Gebruiks ervaring Octavia 3

dummy

Lid
dat verbruik maakt mensen gek, dat zien we maar weer... :D

Hehe, is wel goed mogelijk :jaja:

Als je rijdt geeft hij toch ook aan l/km en stil l/h?

Klopt inderdaad, tijdens het rijden nog niets abnormaals gemerkt, maar viel me plots op bij het remmen.

Voor de rest heb ik niet te klagen over de auto, moet alleen nog eens zoeken voor de ipod te kunnen besturen via usb (of is zo'n ipod aansluiting achteraf ook mogelijk?)
 

serum

Forumguru
Bij remmen op de motor spuit de injector geen druppel brandstof meer en is je verbruik 0,0 l/km Bij stilstaat is je verbruik eindeloos per km en wordt het inderdaad uitgedrukt in liter per uur.

Bij uitglijden in neutraal is je verbruik hoger dan bij uitrijden op de motor, maar is de weerstand lager en zal de auto langer doorzeilen. (wat dan per saldo toch weer kan schelen in je gemiddelde verbruik)
 

Rick

Senior Member
Bij uitglijden in neutraal is je verbruik hoger dan bij uitrijden op de motor, maar is de weerstand lager en zal de auto langer doorzeilen. (wat dan per saldo toch weer kan schelen in je gemiddelde verbruik)

Precies want als je in Driving mode de optie eco selecteert zet hij de automaat wel in vrijloop bij uitrijden. Zal per saldo dan toch wat opleveren, maar alleen als je echt lang van te voren je gas los laat en eigenlijk dus niet wilt dat de auto af remt op de motor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij uitglijden in neutraal is je verbruik hoger dan bij uitrijden op de motor, maar is de weerstand lager en zal de auto langer doorzeilen. (wat dan per saldo toch weer kan schelen in je gemiddelde verbruik)
Klinkt leuk, maar in de praktijk resulteert zo'n actie meestal toch erin dat je alsnog de remmen moet aanspreken om (bijvoorbeeld) niet op je voorligger terecht te komen die nog bij het verkeerslicht aan het wegtrekken is. En dan is die verbruikswinst dus weg, want tijdens het uitrollen wordt er brandstof verbruikt én er wordt door het remmen meer duurbetaalde bewegingsenergie omgezet in warmte (en slijtage) dan wanneer je een paar honderd meter met nulverbruik op de motor had geremd.

De trick is dus: anticiperend rijden, d.w.z. ver vooruit kijken en tijdig gas minderen zodat je de remmen zo weinig mogelijk hoeft te gebruiken.
 

leo442

Forumguru
Sinds eergisteren heb ik een raar fenomeen opgemerkt. Als ik de auto laat uitbollen, gaat het verbruik naar 0.0l/100km. Trap ik daarna de koppeling in, gaat het verbruik naar 0.7 - 0.8l/100km. Maar trap ik daarna ook de rem in, om volledig te stoppen, schiet het verbruik de hoogte in, en verspringt dan naar 0.5l/u :s.

Iemand die dit ook al voorgehad heeft?



Is geen raar fenomeen! Bij gas los wordt de inspuiting onderbroken tot bijna stationair toerental ( fuel cut-off ). Dus bij uitdrijven in een versnelling en gas los is hij zuiniger dan dat je hem met stationair toerental laat uitdrijven met ingetrapte koppeling of in zijn neutraal.
 

Gieliovd

Forumguru
Sinds eergisteren heb ik een raar fenomeen opgemerkt. Als ik de auto laat uitbollen, gaat het verbruik naar 0.0l/100km. Trap ik daarna de koppeling in, gaat het verbruik naar 0.7 - 0.8l/100km. Maar trap ik daarna ook de rem in, om volledig te stoppen, schiet het verbruik de hoogte in, en verspringt dan naar 0.5l/u :s.

Iemand die dit ook al voorgehad heeft?

Uitrollen met versnelling ingeschakeld, de motor wordt aangedreven door de wielen en de brandstof injectie stopt.

Koppeling in, motor gaat weer inspuiten, anders valt hij uit (geen aandrijving door wielen).

0,5-0,7 liter per uur zal afhangen van wat het blokkie doet. Hij draait niet direct zijn stationaire toerental maar blijft er even boven hangen.

Dat hij omhoog schiet, komt omdat hij overschakelt van l/km naar l/h.
 

Gieliovd

Forumguru
Veel plezier! Zie je review daarna graag tegemoet! :thumbsup:
Zo, weer een fijne gebruikservaring rijker. Wat een fijne reisauto is het ook!

Gistermorgen een beetje uitgeslapen en in bed liggend op de iPad een hotelletje geboekt in Rahling, Frankrijk.

Wat spullen in een kratje gesmeten welke in een hoekje in de kofferbak verdween (jaja, vroeger was m'n kofferbak vol met dat kratje naast het reservewiel), om vervolgens de motor te starten en "Rahling" in te geven.

Nederland via de snelweg uit gejakkerd en vervolgens op vakantiemodus gezet "vermijd snelwegen, vermijd tolwegen, vermijd bootjes". En zo waren we, Octavia en ik, om half 6 in de avond in het dorpje.

Vandaag dezelfde exercitie en om 16:00 de "vermijd snelwegen" weer uitgezet om via de A4 Nederland weer te benaderen. Wat al snel bleek, is dat ik al bijna bij de grens was. Dus mijn geplande topsnelheid test is er niet van gekomen. Ach, lekker belangrijk.

Wat getallen voor de liefhebbers:
Plusminus 1.100 km gereden
..met een verbruik van gemiddeld 15,8 km per liter (1:15,8 dus)
.. thuis de teller op 10.102 km zien staan

.. zover ik weet één boete rijker... dat wordt traditie in week 1 van het jaar..

Het oordeel:
Wat me heerlijk beviel was het comfort waarmee de auto reist. De rust, de muziek, de stabiliteit, alles bij de hand... en natuurlijk lekker de ruimte. Een echt volwassen auto, het voelt goed en natuurlijk.

Vermogen.
Wat me in Nederland in mindere mate opvalt, viel me in België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland wel erg op. Wat dat is, is het 1.2 TSI blok. Het blok heeft in Nederland overwegend vermogen genoeg, maar in eerdergenoemde landen komt het soms wat tekort om "soepel" te rijden. Je melkt het blok een beetje uit en dat is niet altijd fijn.

Een helling op en accelereren, hmm. Terug naar 4 of 5 (uit 7). Vlotjes invoegen op de redelijk korte strookjes in die landen... dat wordt 5000 toeren draaien.

Versnellingsbak.
De DSG-7 bak beviel opperbest. Totaal niet zoekerig, uitgezonderd een paar situaties waarin het eco-georinteerde schakelgedrag wat storend is. Je rijdt een stevige heuvel op en je rijdt in de 5e.. dan gaat hij naar de 6 en denk je "ehm, nee je gaat geen 2000 toeren draaien op deze heuvel" en daar stemt de bak dan weer mee in en schakelt terug. Over het algemeen super.

Rijgedrag.
Grip, ik rijd op Kleber winterbanden, het was er nat en 9 graden. Man, ik rijd met 105 PK en 175 Nm koppel rond... ik kan me niet voorstellen hoe het is om met 140, 150 of 180 PK PK en 250 Nm rond te rijden met deze auto en deze banden. Zolang de wielen recht staan gaat het wel.. maar een bocht uit accelereren, een rotonde vlot nemen... het resulteert allemaal in glijpartijen en doorslippende banden. Hierbij overigens geen ingreep van ASR/ESP. Deze greep alleen in toen ik in de natte klei stond en even "voelde" hoe glad het was. Glad dus ;)

De auto geeft verder wel vertrouwen, alleen de grip niet. Ik hield me bewust in en dat is jammer.

Verlichting en anderen.
Als je een xenon pakket kunt nemen is dat een aanrader. Ik vind de halogeen verlichting echt mager. Rij je door de Franse heuvels, zie je weinig. Groot licht aan, maakt weinig verschil. Ik kom van xenon af in de Clio, waarin de lampen al 9 jaar oud waren en dus ook al flink gedegradeerd (wonder dat ze het nog deden).. maar nee, doe mij xenon.

Interieur. Zo nu en dan een kraak uit het dashboard, de rechter portier rammelt weer vrolijk (al eens "gerepareerd"). De knop van "MFD modus" blijft nog altijd hangen, komende weken hele unit vervangen laten door de dealert. FF afspraak maken.

Multimedia systeem. Meermaals BT audio error, USB audio error... Android als "mass storage" USB stick lezen, dat gaat niet. De kaarten van de navi zijn echt prima. Geen enkele fout en het werkte als een tierelier. Erg handig met als die scherpe bochten op de B en L wegen maar vooral de haarspelden op de hele kleine paadjes.

Stoelen. Helaas moet ik instemmen met een topic dat ik heb gelezen over de stoelen van de ABL, dat ze niet top zijn. Ik krijg na enkele uren rijden echt last van mn onderrug. De lendensteun zit hiervoor te hoog. Ik moet mijn heup kantelen en dus rug rechten, dan gaat het een stuk beter. Maar ja, dat hou je niet vol. Wat ik nodig heb is dus meer steun, lager in de zitting. De stoelen zitten prima, maar voor lange reizen houdt het niet over.

Conclusie:
Ik ben heel blij met mijn keuze om deze wagen te gaan rijden. Al houdt het vermogen niet over, kan ik door het goed te gebruiken goed meekomen (terugschakelen, sport modus bak, kickdown, anticiperen en turbo opspinnen). De wagen rijdt fantastisch en biedt alles wat ik wil. Het ligt als een blok op de weg en biedt door de stoere neus voldoende respect van de medeweggebruikers.

Laterale discussie:
Nederlanders kunnen echt niet autorijden. Dat doen onze buren een stuk beter. Uitgezonderd Belgen, die kunnen echt niet rijden. Alle respect voor de Belgische forumleden, maar hier moet je mee instemmen. O-ver-al kunststof autodelen op de weg, klappertjes onderweg, vangrails met deuken, betonnen wegscheidingen in alle kleuren van de regenboog door mensen die er tegenaan rijden.

Om terug te komen op Nederlanders. Als je 750 KM in het buitenland hebt gereden en je ziet mensen netjes wijken voor snellere voertuigen, hem er niet voor plempen zodat de snellere wagen vol in de ankers moet, netjes iemand voor laten, iemand laten invoegen.... om vervolgens Nederland te naderen en meteen de gekste capriolen tegen te komen... afsnijden, geen cm ruimte gunnen, drukken, bumperkleven.... dan is dat voor mij niet langer een vooroordeel of generaliseren.
 

Desperado

Forumguru
Je eindoordeel is dat het een prima wagen is, maar ik lees toch een hoop problemen. De problemen wegen dus niet op tegen het genot wat de auto geeft begrijp ik.
Wat betreft het hoog in toeren rijden, volgens mijn laatste werkgever zijn mensen veel te bang om met hoge toeren te rijden en ontstaan de problemen juist door te lage toeren rijden. Met een caravan erachter 2500 toeren draaien en het raar vinden dat ze haast niet vooruit komen om maar een voorbeeld te noemen.
Het rijgedrag van Nederlanders; helemaal mee eens. Al die files hier ontstaan alleen maar omdat het ikke ikke en de rest kan stikken is. Nee je mag er niet tussen want ik wil niet 2 seconden later zijn. Nee ik voeg niet achter je uit maar schiet snel voor je langs zodat jij moet remmen, maar ik ben weer 2 seconden sneller enzovoort.....
Tip voor de rugklachten; neem een opgerolde handdoek mee en doe die in je stoel in je onderrug. Werkt perfect.
 

Gieliovd

Forumguru
Menselijk als ik ben - anderen zeggen soms wat anders - is het voor mij ook makkelijker om negatief nieuws te schrijven.

Al met al ben ik blij, trots en gewoon content met de wagen.

Het geluid als ik de deur sluit. Het interieur als ik om mee heen kijk tijdens het rijden. De rust die het me geeft in deze wagen te rijden. De muziek die me erg goed klinkt na een beetje tweaken. Het gemak waarmee de bak schakelt. Het gevoel dat ik heb als ik aan het cruisen ben.

Ja, het is een prima wagen.

En ja, zoals altijd, is er ook wat te klagen.

Maar ook daarvoor geldt, alles is relatief. Hier maar ik me tijdens de verbouwing druk over een randje van twee platen hout, of dat wel perfect aansluit. Kijk je hoe mensen ook leven, in een antieke auberge in een dorpje in noord Frankrijk waar alles scheef is. En toch is men blij.

Thanks voor de handdoek tip, ik zal het meenemen ja. Vroeger deed ik dat ook, maar dat waren altijd afgetrapte wagens (wederom relatief) met oudere stoelen.
 
Wat een leuke review en wat goed te lezen dat je blij bent met je keuze. Ik heb idd de 1.4 TSI met 18 inch Alaris velgen en de auto plakt aan de weg. Ik heb alleen last van wielspin bij het hard optrekken, maar dat is beter dan als een slak wegrijden... :D
Vwb de stoelen vind ik zelfs met de Dynamic stoelen dat de lendesteun erg hoog zit....

Ja, en dan het weggedrag van de Nederlandsche mensch.... :mad::sterretjes::banghead::laugh:
:D
 
Laatst bewerkt:

thekawa

Forumguru
Over de columbus navi. Wat voor sd grootte slikt die maximaal? 32, 64, 128gb? En al ervaringen met grote sd's. Van oudere pioneer navis is mn ervaring dat het hele systeem er traag van werd...
 

Falcon

Donateur
@Gieliovd: Bedankt voor je verhaal. Aangaande de stoelen heeft Skoda dus niks geleerd. Dit is namelijk precies het zelfde commentaar wat ik op de stoelen had van mijn O2 Pre-Facelift. Jammer... belangrijk punt in iedergeval. Zeker omdat de ambition stoelen ook in de 14% Octavia aanwezig zijn.
 

MaRco2

Forumguru
:thumbsup::thumbsup:

Leuk verslag. Lekker toch, zo'n roadtrip.

Met de EBL stoelen hou ik het prima uit (liever Dynamic, maar dat is achteraf en had in mijn geval geen keuze), draai wekelijks ritten van 500-700 km per dag. Heerlijk zo savonds op de terugweg op een rustige A28 van de Canton genieten en - inderdaad - de bixenon.

Pas teruggereden na de Motorshow Essen in het donker in een recente Lancer Sportback... man je ziet haast niets met die gloeilampjes.:tongue::nono:
 

Gieliovd

Forumguru
Over de columbus navi. Wat voor sd grootte slikt die maximaal? 32, 64, 128gb? En al ervaringen met grote sd's. Van oudere pioneer navis is mn ervaring dat het hele systeem er traag van werd...
Ik heb gelezen 128 gb. Wel is er een limiet aan het aantal mappen.

Ik zou niet te veel mappen doen maar ook niet te veel in de root.
 

riskitalltowin

Actief lid
Laterale discussie:
Nederlanders kunnen echt niet autorijden. Dat doen onze buren een stuk beter. Uitgezonderd Belgen, die kunnen echt niet rijden. Alle respect voor de Belgische forumleden, maar hier moet je mee instemmen. O-ver-al kunststof autodelen op de weg, klappertjes onderweg, vangrails met deuken, betonnen wegscheidingen in alle kleuren van de regenboog door mensen die er tegenaan rijden.

Om terug te komen op Nederlanders. Als je 750 KM in het buitenland hebt gereden en je ziet mensen netjes wijken voor snellere voertuigen, hem er niet voor plempen zodat de snellere wagen vol in de ankers moet, netjes iemand voor laten, iemand laten invoegen.... om vervolgens Nederland te naderen en meteen de gekste capriolen tegen te komen... afsnijden, geen cm ruimte gunnen, drukken, bumperkleven.... dan is dat voor mij niet langer een vooroordeel of generaliseren.

Vooral richtingaanwijzers niet gebruiken, gisteren een Nederlander zo terug naar rechts moeten duwen op de E25. Niet gebruiken, kom je er bij mij niet voor of tussen. Kleine moeite om die stengel eens naar beneden of boven te drukken.

De staat van het wegdek in Belgie en al de bijbehorende rommel is van al die buitenlanders die denken dat onze wegen een racewegen zijn :pieker:, max snelheid in Belgie is nog steeds 120km/h.
 

CDK

Forumguru
Nederlanders kunnen echt niet autorijden. Dat doen onze buren een stuk beter. Uitgezonderd Belgen, die kunnen echt niet rijden. Alle respect voor de Belgische forumleden, maar hier moet je mee instemmen. O-ver-al kunststof autodelen op de weg, klappertjes onderweg, vangrails met deuken, betonnen wegscheidingen in alle kleuren van de regenboog door mensen die er tegenaan rijden.
Om terug te komen op Nederlanders. Als je 750 KM in het buitenland hebt gereden en je ziet mensen netjes wijken voor snellere voertuigen, hem er niet voor plempen zodat de snellere wagen vol in de ankers moet, netjes iemand voor laten, iemand laten invoegen.... om vervolgens Nederland te naderen en meteen de gekste capriolen tegen te komen... afsnijden, geen cm ruimte gunnen, drukken, bumperkleven.... dan is dat voor mij niet langer een vooroordeel of generaliseren.

Het weggedrag van Belgen en Nederlanders is vergelijkbaar, daar zit weinig tot geen verschil in qua mentaliteit, alleen de Nederlandse wegbeheerder neemt zijn taak wat serieuzer qua onderhoud en opruimwerkzaamheden. De soms slechte staat van het Belgische wegdek en het zwerfvuil is ook debet aan het hogere aantal ongevallen, ook het zeer hoge aantal Oost Europese vrachtwagenchauffeurs zonder deugdelijke opleiding en kennis van zaken die in België werkzaam zijn dragen een grote steen bij aan deze negativiteit.

Ik kon het even niet laten om voor onze toch altijd vriendelijke (Vlaamse!!) zuiderburen op te komen :troost:
 

Stevends001

Nieuw lid
De enige Europeanen die in mijn opzicht goed met de wagen kunnen rijden zijn de Duitsers. Keurig invoegen, snelheidsbeperkingen respecteren (OOK aan werkzaamheden). In België word je bijna van de baan gereden indien je je houdt aan de soms absurde regels - maar deze laatste heb ik niet gemaakt.
Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat je in Duitsland lekker kan doorrijden indien het verantwoord is en je moet inhouden als het werkelijk nodig is.
In België heb ik het soms enorm moeilijk om op een lege autostrade (ja, die bestaat - rij 's avonds maar eens op de E40 tussen Luik en Leuven) te tuffen tegen 120 km/h. En ik ben zeker dat dit soort toestanden frustratie opwekt bij ook andere weggebruikers die wekelijks wel wat kms malen - al dan niet met een radarcontrole om de gat in de begroting te dichten.
Maar hierover ging het topic niet zeker... ?
 

CharlesTucker

Forumguru
Eerlijk gezegd is mijn ervaring dat de enige Europeanen die goed KONDEN rijden de Duitsers waren. Ik rij er al zo'n 15 jaar twee keer per jaar doorheen, en het wordt helaas langzaam steeds minder. Naarmate er meer snelheidsbeperkingen komen worden ze navenant minder gerespecteerd, ook niet (meer) bij werkzaamheden. Er komen helaas ook steeds meer Duitsers die niet lijken te weten waar spiegels en richtingaanwijzers voor dienen, die snelheidsverschillen tussen zichzelf en een snellere auto op de linkerbaan niet goed kunnen inschatten, etc. Nu wordt ik dit jaar al weer 50, dus misschien krijg ik ook wel last van het "vroeger was alles beter" syndroom . Maar inderdaad, hier gaat het topic niet over, excuses.
 

Gieliovd

Forumguru
Laten we weer on topic gaan met z'n allen, het is geen persoonlijke aanval geweest van mij richting onze Belgische vrienden.

Iemand nog avonturen? Ik vroeg me wel eens af hoe de nieuwe O3 presteert op onverharde wegen.

Iemand ervaringen?
 
Bovenaan Onderaan