Geen sportonderstel op Greenline Businessline Combi

MarcoO2

Forumguru
Vandaag iom LM besloten om de auto niet te accepteren en niet af te nemen tenzij er een passende oplossing komt voor het ontbrekende sportonderstel. Volgens LM mogen ze idd de specs wijzigen zoals in de kleine letters te lezen staat, echter moeten ze de klant daarvan direct op de hoogte stellen. Aangezien dit al erg lang bij de fabriek bekend was en onze dealer van niets wist en wij als gevolg daarvan dus ook niet, is dit niet rechtmatig en mogen wij de auto weigeren. Sterker nog, de dealer is naar aanleiding van onze opmerking betreffende het sportonderstel gaan bellen en kwam er toen pas achter. Op dat moment was de afspraak voor levering al gemaakt. We wachten dus nog maar eventjes, dat zijn we intussen wel gewend ;) Edit: zoals hier al ergens anders gemeld is, is PON bezig met een oplossing. Dat kreeg de LM net te horen en ze verwachten binnen een week antwoord.
Maar je bent direct op de hoogte gebracht... "ze" is namelijk jouw contractpartij, en dat is de dealer, niet de fabrikant. In jouw geval is er geen sprake van dat de dealer het al lang wist (integendeel), en dus is er ook niets onrechtmatigs aan en mag je de auto ook niet weigeren. Jij hebt immers een overeenkomst met de dealer, en die is niet in gebreke.

Maar goed, in ieder geval lekker dat de LM er voor je is, dat is ook wel eens anders ;)
 

jellemeer79

Actief lid
@MarcoO2 werk je toevallig voor PON, bovenstaande onzin logica is nou precies wat ik van PON als antwoord zou verwachten.

De LM heeft een overeenkomst direct met PON, de dealer leverd de auto alleen aan Jstruik.
Maar zelf al zou Jstruik particulier kopen, de dealer heeft hem niet geinformeerd, dat de dealer de informatie zelf niet had is niet relevant, dat is een probleem van de dealer met PON/Fabrikant.

Ter info ik heb dezelfde klacht + wijzinging functiepakket bij mijn LM neergelegd niet voor annuleren maar compensatie, zowel de dealer als LM is met PON bezig.

Ter info intern PON (en sommige dealers) was al maanden bekend dat de 2014 Greenlines geen sportonderstel zouden krijgen, deze is nooit gepland. Waarom er dan als reden door PON capaciteits problemen wordt opgegeven is mij ook een raadsel. Enige wat ik kan bedenken is dat de vraag naar Greenlines zo is gestegen dat de leveranciers het niet aankonde en PON de keus had of sportonderstel schrappen of ERG lange wachttijden.
 

Jstruijk

Senior Member
@MarcoO2 Ja, daar heb je natuurlijk wel een kern van waarheid in zitten en dat maakt het zo lastig. Vandaag kreeg ik namelijk te horen van de dealer dat zij wel degelijk op de hoogte waren gesteld door PON, althans dat was de mening van PON, de dealer stelt echter dat zij van niets wisten. De fabriek moet de importeur, die vervolgens weer de dealer en daarna uiteraard de klant op de hoogte stellen. 1 van deze schakels is ingebreke gebleven.

Ik heb zojuist nog contact gehad met Leusden over dit geval, en jazeker, ook om 20.00u nemen zij de tel nog op ;)
Ze zijn er echt mee bezig en pakken dit hoog op. Ze willen voor alle betrokkenen een goede en gelijke oplossing bieden en bieden hun excuses aan voor dit probleem en misverstand.
Ik hou jullie op de hoogte!

Edit: @jellemeer79 Ik heb het even niet helemaal helder voor de geest (carnaval ;), maar volgens mij zou je daar best eens gelijk in kunnen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf het vreemd vinden. Kijk, als er een kleine aanpassing is in bijvoorbeeld de spiegelbehuizing of iets anders kleins kan ik het begrijpen. Maar van een sportonderstel naar een gewoon onderstel, ipv Kessy, zonder Kessy etc. vind ik essentiële wijzigingen. De configuratie wordt dermate anders geleverd, wat het comfort en de rijeigenschappen rigoureus (kunnen) verslechteren. Dit lijkt mij voldoende reden om de auto te weigeren. Ik ben echt benieuwd wat een rechter hiervan zegt.... Ik denk dat je, ondanks de kleine lettertjes een grote kans van slagen hebt. Helemaal gezien het aankoopbedrag. :pieker:
Daarnaast kunnen Pon en de dealers dit vrij eenvoudig middels een setje Eibach oplossen. :thumbsup:
 
Ja makkelijk oplossen kunnen ze het wel als het om 1 auto gaat, maar we praten hier over duizenden en daar staan ze natuurlijk niet om te springen,
 

Jstruijk

Senior Member
Eibach is inderdaad de richting waarin we moeten denken als het gaat over een oplossing. PON is serieus die richting in aan het denken als oplossing hiervoor.

Mijn persoonlijke vraag is echter, hoe verhouden enkel Eibach veren gecombineerd met de standaard dempers zich met het sport en standaard onderstel? Zou het een goede of zelfs betere oplossing zijn ipv het originele sportonderstel?
 

Kiekerjan

Forumguru
Ik heb bij aflevering van mijn auto ook een opmerking geplaatst over het ontbreken van het sportonderstel.

Verder heb ik er niet teveel woorden aan vuil gemaakt, omdat er toen niets meer aan te doen was.

Maar als ik bovenstaande lees, zou ik alsnog de dealer in gebreke moeten stellen...
 

Jstruijk

Senior Member
Als het ff meezit ga ik begin volgende week proefrijden met een combi met standaard onderstel en een andere combi met eibach veren eronder. Eens voelen en ervaren of ik de eibach oplossing acceptabel zou vinden als alternatief.
 
Ik heb bij aflevering van mijn auto ook een opmerking geplaatst over het ontbreken van het sportonderstel.

Verder heb ik er niet teveel woorden aan vuil gemaakt, omdat er toen niets meer aan te doen was.

Maar als ik bovenstaande lees, zou ik alsnog de dealer in gebreke moeten stellen...

ik heb sportonderstel, ik had niks te klagen maar je had er mogelijk een punt van kunnen maken, maar of het zin heeft. Scheelt geloof ik een kleine 2 cm.
 

Jstruijk

Senior Member
Nou ja, het is natuurlijk wel zo dat op veel fora gesproken wordt over de auto's maar voornamelijk de problemen worden benadrukt. De hoeveelheid informatie die over een bepaald onderwerp worden geplaatst is natuurlijk voor PON ook erg handig om te hebben. Actief meedoen in een discussie is vaak niet wenselijk vanuit het oogpunt van PON dus dat zul je dan ook niet zien gebeuren. Af en toe een dealer die wat post gebeurt nog wel eens is mijn ervaring, maar daar houd het toch wel bij op.
Een account aanmaken en puur info vergaren is simpel te doen natuurlijk ;)
 

Jstruijk

Senior Member
Vraag me toch wel degelijk af wat het effect van de kortere veren is op de standaard dempers in relatie tot de levensduur. Die dempers zijn volgens mij gewoon niet gemaakt voor die kortere veren. Of toch wel?
Want ik weet dat bij veel autos de standaard dempers worden gebruikt voor zowel de standaard alsook de sportonderstellen. Helemaal perfect kan het in mijn ogen dan nooit zijn.

@Skoda liefhebber 1 Wat is eigenlijk je referentiekader? Ik bedoel, als je een zwalkende Citroen boot gewend bent of altijd een snoeiharde, plat op z'n buik verlaagde golf dat scheelt natuurlijk nogal.
 
Als je niet te lang wacht met de verlaging is het geen probleem. Skoda levert de veren ook standaard als accessoire en monteert deze met de standaard dempers....
 
Bovenaan Onderaan