Fabia II met Xenon

piair1982

Forumguru
Dat is wel jammer, wan tik ben ook nog steeds in de markt om xenon in te bouwen... Ik heb af fabriek koplampsproeiers, dus voor de wetgeving is dat goed....

Waar plaats je de canbus ballast, is die klein genoeg om in de unit zelf te verwerken? Heb er geen flauw idee van :ahum:

Noord26

Forumguru
Waterdicht is het toch wel. Ken meerdere die rond reden met Xenon en de rubberen dop geen eens meer gebruiken aan de achterzijde zonder vochtproblemen.

De ballast heb je alle plaats voor met een TSI. De TDI zit onder motorkap een stuk voller.

piair1982

Forumguru
@Noord26
Hoe bevalt de xenon tot dusverre? Nog geen gekke storingen ofzo?

(:winkie:Ik kijk eerst de kat uit de boom)

darkprojectx

Forumguru
Een canbus balast is kwa afmetingen 100x60x4 mm ongeveer. die kun je echt overal kwijt.
Ze zouden er hooguit bij de apk moeilijk over kunnen doen, maar het is ook het werk niet om dan even de gloeispiralen van zolder te halen en in de koplampen te plaatsen.
Er rijden tegenwoordig nog TIG van die piloten rond zonder projector lamp en die worden ook niet bekeurd. Bij een Fabia 2 (zelfs de 1) lijkt het alsof het af fabriek geplaatst is als je projector lampen hebt. Gewoon zorgen dat het netjes afgesteld staat, niets aan de hand.

Noord26

Forumguru
@Noord26
Hoe bevalt de xenon tot dusverre? Nog geen gekke storingen ofzo?

(:winkie:Ik kijk eerst de kat uit de boom)

Nee geen storingen. Blijf mij verbazen hoe strak het lichtbeeld en de opbrengst is met de projector koplampen icm de 4300K lampen.

Vorige week nog even in de GL van mijn vader met de standaard verlichting gereden (welke ook correct staat afgesteld), maar ik kreeg telkens de neiging om grootlicht aan te zetten..

:winkie:

vinshi

Lid
ik rij nu ook al van het begin met xenon 6000k en vind het een genot om mee te rijden. zelfs bij de beurt heeft de garage er geen punt van gemaakt dat er xenon in zat.en ik krijg aleen storings lampje bij gebruik grootlicht maar door de xenon gebruik ik al geen grootlicht meer.(dus ook geen storingen meer)

piair1982

Forumguru
Klinkt allemaal positief :) Nou nog ff flink sparen... zo een setje kost je al gauw 250 euro als ik zo links en rechts kijk.

Noord26

Forumguru
Nee hoor, nog niet de helft..

Op een sporadisch geval na komen alle ballasten en lampen uit het verre Oosten. Er zit wel een scheidingslijn tussen beter materiaal en mindere kwaliteit. Er zijn echter genoeg merken die exact hetzelfde materiaal hebben als bv. Pilot met een andere sticker er op. Resultaat hiervan is ruim 50% goedkoper.

Goed voorbeeld hiervan is de Professional Canbus 55W (die ik zelf heb) van Rojac voor €129,-
Of anders natuurlijk Lince voor de normale 35W. Met Canbus ballast slechts €75,- voor een complete set.

Vergeet niet nog wat adapters mee te bestellen om de lampen goed te kunnen monteren.

Noord26

Forumguru
Let er wel op dat aftermarket Xenon en meedraaiende koplampen weleens verkeerd uit kan pakken in je behuizing van je koplampen.

Hmm.. Ja je mist iets. Bij Lince koop je 3 complete CanBus setjes voor €225,-..

Lince.nl voor 35W en goede service: €75,-
Rojac.nl voor de 55W uitvoering: €129,- (heb naast een bestelling nog nooit verder contact gehad met hun)

Als je voor de meeste lichtopbrengst gaat in 35W: 5000 of 6000K kiezen. 5000K voor "diamantwit", 6000K voor wit met een zeer klein tintje blauw.
Als je voor 55W kiest 4300K nemen. Deze blijken in de praktijk witter uit te vallen als hun 35W equivalent.

Sinds vandaag heb ik vocht in de koplamp aan de bestuurders kant. Dit na een gigantische bui :( maar eens zien of het weggaat etc.

Ik heb ook graag en xenon-set ingebouwd voor een Fabia Combi Greenline.
Iemand die een goed adres weet hiervoor?

@piair1982,

Wat ik bedoel is: "heeft iemand goede ervaring bij een dealer/ garage of ander adres met het laten inbouwen van xenonverlichting?

Noord26

Forumguru
Nee geen ervaringen met locaties voor inbouw, wel vele sets in diverse auto's zelf ingebouwd.
Het is ook niet moeilijk. Aan te raden is om het zelf te kunnen ivm mogelijke defecten en het kunnen vervangen.
Als gebruiker moet je een normale lamp kunnen vervangen. Xenon inbouwen is in feite net zo moeilijk.

@ Supercows:

Mijn dealer gaf bij de eerste beurt aan dat de waterdichtheid op de koplampen met de inbouw vervallen zou zijn.
Heb je alles wel goed waterdicht gemonteerd? Het zijn allemaal rubbers en dat zou gewoon waterdicht moeten zijn.

LOl tjah wat is waterdicht? Ik heb met inbouwen een snee van 3 cm moeten maken. Hier verder niks aangedaan. Zal er van de zomer nog eens goed na kijken cq oplossen. Ff met de fohn erop met oosten wind. Zal dan wel weggaan..

Noord26

Forumguru
Vreemd dan, want ik werk ook met een snee in het midden van de rubber dop ipv een rubberen dop in een rubberen dop. En zojuist nog eens gekeken en geen aanslag.

Flinke plassen gehad?

Ja die heb ik gehad.. Helaas! Maar je moet ff kijken hoe snee valt. De bestuurders kant kan water van boven krijgen en de bijrijderskant van onderen (zo valt het sneetje)

Bovenaan Onderaan