Gebruiks ervaring Octavia 3

henriz

Forumguru
2 laptops en tablets...........

Sorry Desperado maar aan 1 iPad heb je al genoeg hoor. Zeker allemaal Windows en Android's dat je er zoveel van nodig hebt?

;) ;) ;)
2 tablets is wel handig. Dan kun jij even wat opzoeken terwijl je kind een spelletje op zo'n ding aan het doen is.
Maar ja, als je een iPad hebt gekocht heb je natuurlijk geen geld meer over voor een tweede tablet. ;)
 

Desperado

Forumguru
De ipad was gelukkig een kadootje, en eerlijk is eerlijk, hij bevalt mij veel beter als een android tablet.
Met de telefoon daarentegen ben ik juist weer blijer met een Galaxy als met een iphone.
 

Wesly

Senior Member
Tsja, bij mij gaat er nog steeds maar 1 iPad mee hoor. Dat andere doen we normaal thuis al teveel dus op vakantie zekers niet. Sorry voor mijn afdwaling, ontopic maar weer :)
 

thekawa

Forumguru
ik was benieuwd naar de hillhold van de o3. Is dit een geval van hard op je rem drukken en de auto houdt een x seconden de auto stil. Mijn golf 6 had dit maar was maar een paar tellen. Ik zag dat met vagcom modden dit is aan te passen naar lang? Maar krijgt het dan hetzelfde gedrag als wat de passat heeft? Die blijft nu, desnoods, eeuwig vasthouden totdat je wegrijdt.
 

Wesly

Senior Member
Over dat laatste heb ik geen idee, wel blijft hij standaard een fractie van een seconde aangrijpen als de auto op een helling staat vanaf een x aantal graden
 

Rick

Senior Member
Had voor een weekje winterberg in een superb combi met 2 kinderen (0 en 2) toch de bak heeeeeeelemaal afgeladen. Kwam net uit een a3 sportback dus dacht nu kan eens een keer alles mee. Blijkt toch ook een limiet te hebben. :-). Maar met een o3 en zeker de combi moet je toch een aanhanger kunnen voorkomen zou je zeggen.
 

MaXt0r

Actief lid
Had voor een weekje winterberg in een superb combi met 2 kinderen (0 en 2) toch de bak heeeeeeelemaal afgeladen. Kwam net uit een a3 sportback dus dacht nu kan eens een keer alles mee. Blijkt toch ook een limiet te hebben. :-). Maar met een o3 en zeker de combi moet je toch een aanhanger kunnen voorkomen zou je zeggen.

Wij kamperen graag, en een 4 persoons tunneltent neemt redelijk wat ruimte in beslag ;) Twee jaar geleden was het al redelijk proppen (achterbank was zelfs plat) in de Prius en twee volwassenen. Nu hebben we er ook een kleine bij. Nog meer zooi :) haha...

Is het een meerwaarde om de kofferbak automatisch te kunnen openen en te sluiten of niet? Ik heb het nog nooit op één van mijn auto gehad. Vandaar de vraag.
 

Gieliovd

Forumguru
ik was benieuwd naar de hillhold van de o3. Is dit een geval van hard op je rem drukken en de auto houdt een x seconden de auto stil. Mijn golf 6 had dit maar was maar een paar tellen. Ik zag dat met vagcom modden dit is aan te passen naar lang? Maar krijgt het dan hetzelfde gedrag als wat de passat heeft? Die blijft nu, desnoods, eeuwig vasthouden totdat je wegrijdt.
Als het goed is is het OF een aantal seconden, of tot je het gas aanraakt.

Bij de Leon wel eens gehad dat ik remmend tot stilstand kwam, vervolgens dacht dat het vlak was bij een stoplicht en na een paar seconden, totaal onverwacht, weer begon te rollen.

Nooit getest met de O3, ik rij altijd vlot weg ;)
 

Quartz

Lid
Vraag.... na 3357 km al de eerste melding krijgen om oliepeil te controleren en inderdaad liter moeten bijvullen. Vinden jullie dat niet ook erg snel ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar bij een auto die je niet kent (en een nieuwe valt per definitie in die categorie) is het ook wel zo verstandig om de eerste paar duizend km zelf wat frequenter te peilen. Dan word je niet verrast door het lampje...
 

Remakil

Forumguru
Blijf het een vaag iets vinden...
Heb de afgelopen 10 jaar bij geen enkele nieuwe auto olie hoeven bijvullen. Dus zo normaal vind ik het niet... ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb de afgelopen 10 jaar bij geen enkele nieuwe auto olie hoeven bijvullen. Dus zo normaal vind ik het niet...
Daar ben ik het op zich wel mee eens - zou eigenlijk niet moeten.
Goeie reden om 'm nu even scherp in de gaten te houden, lijkt me...

Heb het zelf maar één keer gehad en dat is al weer een jaar of 30 terug. Ik heb 3 kleine e 2 grote beurten lang bij de dealer geklaagd over het olieverbruik, maar die vond alles minder dan 1 liter op 1500 km heel normaal (maar ja, dát was dan ook een Opel Ascona...).
Bij de 60.000 beurt heb ik toen eerst mijn (tamelijk nieuwe) vervangauto buiten gezet en vervolgens aangekondigd dat ik niet terug zou komen als ze er nu weer niks aan gingen doen. Dat hielp...
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ik ga het wel zien wat er gebeurd, ik check niets, eigenwijs als ik ben... ;)

Oliepeil, bandenspanning en koelvloeistofpeil zijn dingen die standaard bij het auto rijden regelmatig gecontroleerd zouden moeten worden. Hiermee signaleer je al in een vroeg stadium problemen en kun je veel grotere problemen voorkomen. Zijn de beste indicatoren die je hebt. Bij bandenspanning meteen kun je dan zien of de banden recht afslijten en geen vreemde bulten, scheuren, oid vertonen. Die 4 stukjes rubber zijn alles wat je kan scheiden tot een drama.. Lekker eigenwijs blijven anders?

Zo kwam ik er zelf achter de de auto langzaam steeds wat meer koelvloeistof verloor. Niet te zien als hij stil stond, maar echt om de paar tankbeurt steeds wat meer ml erbij. Bij de laatste grote beurt is er daarom ook zonder extra kosten een nieuwe waterpomp ingezet en het probleem was weg. Ook was 1 van de banden wat schuin aan het slijten. Bij aflevering zijn er 8 nieuwe (winter en zomerset) bij geleverd en ook de winterslof van RA vertoonde lichtelijk schuin afslijten. Daarop is de auto opnieuw uitgelijnd en zijn er ten compensatie 2 nieuwe banden gecrediteerd op de factuur.

Vind het persoonlijk een beetje vreemd om iets waar je toch wel duidelijk wat mee hebt, waarom zit je anders op een auto/Skoda forum, zelf niets aan te controleren? Je leert er van en kan alleen maar in je eigen voordeel werken.

De afgelopen 10 jaar hadden auto's ook nog niet de stuk dunnere long-life olie als nu. Dus 1 op 1 vergelijken kan helaas niet.

Ik heb na zo'n 3000 km ook het oliepeil moeten checken.

De eerste 5 a 10Dkm zou ik persoonlijk elke tankbeurt gelijk even het oliepeil checken. 2min werk. En als de kap dan toch open is zie je meteen of het koelvloeistofniveau nog goed staat.
 
Laatst bewerkt:

Remakil

Forumguru
Die 4 stukjes rubber zijn minder belangrijk dan het lijkt. Tuurlijk, grip e.d. zijn heel belangrijk, bandendpanning en profiel ook... maar die 4 mega lappen hebben een stuk minder invloed op het rijgedrag, dan bijvoorbeeld onder de motor. Dan zijn het pas life saving objects en een verkeerde bandenspanning is dan pas echt van invloed...

Op de O3 zit een bandenspanning controle systeem, als het goed is reageert die bij een te lage spanning. Een paar tienden in bar lager dan de advies spanning is bij een auto niet zo spannend... schop eens tegen je band aan en je weet genoeg. Bij de motor werkt dat heel anders, dan voel je 2 tienden verschil wel... ;)

Een auto is voor mij een dagelijks gebruiksmiddel, die ga ik echt niet dagelijks of wekelijks nalopen. Dat hok moet het gewoon doen, klaar! Zo 1x in de tig weken tijd, als ik zin heb, of een schoonmaakdag heb, dan loop ik wel wat dingen na en pak mijn mini compressor en zet alle banden weer op spanning. Maar echt belangrijk kan ik het allemaal niet vinden...

Heb ook weinig emotie bij een auto, is maar een verzameling blik, plastic, rubber en koperdraad. Iedereen mag er in rijden en over 4 jaar (of eerder) trap ik dat kreng er weer uit! Tot die tijd geniet ik er wel van, maar emotie en belang hecht ik er niet aan. Dan reed ik wel een 911 of zo... dan heb je tenminste wat...

Snap ook niet dat mensen met een ander type auto van de zaak, jaloers zouden zijn op een O3. Is maar een eenvoudig koekblik, niet het verschil Megane/Jaquar...

Ook al is het een best leuke auto zo'n O3... ;)
 

Noord26

Forumguru
Die 4 stukjes rubber, van je 'blik/koekblik' kunnen het verschil bepalen tussen leven en dood; als je het concreet gaat bekijken. Nooit een klapband gehad op de snelweg? Emotie had ik het ook niet over, maar veiligheid wil iedereen toch?


Een bandenspannings-controle systeem ziet geen bulten of scheurtjes in je band (die zie je meteen als je dan toch spanning checkt). Denk dat het verschil in opvatting daarin mee speelt dat ik ook motor rijdt met de nodige aanvullende cursussen; waardoor je inzicht in verschil in bandenspanning en mogelijk simpel te voorkomende ongevallen door snelle observatie van simpele onderdelen als een band ons 'menings-verschil' onderstreept.

Peace man!

:dankje:
 

Remakil

Forumguru
Die 4 stukjes rubber, van je 'blik/koekblik' kunnen het verschil bepalen tussen leven en dood; als je het concreet gaat bekijken. Nooit een klapband gehad op de snelweg? Emotie had ik het ook niet over, maar veiligheid wil iedereen toch?


Een bandenspannings-controle systeem ziet geen bulten of scheurtjes in je band (die zie je meteen als je dan toch spanning checkt). Denk dat het verschil in opvatting daarin mee speelt dat ik ook motor rijdt met de nodige aanvullende cursussen; waardoor je inzicht in verschil in bandenspanning en mogelijk simpel te voorkomende ongevallen door snelle observatie van simpele onderdelen als een band ons 'menings-verschil' onderstreept.

Peace man!

:dankje:
Er is me in 27 jaar en anderhalf miljoen kilometers nog niets gebeurd, waar ik van slag door ben geraakt qua rijden...

Scheurtjes in een band is doorgaans ouderdom, mijn banden worden niet oud... ;)

Zoals gezegd, schop eens tegen je band en ik zie die banden ook als ik naar mijn auto loop... ;)

De motor is anders, daar check ik steevast mijn banden. Op spijkers e.d. en het loopvlak op slijtage en de spanning...

Rij ook regelmatig op het circuit, dus ik weet verdomd goed hoe belangrijk de banden dan zijn. Maar de auto? Pfft, is geen nakende kernramp eejj... slechts een auto... ;)
 
Bovenaan Onderaan