Amundsen Het grote Amundsen-topic

appie

Nieuw lid
Okay, bedankt bakkertje voor je commentaar! ik ben een paar dagen weggeweest dus mijn reactie is wat laat.

mr.dijk

Nieuw lid
Ik heb zaterdag onze nieuwe Octavia Combi 1.6 TDI greentech opgehaald :) Hij is geleverd met de Amundsen+. Toen ik hem destijds bestelde (april 2011) werd de Amundsen nog geleverd zonder kaarten. Ik heb dus toen Benelux erbij besteld. Na het een en ander thuis te hebben bekeken besefte ik dat er geen cd o.i.d bij was geleverd en dat de Amundsen met west europa is geleverd. Even nagezocht en het blijkt dat dus sinds kort de Amundsen standaard met west europa wordt geleverd (zoals ook in di staartje wordt genoemd.) Ik neem aan dat het slim is eens even de dealer te bellen en te vragen wat er gebeurt is...

TTE

Lid
Of de amundsen actueel is ligt aan de dealer, ik heb met Skoda NL contact gehad en zij geven aan dat de dealer verplicht is om een GRATIS update erop te zetten als deze beschikbaar is. En bij aflevering moet natuurlijk altijd de software up-to-date zijn. Ik krijg mijn Superb Combi, Ambition BL in de tweede week van oktober en heb de dealer aangegeven dat ik een up-to-date systeem wil hebben bij aflevering!

hemi24

Forumguru
... en wat precies is je definitie van een up-to-date systeem?!?

Als de nieuwste beschikbare kaarten gebasseerd zijn op het routenet van bijna 2 jaar terug...

Mijn Amundsen+ heeft op Radio2 telkens haperend geluid. Er vallen geen gaten, maar stukjes geluid van een seconde worden herhaald, een soort stotteren. Het komt mij erg vreemd over omdat het een analoge radio is.
Heeft iemand anders dit ook waargenomen?

hemi24

Forumguru
@Arabella: Is dit niet het verschijnsel waar veel mensen in het midden van het land last van hebben, sinds de zendmast in Hogersmilde is "omgevallen"?!?

TTE

Lid
... en wat precies is je definitie van een up-to-date systeem?!?

Als de nieuwste beschikbare kaarten gebasseerd zijn op het routenet van bijna 2 jaar terug...

Goeie vraag! Ik begreep dat er auto's geleverd zijn met deze oude kaarten(van 2 jaar terug) en dat de update in ieder geval een nieuwere versie is. Of deze ook echt actueel is kan ik pas beantwoorden als ik er in begin oktober mee ga rijden. Ik houd je op de hoogte.

Mijn kaarten lijken in elk geval wel up to date te zijn. Weet iemand waar je de versie etc van je kaarten kunt vinden?

jalex_h

Forumguru
Goeie vraag! Ik begreep dat er auto's geleverd zijn met deze oude kaarten(van 2 jaar terug)

Kaarten hobbelen al snel 2 jaar achter de feiten aan, simpel omdat het tijd kost om alle wijzigingen in de database te stoppen en die database "om te bouwen" tot iets dat het navigatie-systeem begrijpt. Daarnaast moeten nieuwe versie's ruim van te voren gedistribueert worden. Dus ga er maar vanuit dat op de 2012-versie (die eind van het jaar wel uit zal komen), hooguit (met heel veel geluk) nog de wijzigingen van begin dit jaar mee genomen zijn. De 2011-versie (die nu nog verkocht wordt), bevat dus hooguit nog de wijzigingen die begin 2010 bekend waren. Da's dus bijna 2 jaar geleden...

Skodadude

Actief lid
Zouden ze toch eens met bijv. TomTom moeten gaan praten.
Renault bied nu ook de (kwartaal)kaartupdates van TomTom op het Renault by TomTom systeem aan.
Moet op zich niet zo moeilijk en duur zijn, gezien het feit dat er een enorme doelgroep (Vag rijders) met smart op zit te wachten.

Rallye

Forumguru
@jalex_h: het combineren van nieuwe kaartsoftware en de aansturing van een bepaald navigatiesysteem (zoals de RNS510 die al een aantal jaren geleverd wordt) zou toch geen jaar hoeven kosten? Dat lijkt me vrij standaard; en als dat niet zo is zou het dat moeten zijn.......

Octaviadriver

Nieuw lid
Stotterende radio:
Ja, dit wordt veroorzaakt doordat er nu een soort noodnet in werking is, met meerdere FM-zenders.
Ik heb het ook in mijn autoradio (RNS300), maar het ligt niet aan je radio. Op de radio is het ook al eens besproken, werd het een beetje uitgelegd.

Hallo,
Sinds gisteren de trotse bezitter van een Superb Combi Greenline Ambition. Ik ben van alles aan het uitproberen en loop tegen het volgende aan.
Ik merk dat de navigatiestem (lijkt wel beatrix) dwars door mijn telefoongesprek heen gaat. Niet alleen ik hoor het maar de andere kant ook. Is hier een instelling voor dat zodra de phone actief is dat de navigatiestem wordt onderdrukt?

bvd voor een reactie!

radekker

Nieuw lid
Het volume van de duitse mevrouw die nederlands probeert te spreken ("hier links abschlaan") is bij mij alleen te regelen op het moment dat ze aan het woord is.

Hallo,

sinds vorige maand in het bezit van een nieuwe Skoda met een amundsen+.

Wat is de maximale grootte van de SD-kaart die dit systeem kan ''lezen''?

Groet!!!

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat 32GB werkt en heb die dus besteld, verwacht hem dinsdag binnen. Daar passen aardig wat MP3tjes op.

Weet iemand of de RNS 315 nu al standaard zit in de Fabia? Dit was eerst de RNS 310 en zou toch standaard de 315 worden onder dezelfde naam Amundsen?
Mijn Fabia Greenline is twee weken geleden geproduceerd.

andrehj

Forumguru
Ik weet niet hoe het bij een Fabia zit, maar bij een Superb zit er vanaf modeljaar 2012 een Amundsen+ (= RNS315). Dus je kunt het in één oogopslag zien als je in een Fabia stapt, want dat +je staat ook echt achter het woord Amundsen geprint op de radio.

Bovenaan Onderaan