Wie denkt dat-ie na anderhalf miljoen km de wijsheid in pacht heeft, mag dat best denken natuurlijk - en ook uitspreken, conform artikel 7 lid 1 van de Grondwet.
Maar het maakt (op mij althans) niet zó veel indruk...
Ik heb namelijk in mijn werkzame leven heel wat van die professionele branie's meegemaakt die zichzelf vanwege hun zelfs wel 3 of 4 miljoen kilometers "uiteraard" veel te ervaren vonden om nog iets te kunnen opsteken van een zg. Behaviour Based Safety-georiënteerde veiligheidscursus waarin, onder veel meer, ook bepaalde voertuigeigenschappen, verkeersinzicht en -gedrag zowel theoretisch als praktisch aan de orde kwamen.
Totdat ze - verplicht natuurlijk - zo'n dag hadden meegemaakt.
Geloof me, ik heb heel wat van die sessies georganiseerd en deels ook zelf voor die klasjes gestaan - en er is er niet één geweest die aan het eind van de dag nog durfde volhouden dat hij alles allang had geweten.
Wat we wel zagen, is dat door deze cursussen de schadecijfers (in een internationaal chemie-tankvervoerbedrijf met in totaal zo'n 600 trekkende eenheden verdeeld over een stuk of 8 landen) aanmerkelijk naar beneden gingen in vergelijking met de mensen die pas later aan de beurt kwamen - zowel voor wat betreft de "eigen schuld" gevallen alsook de "oorzaak derden" schades. Daarnaast waren er meetbare verbeteringen m.b.t. bandenslijtage en reparatie/onderhoudskosten te noteren. Daarmee werden de kosten van zo'n "niet-productieve maandag" (voor groepen van 8 à 10 chauffeurs per keer zijn die best hoog: manuren, reistijd, catering, instructeurs, leslokaal, etc.) vlotje terugverdiend.
Kortom: een regelmatige bijscholing is nooit weg - met name voor degenen die 'm
niet nodig denken te hebben....