Skoda liefhebber 1
Forumguru
Inmiddels 20000 km op de teller.... Nog geen gedoe gehad, alleen een sterretje in mij ruit. Onderin, dus niet te maken. Wachten op de scheur en dan een nieuwe ruit....
Met de Octavia ben ik bang ook het luxe gevoel kwijt te raken vooral wat betreft de stoelen.
Mijn huidige golf zit uitstekend ben zelf 1,94m en vind de lengte van de zitting belangrijk.
Zou dan ook het dynamic pakket bij de octavia bestellen.
En gezien wij kamperen is de enorme kofferbak wel erg fijn.
De golf is ook bijna een 3000 euro duurder dan de octavia.
Ook vind ik bij de Octavia net wat minder uitstralen (dat is natuurlijk persoonlijk) als de golf.
Zoals de start knop en ook het stuur is op de golf netter/sjieker.
Ik heb nog een aantal maanden voor ik ga bestellen.
Vind het erg moeilijk de keuzes.
Maarja, je had ook kunnen kiezen voor een EBL. Dan had je in ieder geval beter geluid en stoelen gehad.......Alleen voor uitstraling en knopje zou ik de Octavia niet laten staan. De uitstraling is met leuke opties en velgen wel op te waarderen. En met de juiste stoelen is het (zeer waarschijnlijk) nog comfortabeler ook.
Zoals ik al aangaf. Heeft de auto een hele goede prijs/pret verhouding. Voor een redelijk bedrag krijg je dus wel heel veel auto/ruimte. Dat heeft toen mijn keuze bepaald ( tussen de diesels: Seat Leon ST, Peugeot 308 en Octavia)
Er is ook niks stuk. Het geluid uit de standaard speakers is gewoon slecht. Ik vind het in mijn auto ook zwaar beneden de maat.Het geluid uit de speakers is nog steeds slecht. De dealer heeft het bij PON gemeld, maar omdat er niks stuk is, weten ze nog niet wat ze er aan moeten doen.
Doe ik niet alleen bij auto's hoor. Als ik een nieuwe TV koop kijk ik ook naar wat ik te besteden heb. Ik vraag niet aan die verkoper: "Nou, doet u maar de beste die u heeft".Je ziet nu wel meer dat veel leasers zich laten (ver)leiden door geld ipv hun auto gevoel.
Ik heb nu iets meer dan 7000Km gereden. Het “nieuwe” is er nu af.
Ben toch nog niet helemaal happy met de Octavia. Uiteraard had ik de keuze zelf gemaakt om voor een 14% Octavia te gaan toen ik een Passat had. Maar toch…..
Sommige dingen had ik anders ingeschat. Het geluid uit de speakers is nog steeds slecht. De dealer heeft het bij PON gemeld, maar omdat er niks stuk is, weten ze nog niet wat ze er aan moeten doen.
Het onderstel ben ik ook niet zo blij mee. Ik heb graag veel gevoel met de weg, zeker in de bochten, en dat lukt ook goed, maar het gevoel van de oneffenheden in de weg zou wel wat minder mogen zijn. Dat de A15 steeds stukje bij beetje reparaties heeft gehad, had ik wel gezien afgelopen jaren. Maar nu is het zelfs goed te voelen. Dat kan niet alleen maar aan de 17” velgen liggen volgens mij.
Ander minpuntje vind ik de stoelen. Ik heb de auto nu een paar maanden, maar heb nog steeds geen echt fijne stand kunnen vinden waarbij ik lekker zit, en mijn knieën niet af en toe tegen het dashboard stoot. De lengte van het zit gedeelte is niet veel korter dan bij mn vorige auto, maar geeft toch veel minder ondersteuning. Elders op het forum had ik al gelezen dat ik niet de enige ben die dit heeft ervaren. De oplossing zou het enigszins achterover kantelen van de stoelen kunnen zijn. Maar wat auto betreft ben ik niet zo,n klusser dus daar moet ik nog wat op bedenken.
Ander puntje vind ik de automatisch inschakelende verlichting. Die werkt op zich goed, reageert vlot op veranderende omstandigheden. Maar als ik op een B weg met veel bomen rijd waar een zonnetje tussen door schijnt……dan gaan de xenon lampen wel erg vaak aan en uit. Af en toe denkt mijn voorganger dan dat ik zit te knipperen ofzo :-)
Zal eens in de handleiding zoeken of dat ergens af te stellen is.
Moet ook nog steeds wennen aan de plek van de startknop (heb Kessy) . Uit het zicht op de stuurkolom. Dat knoppie had best een plek bij de schakelpook mogen hebben.
De auto rijd verder lekker. Maar een “premium gevoel” zoals in een Passat geeft het niet. Dat had ik ook wel een beetje verwacht. De Octavia (met zelfde opties als vorige auto) was dan ook € 8500,- goedkoper. Maar toch…….denk dat de verbeter puntjes geen dure hoeven te zijn.
Uiteraard begrijp ik ook wel dat de punten die ik noemde persoonlijke bevindingen zijn. Het is gewoon een goede fijne auto, met een hele goede of misschien wel de beste prijs/pret verhouding.