Fabia 2 combi uitgevallen

Tees

Donateur
Dat was misschien ook wel mijn probleem met DAS (als tegenpartij): ze gingen er echt met gestrekt been in, tot op t onbeschofte af (zelfs onze jurist vond het onbetamelijk). Was bepaald niet productief in dit geval...
 

catch me

Forumguru
Als het een 1.2 tdi is kan het zomaar een kapotte egr zijn, blijft dan waarschijnlijk open staan waardoor een deel uitlaatgassen zo de inlaat weer ingaan, motor smoort dan, geen power meer en stinkt behoorlijk.
Met uitlezen vaak geen foutmelding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Chrisjemol

Forumguru
Ik heb trouwens DAS die aangaven dat er bovag garantie op had moeten zitten….

egr zou kunnen, zou die ook;
Niet vervangen kunnen worden maar afdoppen en softwarematig uitschrijven?
Dat dus een kapotte egr blijft zitten en niet vervangen?
 

catch me

Forumguru
ja hoor dat is geen probleem, bij mij was de egr weggeschreven ze hadden er alleen geen plaatje tussen gezet om m af te doppen zeg maar, is uiteindelijk het vacuumpotje op de egr die m dicht houd kapot gegaan zodat dus een deel uitlaat gassen alsnog zo de inlaat inging...gebeurde van het een op andere moment, daarna motor inhouden en uiteindelijk afgeslagen, ook niet meer aan te krijgen. en geen foutmelding.
Plaatje er tussen en geen problemen meer gehad
 

JeSko

Forumguru
Dat is wel een probleem Chris met je APK, kunnen ze vanaf 2022 zien, althans in België, dan zal het in NL al helemaal zo zijn.

- roetfilter delete
- egr delete
- roetfilter laten zitten met fake opvulling erin
- egr afdoppen en wegschrijven

Allemaal dingen die ze spoedig kunnen zien.
 

catch me

Forumguru
Wat gaan ze doen als ze de auto niet uit kunnen lezen? Had t met m'n ibiza 1.2 tdi met apk, konden m niet uitlezen voor de roetmeting, hebben m toen ouderwetse roetmeting gedaan in de uitlaat
 

Cordoba

Forumguru
Bij beiden (DAS en ARAG) zeer matige ervaringen, volgens mij is de rechtsbijstand van de ANWB de beste, maar dan moet je wel verplicht aan een lidmaatschap.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik was vroeger heel blij met rechtsbijstand (achmea via interpolis) maar tegenwoordig doen ze er alles aan om niet te hoeven ingrijpen.

Waar eerst adviseren om vooral zelf hoog te claimen 'want daar heeft u recht op', wordt het allemaal heel erg gematigd op het moment dat tegenpartij niet meewerkt en zij dus moeten gaan assisteren (en mss wel afkopen om geen tijd te hoeven investeren).

Heb zelfs al meerdere keren met ze moeten onderhandelen over de vergoeding.... dát is niet waar ik een verzekering voor heb.
 

Chrisjemol

Forumguru
Eerste conclusie vd garage in het dorp: lage druk in achterste deel vd uitlaat, dus ergens is het uitlaattraject verstopt.
Ook met lambdasonde eruit geen verschil, dus verstopping zit er voor.
Hij vermoedde ook slechte inspuiters waardoor het traject vervuild/verstopt is…
Zijn advies, voor alles uit elkaar te slopen was om hem naar de garage waar ik hem gekocht heb te brengen.

Dus van ze een auto aanhanger geleend, en van een maat zijn Audi A6 3.2, de fabia erop en naar de garage gereden en daar achtergelaten.
Ze gaan er donderdag naar kijken…

Mijn neef werkt bij ZLM en heeft vaker met dit soort bijltjes gehakt dus hij gaat eea aan officieel schrijven opstellen voor me en richting hen sturen waar we dus aanspraak maken op de bovag garantiebepalingen en op hun redelijkheid.

wat mis ik de superb nu al… maar goed we wachten dus maar weer
 

Chrisjemol

Forumguru
Motor startte ook gewoon, maar draait stationair slecht. En toeren maken gaat niet, optrekken is dus niet mogelijk, valt uit dan
 

JeSko

Forumguru
Zonde Chris, vind het erg voor je allemaal, maar stilstaan bij de Superb helpt je niet vooruit, je hebt hem met wat logisch denken om de juiste redenen ingeruild, je hebt nu alleen pech, maar die pech had je ook kunnen hebben bij de eerstvolgend kilometers met de Superb, zo'n zaken weet je nooit op voorhand.
 

catch me

Forumguru
Laat ze de egr eens afdoppen, plaatje ertussen. Is in 15 min gefixed
plaatje bij/tussen het pijpje bij het inlaatspruitstuk. Ik had precies hetzelfde probleem een jaar geleden met de polo van m'n vrouw
 

Chrisjemol

Forumguru
Zonde Chris, vind het erg voor je allemaal, maar stilstaan bij de Superb helpt je niet vooruit, je hebt hem met wat logisch denken om de juiste redenen ingeruild, je hebt nu alleen pech, maar die pech had je ook kunnen hebben bij de eerstvolgend kilometers met de Superb, zo'n zaken weet je nooit op voorhand.
I know… is ook gewoon pech. Nu hopen dat het snel gefixt wordt
 

Chrisjemol

Forumguru
Laat ze de egr eens afdoppen, plaatje ertussen. Is in 15 min gefixed
plaatje bij/tussen het pijpje bij het inlaatspruitstuk. Ik had precies hetzelfde probleem een jaar geleden met de polo van m'n vrouw

ik laat ze eerst zoeken wat het is, ik heb er te weinig kennis van om te bepalen wat het is. Als het de EGR is dan hoor ik het wel. Ze zouden me op de hoogte houden zeiden ze
 

catch me

Forumguru
Ben benieuwd......ik heb wel kennis van zaken, bij mijn polo toen precies het zelfde probleem.
M'n dochter strande uit t niets 's avonds ergens met de polo, ben erheen gegaan, na lang starten uiteindelijk liep hij stationair, heb een aantal vacuüm slangen los gehaald ook die naar de egr klep ging, motor bleef toen lopen, uiteindelijk met veel pijn en moeite de auto naar een veiligere plek kunnen rijden en daar laten staan, andere dag naar de garage van een vriend van me gesleept.
Met uitlezen geen foutmelding, niets ( alleen meldingen van de losgekoppeld stekkers/vacuüm slangen die ik er de avond daarvoor af had gehaald). Maar met de stank die de motor gaf, ook de avond daarvoor moest het iets met de uitlaat zijn, egr pijpje los gegooid, starten en....lopen
Toen was 't duidelijk wat er aan de hand was. Plaatje ertussen gezet en hij liep weer als een nieuwe.

Dus best grote kans dat dit bij jouw fab ook het probleem is......
 

Chrisjemol

Forumguru
ze zijn er vanmiddag mee begonnen, ze belden nog wat de garage geconstateerd had want ze konden de storingscodes niet meer vinden (wss gewist door de garage hier), dus die doorgestuurd samen met wat mijn garage al geprobeerd had
Valt me mee dat ze er iig mee bezig zijn...

wat er uit de codes kwam was:
-p304600 startmotorrelais blijft hangen/schakelt niet
-P010100 luchtmassameter onaannemelijk signaal
-P029900 laaddrukregeling regelgrens onderschreden
-P023400 laaddrukregeling regelgrens overschreden
-P305000 startmotorrelais blijft hangen/schakelt niet

Turbo zou goed zijn, luchtmassameter ook. EGR is nog niet gecheckt en uitlaat en inspuiters zijn verdacht

Zou zomaar EGR kunnen zijn idd, en die startrelais meldingen is denk ik toen hij een paar keer vanwege het verotte lopen niet wilde aanslaan
 

catch me

Forumguru
Ben benieuwd, snelste en goedkoopste manier is denk bij die egr plaatje ertussen, kijken wat dat doet, is het daarna niet beter dan is dat niet de oorzaak.
 

Tees

Donateur
Je bent wel vasthoudend @catch me ;)
EGR wegschrijven/afdoppen is formeel illegaal, en ik zou er zéker niet mee akkoord gaan als de garage dat als oplossing gaat aanbieden. Een BOVAG garage kan ook heel snel z'n BOVAG-lidmaatschap kwijt raken als ie dat voorstelt. Weet je wel meteen wat voor vlees je in de kuip hebt, dat wel...
 

catch me

Forumguru
Heeft niks met vasthoudendheid te maken, gaat erom dat er voor nu snel gekeken kan worden of het voor 100% in de egr zit, als die na afdoppen goed loopt heb je wel de oorzaak
Het is dan verder aan ts wat hij van de garage verwacht.
 
Bovenaan Onderaan