Fabia II met Xenon

Buell

Lid
Auto net opgehaald en het probleem is niet opgelost en volgens de dealer komt het door de Xenon.
De auto is uitgelezen en dit kwam eruit:

3 Foutmeldingen:
1) Lampje van linkerdimlicht-M29 onderbreking/kortsluiting met plus sporadisch voorkomende storing.
2) Lampje van recherdimlicht-M31 '' '' ''
3) Kentekenplaatverlichting-X '' '' ''

Wat geeft het rapport als eindconclusie: Uitlezen ivm xenon geeft hij een storing,de xenon gebruikt teveel stroom aan de canbus.

Ik persoonlijk heb er me twijfels over, maar het probleem doet zich nog voor, lig er niet wakker van maar vind het wel apart dat de skoda fabia het heeft, en bijv een vw golf 6 niet.
Alles is juist voor canbus.

Greetzz
Querdo

Noord26

Forumguru
Ik dacht dat ze het zeker op zouden lossen?

Raar vind ik dat ze zeggen dat het teveel stroom verbruikt, want het verbruikt juist bijna de helft aan stroom..

Bij mij is het dus alleen met schakelen naar grootlicht en wanneer ik mistlampen voor+achter aan zet.

vinshi

Lid
heb van het weekend bij 1 vriend xenon van pilot ingebouwd hij heeft 1 fabia combi scout wat schetst mijn verbazing geen foutmeldingen.Zou het dan toch aan de elektronica van de greenline liggen.

icecube

Actief lid
Wel bizar aangezien de Seat Ibiza ST Ecomotive (F2 GL variant van Seat) affabriek xenon ondersteunt. Je zou dus verwachten dat de elektronica overweg kan met Xenon...

1. Zijn er bij het openen van de (elektrisch bedienbare) ramen geen problemen? Zelf zie ik de hoeveelheid licht uit m'n gewone halogeen koplampen duidelijk kortstondig minder worden op het moment dat ik een raam open...

2. Heeft iemand hier ervaring met een Well-done en/of Mtec xenon set? Zijn aanzienlijk duurder, maar leveren ze ook een betere kwaliteit ....?

Br3cht

Actief lid
@CranBerry, dat 1e probleem heb ik ook, of als je de achteruit verwarming aanzet ook een fractie van een seconde dat het licht precies weg valt

Noord26

Forumguru
Gisteren heeft een vriend van mij gereden in de GL, ivm mogelijk aanschaf van een dergelijk auto in hatchback uitvoering. Hierbij heeft hij ook de mistlampen voor en achter gebruikt icm de Xenon. En? Geen melding op het dashoard. Alleen bij grootlicht. Gebeurd dus niet altijd. Vreemd.

Noord26

Forumguru
Is er toevallig al iemand met Xenon die ook een sproei-installatie heeft ingebouwd, of binnenkort in gaat bouwen?

Heb nu een tijd de GL al niet gewassen en het koplampglas is behoorlijk smerig. Nu is nog steeds geen verschil te zien met aftermarket en originele xenon qua strooilicht, zelfs niet met de smerige projector koplampen. Maar nu schoot het opeens weer te binnen dat het een apk keuringspunt is. Een oogje dicht knijpen tijdens apk lijkt mij onmogelijk door de lokale dealer..

Noord26

Forumguru
Heeft er iemand toevallig ervaringen met een 55W Xenon verlichtings-set? Want dat is hetzelfde vermogen als de originele lamp en zou derhalve, theoretische gezien, geen foutmelding geven? Normaal is Xenon 35W en een H7 lamp 55W.

Gezien dat de dealer de meldingen niet kan/wil uitzetten met betrekking tot een lamp defect icm Xenon lijkt mij dit wellicht het proberen waard. Als er niemand met ervaring is ga ik een 55W Xenon setje halen..

:winkie:

@Noord26, zou er geen forumlid-met-vagcom zijn, die je kan helpen? 'n Collega van mij met een Passat heeft deze check ook uit laten zetten ivm after-market Xenon.

Noord26

Forumguru
De dealer heeft aangegeven dat er de meest vreemde storingen op kunnen treden op de boordcomputer als er meldingen uit gezet worden die betrekking hebben op de melding 'lamp defect'.

Kun je eens informeren wanneer hij precies die melding kreeg? Want ik kan gewoon normaal rijden met de Xenon. De boordcomputer gaat pas moeilijk doen wanneer ik grootlicht inschakel of de achtermistlamp inschakel..

Wellicht is er idd iemand die dat kan. Wie of waar ik daarover meer kan vinden; geen idee. Ik hoop juist via het forum meer informatie te kunnen inwinnen.

Heb inmiddels gewoon een set 55W, 4300K, met warning-cancellers besteld. Als het niet werkt, gewoon weer terug te sturen natuurlijk. (Rojac Prof. set).
De stap van 5000K 35W Xenon terug naar H7 pitjes (65W zelfs!) viel mij toch wel erg zwaar..

55watt xenon? Hoeveel licht geeft dat wel niet?? Zou dat niet teveel verblinden/opvallen?
Ik heb inderdaad meer het waarschuwingslampje door de dagrijverlichting dan met de xenon aan.. Zou trouwens ook niet anders meer willen!

Noord26

Forumguru
55W of 35W zit schijnbaar niet zoveel verschil tussen. Zit net zoveel verschil in als bij terugval van lichtopbrengst van 4300K naar 8000K. Mij gaat het om dezelfde hoeveelheid stroom die dan door de Xenon loopt als een originele lamp. Wellicht een oplossing en, in mijn optiek, het proberen waard. Expres ook even voor 4300K gekozen, omdat die af-fabriek geleverd wordt. Dus de originele kleur, maar dan wat hoger wattage (gelijk aan origineel h7) wattage.

Verblinden is geen sprake van. Of je nu een 35W of een 55W Xenon set verkeerd monteerd of verkeerd afstelt; bij beiden ziet je tegenligger niets meer. Gezien de lens koplampen en volledige afstelling door de dealer (met nog de 35W Xenon set erin) zal dat onmogelijk zijn. Totaal geen vergelijk met reflector koplampen.

cornenl

Nieuw lid
Ik laat een woensdag Pilox pro line xenon 6000k inbouwen.

Heb als stads verlichting al ledjes dat ziet er heel mooi uit.

Ik laat wel even weten hoe dit gegaan is en hoe het eruit ziet plus foto's erbij.

Ben zelf erg benieuwd naar de kwaliteit en hoeveel problemen ik er wel of niet mee ga krijgen.

wanderer

Senior Member
wat ik me iedere keer afvraag is hebben jullie al een oplossing voor de wettelijk verplichte koplampsproeiers?

Topic weer eens geheel doorgelezen (pppffffff....)
@Noord26: Is dit probleem met het gaan branden van het dashboardlampje al opgelost als je grootlicht bijschakelt?

Ik wil wel zo'n setje inbouwen (als ik tenminste geen last meer heb van mijn sportblessure aan mijn linker arm), maar dan wil ik dit liefst wel doen op een moment dat dit euvel is opgelost.
Kun je alleen terecht bij je dealer als je dit wilt laten inbouwen of zijn er ook "third-party" bedrijven die dit doen?

Noord26

Forumguru
@ Cornenl: Ik ben benieuwd of jij ook een melding krijgt op je dashboard als je dan grootlicht inschakelt! Pilot Pro moet namelijk de beste set op de markt zijn volgens velen..

@ Sgl49: Er zijn genoeg bedrijven die dit doen. Google maar eens. Zelfs ook met eventuele automatische hoogte regeling en wis-was installatie. Maar dan praat je over minimaal €800,-.
Wel een Pilot (bekendste merk) set krijg je dan. Ik heb eigenlijk geen idee wat een dealer er over het algemeen van vind als je Xenon in bouwt. Feit blijft dat het geweldig is om mee te rijden (veiligheid, mits goed afgesteld en ingebouwd); maar het gewoon niet vanuit de fabriek leverbaar is. Terwijl de broertjes Polo Bluemotion en Seat Ecomotive het wel vanuit fabriek als optie hebben. Zeer scheef. Wel benieuwd of een dealer de auto zo goed zou keuren zonder wis-was installatie. Hoogte regeling is niet verplicht, want je kunt handmatig dit verstellen in de Fabia en is daarmee voldoende.Dat probleem met het lampje als je grootlicht inschakelt is niet opgelost. Ik krijg deze week een 55W versie van Xenon binnen en hoop dat het daarmee verleden tijd is. Normaal is Xenon namelijk 35W. 55W is ook een normale H7 lamp. Houd u hiermee op de hoogte.

@ Supercows: het rendement is lager van een 55W set heb ik gelezen op diverse fora. Alhoewel het 57% meer stroom verbruikt zou het maar 27% meer licht afgeven. De rest is afval (warmte). Maar nog steeds minder warmte als een 55W H7, vanwege het grotere rendement. Afhankelijk van de lichtkleur ca 4800 lumen.

Kwaliteit zit wel goed met Xenon. Verschil zit vooral in de gebruikte materialen. Of er kunststof of metaal is gebruikt voor fittingen bijvoorbeeld. Dat zit steviger vast en bouwt iets makkelijker is. Ook is bij de ene de kabel wat flexibeler en beter afgedicht aan de uiteinden als een andere set. Toevallig is vorige week voor het eerst een lamp stuk gegaan in mijn andere auto. Welke momenteel bijna 6 jaar oud is en 80Dkm heeft gelopen. Voor circa €40,- heb je 2 nieuwe lampen. Net zo duur als normale H7 lampen als je een wat 'betere' lamp kiest (Philips Nightguide, oid). Een ballast (omvormer) kost ook maar een paar tientjes. Ik denk dat je in die tijd meer kwijt was geweest aan het vervangen van je normale H7 lampjes..

@Noord26
Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord!

Zoals je zegt, wellicht werkt die 55 W xenon wel.
Al lezende begrijp ik dat het niet aan de xenon setjes ligt maar aan het elektrisch ontwerp in de faab GL.
Het zal wel in de weestand zitten van een bepaald circuit in het canbus-systeem.
Ben heeeel nieuwsgierig of het gaat lukken....

Bovenaan Onderaan