Amundsen Het grote Amundsen-topic

Bakkertje

Forumguru
@dfrenner
In je nieuwe Fabia wordt volgens mij (voor 99,999999999% zeker) een Amundsen+ geinstalleerd. Waarom denk ik dat zo zeker te weten?
Nou in de prijslijst staat de Amundsen met data van West-Europa. Bij de Amundsen zonder + werd er een losse CD bijgeleverd, dat stond er ook bij (excl. navigatie cdrom), kijk maar in deze oude prijslijst

Dan zit je alleen nog met het prijsverschil...
Ik heb de amundsen voor 520 euro op de offerte staan, deze stamt uit mei 2011.
Nu staat hij voor 650 euro op de optie lijst.

Maar de Fabia is wel in week 36 geproduceerd... Ik hoop uiteraard op de +

Je hebt 100% zeker de + versie, meerprijs werd bij mij niet doorgerekend. Alle autos vanaf produktieweek 22 krijgen deze automatisch.

kevinw

Nieuw lid
Helaas zit mijn amundsen (wagen is van feb. 2011)sinds vorige week met een probleempje.
Als ik hem gewoon op kaart zet, dan is er een afwijking van om en ij de 15-20 km :eek:oo:
Ik kan alle functies gewoon gebruiken, dus kan een adres selecteren, de route wordt ook berekent, maar het icoontje dat mijn actuele locatie aangeeft zit er ver naast :-)

Een factory reset heeft niet geholpen.
Echter als ik met een compas de richting controleer geeft de gps deze wel correct weer.

Heb even een afspraak gemaakt om het te laten nakijken, ben benieuwd

Henrytr

Nieuw lid
Beste Kevinw,

ook die van mij heeft dit probleem als ik wegrij. Echter na een paar kilometer zie 'mezelf' toch redelijk op de weg komen en tot slot op de navi ook echt rijden waar ik op dat moment rij...
Dat doet jouw systeem dus niet, die blijft met deze afwijking zitten?

Ik heb het vroeger ook met tomtom's gehad die duurden soms erg lang voordat ze een fix hadden, weet niet of dat er mee te maken heeft?

gr.,
Henry T.

Bakkertje

Forumguru
Die van mij zit inderdaad ook wel eens een paar meter ernaast, geen 15 km en die lost dat zelf redelijk vlot weer op.
Overigens vind ik de dynamische routebegeleiding echt een drama van het apparaat. Dat doet de JVC echt stukken beter!

Ow en nog een handige om te weten (ik weet niet of ie al voorbij is gekomen) standaard staat de Amundsen+ op de meest economische route ipv de snelste (of kortste als je dat liever hebt). Dat verklaarde bij mij een hoop rare routes, die die nu wel weer "normaal" doet.

Henrytr

Nieuw lid
Mijn Amundsen stond ook op kortste ipv snelste, ik vroeg me in het begin ook al af wat ie van plan was... Ook bij mij is dynamische routebegeleiding een drama: in Duitsland moest ik de A3 af omdat deze afgesloten zou zijn... nou niet gedaan dus en inderdaad kon prima doorrijden... ik zet 't uit...;)

rweersch

Actief lid
De "dynamische" routes moet je met een gezonde dosis verstand interpreteren. Als hij zegt dat er een omleiding is, maar ik zie niks aangegeven staan, dan volg ik meestal gewoon de bewegwijzering en negeer de Amundsen. Klopt vrijwel altijd ;)
Vaak lijkt de TMC-informatie ook wel verouderd. Dan waarschuwt de Amundsen voor allerhande wegwerkzaamheden maar is er in praktijk niks te zien.

TTE

Lid
Even een andere vraag, weet iemand of het mogelijk om met de Amundsen+ video bestanden vanaf de sd kaart af te spelen?

Het is wel weer mogelijk om het geluid van de film weer te geven (als de codec door de Amundsen ondersteunt word).
Heb je niets aan maar is wel grappig...

De "dynamische" routes moet je met een gezonde dosis verstand interpreteren. Als hij zegt dat er een omleiding is, maar ik zie niks aangegeven staan, dan volg ik meestal gewoon de bewegwijzering en negeer de Amundsen. Klopt vrijwel altijd ;)
Vaak lijkt de TMC-informatie ook wel verouderd. Dan waarschuwt de Amundsen voor allerhande wegwerkzaamheden maar is er in praktijk niks te zien.
Ben 2 weken geleden Duitsland doorkruitst op weg naar Slovenie en ik had daar inderdaad ook oude meldingen. Echter heeft hij me geen 1x van de route laten afwijken.
Meestal rijd ik gewoon door en zie het wel.

De radio is ook weer afhankelijk van de informatie die door de lucht heen komt (TMC).

kevinw

Nieuw lid
ook die van mij heeft dit probleem als ik wegrij. Echter na een paar kilometer zie 'mezelf' toch redelijk op de weg komen en tot slot op de navi ook echt rijden waar ik op dat moment rij...
Dat doet jouw systeem dus niet, die blijft met deze afwijking zitten?

Nope, onlangs nog een rit van zo'n 130km gedaan en de afwijking bleef de gedurende de hele rit.
Maandag gaat hij binnen, zal hier wel even posten wat ze gedaan hebben.

Skodadude

Actief lid
Nu de eerste 500km met mijn nieuwe O2 met Amundsen+ afgelegd.
GPS fix werkt in mijn ogen net zo snel als TomTom, 1 keer op de A15 kort de melding off-road gehad.
TMC heb ik nog niet echt werkend gehad, i.v.m. het ontbreken van files, ja ook dat komt nog wel eens voor:)

Bakkertje

Forumguru
Ik heb er inmiddels 5500 km op zitten met de Amundsen+ en ik heb eerlijk gezegd wisselende ervaringen met het apparaat. Mijn ergernissen (tov mijn ervaringen met de jvc KW-NX7000):
- Radio hapert soms (geluid valt dan even weg, lost zichzelf op na een kwartier rijden)
- Dynamische route begeleiding werkt echt voor geen meter. Laatst stuurde hij/zij me vanaf de A12 binnendoor naar de a30 om via de a1 en a28 in Utrecht te komen (uiteindelijk 2,5 uur over gedaan)
- Geluid valt tegen icm de originele speakers
- Soms zit ie naast de weg in plaats van daarop

Wat dan weer wel bevalt:
- De snelheid van het berekenen van de routes
- Muziek afspelen vanaf SD kaart gaat veel sneller dan bij de JVC
- Integratie met maxi-dot

Wat grappig is en er eigenlijk niet veel toe doet:
- Weergave climate control op de Amundsen (leuk maar functioneel voegt het niets toe)
- Weergave PDC (ook grappig en weinig toevoegend en als er iets achter de auto hangt laat ie dat ook zien)

Overigens geldt voor zowel de Amundsen+ als de JVC at de kaarten wat gedateerd zijn, maar dat vind ik niet zo'n probleem, gewoon je verstand gebruiken en de adressen waar ik moet zijn hebben beide toestellen me nog altijd keurig naartoe geleid.

Mijn conclusie, als ik mocht kiezen, doe mij dan maar een after market toestel, die zijn mijns inziens echt kwalitatief beter dan de Amundsen (zeker voor het geld). Waar ik het toestel in 99,99% van de tijd voor gebruik is het afspelen van muziek en juist dat doet de Amundsen voor mijn gevoel minder goed dan een after market alternatief. Ik kan het natuurlijk ook alleen vergelijken met de JVC die ik gehad heb (en daarvoor de Columbus)

Henrytr

Nieuw lid
Bakkertje,

wat betreft het geluid kan ik het ook beamen dat dat niet geweldig is. ik heb zowel High als Medium op -9 gezet, was zo ontzettend schel...
Nu na 14.000km en 3 maanden lijkt het net alsof het zich wat gaat settelen...

Bovenaan Onderaan