Veel plezier! Zie je review daarna graag tegemoet!
Zo, weer een fijne gebruikservaring rijker. Wat een fijne reisauto is het ook!
Gistermorgen een beetje uitgeslapen en in bed liggend op de iPad een hotelletje geboekt in Rahling, Frankrijk.
Wat spullen in een kratje gesmeten welke in een hoekje in de kofferbak verdween (jaja, vroeger was m'n kofferbak vol met dat kratje naast het reservewiel), om vervolgens de motor te starten en "Rahling" in te geven.
Nederland via de snelweg uit gejakkerd en vervolgens op vakantiemodus gezet "vermijd snelwegen, vermijd tolwegen, vermijd bootjes". En zo waren we, Octavia en ik, om half 6 in de avond in het dorpje.
Vandaag dezelfde exercitie en om 16:00 de "vermijd snelwegen" weer uitgezet om via de A4 Nederland weer te benaderen. Wat al snel bleek, is dat ik al bijna bij de grens was. Dus mijn geplande topsnelheid test is er niet van gekomen. Ach, lekker belangrijk.
Wat getallen voor de liefhebbers:
Plusminus 1.100 km gereden
..met een verbruik van gemiddeld 15,8 km per liter (1:15,8 dus)
.. thuis de teller op 10.102 km zien staan
.. zover ik weet één boete rijker... dat wordt traditie in week 1 van het jaar..
Het oordeel:
Wat me heerlijk beviel was het comfort waarmee de auto reist. De rust, de muziek, de stabiliteit, alles bij de hand... en natuurlijk lekker de ruimte. Een echt volwassen auto, het voelt goed en natuurlijk.
Vermogen.
Wat me in Nederland in mindere mate opvalt, viel me in België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland wel erg op. Wat dat is, is het 1.2 TSI blok. Het blok heeft in Nederland overwegend vermogen genoeg, maar in eerdergenoemde landen komt het soms wat tekort om "soepel" te rijden. Je melkt het blok een beetje uit en dat is niet altijd fijn.
Een helling op en accelereren, hmm. Terug naar 4 of 5 (uit 7). Vlotjes invoegen op de redelijk korte strookjes in die landen... dat wordt 5000 toeren draaien.
Versnellingsbak.
De DSG-7 bak beviel opperbest. Totaal niet zoekerig, uitgezonderd een paar situaties waarin het eco-georinteerde schakelgedrag wat storend is. Je rijdt een stevige heuvel op en je rijdt in de 5e.. dan gaat hij naar de 6 en denk je "ehm, nee je gaat geen 2000 toeren draaien op deze heuvel" en daar stemt de bak dan weer mee in en schakelt terug. Over het algemeen super.
Rijgedrag.
Grip, ik rijd op Kleber winterbanden, het was er nat en 9 graden. Man, ik rijd met 105 PK en 175 Nm koppel rond... ik kan me niet voorstellen hoe het is om met 140, 150 of 180 PK PK en 250 Nm rond te rijden met deze auto en deze banden. Zolang de wielen recht staan gaat het wel.. maar een bocht uit accelereren, een rotonde vlot nemen... het resulteert allemaal in glijpartijen en doorslippende banden. Hierbij overigens geen ingreep van ASR/ESP. Deze greep alleen in toen ik in de natte klei stond en even "voelde" hoe glad het was. Glad dus
De auto geeft verder wel vertrouwen, alleen de grip niet. Ik hield me bewust in en dat is jammer.
Verlichting en anderen.
Als je een xenon pakket kunt nemen is dat een aanrader. Ik vind de halogeen verlichting echt mager. Rij je door de Franse heuvels, zie je weinig. Groot licht aan, maakt weinig verschil. Ik kom van xenon af in de Clio, waarin de lampen al 9 jaar oud waren en dus ook al flink gedegradeerd (wonder dat ze het nog deden).. maar nee, doe mij xenon.
Interieur. Zo nu en dan een kraak uit het dashboard, de rechter portier rammelt weer vrolijk (al eens "gerepareerd"). De knop van "MFD modus" blijft nog altijd hangen, komende weken hele unit vervangen laten door de dealert. FF afspraak maken.
Multimedia systeem. Meermaals BT audio error, USB audio error... Android als "mass storage" USB stick lezen, dat gaat niet. De kaarten van de navi zijn echt prima. Geen enkele fout en het werkte als een tierelier. Erg handig met als die scherpe bochten op de B en L wegen maar vooral de haarspelden op de hele kleine paadjes.
Stoelen. Helaas moet ik instemmen met een topic dat ik heb gelezen over de stoelen van de ABL, dat ze niet top zijn. Ik krijg na enkele uren rijden echt last van mn onderrug. De lendensteun zit hiervoor te hoog. Ik moet mijn heup kantelen en dus rug rechten, dan gaat het een stuk beter. Maar ja, dat hou je niet vol. Wat ik nodig heb is dus meer steun, lager in de zitting. De stoelen zitten prima, maar voor lange reizen houdt het niet over.
Conclusie:
Ik ben heel blij met mijn keuze om deze wagen te gaan rijden. Al houdt het vermogen niet over, kan ik door het goed te gebruiken goed meekomen (terugschakelen, sport modus bak, kickdown, anticiperen en turbo opspinnen). De wagen rijdt fantastisch en biedt alles wat ik wil. Het ligt als een blok op de weg en biedt door de stoere neus voldoende respect van de medeweggebruikers.
Laterale discussie:
Nederlanders kunnen echt niet autorijden. Dat doen onze buren een stuk beter. Uitgezonderd Belgen, die kunnen echt niet rijden. Alle respect voor de Belgische forumleden, maar hier moet je mee instemmen. O-ver-al kunststof autodelen op de weg, klappertjes onderweg, vangrails met deuken, betonnen wegscheidingen in alle kleuren van de regenboog door mensen die er tegenaan rijden.
Om terug te komen op Nederlanders. Als je 750 KM in het buitenland hebt gereden en je ziet mensen netjes wijken voor snellere voertuigen, hem er niet voor plempen zodat de snellere wagen vol in de ankers moet, netjes iemand voor laten, iemand laten invoegen.... om vervolgens Nederland te naderen en meteen de gekste capriolen tegen te komen... afsnijden, geen cm ruimte gunnen, drukken, bumperkleven.... dan is dat voor mij niet langer een vooroordeel of generaliseren.