Gebruiks ervaring Octavia 3

raymondv

Actief lid
Hoi,

Wat zijn jullie ervaringen bij de OIII HB met wind?
Heb hem nu sinds 19 december, de GLBL maar het viel me op dat hij best last heeft van zijwind, dit i.t.t. Eerdere auto's die ik had.

Canon-Eye

Forumguru
Uitgezonderd Belgen, die kunnen echt niet rijden. Alle respect voor de Belgische forumleden, maar hier moet je mee instemmen. O-ver-al kunststof autodelen op de weg, klappertjes onderweg, vangrails met deuken, betonnen wegscheidingen in alle kleuren van de regenboog door mensen die er tegenaan rijden.
Waaruit blijkt dat dit alles uitsluitend door Belgische bestuurders is veroorzaakt?
Of ligt het misschien meer aan de incident-uitlokkende aanleg van Belgische binnenwegen en de manier van bewegwijzering? :D

derf

Senior Member
wat is de mening van de forumleden over de zijwindgevoeligheid van de nieuwe octavia? Is die meer of minder dan de 02

Remakil

Forumguru
Geen idee, ik vond hem onlangs wel aardig reageren op de hevig stormende zijwind. Leek me echter niet meer dan de Ibiza ST die ik hiervoor had...

Vond ook dat het allemaal prima op te vangen was, geen vreselijke rukken ervaren en geen verrassingen gehad. Maar dat de wind vat op hem had, was merkbaar, ook qua verbruik... ;)

woutur

Lid
Sinds gisteren in bezit van de 2.0 HB. De motor maakt wat dieselgeluiden (minder geïsoleerd dan ik gewend was). Wel makkelijk vind ik dat de cruise control niet onderbroken wordt door schakelen. Zo kan je de cc op pauze zetten door gewoon even de koppeling in te drukken (om bijvoorbeeld vaart te minderen).

Van Columbus ben ik nog niet weg, er lijkt niet echt een doordachte lijn in te zitten. Zoals bijvoorbeeld een soort 'home' screen. Wat ik ook vervelend vind, is dat als je een route ingelegd hebt, dit altijd getoond wordt op het Matrix DOT ding. Ik wil daar gewoon mijn snelheid zien..

Wat ik ook fijn vond bij mijn vorige keyless auto was dat wanneer deze afgesloten was, de spiegels opgeklapt waren. Stond hij open, dan waren de spiegels altijd uitgeklapt. Dat is niet het geval bij de Skoda, daar moet je de auto eerst starten voordat de spiegels uitklappen. Je weet dus niet zeker of de auto wel op slot staat.

Sinds gisteren in bezit van de 2.0 HB. De motor maakt wat dieselgeluiden (minder geïsoleerd dan ik gewend was). Wel makkelijk vind ik dat de cruise control niet onderbroken wordt door schakelen. Zo kan je de cc op pauze zetten door gewoon even de koppeling in te drukken (om bijvoorbeeld vaart te minderen).

Van Columbus ben ik nog niet weg, er lijkt niet echt een doordachte lijn in te zitten. Zoals bijvoorbeeld een soort 'home' screen. Wat ik ook vervelend vind, is dat als je een route ingelegd hebt, dit altijd getoond wordt op het Matrix DOT ding. Ik wil daar gewoon mijn snelheid zien..

Wat ik ook fijn vond bij mijn vorige keyless auto was dat wanneer deze afgesloten was, de spiegels opgeklapt waren. Stond hij open, dan waren de spiegels altijd uitgeklapt. Dat is niet het geval bij de Skoda, daar moet je de auto eerst starten voordat de spiegels uitklappen. Je weet dus niet zeker of de auto wel op slot staat.

Die matrix dot kan je toch laten zien wat je zelf wilt? Op je stuur rechterknopje indrukken en dan met wieltje naar de diverse opties gaan. Helemaal super.

Spiegels kan je toch instellen in de setup van de auto? Tenminste bij mij klappen ze in dit heeft de garagehouder in de setup aangezet.

Remakil

Forumguru
Je kan die nav aanwijzing gewoon uit maxidot halen. Rechts op je stuur even bladeren door het menu met de pijltjes...

henriz

Forumguru
bij de Skoda, daar moet je de auto eerst starten voordat de spiegels uitklappen. Je weet dus niet zeker of de auto wel op slot staat.
??
Is bij mij niet zo. Zodra ik de deurklink aanraak gaan de spiegels uit. Tik ik 'm op slot gaan de spiegels in.

Majefloti

Forumguru
Mag je een elektrisch te openen en sluiten achterklep ook aanduwen of mag dit niet vanwege de elektro motor? Als wij namelijk op vakantie gaan ligt de kofferbak vaak bom vol met spullen. Vaak is het dan een kwestie van goed aanduwen :) Als dit niet kan dan schrap ik deze accessoires.
Uhhh, de caravan mag ook achter de auto hoor, hoeft niet persé in de kofferbak ;)

Majefloti

Forumguru
Beste Skodalovers, ik moet helaas melden dat ik regelmatig gerammel hoor in, volgens mij, de luchtinblaasroosters in het dashboard. Dit is overigens alleen bij slecht wegdek of straatklinkers te horen. Aangezien de kwaliteit van het wegdek helaas steeds slechter wordt binnen de bebouwde kom, hoor ik het helaas steeds vaker. Scheelt dat mijn vriend Canton dit makkelijk aankan maar ik vind rammels toch echt irritant. Premium dashboard maar blijkbaar inwendig iets te hardnekkig plastic. Herkenbaar?

Het kan zijn dat er gedroogde herfstbladeren tussen je motorkap en het raam liggen. Deze vormen een rammel en ritselend geluid via de inblaasroosters. Even de blaadjes verwijderen en weg is de herrie. Wellicht is dat het probleem. Dit heb ik ook al 2 keer gehad.

Majefloti

Forumguru
Thanx, ga ik morgen zeker checken onder het motto 'niet-geschoten-is-altijd-mis'. Het klinkt overigens toch echt naar iets van kunststofgerammel. Heb het ook al eens eerder gerammel gehoord maar toen was het mijn zonnebril in het plafondbakje.

Hopelijk is de oplossing simpel. Toen ik het de eerste keer hoorde heb ik de hele auto, ondersteboven gekeerd, maar kon ik niets vinden. En het was echt een herrie. Vooral bij veel wind of hogere snelheden. Ik hoor graag of dit de oplossing is....

Majefloti

Forumguru
Had je het op de snelweg ook? Ik heb er op 'normale' wegen en snelwegen geen last van. Je zou geneigd zijn dan ook wat te moeten horen. Anderzijds, op de snelweg blaast de wind er harder tegen waardoor de bladeren geen kans hebben om te ritselen. Wordt vervolgd.......

Had er overal last van, maar de Columbus staat vaak nogal luid, dus wellicht hoorde ik het soms harder dan andere keren. Nu ik er over nadenk was het op de snelweg idd minder. Vanaf 100 km/uur was het weg en bij lage snelheden was het vaker aanwezig....

woutur

Lid
Die matrix dot kan je toch laten zien wat je zelf wilt? Op je stuur rechterknopje indrukken en dan met wieltje naar de diverse opties gaan. Helemaal super.

Spiegels kan je toch instellen in de setup van de auto? Tenminste bij mij klappen ze in dit heeft de garagehouder in de setup aangezet.

Dus als jij je auto via de greep opent, gaan de spiegels meteen uit? Want dat wil ik ook!
Is in te stellen in bc.

BC? Boord computer? Via VAGCOM?

Bovenaan Onderaan