Gebruiks ervaring Octavia 3

Inmiddels 20000 km op de teller.... Nog geen gedoe gehad, alleen een sterretje in mij ruit. Onderin, dus niet te maken. Wachten op de scheur en dan een nieuwe ruit....
 
Vandaag een week mogen genieten van mijn Greenline Businessline en ik moet zeggen; ben positief verrast! Het blok icm de zes-bak vormt een harmonieuzer geheel dan mijn O2 GBL 1.6 TDI. Hij is veel soepeler en vergevingsgezinder. Bij de O2 kon je de koppeling niet laten opkomen zonder gas bij te geven of zonder de koppeling te laten slippen anders sloeg hij af. In de O3 kun je de koppeling op laten komen en enkel daarmee al weg rijden, zonder het blok af te laten slaan. Ook heb ik het idee dat er onder de 1500 tpm iets meer leven in de brouwerij is. Eenmaal op temperatuur geef ik hem wel de sporen en ook daarbij accelereert hij een stuk vlotter dan de O2.

De aandrijflijn is mooi rustig ook bij accelereren en de 6-bak is een verademing; schakelt fijn en met 2300 tpm bij 150km op cc ook lekker stil in het interieur.

Het interieur is opgebouwd uit mooie materialen die zeer degelijk over komen en mooi zijn af gewerkt. Daarbij helpt het wel dat de deurpanelen met leder zijn bekleed. In mijn ogen doen die hard plastic schalen, die skoda als deurpanelen gebruikt, afbreuk aan het mooie interieur.

De standaard bestuurdersstoel is aangepast door de lendesteun meer steun in de onderrug te geven, de wangen aan te dikken, het zitvlak met 3 cm te verlengen en op te vullen zodat de onderzijde Vd bovenbenen ook thv de knieholte meer steun heeft. Het eierdoppenschuim dat skoda hier tegenwoordig onder het zitvlak gebruikt is vervangen door stevig schuim dat de veel gehoorde klacht van snel doorzakken voorkomt.

Met de Eibach pro kit is het snelle bochtenwerk een waar feest. Vanavond om die reden nog een onnodig ritje gemaakt en meerdere keren een klaverblad gepakt puur voor de kick. Ik merk dat het onderstel meer aankan dan ik durf. 140/150km/u zonder dat de banden gaan piepen of dat de wagen gaat glijden. Ongelofelijk wat een grip! De echt krappe bochten van een klaverblad met 95/100 km/u is prima te doen.

De hoge tonen van de tweeter zijn idd niet om aan te horen. Het schelle geluid doet snel pijn aan de oren bij een hoger volume. Dit nog maar eens verhelpen.
Ook heb ik vandaag meerdere malen de melding gehad dat de sleutel niet werd herkent tijdens het rijden.

Al met al: top! Blij met mijn O3
 

DJ'83

Lid
Mag ik vragen waar je de aanpassingen hebt laten doen? Wellicht een fotootje? Ik heb weliswaar de stoel laten kantelen voor meer steun aan de lange benen maar wat jij hebt laten doen klinkt nog veel beter!
 
Ik heb nu iets meer dan 7000Km gereden. Het “nieuwe” is er nu af.
Ben toch nog niet helemaal happy met de Octavia. Uiteraard had ik de keuze zelf gemaakt om voor een 14% Octavia te gaan toen ik een Passat had. Maar toch…..
Sommige dingen had ik anders ingeschat. Het geluid uit de speakers is nog steeds slecht. De dealer heeft het bij PON gemeld, maar omdat er niks stuk is, weten ze nog niet wat ze er aan moeten doen.

Het onderstel ben ik ook niet zo blij mee. Ik heb graag veel gevoel met de weg, zeker in de bochten, en dat lukt ook goed, maar het gevoel van de oneffenheden in de weg zou wel wat minder mogen zijn. Dat de A15 steeds stukje bij beetje reparaties heeft gehad, had ik wel gezien afgelopen jaren. Maar nu is het zelfs goed te voelen. Dat kan niet alleen maar aan de 17” velgen liggen volgens mij.
Ander minpuntje vind ik de stoelen. Ik heb de auto nu een paar maanden, maar heb nog steeds geen echt fijne stand kunnen vinden waarbij ik lekker zit, en mijn knieën niet af en toe tegen het dashboard stoot. De lengte van het zit gedeelte is niet veel korter dan bij mn vorige auto, maar geeft toch veel minder ondersteuning. Elders op het forum had ik al gelezen dat ik niet de enige ben die dit heeft ervaren. De oplossing zou het enigszins achterover kantelen van de stoelen kunnen zijn. Maar wat auto betreft ben ik niet zo,n klusser dus daar moet ik nog wat op bedenken.
Ander puntje vind ik de automatisch inschakelende verlichting. Die werkt op zich goed, reageert vlot op veranderende omstandigheden. Maar als ik op een B weg met veel bomen rijd waar een zonnetje tussen door schijnt……dan gaan de xenon lampen wel erg vaak aan en uit. Af en toe denkt mijn voorganger dan dat ik zit te knipperen ofzo :-)
Zal eens in de handleiding zoeken of dat ergens af te stellen is.
Moet ook nog steeds wennen aan de plek van de startknop (heb Kessy) . Uit het zicht op de stuurkolom. Dat knoppie had best een plek bij de schakelpook mogen hebben.

De auto rijd verder lekker. Maar een “premium gevoel” zoals in een Passat geeft het niet. Dat had ik ook wel een beetje verwacht. De Octavia (met zelfde opties als vorige auto) was dan ook € 8500,- goedkoper. Maar toch…….denk dat de verbeter puntjes geen dure hoeven te zijn.
Uiteraard begrijp ik ook wel dat de punten die ik noemde persoonlijke bevindingen zijn. Het is gewoon een goede fijne auto, met een hele goede of misschien wel de beste prijs/pret verhouding.
 

ertromp

Forumguru
Duidelijke ervaringen zo. Je ziet echt dat bijvoorbeeld die startknop op de positie van het ouderwetse slot zo'n punt is om te besparen
 

TL@

Forumguru
Dat is 1 van de dingen die ik ook jammer vind, de plaatsing van de startknop. Geen elektrische handrem vind ik ook jammer.

Nog even (lang) wachten en dan kan ik mijn ervaringen ook delen :jaja:
 

spikehome

Forumguru
Ik volg het topic al een tijd.
Wil in Het januari 2015 een nieuwe auto aanschaffen.
De keuze is nu of weer een nieuwe golf of de octavia of weer terug naar Peugeot de 308.
Al is de 308 achterin wel kleiner voor de Kids.
Met de Octavia ben ik bang ook het luxe gevoel kwijt te raken vooral wat betreft de stoelen.
Mijn huidige golf zit uitstekend ben zelf 1,94m en vind de lengte van de zitting belangrijk.
Zou dan ook het dynamic pakket bij de octavia bestellen.
En gezien wij kamperen is de enorme kofferbak wel erg fijn.
De golf is ook bijna een 3000 euro duurder dan de octavia.
Ook vind ik bij de Octavia net wat minder uitstralen (dat is natuurlijk persoonlijk) als de golf.
Zoals de start knop en ook het stuur is op de golf netter/sjieker.
Ik heb nog een aantal maanden voor ik ga bestellen.
Vind het erg moeilijk de keuzes.
 

Darkside

Forumguru
Volgens mij zitten de standaard stoelen van een EBL best goed. En vergelijkbaar als in een highline.
En met het geld wat je bespaart op een Octavia zou ik mooi de electrisch verstelbare stoelen kiezen.

Zelf vind ik de golf VII variant best mooi. Maar vindt de uitstraling van de O3 vele malen mooier.

Het interieur vind ik van de golf weer beter. Afdekbare bekerhouders en electrische handrem geven hem een wat meer 'premium' gevoel. Daar voelt de O3 wat 'kaaltjes'.

Uiteindelijk gaat het bij mij wat ik straks netto kwijt ben.
En de auto die de meeste bang for the buck levert zal de komende jaren voor de deur komen te staan.
 
Met de Octavia ben ik bang ook het luxe gevoel kwijt te raken vooral wat betreft de stoelen.
Mijn huidige golf zit uitstekend ben zelf 1,94m en vind de lengte van de zitting belangrijk.
Zou dan ook het dynamic pakket bij de octavia bestellen.
En gezien wij kamperen is de enorme kofferbak wel erg fijn.
De golf is ook bijna een 3000 euro duurder dan de octavia.
Ook vind ik bij de Octavia net wat minder uitstralen (dat is natuurlijk persoonlijk) als de golf.
Zoals de start knop en ook het stuur is op de golf netter/sjieker.
Ik heb nog een aantal maanden voor ik ga bestellen.
Vind het erg moeilijk de keuzes.

Alleen voor uitstraling en knopje zou ik de Octavia niet laten staan. De uitstraling is met leuke opties en velgen wel op te waarderen. En met de juiste stoelen is het (zeer waarschijnlijk) nog comfortabeler ook.
Zoals ik al aangaf. Heeft de auto een hele goede prijs/pret verhouding. Voor een redelijk bedrag krijg je dus wel heel veel auto/ruimte. Dat heeft toen mijn keuze bepaald ( tussen de diesels: Seat Leon ST, Peugeot 308 en Octavia)
 
D

Deleted member 12693

Alleen voor uitstraling en knopje zou ik de Octavia niet laten staan. De uitstraling is met leuke opties en velgen wel op te waarderen. En met de juiste stoelen is het (zeer waarschijnlijk) nog comfortabeler ook.
Zoals ik al aangaf. Heeft de auto een hele goede prijs/pret verhouding. Voor een redelijk bedrag krijg je dus wel heel veel auto/ruimte. Dat heeft toen mijn keuze bepaald ( tussen de diesels: Seat Leon ST, Peugeot 308 en Octavia)
Maarja, je had ook kunnen kiezen voor een EBL. Dan had je in ieder geval beter geluid en stoelen gehad.......
Je ziet nu wel meer dat veel leasers zich laten (ver)leiden door geld ipv hun auto gevoel.
(oja, ik lease ook....... :jaja: )
 

spikehome

Forumguru
Voor de inruil hoef ik idd geen vw te nemen deze zakt net zo hard als een peugeot maar is wel duurder dus na 4jaar heeft de golf mij meer gekost dan een 308 (die ik hiervoor had).

Het gaat mij om de hatchback modellen.
Gezien ik de auto privé aanschaf dus geen lease.

Bij de golf 1.2 kan ik overigens ook adaptive cruise kiezen dat bij de skoda vanaf de 1.4 pas kan, misschien dat het bij de 2015 modellen straks wel kan (na de zomer) even afwachten dus.
De octavia samen gesteld met 1.2 ebl moon white, hill hold, dab, sunset, neerklapbare rugleuning, dynamic, vaste trekhaak en volwaardige reservewiel prijs dan €29400,-

Golf samen gesteld 1.2 highline 4deuren, oryxl white, executive pakket, techniek pakket, park assist, adaptive cruise control, xenon incl bochten, buiten spiegels inklapbaar, getint achter, wegklapbare trekhaak en ergonomische stoelen totaal €32300,-
Overigens krijg je bij vw momenteel 1500 euri extra inruiil korting dus dat kan mij wel wat schelen.

maar dat was wel :ot: even

als ik zou leasen zou ik alles aanvinken :cheer:
 
Laatst bewerkt:
@Berkowic , klopt, en had ik ook even overwogen, maar met twee schoolgaande pubers met dure hobby's was de verleiding om deze keer voor 14% te gaan wel erg groot. En heb daar ook zeker geen spijt van.
heb nu ruime auto waarmee ik ruimte over houd voor andere leuke en noodzakelijke dingen.
De dingen die voor mij wat afbreuk aan het comfort doen, zijn met behulp van wat tips op dit forum voor een gedeelte tegen een redelijke prijs op te lossen denk ik.
 

henriz

Forumguru
Het geluid uit de speakers is nog steeds slecht. De dealer heeft het bij PON gemeld, maar omdat er niks stuk is, weten ze nog niet wat ze er aan moeten doen.
Er is ook niks stuk. Het geluid uit de standaard speakers is gewoon slecht. Ik vind het in mijn auto ook zwaar beneden de maat.
 

henriz

Forumguru
Je ziet nu wel meer dat veel leasers zich laten (ver)leiden door geld ipv hun auto gevoel.
Doe ik niet alleen bij auto's hoor. Als ik een nieuwe TV koop kijk ik ook naar wat ik te besteden heb. Ik vraag niet aan die verkoper: "Nou, doet u maar de beste die u heeft".

Mijn autogevoel zegt overigens 'Mercedes E klasse'. Maar ja, tussen droom en werkelijkheid zit enige ruimte.
 

O3-Rider

Senior Member
Speakers, tweeters dan, simpel aan te passen en moet je zeker doen of laten doen.
Stoelen zitten op zich best goed, maar inderdaaad aan de voorkant verhogen met 1.5-2cm maakt het een stuk beter.

Startknop? Vind ik persoonlijk op een prima plek, midden op het middenconsole vind ik weer niets. Persoonlijke voorkeur.

MOmenteel heb ik er Michelin Energy Saver onder en mits fluiseradfalt vind ik het erg gehorig in de auto.

Ik heb nu iets meer dan 7000Km gereden. Het “nieuwe” is er nu af.
Ben toch nog niet helemaal happy met de Octavia. Uiteraard had ik de keuze zelf gemaakt om voor een 14% Octavia te gaan toen ik een Passat had. Maar toch…..
Sommige dingen had ik anders ingeschat. Het geluid uit de speakers is nog steeds slecht. De dealer heeft het bij PON gemeld, maar omdat er niks stuk is, weten ze nog niet wat ze er aan moeten doen.

Het onderstel ben ik ook niet zo blij mee. Ik heb graag veel gevoel met de weg, zeker in de bochten, en dat lukt ook goed, maar het gevoel van de oneffenheden in de weg zou wel wat minder mogen zijn. Dat de A15 steeds stukje bij beetje reparaties heeft gehad, had ik wel gezien afgelopen jaren. Maar nu is het zelfs goed te voelen. Dat kan niet alleen maar aan de 17” velgen liggen volgens mij.
Ander minpuntje vind ik de stoelen. Ik heb de auto nu een paar maanden, maar heb nog steeds geen echt fijne stand kunnen vinden waarbij ik lekker zit, en mijn knieën niet af en toe tegen het dashboard stoot. De lengte van het zit gedeelte is niet veel korter dan bij mn vorige auto, maar geeft toch veel minder ondersteuning. Elders op het forum had ik al gelezen dat ik niet de enige ben die dit heeft ervaren. De oplossing zou het enigszins achterover kantelen van de stoelen kunnen zijn. Maar wat auto betreft ben ik niet zo,n klusser dus daar moet ik nog wat op bedenken.
Ander puntje vind ik de automatisch inschakelende verlichting. Die werkt op zich goed, reageert vlot op veranderende omstandigheden. Maar als ik op een B weg met veel bomen rijd waar een zonnetje tussen door schijnt……dan gaan de xenon lampen wel erg vaak aan en uit. Af en toe denkt mijn voorganger dan dat ik zit te knipperen ofzo :-)
Zal eens in de handleiding zoeken of dat ergens af te stellen is.
Moet ook nog steeds wennen aan de plek van de startknop (heb Kessy) . Uit het zicht op de stuurkolom. Dat knoppie had best een plek bij de schakelpook mogen hebben.

De auto rijd verder lekker. Maar een “premium gevoel” zoals in een Passat geeft het niet. Dat had ik ook wel een beetje verwacht. De Octavia (met zelfde opties als vorige auto) was dan ook € 8500,- goedkoper. Maar toch…….denk dat de verbeter puntjes geen dure hoeven te zijn.
Uiteraard begrijp ik ook wel dat de punten die ik noemde persoonlijke bevindingen zijn. Het is gewoon een goede fijne auto, met een hele goede of misschien wel de beste prijs/pret verhouding.
 

fastpeter

Forumguru
heb zelf het canton pakket en vind dat gewoon echt goed geluid voor je geld heb ook dure audio in de vorige auto gehad en klonk niet veel beter...... blijft een kwestie van smaak maar geluid vervormt niet of wat dan ook.
Sub heb ik wel aangepast.
Start knop vind ik een mooie plek druk je niet per ongeluk zo maar op ;) staat wat beter dan een vol dashboard met knoppen.

Rij zelf met 18 inch Conti sport type 5 (nieuwste model) auto is echt super stil (inderdaad ligt aan welk asfalt je rijd.), vermoed dat de RS meer demping heeft ??, zie wel een demping mat in de motor ruimte die ik op anderen modellen niet zie.

Stoelen zijn in een RS een stuk steviger dan van de normale modellen dus wellicht daarom geen klachten zitten echt heerlijk en met lendesteun en al de verstelling met mijn lengte 1.80 prima
 
Bovenaan Onderaan