Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

MaRco2

Forumguru
Mijn Octi heeft nu zo'n 60.000 km gereden op een Eibach Pro Verlagingsset icm 18" lichtmetaal. Nu had ik twee maanden geleden een repeterend tikkend geluid in de voortrein op het moment dat ik het stuur maximaal naar links en rechts draaide. De dealer heeft in eerste instantie vastgesteld dat het een kapotte veerlager rechts betrof. Deze onder garantie vervangen, maar het getik bleef. Vervolgens de veerlager links vervangen. Getik werd minder, maar bleef. Tenslotte is de gehele stuurkolom vervangen. Het getik was daarna een paar weken weg, maar is recentelijk weer terug gekomen. De dealer legt de oorzaak nu bij de verlaging icm de 18" velgen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er meer Octi-bezitters die hier last van hebben (gehad)?

Nergens last van, rij inmiddels bijna 100.000 km sinds de Eibachs gemonteerd zijn.

Gaat even niet zo hard... voorheen 50-60.000 km per jaar met de Octavia, dit jaar nog maar net 6.000 km gereden.:tongue:

Tja, met een extra werkpaard (die overigens het verschil lang niet compenseert) en regelmatig wat andere auto's (verkoop) om mee te nemen, scheelt het nogal.

Blijft hij langer goed en kan langer blijven (normaal zat ik nu bijna aan de dubbele kms en was druk bezig met een nieuwe).
 

Joske

Forumguru
Mijn Octi heeft nu zo'n 60.000 km gereden op een Eibach Pro Verlagingsset icm 18" lichtmetaal. Nu had ik twee maanden geleden een repeterend tikkend geluid in de voortrein op het moment dat ik het stuur maximaal naar links en rechts draaide. De dealer heeft in eerste instantie vastgesteld dat het een kapotte veerlager rechts betrof. Deze onder garantie vervangen, maar het getik bleef. Vervolgens de veerlager links vervangen. Getik werd minder, maar bleef. Tenslotte is de gehele stuurkolom vervangen. Het getik was daarna een paar weken weg, maar is recentelijk weer terug gekomen. De dealer legt de oorzaak nu bij de verlaging icm de 18" velgen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er meer Octi-bezitters die hier last van hebben (gehad)?
ook ik heb hier last van, na verlaging, daarom gisteren nieuwe veerpootlagers besteld van SKF incl. extra rubber:

VKD%2035052%20T.jpg


deze hoop ik binnenkort te kunnen plaatsen en hopelijk dan ook van het rikketikken vanaf...

Wij hebben trouwens het lager onderzocht dmv stethoscoop en daar was duidelijk te horen dat het veerpootlager "gromde". Vreemd dat het bij jou dan niet opgelost is. Is het echt exact hetzelfde geluid als voor dat de lagers vervangen geweest zijn?
 

Pendragon

Donateur
Ik rij nu 40k op eibach met 18" maar geen last. Zal het in de gaten houden.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
 

B.Stuurder

Forumguru
Gewoon 30/30 eibach set geleverd door onze huisdealer @Antera :D

Ik moet zeggen dat het met de 17 inch nog mooier smoelt. Hiervoor zat er 16 inch onder, dat was net iets teveel rubber. Nu zijn de wielkuipen mooi gevuld en geen grote gaten boven de banden.

Bij mij staat de auto hetzelfde heb ik van de week gezien. Zo wordt hij dus met Eibach veren @Pieter_Ibiza.
Alleen zat bij mijn de standaard 17" er nog onder, ben razend benieuwd hoe het staat met 19". :jaja:
 

Zephir

Lid
Even een vraagje hier. Aangezien ik vrij vaak op onverharde wegen rij, lijkt meer verlaging (bovenop de OEM 02 RS set) niet echt een goed idee. Ik zit ondertussen wel ten noorden van 100k km op de RS en overweeg wel de dempers te upgraden (heb advies gekregen voor Bilstein B8 te gaan, iemand ervaring met B6 vs B8 + RS OEM vering?). Ga ik dat in verhouding tot de OEM RS dempers merken of moet je wel degelijk voor dempers + lagere veren gaan om er een fijnere stuur-ervaring aan over te houden?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
 

El Fuego

Senior Member
De Octi staat inmiddels al ruim een week bij de dealer. Na allerlei testen te hebben gedaan zijn ze tot de conclusie gekomen dat het tikkend geluid van de veren af komt. Ze hebben hierover vervolgens contact gehad met Eibach en het advies gekregen veren, poten en lagers volledig los te halen en de contactvlakken heel licht op te ruwen. Volgens hen was het goed mogelijk dat er ergens minuscuul sprake kon zijn van 'ijzer op ijzer'. Dit heeft de dealer vandaag gedaan, maar helaas. Het tikkend geluid blijft. Ik heb nu het verzoek gedaan om een nieuwe verenset te monteren, maar de vraag is of Eibach dit onder garantie wil doen. Deze vraag staat vanuit de dealer bij Eibach in behandeling. Ik word er een beetje moedeloos van. Dealer baalt er ook stevig van, want heeft "er al de nodige tijd inzitten en weet niet of dit volledig kan worden doorbelast naar Eibach, Skoda of leasemij." Wordt ongetwijfeld vervolgd.
 

Antera

Donateur
Even een vraagje hier. Aangezien ik vrij vaak op onverharde wegen rij, lijkt meer verlaging (bovenop de OEM 02 RS set) niet echt een goed idee. Ik zit ondertussen wel ten noorden van 100k km op de RS en overweeg wel de dempers te upgraden (heb advies gekregen voor Bilstein B8 te gaan, iemand ervaring met B6 vs B8 + RS OEM vering?). Ga ik dat in verhouding tot de OEM RS dempers merken of moet je wel degelijk voor dempers + lagere veren gaan om er een fijnere stuur-ervaring aan over te houden?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!


Ik monteer tot op heden altijd B6 met Eibach veren. Neem je de veren niet dan is de keus voor de B8 zeker goed. B8 zorgt voor een lekker sportief weg gedrag zonder extra verlaging. Beetje het idee van B6+eibach.

Veren + dempers hoeft niet perse als je het onderstel zo kwa hoogte prima vind. Mocht je met Eibach+B6 gaan rijden dan word het weg gedrag zeker wel stabieler en is er zeer goed nog mee te rijden. Je word dna wel zon 1.5ccm lager dan nu.

Mocht je prijzne willen kan ik je die allemaal aanbieden. Meer info via mail info @lowering.nl
 

Antera

Donateur
De Octi staat inmiddels al ruim een week bij de dealer. Na allerlei testen te hebben gedaan zijn ze tot de conclusie gekomen dat het tikkend geluid van de veren af komt. Ze hebben hierover vervolgens contact gehad met Eibach en het advies gekregen veren, poten en lagers volledig los te halen en de contactvlakken heel licht op te ruwen. Volgens hen was het goed mogelijk dat er ergens minuscuul sprake kon zijn van 'ijzer op ijzer'. Dit heeft de dealer vandaag gedaan, maar helaas. Het tikkend geluid blijft. Ik heb nu het verzoek gedaan om een nieuwe verenset te monteren, maar de vraag is of Eibach dit onder garantie wil doen. Deze vraag staat vanuit de dealer bij Eibach in behandeling. Ik word er een beetje moedeloos van. Dealer baalt er ook stevig van, want heeft "er al de nodige tijd inzitten en weet niet of dit volledig kan worden doorbelast naar Eibach, Skoda of leasemij." Wordt ongetwijfeld vervolgd.


Tikken? Wanneer tikt het? Ben wel benieuwd. Laat ze anders eens voor de gein op de bovenste winding wat rubber tape doen en kijk dan eens of het nog is.
 

El Fuego

Senior Member
@Anterra: zie mijn eerdere bericht hierover. Tikt met name bij het insturen. Ik hoor het met name wanneer ik langzaam rij, omdat geluid dan niet wordt overstemd door windgeruis.
 

Joske

Forumguru
@El Fuego en als ik het goed begrepen heb zijn bij jou reeds toplagers vervangen langs beide kanten?

Deze ga ik namelijk binnenkort vervangen maar als ik het zo hoor komt het geluid wat jij hebt precies overeen met wat ik heb nu.. "Wij" hebben ook gedacht aan een torderende veer maar dat zou normaal niet mogen kunnen, of bij een defect toplager is er natuurlijk meer speling mogelijk. Vandaar het idee om de lagers te vervangen en dan zou normaal gesproken het rikketikken weg moeten zijn....
 

Antera

Donateur
@Anterra: zie mijn eerdere bericht hierover. Tikt met name bij het insturen. Ik hoor het met name wanneer ik langzaam rij, omdat geluid dan niet wordt overstemd door windgeruis.

doe eens wat ik zeg. Heb dit namelijk 1x aan de hand gehad en dat hebben ze toen ook op deze manier opgelost namelijk. Lagers komt wel vaker voor
 

El Fuego

Senior Member
En niet alleen de lagers zijn vervangen, ook de stuurkolom....... Nu geeft de dealer aan dat dat waarschijnlijk niet nodig was geweest. Als ik leasemaatschappij zou zijn, zou ik niet heel blij zijn van zo'n statement.

Ondertussen ben ik ook niet blij, want dealer heeft opnieuw contact gehad met Eibach. Het probleem van het tikken is bij Eibach bekend en ze hebben hierover ook al regelmatig contact gehad met Pon. Vanwege het te geringe aantal probleemgevallen is hier echter nooit een oplossing gekomen. Mijn voorstel was om een nieuwe set veren te monteren, want niet alle verlaagde Octi's hebben last van het probleem. Eibach is echter vooralsnog niet bereid om onder garantie een nieuwe set Pro-veren op te sturen, want zij leggen het probleem voor een deel bij de auto. Terwijl Pon zegt: "wij geven alleen garantie op originele VAG-onderdelen." Dat laatste begrijp ik wel.

Ik heb suggestie van de rubbertape aan de dealer doorgegeven, op het moment er geen nieuwe set veren onder kan komen.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Het probleem komt idd erg sporadisch voor. Wat de oorzaak precies is is de grote vraag juist omdat 99,9% er geen last van heeft . Dit uit me eigen bevinden van de sets die afgelopen jaren zijn gemonteerd. Daarom is de kans aanwezig dat het probleem idd in het VAG "product" zit.

Jouw garage moet niet roepen naar de LM dat het niet gehoeven had maar er een ander verhaal van moeten maken. maar goed dat ligt aan de bereidwilligheid van de dealer.
 

micky

Forumguru
ook ik heb hier last van, na verlaging, daarom gisteren nieuwe veerpootlagers besteld van SKF incl. extra rubber:

VKD%2035052%20T.jpg


deze hoop ik binnenkort te kunnen plaatsen en hopelijk dan ook van het rikketikken vanaf...

Wij hebben trouwens het lager onderzocht dmv stethoscoop en daar was duidelijk te horen dat het veerpootlager "gromde". Vreemd dat het bij jou dan niet opgelost is. Is het echt exact hetzelfde geluid als voor dat de lagers vervangen geweest zijn?
115.000km met Eibach, geen last van gehad....
 
Bovenaan Onderaan