevallen ook uitblijft en het gewoon een kwestie is van pech hebben. In ieder geval heb ik gewoon mijn verlies genomen omdat de enorm veel betere wegligging van mijn Fabia II me dat wel waard is.
 

B.Stuurder

Forumguru
Iemand bekend met het feit dat Octavia's met af fabriek Xenon niet meer zomaar van Eibach voorzien kunnen worden, vanwege een gewijzigde sensor voor de koplampverstelling?
 
Bovenaan Onderaan