Het waren 3 plezierige dagen vertoeven in de Superb! Heel andere rij-ervaring dan met de Octavia. We zitten nota bene in het O3 ervaringen topic dus hou ik het ontopic. Ik heb de Octavia weer gehaald vandaag.
Met de Superb kreeg ik meer ruimte, werd ik op straat veelal nagekeken en toen ik parkeerde bij een reeks terrasjes gingen bijna alle hoofden mijn kant op. Heb ik met de O3 eigenlijk totaal niet. We moeten oppassen dat het niet de nieuwe Megane wordt in lease-land...
In de Superb:
- Elektrisch verstelbare stoelen met significant meer steun in de zitting en rugleuning, tevens hoogte verstelbaar, versus toch wel relatief gezien erg magere zittingen in de O3.
- Xenon - ik weet weer wat ik mis van mijn vorige auto waar het ook in zat. Wat een fijne set lampen! Toch wel een gemis op de O3.
- LED DRL - erg mooi! Helaas niet op de O3 ABL.
- Zwart - toch wel een stuk sjieker dan wit. Maar nu mijn witte O3 weer gewassen is, is hij ook weer mooi
- Oude Amundsen zoals ook in de Golf zat/zit... dat vind ik echt niet kunnen. Tragisch apparaat vergeleken met de Amundsen 2013 in de Octavia, Seat's... Er hoort een Columbus in (in de O3 eigenlijk ook).
- De beenruimte in de O3 is erg ruim, maar de Superb slaat alles.. iets pakken van de achterbank kan je wel vergeten... m'n collega zat als directeur achterin te werken onderweg.
- Station is toch wel erg fijn, die rare Hatchback in de Superb zal nooit mijn ding worden.
- Schakelen in de Superb met de 1.4 TSI. Het motorblok was fijn, toch wel wat meer oempf. Schakelen is echt hopeloos. Je blijft maar roeren in de benzine in dit land... FF retourtje Gouda - Houten - Culemborg - Gouda - Capelle a.d. IJssel - Gouda en ik denk 300 keer schakelen.
Samenvattend is mijn conclusie dat de huidige Superb gewoon nog een generatie terug is vergeleken met de huidige Octavia. Hardere plastics, oude navi, oude climatronic unit, monochroom laag resolutie scherm tussen de tellers, oude hendels aan het stuur. Erg jammer want de wagen is echt sjiek verder. Deze uitvoering (uitrustingsniveau) zou je eigenlijk nooit moeten rijden. Ik ging zitten en dacht "hmm Greenline zeker". Starten met de sleutel en dat soort dingen... geen hill-hold. Nee, dat is niet gepast voor een auto van dat kaliber. Gewoon te veel dingen waar je bij denkt "ehm.. dit wat toch een Superb, het topmodel?".
Ik ben blij mijn Octavia weer te hebben. De O3 op 17" velgen rijdt een stuk scherper dan de Superb op 16" en natuurlijk de automaat. Tevens vond ik de been-positionering ff wennen. Oja, de kleine dingen... mijn spiegels klappen tenminste automatisch in
Over 2 weken krijg ik de Superb wel weer, of misschien een andere... want ze hebben hem alleen de 30k beurt gegeven, zonder bijzonderheden overigens, maar het probleem met dat rare geluid hebben ze niet kunnen reproduceren, dus niet kunnen oplossen. Ik heb aangegeven dat het niet acceptabel is want ik wordt er gek van. Dus dan gaat hij wat langer daarheen...
Zeg nou zelf... sommige ritten gewoon 30 keer enkele seconden in een vreemde "MOOOEEEEEEEEEEEEEEEEP" herrie te zitten wat alles overstemt? Denk het niet...