Geen sportonderstel op Greenline Businessline Combi

MaRco2

Forumguru
Geen zorgen. De veren zijn progressief en zakken niet heel veel verder in, ook niet met bagage. Ik heb tot nu toe nog nooit een drempel, stoeprand o.i.d. geraakt.... :thumbsup:

+1

Ik heb het uitgetest (een compleet volgeladen Octavia, letterlijk nokkie vol en een keer met wat zwaar spul er in en een zware kar er achter) en op de spatlappen na, niets geraakt.:D
 

MaRco2

Forumguru
@MaRco2, naar mijn mening ga je toch te kort door de bocht. In de bouw zijn kleine wijzigingen een veel voorkomend fenomeen en er zijn inmiddels legio procedures gevoerd over het feit dat de koper/opdrachtgever niet direct hierover geïnformeerd was. Rechtsprekende instanties, van allerlei pluimages, zijn in hun uitspraak redelijk eensgezind: al wist de aannemer van niets, al kon het niet anders, toch is de aannemer in gebreke gebleven en als er door de wijziging functioneel iets veranderd, dient er een schadevergoeding betaald te worden. Echter, voor zo ver ik weet, is er nooit een uitspraak geweest dat de koper/opdrachtgever het pand daarom niet hoefde te accepteren. Omdat de kleine functionele wijziging ondergeschikt was aan het grotere geheel
Vertaald naar de Greenlines zou dit betekenen dat de koper recht heeft op een schadevergoeding (waarschijnlijk de prijs voor de ontbrekende onderdelen) maar de auto niet mag wijgeren.
Rij je een lease-auto, dan is dat wat zuur. Immers, de leasemaatschappij is de koper van de auto en de werkgevers weer de afnemer van de leasemaatschappij. Dus zul je met je werkgever in conclaaf moeten over een financiële compensatie...

?? Waar deze discussie nu weer over gaat, is mij de vraag, maar ik heb sterk de indruk dat mijn naam ergens mee in verband gebracht wordt, waar ik niets mee van doen heb... :cry::cry:

Lijkt me een rectificatie wel op zijn plaats of het aanpassen van het bericht...
 

Rallye

Forumguru
Net volgende reactie gehad van de dealer:
Zojuist hebben wij van de importeur te horen gekregen dat alle Škoda Octavia greenline uitvoeringen met het reguliere onderstel zijn geproduceerd. Het was voor ons ook niet mogelijk de greenline alsnog optioneel met een sportonderstel te leveren. Dit heeft alles te maken met de capaciteit restricties van het sportonderstel.

Er zijn zoveel after-market oplossingen dat dit gewoon onzin is: leveren met sportonderstel is wel mogelijk, maar dan moet je iets extra's doen. Waarschijnlijk staat er wel iets in de BOVAG-voorwaarden over wijzigingen in de specs, maar daar zoek je als dealer/importeur toch een oplossing voor? Er zijn vast ook mensen die blij zijn dat ze onverwacht een comfortabeler onderstel hebben, dus gemiddeld hoeft het niet veel te kosten.

De formulering van de laatste zin zou overigens ook in kunnen houden dat er is iets zou zijn met de "capaciteit" van het sportonderstel zelf, niet met de capaciteit van de fabriek of leverancier, zoals jullie lijken te lezen. Is aanleiding zo'n technische wijziging te verwachten?

Overigens blijf ik het wel opvallend vinden hoeveel afwijkingen van de typegoedkeuring er mogelijk zijn zonder gevolgen voor de bijtelling. Andere banden is sowieso geen probleem, grotere wielen soms (Volvo) ook niet en nu kan zelfs de auto een paar centimeter hoger. Kun je zonder gevolgen voor BPM en bijtelling zoiets (naar ik aanneem, anders zat het er niet standaard op) belangrijks zomaar wijzigen? Kent iemand de wettelijke verplichtingen en de mogelijkheden tot wijziging?
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2, naar mijn mening ga je toch te kort door de bocht. In de bouw zijn kleine wijzigingen een veel voorkomend fenomeen en er zijn inmiddels legio procedures gevoerd over het feit dat de koper/opdrachtgever niet direct hierover geïnformeerd was. Rechtsprekende instanties, van allerlei pluimages, zijn in hun uitspraak redelijk eensgezind: al wist de aannemer van niets, al kon het niet anders, toch is de aannemer in gebreke gebleven en als er door de wijziging functioneel iets veranderd, dient er een schadevergoeding betaald te worden. Echter, voor zo ver ik weet, is er nooit een uitspraak geweest dat de koper/opdrachtgever het pand daarom niet hoefde te accepteren. Omdat de kleine functionele wijziging ondergeschikt was aan het grotere geheel
Vertaald naar de Greenlines zou dit betekenen dat de koper recht heeft op een schadevergoeding (waarschijnlijk de prijs voor de ontbrekende onderdelen) maar de auto niet mag wijgeren.
Rij je een lease-auto, dan is dat wat zuur. Immers, de leasemaatschappij is de koper van de auto en de werkgevers weer de afnemer van de leasemaatschappij. Dus zul je met je werkgever in conclaaf moeten over een financiële compensatie...
Leuke vergelijking, maar je past nu analogie toe op een bouwproject en een geleverde auto. Daar zit, zeker qua toepasselijke voorwaarden en jurisprudentie, een wereld van verschil tussen. Alleen al het beruchte "onder voorbehoud van wijzigingen" is bij een koopovereenkomst van een auto usance, en bij een bouwproject juist niet.
 

ferry

Lid
"Overigens blijf ik het wel opvallend vinden hoeveel afwijkingen van de typegoedkeuring er mogelijk zijn zonder gevolgen voor de bijtelling. Andere banden is sowieso geen probleem, grotere wielen soms (Volvo) ook niet en nu kan zelfs de auto een paar centimeter hoger. Kun je zonder gevolgen voor BPM en bijtelling zoiets (naar ik aanneem, anders zat het er niet standaard op) belangrijks zomaar wijzigen? Kent iemand de wettelijke verplichtingen en de mogelijkheden tot wijziging?

Misschien is de bijtelling van 14% wel afgegeven op t model waar t sportonderstel al helemaal nooit op heeft gezeten...
 

Jedewe

Forumguru
Tsja, Ik weet op de HB 2013 zit het eronder, de Combi Greenline is bij mijn weten deze maand in productie gegaan.
Waarschijnlijk bij de Combi specs iemand Copy, Paste gedaan, Oeps foutje :(
 

Sk_Hans

Forumguru
Misschien is de bijtelling van 14% wel afgegeven op t model waar t sportonderstel al helemaal nooit op heeft gezeten...
Misschien wel op het model met sportonderstel en als de belastingdienst daar achter komt, wordt de bijtelling misschien wel opgeschroefd. Dit is tenslotte heel wat anders dan andere banden of velgen die achteraf gemonteerd (kunnen) worden. Hier gaat het om hoe de auto afgeleverd wordt, zonder dat de koper daar een keus bij heeft.
 

Kiekerjan

Forumguru
En wat als die hele bijtelling je geen ene moer interesseert en je gewoon een sportonderstel onder je auto wilt?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kiekerjan

Forumguru
Ik heb een Greenline gekocht. Voordeel was namelijk dat ik hem dan binnen 2 weken kon rijden ipv maandenlang te wachten. Maar ik had toch wel een sportonderstel verwacht. Stond namelijk in de folder...
 

Antera

Donateur
Wat lekker weer. folders wijken toch te vaak af. Of worden bepaalde zaken ineens aangepast cq geschrapt van de standaard lijst. Reden geen idee. Sportonderstel misschien wel vanwege het vele gezeik van slechte leveringen of onjuiste sets. wie zal het zeggen
 
Bovenaan Onderaan