Admundsen is niet waardeloos Stradje, je komt er overal mee. Maar er zijn duidelijk nog verbeterpunten.....vooral in stadverkeer.
Als je geen ervaring hebt met TomTom kan ik me voorstellen dat je er best tevreden mee zou kunnen zijn. Maar ik ben wel TomTom gewend, met HD Traffic, en dat is echt een wereld van verschil. Wij hebben donderdag onze nieuwe Citigo opgehaald en zijn net als toen we de nieuwe Octavia gingen ophalen een dagje gaan rondtoeren. De Citigo heeft in essentie de zelfde navigatie, maar met een ander smoeltje. Van Oud-Heusden naar Breda werden we naar een oprit gestuurd die al overduidelijk minimaal driekwart jaar geleden is opgeheven. En dan heb je een hagelnieuwe kaart. Geen mapshare van TomTom of zo, waarbij gebruikers zelf dit soort wijzigingen kunnen melden. Binnen een paar jaar is dat een ramp. Met mij TomTom-APP ben ik dat soort blunders al meer dan een jaar niet meer tegengekomen.
Volgende dag stilstaande file op de gebruikelijke woonwerk-route. Duurde een eeuwigheid voordat die via TMC binnenkwam. Ik had ondertussen allang TomTom op mijn Galaxy S4 opgestart en kon daar lang en breed zien hoe lang de file was, de vertragingstijd en dat hij dus niet zodanig stilstond dat ik nog gauw de afslag moest nemen om om de file heen te rijden. Want op de uitwijkroute (lokale wegen) was inmiddels ook vertraging. Kijk, DAT noem ik navigeren. Betrouwbare informatie op het moment dat je er wat mee kunt.
De bagger die VAG op dit moment nog steeds gebruikt is echt super "old school". Update prijzen die zo belachelijk zijn dat niemand legaal update (en ik heb een hekel aan illegaal, zelfs als dat mogelijk is), antieke TMC-traffic informatie, alleen voor hoofdwegen, niet/onvoldoende toegespitst op je route, geen Mapshare (delen kaartwijzigingen door gebruikers), geen IQ-routes (trajectsnelheden afhankelijk van het tijdstip op de dag), geen lifetime gratis kaartupdates en HD Traffic (ook op lokale wegen en in de stad), zoals bij de laatste TomTom GO5000 en 6000.
Ja, ik noem dat bagger. Dat maken ze niet goed met een al dan niet mooie interface. Als ik BMW of Audi zou rijden zou er ook een zuignap in komen omdat die precies dat zelfde probleem hebben. Ze komen consequent slecht uit tests in vergelijking met TomTom. Op een mooie meid die alleen maar domme praat uitslaat raak je ook uitgekeken.
Maar ik begrijp dat Harman, de huisleverancier van VAG, steeds inniger begint samen te werken met TomTom, dus misschien wordt het ooit nog wat. Zeker vanaf 2015 worden de verschillen echt immens, want dan heeft TomTom zijn realtime-maps klaar, waarin alle verkeersverstoringen realtime verwerkt gaan worden en iedere 3 minuten naar alle op TomTom gebaseerde apparaten worden verzonden. Ongelofelijk knappe Nederlandse techniek waar we met zijn allen apetrots op mogen zijn. Nou nog even VAG daar van overtuigen en een beetje "Dampf machen" daar in Wolfsburg.