Amundsen Het grote Amundsen-topic

Bakkertje

Forumguru
@xil98dyq je krijgt een Amundsen, geen RNS315, dan had je een VW moeten bestellen ;) Die Amundsen is van het nieuwe type (ook wel Amundsen+ genoemd), die worden ingebouwd vanaf week 22. In tegenstelling tot de oude Amundsen heeft dit systeem de navigatie data op flashgeheugen staan en niet op SD.
De RNS315 (dus die in de VW's en Seats wordt ingebouwd) schijnt een "geheime" bluetooth module te hebben, daar gaat het recent over in dit draadje. Er is voor alsnog niemand die dit met een Amundsen aan de praat heeft gekregen, dus er bestaat wat twijfel over het wel of niet bestaan van deze module in de Amundsen.

Hopelijk ben je hiermee wat geholpen en voor meer info, neem even de tijd en een paar bakken koffie en lees het draadje eens door er staan veel handige dingen in.

Mijn O2 combi Ambtion Businessline is eindelijk afgeleverd, eerste planning was productie in week 18, daarna 25 en het werd uiteindelijk week 26.
Gisteren afgeleverd door de dealer en de eerste 450 km lekker dieselen (1.6 tdi GreenTech) zitten er weer op :)

De Amundsen+ (want dat zit er in) werkt ook prima, met dien verstande dat de kaarten hopeloos verouderd zijn.... hier loopt men echt meer dan een jaar achter, waar VW blijkbaar wel recentere kaarten heeft!! Ik ga dit laatste nog even checken, mijn dealer kijkt anders of hij wat met VW kaarten voor mij kan regelen (krijg je wel de VW ipv de Skoda dealers in je POI).

hemi24

Forumguru
Als het met de Amundsen net zo werkt als de Columbus, is er geen verschil tussen de kaarten van VW/Skoda/Seat, behalve de opdruk op de schijf en het doosje eromheen...
Weergegeven dealer-POI´s worden bepaald door het systeem, dus als ik een VW-dvd in mijn Skoda stop, worden slechts de skoda-dealers weergegeven en niet de VW of Seat, hoewel ze wel op de schijf staan.

richardc79

Nieuw lid
Dat vermoed ik ook.

Ook ik heb een Admunsen + en als ik kijk heb ik ook het B serienummer.
Ik vermoed dat er wel DAB in zit maar dat het gewoonweg niet geactiveerd is.
Waarom weet ik niet en als hier iemand is die weet hoe je het aan kan zetten dan verneem ik dan graag.

andrehj

Forumguru
Als je de Amundsen er even uit haalt, kun je zien of er een DAB antenna-aansluiting op zit. Als die er niet op zit, heb je ook geen DAB hardware.

Bakkertje

Forumguru
@Richardc79: Vreemd, ik heb daar verder geen account ofzo (zit je op je werk en probeer je het van achter een Proxy server ofzo?) en kan het gewoon lezen, anyways de korte samenvatting:
DAB freischalten: Adresse 37 Byte 3 Bit 4 deaktivieren. Gibt aber einen Fehlereintrag, solange die Antenne nicht angeschlossen ist.
FSE freischalten: Byte 3 Bit 5 deaktivieren.

Dit alles zou met VCDS 10.6.4 moeten werken. Onze duitse interesse genoten hebben inmiddels ook ondekt dat er verschillende typen en modellen zijn (zoals eerder in dit draadje ergens gepost). Het gaat dus enkel bij de types waarbij de hardware aanwezig is en het enkel in de software gedeactiveerd. Zover ik begrepen heb van de dealer is de Amundsen+ sowieso niet uitgerust met de benodigde hardware en kan het daarom ook niet geactiveerd worden.

bert2

Lid
Ik lees op het Octavia-forum van onze oosterburen over identieke "problemen" met de Amundsen+ . Daar zijn ze er ook nog niet uit. Ik heb intussen wel de nieuwe handleiding gevonden op internet en daarin wordt niet aangegeven dat BT een optie zou zijn in dit type. Ik denk (en hoop) dat het dus meer software matig is. Ik heb ook eerder al eens iets gelezen over de benodigde codes maar kan dat niet meer zo snel terugvinden. Of het verder verstandig is ivm. garantie om zelf te gaan zitten prutsen...

richardc79

Nieuw lid
@Bakkertje: Klopt, zit wel achter een proxy inderdaad, dus dat zou het kunnen zijn.
Thanks. Ik zal het eens bij de dealer nagaan op een later tijdstip. Opzich zou het wel jammer zijn als er DAB in zit maar niet gebruikt word en ook de antenne zou ontbreken.

Hallo,

zojuist bericht gehad dat ik volgende week onze nieuwe auto, O2 businessline kan ophalen. Ben benieuwd welke versie navigatiesoftware er in zit. Iemand toevallig afgelopen weken ook een busineslline ontvangen en kan vertellen welke software er in zit?

Groeten!!!

Vorige week woensdag (2000 km geleden :) ) net onze nieuwe O2 combi met Amundsen+ opgehaald.
Kaartversie is Euro-W-0031, versie 3(.1) is dat bij mijn weten. Helaas loopt dit kaartmateriaal ruim een jaar achter bij de kaarten in de nieuwste VW's !

Hallo,

Gisteren mijn superb opgehaald en ook in deze auto een amundsen+. Als ik in het instructieboekje kijk zie ik dat ik in de setup de optie DAB tegen moet komen alleen is deze fysiek niet zichtbaar in de amundsen+ zelf. Ik den k dat het dus gewoon een setting is. Wat ik belangrijker vind is de optie bluetooth, zijn er al mensen die dit werkend hebben. Ik zou dit graag geactiveerd zien anders ben ik genoodzaakt een Parrot te laten installleren.

Groet van een blijde skoda rijder

adjego

Actief lid
@ rnvandijk, als je dicht in de buurt van Veldhoven zit, wil ik best voor je kijken of ik het geactiveerd krijg.

@adjego, ik werk in Den Bosch en kan een keer aan het eind van mijn werkdag langs komen ben wel benieuwd. Laat maar weten of dit kan door de week anders doen we het in het weekend.

adjego

Actief lid
Helaas, beide opties zijn niet te activeren. Bits waren wel enabled, maar bij het wijzigen werd er een "Out of range" melding gegeven. Dit geeft aan dat de module het niet ondersteund. Het is helaas niet anders...;)

Bovenaan Onderaan