Amundsen Het grote Amundsen-topic

maartenv84

Senior Member
Hallo allemaal,

sinds een paar dagen heb ik het probleem dat de verkeersinformatie niet meer werkt... Waar kan dat aan liggen?

Ik heb een Amundsen= (auto is uit juni). En ik gebruik het toch wel regelmatig (ja ik weet dat het niet altijd even precies is). Nu geeft hij al een paar dagen aan dat er helemaal geen files zijn, terwijl ik er toch dagelijks in sta.

Wie o wie weet raad?

jan49

Actief lid
hoi grimson,
ik heb het ook geen gps de Amundsen 0 sattelieten aangeven, waarschijnlijk een nieuwe GPS antenne nodig volgens de dealer.
het is iedere keer wat met deze auto.

gr jan49
ps allemaal nog de beste wensen voor 2012

Hoi Jan!
Inmiddels doet de Amundsen het weer prima! .. met inderdaad een nieuwe 'antenne' (volgens mij iets van het voetje zelf).
Iedereen de beste wensen en de beste 2012 kaarten :)

Giant

Forumguru
Als je aan het navigeren bent druk je op de 'i' toets rechtsboven op je Amundsen. Dan krijg je allerlei informatie, waaronder de GPS-coördinaten, aantal satellieten en de hoogte waar je je op dat moment bevindt. Die laatste is geinig in het buitenland in de bergen:).

Hallo allemaal,

Ik ga tot proberen mijn amundsen+ te hacken en bluetooth te enablen via VCDS, alleen zit in nog met de laatste hindernis. Het mircofoontje! Ik wil het orignele mircofoontje aansluiten (VAG mircofoon gevonden) maar ik vraag me af of de bedrading niet al is aangelegd aangezien ik wel een draadboom met een witte stekker zit in de licht unit.

Kortom weet iemand of alleen de mircofoon voldoende is of moet ik ook niet de draden door trekken van de licht unit naar de radio via de A stijl?

Welke versie van de Amundsen+ heb jij trouwens? Volgens mij bouwen ze alleen de simpele versie (zonder BT en DAB) in. De garage wat er heilig van overtuigd dat er DAB in zou zitten, dat hebben ze ook bevestigd gekregen vanuit Skoda Nederland, maar mooi niet natuurlijk... De garage zal er nog wel even werk van maken om die DAAB erin te krijgen zoals toegezegd.

Heeft iemand trouwens een mogelijkheid gevonden om die stem van Beatrix uit het apparaat te halen? Maw zijn er ook andere stemmen te kiezen? Dit werkt wel erg op de lachspieren en dan kan ik me niet meer op het verkeer concentreren...

andrehj

Forumguru
Ik noem haar idd ook Beatrix. Maar daar wen je aan. Als je garage er in slaagt er DAB in te knutselen, wil ik graag weten hoe dat lukt. Op de diverse forums is daar nog niemand in geslaagd namelijk....

iceqbe

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een vraag betreffende POI in de amundsen. Er zijn blijkbaar veel POI voorgeprogrammeerd, ze vinden is iets anders. Er zijn blijkbaar geen categorieën.

Uit het instructieboekje heb ik hetvolgende gehaald:

Als ’sleutelwoorden’ kunnen woorden als hotel, stadion, Skoda, of een deel van de reisdoelnaam, zoals zee, worden gebruikt of woorden als honger, dorst, inkopen, ontspanning, enz.

De volgende categorieën heb ik al gevonden: fastfood, museum, pretpark, honger, dorst, restaurant, winkel, ....

Is er nergens geen volledig lijst met categorieën te vinden? Nu is het gewoon gokken of een bepaalde categorie (dorst, honger? hoe komen ze er in godsnaam erop) is geprogrammeerd....

andrehj

Forumguru
Hier heb ik mij ook over verbaasd. Wie verzint toch zoiets? Wat is er mis met het systeem van vaste categorieën wat alle andere navigatiesystemen gebruiken?

iceqbe

Nieuw lid
Net ontdekt: als je 3 spaties ingeeft als zoekopdracht, geeft hij alle POI in de buurt aan. Dat is wel handig want het blijkt wel een redelijke database te zijn.

Giant

Forumguru
Ik belde vanmiddag met een Skoda dealer over een navigatie kaart update voor de Amundsen. Mijn Superb met Amundsen dateert van januari 2011, volgens de dealer heb ik dan kaart software van 2010. Dat kan je overigens op je SD card nergens op controleren, een versie schijnt nergens opvraagbaar te zijn in je systeem. Hij bood me aan even langs te komen om de kaart software van 2011 te komen updaten, gratis. Wanneer je de CD in de Amundsen invoert geeft het systeem zelf aan of het nieuwere software betreft en dan vraagt het systeem je of je wilt updaten.

Een andere optie is om even te wachten tot half februari 2012, dan komt er een praktischer mogelijkheid tot updaten van je navigatie software: dan komt er een SD card met de jongste kaarten op de markt, gebaseerd op het Amundsen+ systeem. Die is gebaseerd op Navteq kaart materiaal (inmiddels overgenomen door TomTom) en die kan je dan met heel west Europa erop zo in je Amundsen (zijnde niet +) pluggen en dan ben je weer wel bij de tijd. Het aantal klachten over verouderde kaarten schijnt niet van de lucht te zijn begreep ik van deze dealer (klopt met mijn ervaring, snelwegen die al ruim een half jaar klaar zijn staan niet op mijn navi software) en die zouden met deze update dan ook verleden tijd moeten zijn. We wachten af :koffie:.

Bakkertje

Forumguru
@giant, je kaart versie kun je gewoon opvragen op je Amundsen, even de navigatie activeren, setup drukken en dan onderaan staat info over het systeem (of iets dergelijks, kan het nu effe niet checken). Bij mij staat er versie 31.

De Update voor de Amundsen+ komt altijd op een SD kaart, simpelweg omdat de kaart niet op een CD past (is heel West Europa). De kaart in de Amundsen+ is dezelfde kaart als die voor de Columbus. Voor de Columbus en de Amundsen+ is er een update beschikbaar. De kosten voor de Amundsen+ bedragen 200 euro en het advies van de dealer was om voor dat geld een losse TomTom te kopen..

De "oude" Amundsen (niet de +) gebruikt ander kaartmateriaal.

Overigens vind ik het persoonlijk niet zo erg dat het systeem sommige snelwegen niet kent, het gaat er mij juist om dat ie op straatniveau de weg weet en dat gaat meestal nog steeds goed.

Bovenaan Onderaan