Gebruiks ervaring Octavia 3

Remakil

Forumguru
Waarom check je op de motor wel steevast je banden en op de auto niet?
Omdat een auto 4 lompe banden heeft en een motor maar 2 kleine... ;)

Een lekke band op de motor heeft veel meer effect, dan bij een auto... bandenspanning plus/min heeft veel meer effect...
Onregelmatigheden in het loopvlak hebben veel meer effect... grip/rubber compound heeft veel meer effect...

Bij een auto maakt men tegenwoordig vooral banden t.b.v. levensduur, rolweerstand enz... bij de motor is grip het belangrijkste, levensduur is voor mijn ondergeschikt...

Zijn 2 verschillende werelden...
 

JJ1982

Lid
De banden die onder je motor zitten zijn net zo belangrijk als die onder je auto zit. Alleen onder je auto zijn ze beetje breder. En als er iemand wat anders beweert moeten ze die persoon maar eens beetje bijles geven.:fool:;)
 

Noord26

Forumguru
Je toets met ... blijft al meerdere postings hangen? Je hoeft ook niet direct bovenliggende reacties te quoten; wordt er niet duidelijker op.

Als je circuit rijdt weet je dat ook een 0,2 bar verschil grote gevolgen heeft voor je auto toch?

Je moet gewoon doen wat je zelf het beste vind. Het ging in eerste instantie over olie peilen van de motorolie en dat je vond dat het eigenlijk nooit gedaan zou moeten worden. Dat staat in groot contrast met je ervaringen op het circuit, alhoewel ik daar dan nu meteen vraagtekens bij moet zetten. Vandaar dat je beweringen bij mij vragen op roepen. Circuit rijden is namelijk synoniem voor exacte afstellingen en controles. En dat zit nu eenmaal in je of niet. Onafhankelijk van welk voertuig je bestuurd. Zelf heb ik zomeravond competitie gedaan op Zandvoort (motor dus).
 
Laatst bewerkt:

Remakil

Forumguru
De banden die onder je motor zitten zijn net zo belangrijk als die onder je auto zit. Alleen onder je auto zijn ze beetje breder. En als er iemand wat anders beweert moeten ze die persoon maar eens beetje bijles geven.:fool:;)
Als jij denkt dat ik na anderhalf miljoen kilometers nog bijles nodig heb over autorijden, dan mag jij dat denken hoor... ;)

Mensen doen zo panisch over autorijden. Bij 3 druppels regen zijn ze al van slag en bij 2 sneeuwvlokken rijden ze uit paniek al 30 op de weg...
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is me in 27 jaar en anderhalf miljoen kilometers nog niets gebeurd, waar ik van slag door ben geraakt qua rijden...
Als jij denkt dat ik na anderhalf miljoen kilometers nog bijles nodig heb over autorijden, dan mag jij dat denken hoor...
In het verleden behaalde resultaten... etc.

Maar: iedereen is vanzelfsprekend volledig bevoegd tot het maken van zijn of haar eigen fouten.
Althans, indien en voor zover anderen daardoor niet geschaad worden... :pieker:
 

Remakil

Forumguru
Je toets met ... blijft al meerdere postings hangen? Je hoeft ook niet direct bovenliggende reacties te quoten; wordt er niet duidelijker op.

Als je circuit rijdt weet je dat ook een 0,2 bar verschil grote gevolgen heeft voor je auto toch?

Je moet gewoon doen wat je zelf het beste vind. Het ging in eerste instantie over olie peilen van de motorolie en dat je vond dat het eigenlijk nooit gedaan zou moeten worden. Dat staat in groot contrast met je ervaringen op het circuit, alhoewel ik daar dan nu meteen vraagtekens bij moet zetten. Vandaar dat je beweringen bij mij vragen op roepen. Circuit rijden is namelijk synoniem voor exacte afstellingen en controles. En dat zit nu eenmaal in je of niet. Onafhankelijk van welk voertuig je bestuurd. Zelf heb ik zomeravond competitie gedaan op Zandvoort (motor dus).
... ? Ow ja, handelsmerk. Like it or not... ;)

Motor is hobby, circuit met motor ook. Motor is topfun, snelheid zo snel als mogelijk, maar wel safe. Geldt ook voor de openbare weg...

Auto? Is slechts een hok met 4 wielen, no offence... autorijden is prima, best leuk, niet spannend, maar vooral noodzakelijk "kwaad"... is voor mij iets wat het gewoon moet doen en van een paar tienden lagere bandenspanning merk je met een auto niet zoveel op de openbare weg...

Autorijden is niets om je druk om te maken. Ben afgelopen jaar met een sneeuwstorm uit Praag gekomen, als je "luistert" naar je auto is er niets om je zorgen om te maken. Dan zie je onderweg dat Duitsers meer ervaring hebben in die omstandigheden en dat wij Nederlanders doorgaans dramaqueens zijn. Blijven ze links rijden, omdat ze vanwege een sneeuwrandje niet naar rechts durven...:banghead:

Geloof me, ik bedoel het goed. Maar voor mij is het maar van A naar B verplaatsen
 

Remakil

Forumguru
In het verleden behaalde resultaten... etc.

Maar: iedereen is vanzelfsprekend volledig bevoegd tot het maken van zijn of haar eigen fouten.
Althans, indien en voor zover anderen daardoor niet geschaad worden... :pieker:
100% mee eens...

Als je dagelijks op de weg zit, zie je helaas een hoop bestuurders die niet echt rekening houden met anderen...
 

Noord26

Forumguru
Komt omdat iedereen denkt dat hij beter kan rijden als een ander. Ik en jij zijn daar geen uitzondering op, helaas. Het is mens eigen om te denken dat men net beter is als een ander.

;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Wie denkt dat-ie na anderhalf miljoen km de wijsheid in pacht heeft, mag dat best denken natuurlijk - en ook uitspreken, conform artikel 7 lid 1 van de Grondwet.
Maar het maakt (op mij althans) niet zó veel indruk...:nono:

Ik heb namelijk in mijn werkzame leven heel wat van die professionele branie's meegemaakt die zichzelf vanwege hun zelfs wel 3 of 4 miljoen kilometers "uiteraard" veel te ervaren vonden om nog iets te kunnen opsteken van een zg. Behaviour Based Safety-georiënteerde veiligheidscursus waarin, onder veel meer, ook bepaalde voertuigeigenschappen, verkeersinzicht en -gedrag zowel theoretisch als praktisch aan de orde kwamen.
Totdat ze - verplicht natuurlijk - zo'n dag hadden meegemaakt.

Geloof me, ik heb heel wat van die sessies georganiseerd en deels ook zelf voor die klasjes gestaan - en er is er niet één geweest die aan het eind van de dag nog durfde volhouden dat hij alles allang had geweten.

Wat we wel zagen, is dat door deze cursussen de schadecijfers (in een internationaal chemie-tankvervoerbedrijf met in totaal zo'n 600 trekkende eenheden verdeeld over een stuk of 8 landen) aanmerkelijk naar beneden gingen in vergelijking met de mensen die pas later aan de beurt kwamen - zowel voor wat betreft de "eigen schuld" gevallen alsook de "oorzaak derden" schades. Daarnaast waren er meetbare verbeteringen m.b.t. bandenslijtage en reparatie/onderhoudskosten te noteren. Daarmee werden de kosten van zo'n "niet-productieve maandag" (voor groepen van 8 à 10 chauffeurs per keer zijn die best hoog: manuren, reistijd, catering, instructeurs, leslokaal, etc.) vlotje terugverdiend.

Kortom: een regelmatige bijscholing is nooit weg - met name voor degenen die 'm niet nodig denken te hebben.... ;)
 

Remakil

Forumguru
Er zijn verschillende manieren van scholing...

Ik leer op een andere manier dan anderen. Ik leer elke dag bij, heb ik geen cursus voor nodig. Ik heb geleerd te luisteren naar mijn auto, hoe hij voelt in bepaalde omstandigheden en hoe ik dat kan toepassen in de omgeving. Je mag me eigenwijs vinden, ik vraag niet om jouw indruk, hoef geen indruk op wie dan ook te maken...

Denk ook niet dat ik onschendbaar ben, weet alleen dat ik minder dramatisch doe dan het gros van de mensheid en dat ik doorgaans meer oog voor mijn omgeving heb... zonder mezelf te overschatten. Ben geen Schummi en inmiddels weten we helaas dat hij ook niet onschendbaar is...

Drive safe, maar overdrijf niet... ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik leer elke dag bij, heb ik geen cursus voor nodig.
De eerste helft klopt, de tweede niet.
Eén van de grootste "killers" is namelijk de eigen routine - beter gezegd, de (onderbewuste) overschatting daarvan. Die overschatting komt vooral voort uit onderschatting van het gevaar door er langzaam in sluipende foutjes, slechte gewoonten e.d.: "zoiets overkomt mij niet".

Daarom is het zinvol om de heren en (weinige) dames zo af en toe - momenteel elke 3 jaar - eens door een onpartijdige en speciaal daarvoor opgeleide instructeur te laten observeren tijdens een praktijkritje in een met demiwater geladen tankauto. Geloof het of niet: daar komt vrijwel altijd méér uit dan de betrokkene zelf had verwacht.

En ik heb toch wel de illusie dat ik weet waar ik over praat, nadat we die BBS-systematiek over een periode vaneen jaar of 8 hebben gemonitord in een bedrijf waarvan alleen al de vrachtauto's samen per jaar zo'n 50 tot 60 miljoen km afleggen. En dan heb ik het nog eens niet over de kantoormensen die met dienstauto's rondrijden.
Die zijn deels nóg eigenwijzer dan chauffeurs (echt waar :D) en daarmee werden volstrekt overeenkomstige resultaten behaald...
 

Remakil

Forumguru
Ik vind je gedachte prima. Al weet jij ook dat de gemiddelde waarde niet voor iedereen geldt, de uitzondering bevestigd de regel. Je hebt negatieve en positieve uitzonderingen... ;)

Je kunt jezelf ook veel aanleren, dan doel ik niet op routine opgedaan op de weg. Ik doel op dingen doen op plekken waar je dingen kunt doen, zonder weggebruikers. Slippen kan je ook leren door zelf dingen te proberen, zelf te ervaren wat er gebeurd. Geldt voor remmen en uitwijken ook...

Ben geen cursus mens met vaste verhaaltjes en dan verplicht aangeleerd binnen die lijntjes kleuren... Op mijn 18e reed ik al op een open vlakte in de sneeuw en liet mijn auto alle kanten op glijden, om te zien wat hij deed en waar hij op reageerde en hoe ik hem de juiste richting op kreeg... snap je. Kan zelf ook tekenen en met een pa die zijn leven lang op een verzekeringskantoor werkte, kreeg ik heus wel wat cijfertjes mee...

Ik heb zelf leren lopen... kan mezelf ook wel een boel andere dingen leren en daar zijn legio manieren voor, zonder dat je in vaste hokjes hoeft te denken... ;)
 

JJ1982

Lid
Als jij denkt dat ik na anderhalf miljoen kilometers nog bijles nodig heb over autorijden, dan mag jij dat denken hoor... ;)

Mensen doen zo panisch over autorijden. Bij 3 druppels regen zijn ze al van slag en bij 2 sneeuwvlokken rijden ze uit paniek al 30 op de weg...
Dit zijn juist de mensen die ongelukken veroorzaken op onze wegen. De mensen due denken dat ze anders zijn dan de mensen die volgens hun in Jokes zitten. Zeer jammer , :cry: Zal zeer graag eens een dagje met je op stap gaan. Of nog beter een weekje Noorwegen. :thumbsup: Weet zeker dat je er dan na 1.500.010 km er toch beetje anders over denkt. Wat betreft met 2 druppels regen en 3 sneeuwvlokken, dat ben ik met je eens. Mensen zijn dan gauw uit hun doen.
 

Remakil

Forumguru
Grind rijden, berg rijden, Vogezen, Alpen, eiland rijden, hoosbuien op Kos, been there, done that... ;)

Ik begrijp je goed, maar probeer mij ook te begrijpen. Ik maak geen ongelukken, weet verdomd goed wat ik doe... soms moet je daar iemand in vertrouwen. Het verhaaltje van de brokken gaat niet voor iedereen op... ;)
 

CDK

Forumguru
Ook ik ben meermaals kilometer miljonair, maar morgen kan het zomaar fout gaan, ook met de ervaring die ik heb, kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben, ik klop het dan ook maar af ;) Ervaring is goed, maar geen garantie dat het altijd ook goed gaat.:nailbiting:
 

Remakil

Forumguru
Je kan ook de deur uitlopen en door iemand overhoop gereden worden. Leven geeft weinig garanties wat dat betreft. Ik begrijp je zorgen wel, maar al doe je 1000 cursussen, het is dan nog steeds geen garantie dat het goed gaat. Zolang je jezelf dat bewust bent, maak je de meeste kans... ;)
 

Gieliovd

Forumguru
Zo de wagen eens goed uitlaten, kijken wat hij in de zuidelijke en oostelijke buurlanden doet :)

Ffies twee dagen rondje rijden.

Misschien haal ik de. 10.000 km de komende dagen :)
 

Kaartman

Nieuw lid
Marcod, de auto rijdt heerlijk, comfortabel en is stil. Geluidsinstallatie is ook prima. (1,6 TDI GL Hatchback). Doet me denken aan de passats van enige jaren terug, maar dan stuk beter. Aanrader!
 
Bovenaan Onderaan