En we hebben weer eens lekker tijd gevonden om te knutselen.
Het 'probleem' met het beeld van de camera is verholpen middels een firmware update. Nogmaals dank hiervoor
@Marcooctavia &
@heusinkveldb !
Uiteindelijk zag ik dat ik ook nog de ECE 2017/2018 erop had staan. Deze dus ook maar gelijk ge-update, waardoor ik nu weer helemaal bij ben.
En uiteindelijk waar ik het allemaal voor deed.
Toen was ik bijna klaar met de gehele montage en aansluiting van de achteruitrijcamera! De slang alvast op maat gemaakt en ingetapet, zodat deze niet gaat liggen rammelen in de sponning van de kofferdeksel.
Ik heb niet de hele handleiding tot inbouwen van de achteruitrijcamera exact gevolgd, daar ik van mening was dat er een makkelijkere/meer efficiënte mogelijkheid was, zoals ik hier even heb uitgetekend.
Het enige wat ik ietwat anders heb gedaan dan de tekening aangeeft, is dat ik tussen het Y-stuk en de originele aansluiting van de achterruitensproeier geen stukje slang meer heb kunnen monteren. Daar heb je te weinig ruimte voor. Dus je zou 1 verloop stukje minder nodig hebben als je de sproeier op deze manier aansluit.
Foto's zeggen meer dan plaatjes, dus bij deze hoe het daadwerkelijk is geworden.
Ik heb de 2 kabelclipjes los gewipt uit de kofferdeksel (zie rode cirkeltjes), en los gehaald. Ik heb deze kabelclipjes iets verder naar het uiteinde van de originele slang weer vastgezet, om zodoende wat werkruimte te creëren voor de verloop stukjes en het Y-stuk.
Ik heb toen de originele aansluiting van de sproeier losgekoppeld en de slang ietwat terug naar links geschoven, om te kijken of ik het Y-stuk kon monteren, zonder te hoeven snijden in de originele sproeier slang. Hier had ik helaas te weinig ruimte voor, dus heb ik een heel klein stukje van deze originele slang af moeten snijden. Ik heb de slang wel op dusdanige lengte gehouden, dat als ik de camera ooit zou willen verwijderen, of de sproeier ervan los zou willen koppelen, dat ik de slang nog op originele wijze kan monteren op de sproeier voor de achterruit, bij het 3e remlicht.
Uiteindelijk alles weer netjes gemonteerd.
Ook op de camera.
En dan is het een kwestie van een tweede persoon erbij roepen, in dit geval mijn vriendin, en die heb ik in de kofferbak plaats laten nemen met de klep dicht (altijd al eens willen doen
), om te laten checken of de aansluitingen lekvrij zouden blijven. Gelukkig was dit zo het geval, en is bij deze de gehele camera aangesloten
.
Omdat m'n vriendin zo aardig is geweest om me te helpen, ben ik ook maar even met haar bolide bezig geweest. Het vervangen van de halogeen verlichting naar LED verlichting in de lens koplampen.
Lichtbeeld lijkt identiek te zijn. Mooi helder wit licht wat super mooi matcht bij de LED DRL verlichting.
Maar helaas..... tijdens een nachtelijke rit erachter gekomen dat er vrijwel geen lichtopbrengst is. Deze LED verlichting van Ali is er dus weer gauw uitgegaan! Het is dat de set van Hilox niet in de koplampbehuizing past........
Even zomaar een foto tussendoor, omdat ik ook nog telkens geniet als ik de O3 zie staan
.
En ondertussen waren er ook weer wat andere lampjes binnengekomen van Ali, welke ik nog moet uitproberen.
@Maartenvds had er goede ervaringen mee, dus ach, maar eens proberen!
En Mister-Auto heeft ook nog iets achtergelaten. Even wat vergelijkingsfoto's van het lucht- en interieurfilter.
Toch een duidelijke vervuiling zichtbaar. En het scheelt nogal of je het zelf even vervangt, of het de dealer laat doen.
Zelf kies ik altijd voor de carbon interieurfilters. Ik heb geen allergieën of wat dan ook, maar carbon voelt toch beter aan dan pollen, plus het feit dat het nare geurtjes tegen zou gaan. Wat is jullie ervaring?
Uiteindelijk, na het achteruitrij-camera project, alle bekleding weer gemonteerd, interieur helemaal uitgezogen, en vanwege de vochtige weersomstandigheden de rubber matten gemonteerd. Eerste keer dat ik met rubber matten ga rijden, maar zie nu al het nut ervan in. Nogmaals dank
@dirk27 !
De O3 is, op de montage van de winterwielen en een grote beurt na, winterproof!
To be continued...