Fabia II met Xenon

Noord26

Forumguru
Ik heb de mogelijkheid om redelijk uitgebreid antwoord te geven, omdat ik een tijdje op een ander forum (Suzuki) Xenon sets , type H4 voornamelijk, hebt ingebouwd. Degene die ze kochten, maar niet wilden installeren bood ik aan om het in te bouwen tegen zeer geringe kosten. Hiermee ben ik natuurlijk met vrijwel alle merken in contact gekomen qua sets. Opvallend is dat er weinig tot geen verschil in de sets van verschillende leveranciers zat. Vaak zaten er alleen andere stickers op de ballasten.

In de loop der tijd ook in wat andere auto's als Suzuki's wat ingebouwd. Daar ben ik mee gestopt, omdat mensen op een gegeven moment gingen verwachten dat ik voor €25,- het hele land op en neer ging rijden. De Fabia GL is de eerste waarbij ik dit euvel tegen kom en baal er ontzettend van. Zoveel sets en auto's probleemloos ingebouwd en dan in mijn eigen auto krijg ik het niet volledig storingsloos aan de praat. Dit wordt mijn eerste ervaring met 55W.

Zal verslag doen binnenkort. Heb nog geen verzendbevestiging ontvangen. De ene webshop doet daar wel aan en de andere niet. Dus even geduld..

@Noord26 Citaat: "Zal verslag doen binnenkort. Heb nog geen verzendbevestiging ontvangen. De ene webshop doet daar wel aan en de andere niet. Dus even geduld...."

Ik hoor het graag van je hoe het gaat met de 55W, want als dit werkt zonder storing, dan ga ik dit zeker (laten?) inbouwen.

Noord26

Forumguru
Krijg vandaag de set binnen, om 20:00h gisteravond nog een bevestiging van verzending gehad. Testen is in 15 min gebeurd, netjes inbouwen een uurtje denk ik.

cornenl

Nieuw lid
Nou de auto is naar het bedrijf toe dat de xenon inbouwt + afstelt en test.

Ben benieuwd heb net even 120 euro extra mogen afrekenen alvast voor nieuwe lampen omdat er iemand met zijn vingers aan heeft gezeten maar goed.

Hopelijk is het de kosten van nu waard.

@noord26 ik heb er ook dagrijlichten van pilot ingedaan dit zijn ledjes misschien een idee ? dit geeft wel een mooi afgewerkte look ipv van het gelige icm met xenon.

Ik zal vanavond foto's maken van de auto.

@cornenl: citaat:"Ben benieuwd heb net even 120 euro extra mogen afrekenen alvast voor nieuwe lampen omdat er iemand met zijn vingers aan heeft gezeten maar goed."

????
Lees ik het goed.
Jij hebt 120 euro betaald omdat iemand anders (wie is die "iemand anders????") je nieuwe lampen heeft aangeraakt???

cornenl

Nieuw lid
Een vriend van mijn heeft het al proberen in te bouwen maar wegens het ontbreken van de adapters ging dit niet.

Blijkbaar heeft hij ze per ongeluk aangeraakt maar het was onder eigen risico gebeurd dus kan er moeilijk over gaan doen maar dat is het niet waard.

Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet vanavond :)

Oke...dan begrijp ik het.
Maar, je kunt deze lampen toch gewoon ontvetten! Dan is er niets aan de hand.
Het gaat erom dat de zuren van je vingers die aan het lamp-oppervlak blijven kleven niet mogen inbranden.
De als de lampen nog niet (of heel kort) gebrand hebben, dan zou ik ze gewoon met alcolol o.i.d. ontvetten!

Noord26

Forumguru
Krijg je een melding op je dash board als je grootlicht gebruikt?

Voor dat bedrag koop je een volledige set met ballasten, kabels en lampen.

Foto van onder de kap waar ze de ballasten hebben geplaatst?

cornenl

Nieuw lid
Ik krijg inderdaad een melding bij het groot licht maar daar stoor ik me op zich niet aan had het al stiekem wel verwacht naar je verhalen.

Ik zal vanavond meteen even foto's maken zodat ze morgen er op staan de afwerking is op zich best goed gelukt.

Zit er alleen mee als de politie mijn uiteindelijk een keer staande zouden willen houden en ik moet direct mijn lampen vervangen is dit een hels karwei zie ik al.

Ach ja iets voor over hebben !:)

Succes met je 55w xenon kit ben benieuwd.

Noord26

Forumguru
Kitje vergeten mee te nemen vanaf de afleverplaats, de werkplek. Morgen beter.. Zit in een koffer kwam ik achter, niet vaak mee gemaakt met een 'goedkoop' setje.

De politie houdt je niet staande. Je hebt lens koplampen. Verschil kun je niet zien met af-fabriek itt een reflector koplamp en strooilicht. Van iedereen waar ik sets bij heb ingebouwd nooit iets gehoord van een aanhouding. Zelf meerdere keren in een fuik gereden en daarbij werd niets gezegd over Xenon icm mijn, toen nog, reflector koplampen.

Haal je dagrijlicht en stadslicht niet door elkaar? Want je dagrijlicht zit naast je mistlamp en je stadslicht in je koplamp.

wanderer

Senior Member
zucht....ik stel nog maar eens de vraag die mij bezig houdt....wat ik me iedere keer afvraag is hebben jullie al een oplossing voor de wettelijk verplichte koplampsproeiers?

piair1982

Forumguru
Af fabriek optie.. Ik heb het, alleen de xenon nog.
Er zijn wel aftermarket sproeisystemen te krijgen, maar ik heb er geen ervaring mee.

EdK

Forumguru
Zucht ...........Koplampsproeiers
Is uw auto van bouwjaar 2007 of later?
Dan is deze zelf in te bouwen koplampsproeirerset wat u nodig hebt om met uw auto en een na-inbouw xenonverlichting door de APK keuring heen te komen!
Sinds kort is wettelijk bepaald dat u voor het gebruiken van xenonverlichting, u bij de APK moet voldoen aan de volgende eis:
Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee die gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp gereinigd wordt. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.
Om aan deze eis te kunnen voldoen, leveren wij nu deze handige en makkelijk aan te sluiten koplampsproeier set, bestaande uit:
2x dubbele sproeier verstelbaar
6 meter slang
Diverse bevestigingsmaterialen
Deze gehele universele set die op elke auto toepasbaar is, bestaat dus uit 2 sproeiers en kost nu maar 39,50 euro.

http://www.led4ucar.nl/index.php?/Koplamp-sproeiers/55-Koplampsproeiers.html

wanderer

Senior Member
en wat ik dan eigenlijk graag wil weten met foto's hoe dat bij de FGL ingebouwd is, hoe dit in/op de bumper is gemonteerd, hoe de interval is geregeld, aparte schakelaar voor aan/uit sproeien....etc
setjes zoals de link aangeeft kan ik zelf ook op internet vinden, het gaat mij om de praktische uitvoering...

Noord26

Forumguru
@ cornenl: en hoe bevalt de Xenon? Heb je al foto's?

Zojuist de 55W Xenon ingebouwd. Eerst even getest zonder in de monturen te friemelen.. geen lamp op het dashboard! Dus volledig ingebouwd en testritje: jawel, wel lamp op het dashboard bij grootlicht! Dat is pas vreemd.

Moet zeggen dat 4300K in 55W wel witter lijkt als 5000K in 35W. Dit komt overeen met de ervaringen van anderen, welke ook merken dat de 55W variant het daglicht beter benaderd als 35W uitvoeringen.

Maar dus nog steeds de melding van het lampje op het dashboard. Overigens had ik het ook icm de achtermistlamp, maar dat is nu weg.

Deze 55W 4300K geeft echt een partij licht op de weg. Knopje van de hoogte voor de verlichting komt waarschijnlijk iets lager te staan als standaard (= 0). Belangrijkste, voor mijzelf; kan met het lampje leven, als er ook nog koplampsproeiers in komen tenminste. De wederhelft zit er ook niet mee, mits alles apk waardig gaat zijn binnenkort. Denk dat ik dat door een extern bedrijf ga laten doen, want die motorkap zit wel echt vol. Vloeistofkabeltjes trekken naar de voorbumper ga ik niet blij van worden.

Hoop dat er via een update aan de auto verteld kan worden dat er Xenon in zit. Het is niet weg te krijgen moet ik als conclusie trekken.

EDIT:

Zojuist een stuk wezen rijden (auto gelijk even gewassen). Als ik grootlicht gebruik krijg ik de ene keer wel en de andere keer geen melding op het dashboard. Ik krijg het zeker wanneer de Xenons nog aan het 'opstarten' zijn. Geen melding gehad tijdens rijden op snelheid. Stond ik stil in de wasbox: geen melding. Stond ik net stil in mijn garage: wel melding. Kan er geen peil op trekken.

cornenl

Nieuw lid
Ik heb er fotos van zal ze morgen even posten + hoe de inbouw er uit ziet.

Dat lichtje is inderdaad niet storend heb net zelf het verschil gezien tussen een goedkoop 8000k set en een 6000k pilot en de 6000k is veel mooier van pilot en de lichtopbrengst zelfs beter.

Maar even over mijn ervaring naar 2 dagen sinds de inbouw wow wat een bak met licht en de auto ziet er zeer sportief uit.

Krijg veel positieve reacties over de looks heb wel even de lampen naar 1 ipv van 0 gezet net iets fijner voor de andere bestuurders :)

Morgenvroeg fotos dus.

@Noord26, zou er geen forumlid-met-vagcom zijn, die je kan helpen? 'n Collega van mij met een Passat heeft deze check ook uit laten zetten ivm after-market Xenon.

Vandaag nog even nagevraagd. De betreffende collega heeft een gewone Pilot-set. De lampen werkte in z'n geheel niet zonder vagcom-aanpassingen. Na uitschakelen van de check op (defecte) koplampen was dit opgelost. Verder heeft hij de duty-cycle laten aanpassen van 90% naar 100%. Hiermee worden problemen met starten van lampen en knipperen opgelost.

Qua APK: deze collega heeft geen koplampsproeiers en is pas probleemloos door de keuring gekomen (auto is van van 2007).....

cornenl

Nieuw lid
Ze zijn even snel met de iphone gemaakt dus qua kwaliteit valt het mee. Ik zal proberen of ik de digitale camera kan pakken van de week om echt een goede indruk te geven hoe dit er nu uit ziet.

Teveel te doen te weinig tijd haha;)

@CranBerry Dat is wel mooi dat ze het doen voor hem ken ook garages waar ze te bang zijn ervoor om ook maar iets aan te passen. Bij mijn willen ze dat irritante piepje niet uitzetten van de gordel terwijl dat vrij simpel is voor hun maar goed over de lampen gelukkig heb ik geen problemen met knipperende of niet startende lampen althans nog niet.

Hierbij de foto's

IMG_0193.jpg IMG_0191.jpg IMG_0192.jpg

pencil.png

Noord26

Forumguru
Vandaag heeft mijn auto zijn 1e beurt gehad. Als opmerking kreeg ik, natuurlijk volledig terrecht, dat bij de Xenon inbouw er ook koplampsproeiers in zouden moeten zitten ivm de wetgeving. Daarnaast verviel de garantie op de waterdichtheid van de koplampen door deze inbouw.

Foto's zullen we wel niet meer krijgen van cornenl denk ik zo..

Bovenaan Onderaan