Amundsen Het grote Amundsen-topic

andrehj

Forumguru
Bij bluetooth is er eigenlijk hetzelfde, er staat namelijk geen voorbehoud dat ie er niet in zou zitten.
Wel even de handleiding goed lezen! Want al op pagina drie staat helemaal in het begin:
In dit instructieboekje worden altijd alle uitrustingsvarianten beschreven, zonder
dat deze als meeruitvoering, modelvariant of marktafhankelijke uitrusting worden
aangegeven.
Daarom hoeven in uw wagen niet alle uitrustingscomponenten die in dit instructieboekje
worden beschreven, aanwezig te zijn.
De uitrustingsomvang van uw wagen wordt beschreven in de verkoopdocumentatie
die u bij de aanschaf van de wagen hebt ontvangen. Meer informatie krijgt u
bij uw Škoda-dealer.

Dit lijkt me toch heel duidelijk een voorbehoud dat niet altijd alle opties er in zitten. (Hetzelfde geldt voor de andere handleiding van je auto, die gaan ze ook niet voor iedereen specifiek maken).
In het geval van Skoda betekent dat voor de Amundsen+: Geen DAB (erg spijtig, hoop dat ooit nog eens iemand uitvindt hoe dit kan worden geupgrade) en geen ingebouwde carkit (maar daarvoor is altijd een alternatief geweest, nl. de geintegreerde carkit onder de bestuurdersstoel).
 
Ben vandaag nog eens bij de garage geweest die me bevestigd hebben dat DAB er volgens de specs gewoon in zou moeten zitten. Bluetooth niet trouwens..
 

andrehj

Forumguru
Ik ben benieuwd. Dat zou betekenen dat jij de eerste Europeaan bent met een Amundsen+ met DAB (volg de Engels- en Duitstalige forums maar eens, die zitten ook vol met mensen die DAB willen op hun Amundsen+, maar niemand heeft het...)

P.S. Als je Yeti nog geleverd moet worden, hoe kom je dan nu al aan het verbruik volgens Spritmonitor?
 

janvonflotow

Nieuw lid
Ik heb mijn Fabia Combi nu ruim 2 weken zo'n 3200 km op de teller, dit weekend mijn eerste langere rit ( 900 km) genuttigd ik ben op zich tevreden over de Amundsen+ zeker icm de matrix dot display nadelen bij de navigatie
- geen rijbaan begeleiding ( leverde op de M25 bij London een paar hachelijke momentjes op)
- snelheidslimieten worden in England in miles op de display aangegeven ?? zouden de KM waarden mogen zijn !
- navigatiestem mute niet als er een telefoongesprek gevoerd wordt, lastig om steeds uit te leggen wie die vrouw in de auto is
- nadeel dat de GPS snelheid niet op de display kan worden weergegeven, zelfs bij de detailinfo van GPS staat de snelheid niet vermeld ?!?!
- Hoogte in GPS heeft standaard afwijking van 47 meter ( staat op 47 meter terwijl ik met mijn wielen op zee niveat sta, of is dat afwijking inGPS?
- geen 'stap vooruit' navigatie beschikbaar, er zijn dus veel momenten waarop je totaal niet weet wat de volgende opdracht zal zijn
- huidige positie vastleggen als 'reisdoel' in geheugen is wel mogelijk, maar omslachtig

het multimedia gebruik, meerdere bronnen makkelijk over te schakelen, is prima
 

CharlesTucker

Forumguru

- Hoogte in GPS heeft standaard afwijking van 47 meter ( staat op 47 meter terwijl ik met mijn wielen op zee niveau sta, of is dat afwijking inGPS?
Ik ken de Amundsen niet, maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met het stelsel waarin de hoogte wordt weergegeven. GPS an sich geeft je niet de hoogte ten opzichte van NAP, maar ten opzichte van de zogenaamde WGS84 ellipsoide, een internationaal vastgestelde ellipsoide, die zo goed mogelijk de vorm van de aarde benaderd. Het verschil tussen de hoogte in NAP en t.o.v. WGS84 varieert in Nederland van zo'n 41 (Noorden)tot 47 (Zuiden) meter. Afhankelijk van waar je in Nederland bent zul je dus ergens tussen 41 en 47 meter van de gegeven hoogte moeten aftrekken. Een GPS ontvanger (zoals de Amundsen bevat) heeft meestal wel een zogenaamd "geoidemodel" in z'n geheugen zitten, waarmee die hoogte omgezet kan worden. Aangezien RoadXY schrijft dat het bij hem wel goed werkt, vermoed ik dat dat ergens in te stellen valt. Misschien dat iemand die de handleiding heeft dit kan bevestigen en janvonflotow kan helpen dit voor elkaar te krijgen? Voor wat betreft de nauwkeurigheid waarmee je met GPS (consumentenontvanger) de hoogte kan bepalen moet je aan een paar meter denken, geen tientallen meters.
 
In de rns310 kun je het niet instellen in ieder geval.
De brug bij Gorinchem geeft mij een paar meter in de plus. Ik zal zo nog een keer kijken voor de zekerheid.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb de handleiding van de Amundsen uit nieuwsgierigheid gedownload, en kon daar ook niets vinden over een dergelijke instelling. Wel apart omdat het verschil tussen wat RoadXY en janvonflotow vertellen qua orde van grootte heel goed hierdoor veroorzaakt zou kunnen worden. Misschien een kwestie van firmware, bij RoadXY's rns310 wordt die correctie (van WGS84 naar gemiddeld zeeniveau) altijd automatisch uitgevoerd, bij janvonflotow's Amundsen niet?
 

MarcoO2

Forumguru
- navigatiestem mute niet als er een telefoongesprek gevoerd wordt, lastig om steeds uit te leggen wie die vrouw in de auto is
- geen 'stap vooruit' navigatie beschikbaar, er zijn dus veel momenten waarop je totaal niet weet wat de volgende opdracht zal zijn
En is dat ook allebei niet in te stellen? Ik weet niet exact wat de verschillen tussen een Columbus en een Amundsen zijn, maar op de Columbus kun je de mate van mute instellen én alle volgende routeopdrachten zien.
 
Je kunt als ze praat wel het volume instellen. En bij elke keer dat ze begint te praten op de phone knop drukken dan zal ze voor dat bericht stil zal worden.
 

janvonflotow

Nieuw lid
De i op de Amundsen+ geeft geen volgende navigatiestap, maar alleen de detailinformatie van waar je je bevindt
het navigatievolume instellen gaat natuurlijk, maar niet direct met de volumeknop, want die bepaalt het volume van de telefoon
dus eerst naar set up van de navigatie, dan route-aanwijzigingen selecteren en dan het volume aanpassen ?

vraag: heeft de Columbus wel de GPS snelheid beschikbaar ( op scherm dan wel in de detailinformatie ?)
 
Je kan het volume van de navigatie simpel instellen: als er een gesproken aanwijzing wordt gegeven (of zelf even op de middelste knop drukken voor een aanwijzing) dan op dat moment met de volumeknop gewoon harder/zachter zetten, dit is dan de instelling voor het volume! Tenminste bij mijn amundsen+, sinds vorige week in bezit...
 

Bakkertje

Forumguru
De volgende routeopdrachten kun je bij de amundsen (bij mijn + in ieder geval) zien door als de kaart in beeld is links onderin te drukken en dan bij extra te kiezen voor route begeleiding.
 
Die knop extra is er niet bij de oude Amundsen.
En met de i en daarna route begeleiding te kiezen krijg je een overzicht van de route.
Althans met de oude Amundsen.
 

Evilcomputing

Senior Member
Mijn amundsen liep net vast.
Nu staat hij al een 30 minuten op het erf motor uit en op slot.

Scherm blijft staan op de a28.

Hoe kan ik deze resetten ?
Setup knop lang, aan knop niets doet het.
zekering er maar uit halen ?
 

ghostbuster

Nieuw lid
ik zou eerst even hiernaar kijken :Extra venster over de actuele positie

M.b.v. de menu-bedieningsknop kunt u verdere informatie laten weergeven:


Positie;


Breedte- en lengtegraad;


Hoogte (indien minstens 4 satellieten ter beschikking staan);


GPS status (GPS_FIX - de positie kan worden bepaald, GPS_FIX_3D - de hoogte kan

worden bepaald);


Het aantal beschikbare en ontvangen
 
'Toevallig' moest ik vorige week naar de garage omdat 'mijn' Amundsen 0 GPS ontvangst had. De monteur had hem spanningsloos gemaakt (apparaat heeft altijd spanning) door een zekering onder de motorkap tijdelijk te verwijderen.
Al met al blijft de Amundsen 0 sattelieten aangeven, waarschijnlijk een nieuwe GPS antenne nodig.

Wat mij wel opviel is dat de navigatie behoorlijk goed doorloopt zonder ontvangst. Zou het apparaat met gyroscopen/snelheid auto werken? (Als ik nu rijd is klopt de locatie niet meer maar ook al zonder GPS (GPS_NO_FIX) zie je toch dat je rijdt.
 
Bovenaan Onderaan