Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

anilv26

Senior Member
Die keurmeesters weten op gebied van "tuning" ook niet alles. Mijn broer heeft met zijn vorige wagens redelijk wat veranderingen gedaan. Heeft ook veel moeten uitleggen.
Maja, denk dit toch te monteren op korte termijn. Vorige eigenaar had dit ook gedaan, de velgen komen daar toch veel mooier mee uit. En voor de keuring, tja op vijf minuten zijn ze ervanonder en voor mij is het toch maar binnen 4 jaar.
Dan lijkt het me dat je toch ook wel een beetje geluk met de keurmeester moet hebben. Bij de keuring waren ze 20 minuten aan het bakkelijen over het typenr op de veren en die in het attest. Want ik had 2 velletjes ipv 1. Hele routine ging naar de vaantjes zogezegd. Kreeghet heel ff benauwd, maar uiteindelijk een OK. Het is idd een hoop gezeur in België als je pech hebt. Maar goed ik hoef mijn kop en O3 de komende 4 jaar niet te laten zien daar haha.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

leon-cupra

Forumguru
Dan lijkt het me dat je toch ook wel een beetje geluk met de keurmeester moet hebben. Bij de keuring waren ze 20 minuten aan het bakkelijen over het typenr op de veren en die in het attest. Want ik had 2 velletjes ipv 1. Hele routine ging naar de vaantjes zogezegd. Kreeghet heel ff benauwd, maar uiteindelijk een OK. Het is idd een hoop gezeur in België als je pech hebt. Maar goed ik hoef mijn kop en O3 de komende 4 jaar niet te laten zien daar haha.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
als je natuurlijk al gaat verlagen, zullen ze al iets kritischer kijken. In dit ene topic zijn er genoeg ervaringen met keurders die gewoon over de spacers heen kijken. Naja eigenlijk is het gewoon ook belachelijk met de wetgeving. Laat voor iedere verandering je de nodige attesten voorleggen en klaar is kees, maar neen, is geen prioriteit(ergens wel logisch) dus verandert er niets in dat opzicht
 

DannyG

Forumguru
Ook mij hebben ze uitdrukkelijk gezegd dat er wettelijk geen enkel soort spacer toegestaan werd. Dat neemt inderdaad niet weg dat je misschien "geluk" kunt hebben dat ze erover heen kijken (bv 10mm spacers vallen denk ik niet zo veel op dan 35mm). Voor wat dat GOCA attest betreft laat het mij ook wel vermoeden dat dat dan weer wel wettelijk zou zijn (waarom dient zo'n attest anders :pieker:), maar wat met keurders die het dan uit onwetendheid toch zouden af keuren? En je zou natuurlijk altijd vóór een keuring de spacers kunnen verwijderen en er daarna terug op zetten. Alleen wel een beetje een gedoe.

Daarom heb ik een alternatief gezocht én gevonden in gewoon een lagere ET waarde (35 bij 7.5J) waardoor ik totaal geen spacers nodig heb :jaja: om toch dat "stoere" effect te krijgen. Dus geen gerotzooi met monteren, verhoogde bloeddruk door stress, tandenknarsen van de zenuwen en toch een headturner wagen (al vele leuke reacties gehad).

 

DannyG

Forumguru
Sorry dat ik even een oud berichtje terug citeer, maar dat puntje van de spacers klopt niet echt meer. Via een boardsponsor van een ander forum te weten gekomen dat KW(denk ik) spacers heeft mét goca-attesten. Kan je deze wettelijk monteren zonder problemen voor de keuring.
Mijn mailtje is ondertussen verstuurd met vraag of ze deze ook hebben voor skoda.

Ik zou zeker ook eens contact met het GOCA opnemen en hen de vraag specifiek voorleggen. Zo heb je absolute zekerheid ;). Zij zijn tenslotte diegenen de (ver)oordelen :D.

Als dat toegestaan wordt, zoveelste beter. Het gevaar dat dan op den duur wel zou kunnen ontstaan is dat geïnteresseerde mensen het lezen van de KW spacers en dat dan automatisch naar spacers van andere merken door koppelen om dan uiteindelijk toch een afkeuring te krijgen.

't Is inderdaad een heel gedoe met keuringen in dit kleine apenlandje :(.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zou zeker ook eens contact met het GOCA opnemen en hen de vraag specifiek voorleggen. Zo heb je absolute zekerheid ;). Zij zijn tenslotte diegenen de (ver)oordelen :D.

Als dat toegestaan wordt, zoveelste beter. Het gevaar dat dan op den duur wel zou kunnen ontstaan is dat geïnteresseerde mensen het lezen van de KW spacers en dat dan automatisch naar spacers van andere merken door koppelen om dan uiteindelijk toch een afkeuring te krijgen.

't Is inderdaad een heel gedoe met keuringen in dit kleine apenlandje :(.
Heb eens een mailtje naar goca gestuurd. Eens benieuwd :D

Keuring is een belachelijk gedoe in belgie. Met mijn trekhaak ook. Nieuw geleverd vanuit de fabriek, moet je mee naar de keuring. Staat daar nen pipo 1 min naar te kijken: ok in orde. Tja halloooo is origineel vanuit de fabriek :banghead:
Ga ik gaan afrekenen aan de kassa, die sjarel aan de kassa valt erover dat mijn wagen meer dan drie maand geleden gekeurd geweest is voor verkoop en dat het dus verplicht is om een volledige keuring te doen :banghead::banghead::banghead:
Terug naar diene pipo voor een volledige keuring. Uiteindelijk is mijn wagen die 7 maand oud is twee keer volledig gekeurd en ben ik 35€ lichter voor iets dat eigenlijk, volgens mijn mening, niet gekeurd hoeft te worden :mad:
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja daar zijn ze goed in in België. Ik weet nog jaren geleden deed ik in hijsmateriaal. Dat verkochten we ook in België maar daar moest er een keur op van één of andere instantie, ik weet niet meer welke.
Als dan de spullen binnen waren van de fabriek kwam er een kerel, die liep tussen de pallets met dozen door, schreef een certificaat en stuurde een rekening en dan was het gekeurd.
 

DannyG

Forumguru
Heb eens een mailtje naar goca gestuurd. Eens benieuwd :D

Keuring is een belachelijk gedoe in belgie. Met mijn trekhaak ook. Nieuw geleverd vanuit de fabriek, moet je mee naar de keuring. Staat daar nen pipo 1 min naar te kijken: ok in orde. Tja halloooo is origineel vanuit de fabriek :banghead:
Ga ik gaan afrekenen aan de kassa, die sjarel aan de kassa valt erover dat mijn wagen meer dan drie maand geleden gekeurd geweest is voor verkoop en dat het dus verplicht is om een volledige keuring te doen :banghead::banghead::banghead:
Terug naar diene pipo voor een volledige keuring. Uiteindelijk is mijn wagen die 7 maand oud is twee keer volledig gekeurd en ben ik 35€ lichter voor iets dat eigenlijk, volgens mijn mening, niet gekeurd hoeft te worden :mad:

Tja ... 35€ ... prijs jezelf gelukkig. Voor een keuring van de verlaging van een nieuwe wagen heb ik 107€ mogen neer tellen :facepalm:. En dan zeggen dat de staat nog steeds te weinig inkomsten heeft t.o.v. de uitgaven.

Maar kom. Uiteindelijk heb je wel een auto die naar je zin is en dan is alle leed al gauw vergeten (heb ik toch) :jaja:.
 

leon-cupra

Forumguru
Tja ... 35€ ... prijs jezelf gelukkig. Voor een keuring van de verlaging van een nieuwe wagen heb ik 107€ mogen neer tellen :facepalm:. En dan zeggen dat de staat nog steeds te weinig inkomsten heeft t.o.v. de uitgaven.

Maar kom. Uiteindelijk heb je wel een auto die naar je zin is en dan is alle leed al gauw vergeten (heb ik toch) :jaja:.
Maja een originele trekhaak is nog iets anders dan een verlaging die niet van de fabriek komt. Zou net hetzelfde zijn dat ze vanaf morgen zouden zeggen: iedere nieuwe wagen dient eerst gekeurd te worden vooraleer je hem kan inschrijven. Is toch tegen het belachelijke aan. Zou er akkoord mee zijn moest ik achteraf een trekhaak monteren en dat ze dan eisen voor een keuring maar nu ... zit niet verlegen om die 35€ maar tis gewoon het principe.
 

DannyG

Forumguru
Maja een originele trekhaak is nog iets anders dan een verlaging die niet van de fabriek komt. Zou net hetzelfde zijn dat ze vanaf morgen zouden zeggen: iedere nieuwe wagen dient eerst gekeurd te worden vooraleer je hem kan inschrijven. Is toch tegen het belachelijke aan. Zou er akkoord mee zijn moest ik achteraf een trekhaak monteren en dat ze dan eisen voor een keuring maar nu ... zit niet verlegen om die 35€ maar tis gewoon het principe.

Eigenlijk gebeurt die keuring een beetje: dit mondt uit in het gelijkvormigheidsattest :). Maar je hebt inderdaad gelijk: iets dat er van fabriek af op staat zou eigenlijk niet gekeurd moeten worden, dat zou mee in dat gelijkvormigheidsattest moeten opgenomen zijn. Maar ja ... dan lopen ze weer 35€ mis bij de staat en dat willen we toch niet /*cynische mode OFF*/ :cry:
 

B.Stuurder

Forumguru
@heusinkveldb het is vast wel te vinden in dit topic, maar ik vraag het toch maar even. Heb je alleen de Eibach veren of ook andere dempers? Overigens een prachtige kleur inderdaad, maar ik kan moeilijk anders zeggen.
 

El Fuego

Senior Member
Mijn Octi heeft nu zo'n 60.000 km gereden op een Eibach Pro Verlagingsset icm 18" lichtmetaal. Nu had ik twee maanden geleden een repeterend tikkend geluid in de voortrein op het moment dat ik het stuur maximaal naar links en rechts draaide. De dealer heeft in eerste instantie vastgesteld dat het een kapotte veerlager rechts betrof. Deze onder garantie vervangen, maar het getik bleef. Vervolgens de veerlager links vervangen. Getik werd minder, maar bleef. Tenslotte is de gehele stuurkolom vervangen. Het getik was daarna een paar weken weg, maar is recentelijk weer terug gekomen. De dealer legt de oorzaak nu bij de verlaging icm de 18" velgen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er meer Octi-bezitters die hier last van hebben (gehad)?
 

B.Stuurder

Forumguru
Zijn het niet je homokineten? Makkelijk om het bij de verlaging te leggen, maar kan de dealer ook onderbouwen waarom het daaraan zou moeten liggen?
 

El Fuego

Senior Member
Ze gaan komend weekend weer sleutelen, maar verhaal is niet goed onderbouwd. Ik denk zelf dat ze destijds het probleem niet volledig hebben opgelost.
 
Bovenaan Onderaan