Amundsen Het grote Amundsen-topic

Bakkertje

Forumguru
Hmm, wel jammer maar dan had de dealer toch gelijk dat het niet geactiveerd kan worden bij een amundsen+..
Nu nog recente kaarten erin ;)

@Adjego, bedankt voor de moeite en de service om de optie emergency brakelights te activeren.
Ik houd dit topic in de gaten voor verdere ontwikkelingen.

Groet

radekker

Nieuw lid
Wel DAB in het boekje maar niet in de Amundsen+

Gisteren mijn Yeti Tour 1.4 (Platin Grey) opgehaald, voorzien van het Amundsen+ systeem met bluetooth.
In het bijbehorende boekje van de Amundsen+ stond ook een keurige uitleg over het instellen van DAB zenders.
In het menu van de Amundsen+ ontbreken de DAB opties echter.
Op het dak zit wel een soort combi antenne, zo'n haaienvin met een spriet antennetje eraan vast.
Ik ga morgen eens naar de hardwareversie kijken.

P.S.
De kaarten zijn in ieder geval stokoud.
Een rotonde die al anderhalf jaar niet meer bestaat wordt nog vrolijk weergegeven.

radekker

Nieuw lid
Versienummers Amundsen+

Voor de liefhebbers nog even de gegevens uit de Amundsen+ van een Yeti Tour die zojuist (20-08-2011) is geleverd.

Onderdeelnummer:
3T0035192C

Softwareversie:
0263

Systeem hardwareversie:
H33

Navigatiegegevens:
onderdeelnr. 3AA919866

Navigatiegegevens:
versie 0031

Navigatiegegevens:
gegevensdrag. EUR_W_0031

In het bijbehorende Amundsen+ boekje staat dat DAB gewoon moet werken.
Er wordt geen melding gemaakt van uitzonderingen of verschillende modellen.
Toch ontbreken de DAB opties in het systeem.
M.a.w. Skoda belooft iets dat niet waargemaakt wordt.

Admundsen+

Ik heb vandaag aan een octavia gewerkt, die we nieuw hadden op de zaak, deze heeft een admundsen+, al onze andere auto's hebben een gewone admundsen.
De nav van de a..+ staat op een harde schijf, en kon ik niet updaten met de door ons aangeschafte navigatie cd's voor de admundsen ,

Weet iemand hier iets over?

De kaarten zijn in ieder geval stokoud.
Een rotonde die al anderhalf jaar niet meer bestaat wordt nog vrolijk weergegeven.
Heb je hier nog ever geklaagd bij de dealer?
Het is toch belachelijk dat je een gloednieuwe auto hebt met duur navigatie systeem (kun je wel 5 TomToms van kopen) dat de kaarten dan heel er oud zijn...

Ik kan vrijdag mijn Octavia ophalen met de nieuwe amundsen en ga dit wel doen.
Ik weiger ook om daar straks 200 Euro voor te betalen ik vind dat dit van Skoda (Pon) moet komen.

gjb

Nieuw lid
Ben toch eigenlijk blij dat in mijn in juni geleverde Octavia nog een "oude" Amundsen zat. Geen enkel probleem hiermee. Het nieuwste kaartmateriaal (2011) was makkelijk te vinden en het systeem werkte, inclusief verkeersinformatie en aangegeven omleidingen ivm files, in heel Europa perfect. Ook de zoekfunctie in de poi's is goed bevallen. Ga volgend jaar op internet weer op zoek naar de nieuwe cd's.

Ik heb gelukkig een O2 van September 2010, en hier zit ook nog een gewone Admundsen in, inmiddels geupdate met de nieuwste kaarten.

We verwachten binnen kort nog 2 Octavia's en deze zullen ook een + uitvoering hebben.

We gaan zeker een klacht neerleggen bij de dealer, omdat het inderdaad niet normaal is dat dit systeem met verouderde kaarten geleverd wordt.

gr. Eric

Bakkertje

Forumguru
Ik heb gelukkig een O2 van September 2010, en hier zit ook nog een gewone Admundsen in, inmiddels geupdate met de nieuwste kaarten.

En heb je hiervoor braaf de CD´s gekocht bij de dealer? want dan ben je per CD ook 149 euro kwijt geweest. De updat voor de Amundsen+ gaat volgens de berichten 200 euro kosten voor heel europa, in vergelijking met de oude Amundsen een koopje. :winkie:

Ik ben toch blij dat ik de nieuwe Amundsen+ heb ook al zijn de kaarten wat ouder. De nieuwe ring in Eindhoven staat er mooi op en die is toch pas een jaar (of zoiets) open.
Heb nu voor maar een paar tientjes meer dan de oude Amundsen wel kaartmateriaal van heel Europa. Als ik de oude Amundsen gehad had dan moet ik alle landen er apart bij kopen voor 150 per land. Ik doe wel een update over een paar jaar voor 200 euro, zoveel verandert er ieder jaar toch niet. En met een nieuwe rotonde wat vroeger een kruising was heb ik niet zo veel problemen mee, de richting is nog altijd hetzelfde.

Ik sluit me volledig bij Duncan aan. Ik begrijp dat de kilometervreters graag de laatste versie willen hebben. Wij rijden echter zo'n 10 a 12k pj en daar zit ook nog een wintersport en zomervakantie bij in, alles op hoofdwegen en daar zijn niet zo vaak grote veranderingen.

octavia99

Senior Member
Peroonlijk vind ik € 200 veel geld voor navigatie updates.
Van een kaartmaker heb ik begrepen dat er gemiddeld tussen 4 en 8% veranderd per jaar.
Elk kwartaal komen er nieuwe kaarten uit.

Steeds meer fabrikanten gaan over op abonnementen.
Het zou mooi zijn als PON dit ook gaat aanbieden b.v voor € 50 per jaar 4x per jaar nieuwe kaarten.
Bij mijn PNA navigatie (navigon) zit er zelfs de eerste 2 jaar al gratis kaart updates bij.
Ook kent elke fabrikant tegenwoordig laatste map garantie en kun je eenmalig naar aankoop de nieuwste kaarten er in zetten.
Bij gsm navigatie van b.v nokia krijg je zelfs onbeperkt nieuwe navigatie kaarten.
Zelf zit ik veel op de weg en dit zou voor mij een reden zijn om geen Amundsen te bestellen als ik volgend jaar een nieuwe skoda ga aanschaffen.

appie

Nieuw lid
Ik heb een beetje door dit forum zitten zoeken of de nieuwste amundsen een fileomzeilings funktie heeft maar kan niets vinden, kan iemand mij aan info helpen? Ons huidige systeem geeft wel aan dat er een probleem op de route is maar als je dan zelf een andere route kiest stuurt het ding je weer terug naar dezelfde route. Heel hinderlijk. Gaat dat bij amundsen beter?

Bakkertje

Forumguru
De Amundsen+ heeft inderdaad dynamische route begeleiding zoals het dan heet. Of het ook echt werkt weet ik niet. Mijn ervaring met omleidingen in NL is dat iedereen die routes probeert en het daar dan net zo druk is..

rweersch

Actief lid
Ik heb een beetje door dit forum zitten zoeken of de nieuwste amundsen een fileomzeilings funktie heeft maar kan niets vinden, kan iemand mij aan info helpen? Ons huidige systeem geeft wel aan dat er een probleem op de route is maar als je dan zelf een andere route kiest stuurt het ding je weer terug naar dezelfde route. Heel hinderlijk. Gaat dat bij amundsen beter?
Je kunt aangeven dat er eenn een x-aantal KM file voor je is, en dan berekent hij de route anders. En wat bakkertje zegt, de dynamische routeberekening, is ook al op de gewone Amundsen aanwezig.

gjb

Nieuw lid
Heb dit jaar tijdens mijn vakantie veel plezier gehad van de dynamische routebegeleiding met de Amundsen. Zowel op de heen- als terugweg door Duitsland werden wij door het systeem om lange files heen geleid hetgeen veel tijd en ergernis scheelde. Alleen dynamische routebegeleiding inschakelen en verder gaat het vanzelf. Werkte bij nij in ieder geval perfect!

Ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe Octavia met Amundsen+ op kunnen halen en de kaarten lijken mij behoorlijk actueel.
Nieuwe wegen hier in de buurt staan er allemaal op nog geen problemen mee gehad.
De routes die hij rijdt zijn wel wat anders dan wat ik van mijn TomTom gewend ben maar zeker niet verkeerd.

Bovenaan Onderaan