Cordoba
Forumguru
Op mijn koopovereenkomst staat met pen ‘meeneemprijs zonder garantie’
Maar ik had dus in mijn hoofd dat consumentenrecht altijd een wettelijke garantie heeft
achteraf is dus iedereen wijs, vandaag is garage niet toegekomen om ernaar te kijken
Klopt dat is Europees consumentenrecht, een auto kopen zonder garantie bij een professioneel bedrijf (lidmaatschap Bovag wordt door rechter vaak als maatstaf daarvoor gebruikt.
Ook als je wel officiele Bovaggarantie papieren hebt, wil dat niet zeggen dat je ook garantie krijgt. Een bedrijf dat in auto's handelt, wordt geacht de risico's in te kunnen schatten, voor de consument geldt dat niet (zie het Europees recht, en jurisprudentie). De benadering van de garage laat wel zien, dat dit een zeer agressieve consumentenbenadering heeft: als professional kun je geen verhaal halen bij een consument als het product niet is wat je er van had mogen verwachten (onderzoeksplicht). Misschien dat de beste optie nog is om gewoon terug te ruilen (geld en auto's).
Overigens heeft een consumentenprogramma (Kassa, Radar??) jaren terug ook eens een rechtszaak gedaan in een dergelijk geval: garage moest toch garantie geven op een auto die nadrukkelijk zonder garantie was verkocht.