Fabia 2 combi uitgevallen

Cordoba

Forumguru
Op mijn koopovereenkomst staat met pen ‘meeneemprijs zonder garantie’
Maar ik had dus in mijn hoofd dat consumentenrecht altijd een wettelijke garantie heeft

achteraf is dus iedereen wijs, vandaag is garage niet toegekomen om ernaar te kijken

Klopt dat is Europees consumentenrecht, een auto kopen zonder garantie bij een professioneel bedrijf (lidmaatschap Bovag wordt door rechter vaak als maatstaf daarvoor gebruikt.
Ook als je wel officiele Bovaggarantie papieren hebt, wil dat niet zeggen dat je ook garantie krijgt. Een bedrijf dat in auto's handelt, wordt geacht de risico's in te kunnen schatten, voor de consument geldt dat niet (zie het Europees recht, en jurisprudentie). De benadering van de garage laat wel zien, dat dit een zeer agressieve consumentenbenadering heeft: als professional kun je geen verhaal halen bij een consument als het product niet is wat je er van had mogen verwachten (onderzoeksplicht). Misschien dat de beste optie nog is om gewoon terug te ruilen (geld en auto's).

Overigens heeft een consumentenprogramma (Kassa, Radar??) jaren terug ook eens een rechtszaak gedaan in een dergelijk geval: garage moest toch garantie geven op een auto die nadrukkelijk zonder garantie was verkocht.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Wouter1

Forumguru
Op basis van de problemen ben ik bang dat het een brandstofpomp/verstuiver probleem is...

Kun je de koop/inruil niet ongedaan maken?

Chrisjemol

Forumguru
Bedankt voor de info jongens!
Ga het eerst ff afwachten wat er mis is en aan de hand daarvan bepaal ik wat te doen

PizzaPieter

Forumguru
Info inwinnen op voorhand, zeker met zo'n reactie, is best handig om alvast te informeren bij rechtsbijstand.
Die hebben ook vaak wachttijd van dagen voordat ze reageren en het is verdomd belangrijk de juiste stappen op de juiste manier in de juiste volgordelijkheid te nemen.

Laatst bewerkt door een moderator:

Chrisjemol

Forumguru
Net ff gebeld met de garage. Staat net binnen maar ze verwachten een vol roetfilter. Ze gaan er nu mee aan de slag.
Ben benieuwd

JeSko

Forumguru
Dat zou best meevallen dan, wellicht blazen ze hem eens goed proper en kan je weer door, in het "ergste" geval is hij helemaal heen en moet er een nieuwe in.

Chrisjemol

Forumguru
Mooiste zou zijn net wat ik in mijn vw T5 bus had destijds alles eraf (dgr, roetfilter), rechte uitlaatpijp met dempers erop en nooit meer problemen mee

Tees

Donateur
Dat zou ik niet aanraden, want volgens mij gaat er per 2022 gecontroleerd worden op de DPF. Dus zonder DPF is t dan APK afkeur, wordt het alsnog een dure reparatie ;)

Idd vanmiddag bel ik de rechtsbijstand ook ff. Bedankt!

Mijn rechtsbijstand deed niets omdat ik de auto zonder Bovag garantie had gekocht. Dus daar werd ik ook nog eens genept. De garage heb ik zelf aangeschreven en in gebreke gesteld. Zijn mooie voorbeeldbrieven te vinden op internet die met enkele kleine aanpassingen prima te gebruiken zijn.

Chrisjemol

Forumguru
Mijn rechtsbijstand deed niets omdat ik de auto zonder Bovag garantie had gekocht. Dus daar werd ik ook nog eens genept. De garage heb ik zelf aangeschreven en in gebreke gesteld. Zijn mooie voorbeeldbrieven te vinden op internet die met enkele kleine aanpassingen prima te gebruiken zijn.
Precies dit kreeg ik net ook te horen, verbazingwekkend dat je rechtsgeldig garantie hebt maar de rechtsbijstand er niks aan doet zonder bovag…
Ze gaven aan dat het anders te ingewikkeld wordt. Lekker dan…

idd dan maar voorbeeldbrief scoren indien nodig.

Ik heb deze brieven gebruikt: https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/consumentenrecht/modelbrieven-auto-met-gebreken

Mijn advies is om de tijd die je de garage geeft om 't probleem te verhelpen meer dan twee weken is. Je zit nu met de feestdagen en hoewel 't dan voor de garage makkelijk smoesjes verzinnen is kan jij niet in je eentje bepalen wat een schappelijke tijd is. Jij weet bijvoorbeeld niet hoe druk de garage het heeft.
Heb een advocaat in de schoonfamilie en die zei ook, maak er 4 weken van want als het voor de rechter komt dan heb je grote kans dat hij zegt dat 2 weken te kort was.

Tijd voor nieuwe rechtsbijstand dan!

Inderdaad. Bijna weer in de "val" gelokt met all-risk verzekering. Stond in de kleine lettertjes dat je nieuwwaarde alleen terug kreeg als auto aangeschaft was bij Bovag garage anders werd het de dagwaarde. Gelukkig doen ze bij Inshared niet zo moeilijk en moet de garage volgens KvK auto's verkopen.

• Leuk

Tees

Donateur
Stom zeg...misschien heb je de zelfde rechtsbijstand als @Alaksandus? Volgens mij zijn er trouwens sowieso maar 2 grote: DAS en ARAG. ik heb alleen ervaring met de laatste, daar ben ik redelijk tevreden over. DAS als tegenpartij gehad, dat was echt belachelijk soms wat die opschreven...

Het was ARAG die me niet verder ging helpen omdat ik geen BOVAG garantie had gekocht.. :D

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk

JeSko

Forumguru
Hier ook DAS, topservice keer op keer, niets te klagen van, die gaan tot op het bot voor hun eigen cliënten.

Bovenaan Onderaan