Gebruiks ervaring Octavia 3

MQB80

Nieuw lid
Zenderlogo’s opslaan lukt niet meer – MIB Columbus.


Bij het willen wisselen van een zenderlogo krijg ik geen logo meer opgeslagen.
Ik weet niet of dit enig verschil maakt, maar het gaat om een DAB+ zender.
Gister heb ik bij een collega, met dezelfde USB-stick, een hele reeks zenders voorzien van een logo.
Ik heb vervolgens bij mij alle DAB+ zenders opnieuw geprogrammeerd in de hoop dat dat het probleem oplost, maar helaas.
Heeft iemand hier een oplossing voor die dit zelf ook aan de hand heeft gehad?
 

yves

Actief lid
Vandaag opgehaald en wat mee rondgereden.

full
full


Er zit erg veel speelgoed op. (praktisch full option)
Canton bevalt goed, zo ook de lederen zetels, pano dak, kessy is geweldig, maar ik ben momenteel vooral fan van de ACC.

Kleur metal grey bevalt eigenlijk ook beter dan verwacht (was initieel een praktische kleur (niet teveel kuisen) maar ik vind hem zeker mooi).

Kritische noten:
columbus is een gemiste kans. mag wat sneller, resistief scherm is niet meer van deze tijd; vooral bij navigatie (uitzoomen/inzoomen) verloopt stroef, mirrorcasting was leuk geweest.
spraaksturing is erg,, computertaal achtig, stotterig. Hier mag toch een update op komen, dit is toch niet meer anno 2014. De snelcursus trekt op geen ****! Waarom zetten ze zo'n (karige) informatie er trouwens in? Laat die stem dan gewoon naar de handleiding verwijzen...

De vering is HARD. Toen ik de eerste keer wilde bellen reed ik op een typisch Belgische baan, verstond m'n gesprekspartner me niet goed. Redelijk wat cockpit lawaai en ik praatte zowaar in stoccato door de vering.

Ik zal toch wat moeten gewennen komende van de bmw 325 touring. (onderste foto aan de overzijde).
Maar deze had zeer weinig speelgoed :wavecry:.
 
Laatst bewerkt:

fastpeter

Forumguru
Zenderlogo’s opslaan lukt niet meer – MIB Columbus.


Bij het willen wisselen van een zenderlogo krijg ik geen logo meer opgeslagen.
Ik weet niet of dit enig verschil maakt, maar het gaat om een DAB+ zender.
Gister heb ik bij een collega, met dezelfde USB-stick, een hele reeks zenders voorzien van een logo.
Ik heb vervolgens bij mij alle DAB+ zenders opnieuw geprogrammeerd in de hoop dat dat het probleem oplost, maar helaas.
Heeft iemand hier een oplossing voor die dit zelf ook aan de hand heeft gehad?


Hier het zelfde probleem lijkt te zijn gebeurd na dat de dab freq zijn veranderd kan nu geen logo meer toe kennen aan de DAB zenders wel aan de fm band ??, fout gemeld bij dealer en blijkt dat meer auto's het hebben ook in de VW groep dit probleem is nu aan gekaart bij de fabriek wachten op een software update.

Blijkt dat de DAB zenders van af nu ook logo mee zenden ondersteunen en freq. omschakeling bij geen dab ontvangst ... en ja dat werkt al wel, en juist dat de logo's nu worden mee gestuurd daar gaat het fout.
op audi forum's lees ik dat sommige nu inderdaad de logo's zien.

Er moeten hier op het forum toch wel meer mensen zijn met het zelfde probleem (in Nederland.)
 
Ik heb de Octavia III Combi GL BL nu ongeveer 3000 Km in gebruik, en kan nu toch wel een eerste indruk geven.
Mijn vorige auto was een Passat Variant 1.6 TDi BlueMotion, en denk ik een leuk vergelijk.
"kort door de bocht gezegd" : ik koos voor de Octavia vanwege de 14% bijtelling. Ik heb twee pubers met dure hobby's die wat ruimte ( en geld :-) ) nodig hebben, en kon door de Octavia te leasen ongeveer € 175,- netto per maand besparen. En dat is best welkom. Zo dat is er uit :-)

Ik vind het een mooie auto, en met de 17" Hawk velgen en wat chroom op het dak enzo er best luxe uitzien.
Maar ben er ook nog niet helemaal aan gewend. De Passat was comfortabeler op minder goede wegen. De hobbels werden een beetje glad gestreken. De Octavia "hobbelt" er een beetje over heen. Maar ik begrijp best dat het ook komt door de velgen en door het minder luxe onderstel. FF wennen dus.
De Octavia voelt ook compacter aan. Heb nu niet meer het gevoel dat ik in een grote auto rijd. Maar ook dat is een kwestie van wennen. Klein is de auto absoluut niet.
Octavia is wel stuk vlotter als je eenmaal aan het rollen bent. Da's wel lekker :-)
Wat me op dit moment echt tegen valt is de geluidkwaliteit. Mijn zoon ging in de Passat wel eens mee om zijn muziek met volle bas en hoge gitaar solo's te beluisteren. Dat gaat hij nu niet meer doen. De volle bas is een "holle" bas geworden, en de hoge tonen zijn vergelijkbaar met zo'n oude transistor radio. Heb inmiddels wel op een ander topic alhier gezien dat het zeer waarschijnlijk komt doordat het meeste geluid naar de tweeters gestuurd word, en niet verdeeld over de wat grotere speakers. Daar ga ik nog mee aan de slag.
Een detail wat ik ook iets minder vind, de sensoren van Kessy zitten niet in de achterdeuren. Was gewend om eerste mijn laptop tas op de achterbank te leggen voordat ik de voordeur open doe en instap, maar dat gaat nu niet zomaar. Een voordeur moet eerst ontgrendeld zijn voordat een achterdeur open kan. Ook ff wennen dus :-)
Daarnaast moet ik ook nog ff wennen aan de tank van 50 liter. Was 70 liter gewend, en kan met brandstof pas alleen bij Total tanken, en die vind ik niet altijd op mijn route.

Maarrrrrr....... Ik heb zelf gekozen voor besparing, en ben er van overtuigd dat deze auto voor mij de beste prijs/pret verhouding heeft. Daar kan ik weer 180.000 Km ( 3 jaar ) mee vooruit.
 
Laatst bewerkt:

Tom RS

Forumguru
Vandaag de reparatiekit gewisseld voor een reservewielset (geeft mij wat meer gemoedsrust bij de nakende vakantierit naar Italië). Ik ben zo geen liefhebber van die tijdelijke reservewielen en daarom geprobeerd om een winterwiel op de plaats van het reservewiel te leggen en dat past wonderwel. Wiel heeft maatje 225/40/18 en er is zelfs nog wat plaats over, kofferbakmat blijft mooi vlak liggen. Prijs voor de volledige set (schuimrubber bak voor in wiel, reservewielbevestigingsbout, krik en wielsleutel, ... eigenlijk alles buiten het tijdelijke reservewiel) viel nog best mee: 67 euro.
Wat die matige geluidkwaliteit betreft: Het Cantonsysteem valt mij echt mee. Ik ben echt wel muziekliefhebber en ik vind de kwaliteit van de klank super. Er is wel een duidelijke verbetering sinds de tijd dat ik de auto heb, boxen moesten duidelijk ingespeeld worden. Ik vond wel het max. geluidsniveau wat magertjes, maar dat heb ik gisteren kunnen oplossen door in de instelling het geluidsingangsniveau voor de aux aansluitingen aan te passen naar hoog. Nu gaat ie echt wel hard.
 
Laatst bewerkt:

snorro

Actief lid
@Tom RS De opmerking boven jou over de matige geluidskwaliteit ging niet over een Canton-systeem. Dat is namelijk niet leverbaar voor de Greenline modellen (jammer genoeg).
 

Darkside

Forumguru
ja de eerste 500 minuten muziek niet te hard. En af en toe geluid even op 10.
15 minuten voordat je thuis bent. geluid op standje 3. En geef de speakers rust voordat je ze weer belast.
:-)

geloof best in het inspelen van audio aparatuur zoals buizen versterkers. Maar niet in het canton systeem.
 

blokart

Senior Member
Vandaag de reparatiekit gewisseld voor een reservewielset (geeft mij wat meer gemoedsrust bij de nakende vakantierit naar Italië). Ik ben zo geen liefhebber van die tijdelijke reservewielen en daarom geprobeerd om een winterwiel op de plaats van het reservewiel te leggen en dat past wonderwel. Wiel heeft maatje 225/40/18 en er is zelfs nog wat plaats over, kofferbakmat blijft mooi vlak liggen. Prijs voor de volledige set (schuimrubber bak voor in wiel, reservewielbevestigingsbout, krik en wielsleutel, ... eigenlijk alles buiten het tijdelijke reservewiel) viel nog best mee: 67 euro.

Ik had de reparatiekit al sowieso verbannen tijdens de bestelling voor een noodwiel om toch iets te hebben voor verder te kunnen, evenwel aan lagere snelheden. Ik neem de proef op de som en ga een 225/45/18 er eens inpassen, heb nog een schuimrubberbak en toebehoren liggen van een G6 misschien past ie.
 

VWim

Forumguru
Zo'n kruiwagenwiel? Hmm... das stevig balen...

205 past sowieso in de uitsparing. Al het andere weet ik niet.
 

blokart

Senior Member
Vandaag de reparatiekit gewisseld voor een reservewielset (geeft mij wat meer gemoedsrust bij de nakende vakantierit naar Italië). Ik ben zo geen liefhebber van die tijdelijke reservewielen en daarom geprobeerd om een winterwiel op de plaats van het reservewiel te leggen en dat past wonderwel. Wiel heeft maatje 225/40/18 en er is zelfs nog wat plaats over, kofferbakmat blijft mooi vlak liggen.


Ik weet niet hoe jij het doet maar ik kan met m'n dubbele koffervloer er geen 225/45/18 inkrijgen ik kom in de hoogte ongeveer 10 à 15mm tekort, diametraal geen probleem.
Als ik de dubbele koffervloer niet gebruik stelt het probleem zich uiteraard niet.
Ga eens uitkijken voor een 195/65/15 die moet er zonder probleem inpassen en is vast goedkoop te vinden
 

Geijtje

Nieuw lid
Ik zal wel niet veel gewend zijn maar gisteren mijn skoda op gehaald en ik kan nog geen minpunten vinden.
Ik kom uit een ford focus 2013 met alles erop en aan.
Ze roemen deze auto om zijn wegligging maar wat stuurt de Skoda toch fijn.
Bijna geen onderstuur meer en gewoon stabiel weinig last van zijwind.
Daarnaast de opmerkingen van een stugge vering herken ik niet.
Erg comfortabel ( nu weeg ik wel 140kg dus dat zou kunnen helpen)
Kortom een zeer tevreden octavia rijder.
 

AdB

Senior Member
Mijn Octavia III Combi 2.0 TDI heeft nu een km-stand van ongeveer 35000 km. Ik was al tevreden over z'n verbruik maar sinds hij de 30.000 km is gepasseerd verbaast hij me helemaal in positieve zin. Woon-werkverkeer is dagelijks 2x 65 km, voornamelijk snelwegen en buitenwegen en relaxed met de CC op 110 km/u. Verbruik van 4.5 liter is nu haast standaard en als ik nog wat bewuster (zuiniger) rijd haal ik zelfs 4.2 liter op 100 km!! Moet niet gekker worden! :)
 

O3-Rider

Senior Member
Echt of via de BC? Heb er nu 15000 op zittten volgens de BC gemiddelde van 1 op 24.3. En dan rij ik normaal, dus niet extra zuinig proberen te doen. Voornamelijk snelweg/buitenwegen, en soms stadstitten (weekend met de family ;) )
 

AdB

Senior Member
Dat is ook heel netjes O3-rider. De BC geeft als gemiddelde verbruik na lange periode een gemiddeld verbruik aan van 4.6 liter (dat is dus inclusief de korte ritjes, fileverkeer en andere zaken die het verbruik negatief beïnvloeden). Soms controleer ik bij het tankstation wel eens wat de boordcomputer aangeeft door de afgelegde afstand door het aantal getankte liters te delen met een calculator, maar erg betrouwbaar is dat natuurlijk niet aangezien je de ene keer de tank net even wat voller gooit dan de andere keer (dus na de 'klik' nog wat doortanken). Al met al ben ik uiterst tevreden over het verbruik. En als je 'm lekker op z'n staart trapt dan bevalt de motor mij ook uitstekend!
 

VWim

Forumguru
Gemiddeld kom ik echt niet boven de 1 op 19... Incidenteel kom ik eens tot 1 op 22 en dan heb ik voor m'n gevoel echt met een fluwelen voet gereden :arghh:
 
Bovenaan Onderaan