Amundsen Het grote Amundsen-topic

Pet3r

Nieuw lid
@diverse

Ik heb mijn 2012 model inmiddels ontvangen (te herkennen aan een C in het serienummer)

Hierop direct aan de slag gegaan om te zien of we de bluetooth functie van de Amusend+ konden activeren.

Allereerst een microfoon ingebouwd waarvoor af fabriek al ruimte is gemaakt in de verlichtingsunit.
Hierna de auto aan de Vag-Com software gehangen.
De Amusend+ werd gedetecteerd als een nieuw (lees: onbekend) apparaat.
De codering van de Amusend+ leek wel identiek aan die van de RNS315.
Toen we echter byte 3, bit 5 trachten aan te passen kregen we een foutmelding.
Ook handmatig codering was niet mogelijk :(

Hierop de autoscan opgestuurd naar Vag-Com.
Deze hebben gereageerd dat ze het apparaat nog niet kende en er naar gingen kijken.

Ik hou jullie op de hoogte en als iemand aanvullende info heeft is dit uiteraard welkom.

Ik heb ook een mail gestuurd naar hoofdkantoor van Skoda met de vraag waarom de handsfree functie niet standaard in de Nederlandse amundsen zit en wel in andere landen. Dit was hun antwoord:
Dear Mr. Gorefest,

thank you for your interest in our brand. Cars may be different in equipment because each single Skoda Importer decides on his own what cars, equipment and technical features will be offered in his country.

For more details we recommend you contact directly importers in your country, who is competent to solve customers and others matters in your country.

Thank you for understanding.

Best Regards

Irena Kohoutová
info@skoda-info.cz
Škoda Info-Line 800 600 000

Rallye

Forumguru
Het zou toch wel belachelijk zijn dat je, zoals Pon lijkt te doen, iemand als extra een extra carkit wilt verkopen (met werk voor inbouw, mogelijk kans op storing etc.) terwijl er eigenlijk al een carkit in zijn auto zit, maar die staat niet aan en mist enkel de microfoon. Of ben ik niet cynisch genoeg?

Pet3r

Nieuw lid
Het zou toch wel belachelijk zijn dat je, zoals Pon lijkt te doen, iemand als extra een extra carkit wilt verkopen (met werk voor inbouw, mogelijk kans op storing etc.) terwijl er eigenlijk al een carkit in zijn auto zit, maar die staat niet aan en mist enkel de microfoon. Of ben ik niet cynisch genoeg?

Laten we afwachten of er inderdaad een ingebouwde versie inzit en we deze ook aan kunnen zetten.
Indien dit het geval is dan zijn ze idd wereldvreemd bij PON/Skoda om losse carkits (nog lelijk ook) te prefereren boven de ingebouwde mogelijkheden.

adjego

Actief lid

Ik zal je dan nog even iets vertellen wat er bij een Audi A4 met een MMI systeem aan de hand is.

In het MMI systeem zit altijd een Bluetooth systeem ingebouwd. Alleen staat het de ene keer wel aan en de andere keer niet, ligt aan de uitvoering die je kiest. Gisteren is er toevallig iemand langs gekomen met een Audi A4 uit begin 2010, waarbij Bluetooth nog niet geactiveerd was. Hij had nagevraagd wat het hem zou kosten om bluetooth te krijgen in de auto. De dealer kwam met 2 bedragen aanzetten. Als de dealer het zou doen, moest er €1100,- betaald worden, en als de dealer het zou uitbesteden, zou het rond de €450,- kosten.

Ik heb het voor hem geactiveerd dmv Vag-Com voor een veel lager bedrag dan €450,-...;)

Maar het kan nog altijd wel zo zijn, dat de bluetooth bij een amundsen+ geblokkeerd is om geactiveerd te worden, of dat het er gewoon niet in zit.

andrehj

Forumguru
En dat laatste is helaas bij DAB+ het geval: In ieder geval mist hiervoor de noodzakelijke antenna-aansluiting, en waarschijnlijk ook nog wat electronica binnenin. Zie daarvoor deze draad op het Engelse zusterforum.

Bakkertje

Forumguru

Wat ik tot nu toe gelezen heb heeft de geintegreerde carkit in de amundsen een beperkte functionaliteit. Dus geen stuurwielbediening, geen maxi-dot integratie en geen spraakbesturing. Wel audio streaming over bluetooth. Mijn dealer wil een mobridge inbouwen, dan werkt de sturwielbediening en de maxi-dot integratie. Maar weer geen audio streaming.
Wat ik inderdaad belachelijk vind is dat het niet standaard aanstaat (als het al kan bij de Amundsen, want ook dat is nog niet bevestigd) en dat kopers de keuze krijgen om het al dan niet op te waarderen.

Voor mij persoonlijk zou de amundsen-bleutooth voldoende zijn en hoeft die mobridge niet.

Pet3r

Nieuw lid
En dat laatste is helaas bij DAB+ het geval: In ieder geval mist hiervoor de noodzakelijke antenna-aansluiting, en waarschijnlijk ook nog wat electronica binnenin. Zie daarvoor deze draad op het Engelse zusterforum.

Ik heb wat meer zoekwerk gedaan en in het Volkswagen onderdelen programma gekeken.
Vanaf modeljaar 2012 worden er bij Volkswagen verschillende types RNS315 geleverd (voorheen was er maar 1 type RNS315 beschikbaar).
Zie hieronder de lijst:

3C0035279A - QV0 ohne DAB
3C0035279B - QV3 DAB
3C0035279C - QV0 ohne DAB, 9ZI FSE ohne Cradle und 9ZT Vorbereitung für UHV inkl. Sprachbedienung mit Cradle
3C0035279D - QV0 ohne DAB, 9W0 ohne FSE/UHV, 9ZU Telefonvorbereitung
3C0035279E - QV0 ohne DAB

Als ik de codes goed begrijp dan beteken de codes het volgende:
9ZT = Telefoonvoorbereiding 'Plus'
9ZU = Telefoonvoorbereiding "Premium"
9ZB/9ZI =Telefoonvoorbereiding 'Start'
9W0 = Nergens te vinden

Nu is het de vraag of alleen de software anders is of ook de hardware.
Mocht de hardware anders zijn, dan verwacht ik dat vanaf modeljaar 2012 het niet meer mogelijk is de bluetooth te activeren.
Gezien het draadje op het Engelse forum ben ik bang dat er verschillende hardware versies worden uitgeleverd.

Update: alle onderdeelnummers worden voor dezelfde prijs verkocht ..... klomp en breek enzo...

andrehj

Forumguru
Interessant lijstje, maar ik mis een variant, nl. die met DAB én 9ZU (= telefoonvoorbereiding premium (rsap)). Deze variant bestaat, want als je op de www.volkswagen.de bijvoorbeeld een Passat configureert, kun je deze combi (RNS 315, DAB en tel. premium) gewoon kiezen.
Nu nog even wachten totdat iemand hardware-upgrade setjes voor de Amundsen+ gaat leveren (waarbij ik dan vooral de DAB interessant vind).

Bakkertje

Forumguru
Ik heb Technisat een vraagje gestuurd (de producent van de RNS315), hieronder het antwoord:

Dear Mr. Bakker

Unfortunately we are not able to give you further information because the Škoda Amundsen is not manufactured by TechniSat.

Thank you very much for your understanding.

Best regards

Your TechniSat Automotive Team

Dusssss, de Amundsen+ wordt niet door dezelfde fabricant gemaakt. Het zou dus zomaar kunnen da het toestel wel degelijk andere specs heeft dan de RNS315..

Bakkertje

Forumguru
Interessant lijstje, maar ik mis een variant, nl. die met DAB én 9ZU (= telefoonvoorbereiding premium (rsap)). Deze variant bestaat, want als je op de www.volkswagen.de bijvoorbeeld een Passat configureert, kun je deze combi (RNS 315, DAB en tel. premium) gewoon kiezen.
Nu nog even wachten totdat iemand hardware-upgrade setjes voor de Amundsen+ gaat leveren (waarbij ik dan vooral de DAB interessant vind).

Als je de premium carkit kiest bij VW dan krijg je een losse bleutoothmodule (net als de bleutooth optie bij skoda)

Pet3r

Nieuw lid
Als je wil weten welke versie Amundsen er in je auto zit moet je de setup knop 5 sec ingedrukt houden dan krijg je het system menu.

Ik zelf heb de 3C0035279B - QV3 DAB dus ga daar maar eens verder op speuren.

Qv3 = Digitale radio ontvanger (dat moet aan kunnen :) )

Pet3r

Nieuw lid
Ik heb Technisat een vraagje gestuurd (de producent van de RNS315), hieronder het antwoord:

Dear Mr. Bakker

Unfortunately we are not able to give you further information because the Škoda Amundsen is not manufactured by TechniSat.

Best regards

Dusssss, de Amundsen+ wordt niet door dezelfde fabricant gemaakt. Het zou dus zomaar kunnen da het toestel wel degelijk andere specs heeft dan de RNS315..

Zou het een gepimpte RNS310 van blaupunkt zijn ?

Nee dus, gewoon Technisat

Pet3r

Nieuw lid
Inmiddels wat heen en weer gemailed met de heren van TechniSat over de vraag of ik een aftermarket bluetooth module kan krijgen/aanzetten.

Kreeg het volgende antwoord:

Dear ,

Unfortunately we are not authorized to give you information regarding this.
Please contact your local Volkswagen dealer.

Best regards

Dus daar komen we ook niet heel veel verder mee.

Bakkertje

Forumguru
De informatie rondom de Amundsen+ is gehuld in een wolk van mist :(

Ik zal de dealer eens bellen kijken wat die weten, maar ik gok dat die liever een mobridge leveren en installeren.

Hallo allen,

terwijl ik dit berichtje tik, word mijn nieuwe auto gebouwd, een O2 Ambition Businessline. Over een week of 3 kan ik de sleutels in ontvangst nemen.

Heb zojuist 876 berichten doorgelezen over het navigatie-systeem. Kan iemand kort samenvatten welk model navigatie er straks in mijn nieuwe auto zit en wat deze allemaal kan?

De volgende tekst staat in het boekje/website:
Audio/ Telefoon/ Navigatie

• Externe audio-aansluiting
  • Navigatiesysteem Amundsen inclusief data West-Europa
Graag jullie reactie.

Groet,

Rob

Bakkertje

Forumguru
De dealer heeft bij mij aangegeven op de hoogte te zijn van de "verborgen" bleutooth in de RNS315, maar heeft aangegeven dat dit niet in de Amundsen zit. Op 1 van de draadjes in dit topic stond ook een link naar een engels forum en daar schrijft iemand dat er ook geen DAB aansluiting op zit. Ik ga er dus maar vanuit dat de amundsen inderdaad anders is dan de RNS315 en dat er gewoon een losse bluetoothmodule bij moet. (in mijn geval een Mobrigde). Mocht iemand het binnen nu en een weekje of 2 toch aan de praat hebben dan hoor ik het graag!

hemi24

Forumguru
@Bakkertje: aangezien Pet3r aangeeft dat de versie van zijn Amundsen "3C0035279B - QV3 DAB" aangeeft, neig ik toch te beweren dat er wel degelijk DAB mogelijk moet zijn...

Bovenaan Onderaan