Amundsen Het grote Amundsen-topic

svdv2000

Nieuw lid
Amundsen is vervangen door een plus versie. Merkbare verschillen:

Sneller met oa berekenen route
Aanraakscherm gevoeliger
Scherm is helderderderder
Intern geheugen tbv kaarten (kan ik nu zelf nog updaten?)
Andere stem (nog steeds geen Katja)

svdv2000

Nieuw lid
Mogelijk al besproken, maar ik kan het niet vinden in dit groot uitgevallen topic. Kan ik zelf via een handigheidje mijn Amundsen+ voorzien van de nieuwste kaarten? Volgens mij heb ik nu versie 0038 (europa). Is dat de jongste? Bij Venlo miste hij onlangs een stuk snelweg en die weg zou er al 5 jaar liggen. Plots zat ik in Duitsland. Balen, mag je ineens heel hard rijden, wie wil dat nou!!!!!

@svdv2000,

de dealer heeft dus je navigatie vervangen, waar ik wel benieuwd naar ben:
heb je een "oude" auto gekregen (model 2011) of heb je een nieuwe auto gekregen met een oud navigatie-systeem?

svdv2000

Nieuw lid
Daar ben ik nog niet achter, maar .............

@svdv2000,

de dealer heeft dus je navigatie vervangen, waar ik wel benieuwd naar ben:
heb je een "oude" auto gekregen (model 2011) of heb je een nieuwe auto gekregen met een oud navigatie-systeem?

Daar ben ik nog niet achter, maar ik vermoed toch dat het om een oudere auto gaat. De monteur gaf al aan, na montage van de niet navi, dat de auto een storing geeft omdat auto en navi eigenlijk niet bij elkaar passen.

Maar ik ga nog kijken bij het reservewiel wat er af fabriek in is gegaan en ik ga nog kijken naar het frame-nummer welk productiejaar we onder de kont hebben.

PS: Dank voor je reactie.

BigCheese

Forumguru
Na enige maanden ben ik toch enigszins ontevreden over de kwaliteit van de kaarten in mijn Amundsen Plus / RNS315. Ik blijk versie 0031 te hebben, mijn auto is in oktober 2011 uitgeleverd. Navraag bij de dealer leert dat er in november een kaartenupdate is uitgebracht, dus ik heb net naast de pot gepiest wat dat betreft. En ze kunnen niets anders voor me betekenen dan de update aanbieden voor 229 euro incl. btw. Maar ze vertelden me ook dat er in april een nieuwe update uit zou komen voor de Amundsen Plus. Kan iemand dat bevestigen? De dealer die de auto heeft geleverd (lease) heeft me dat verteld, maar mijn plaatselijke dealer waar mijn Yeti in onderhoud is die weet hier weinig van.

Waarschijnlijk krijg ik mijn baas wel zover dat we een regeling kunnen treffen en ik niet het volle pond betaal, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik de laatste versie aanschaf. Vandaar mijn vraag...

Bakkertje

Forumguru
Mijn Amundsen+ heeft ook een kaart versie 31, maar hij/zij heeft me tot nu toe nog overal gebracht waar ik heen wilde. Ja hij is wat ouder en als ik op de A2 bij utrecht rijd weet ie het even niet meer, maar dat heb je met ieder navigatiesysteem.
Het advies van de dealer was om een losse tomtom te kopen en dan heb je voor 75 euro anderhalf jaar lang nieuwe kaarten..
https://www.tomtom.com/nl_nl/shop/mapupdateservice/

Rallye

Forumguru
Het advies van de dealer was om een losse tomtom te kopen en dan heb je voor 75 euro anderhalf jaar lang nieuwe kaarten..

Eigenlijk natuurlijk een schandelijke opmerking. Wat zegt de dealer als je motor het niet meer doet? "Koop maar een fiets, dan heb je voor 300 euro ook een vervoermiddel"?

Voor mijn Octavia van juli 2011 krijg ik kostenloos de nieuwste set deze maand. Ik heb officieel een klacht ingediend bij Pon, gewezen op consumentenrecht ed en mijn dealer ondersteunt dit. Een goede dealer kan dus wel degelijk iets voor je doen!

BigCheese

Forumguru
Voor mijn Octavia van juli 2011 krijg ik kostenloos de nieuwste set deze maand. Ik heb officieel een klacht ingediend bij Pon, gewezen op consumentenrecht ed en mijn dealer ondersteunt dit. Een goede dealer kan dus wel degelijk iets voor je doen!

Tja van mijn dealer verwacht ik niks meer. Auto is geleverd door de Waal in Tiel en in onderhoud bij Martin Schilder in Heemskerk. Van beiden kreeg ik geen indruk van een mogelijke coulance. Maar een briefje naar Pon sturen is wel een idee, niet geschoten is altijd mis. Ik ga natuurlijk geen TomTom op de ruit plakken als ik net een nieuwe auto met inbouw navigatie heb...

Rest de vraag, kan iemand bevestigen dat er deze maand een nieuwe kaartupdate is uitgebracht?

Ik zal mijn dealer morgen bellen, ze hadden al een sd-kaartje voor mij ontvangen van Pon, maar daar bleek toch de oude versie op te staan!

Denk bij het indienen van een klacht aan de volgende zaken (opgekregen van Pon toen ik de eerste klacht per mail deed):

U kunt uw klacht richten aan (postzegel niet nodig):
Pon’s Automobielhandel B.V.
T.a.v. ŠKODA Klantenservice
Antwoordnummer 6
3800 VB AMERSFOORT

Om een volledig beeld te krijgen, verzoeken wij u ons te voorzien van onderstaande gegevens:
• Omschrijving van de klacht
• Betrokken dealer
• Eventueel contactpersoon bij de dealer
• Kenteken
• Chassisnummer (zie kentekenbewijs deel 1)
• Leveringsdatum aan de eerste eigenaar (datum kentekenbewijs deel 1)
• Kilometerstand
• Kopie van de facturen waar de klacht betrekking op heeft
• Kopie Serviceplan / Onderhoudsboekje

De laatste twee punten heb ik overigens niet meegestuurd.

Bakkertje

Forumguru
Ik kleine nuance in de opmerking van de dealer is wel op zijn plaats. De dealer doelde op het feit dat de kaarten ook al hebben ze een nieuwere datum, nog altijd ouder zijn dan van bijvoorbeeld TomTom en dat ook hij de prijs te hoog vind voor een jaarlijkse update. Dus als je perse de laatste straaten en wegen op je scherm wilt hebben en niet teveel geld uit wilt geven is het wel degelijk een alternatief. Maar nogmaals, ik heb er zelf niet zo'n moeite mee. De functionaliteit wordt nog altijd geboden, het apparaat wijst me de weg, en ik kom overal waar ik wezen wil.

Rallye

Forumguru
En toch begrijp ik niet waarom VAG, terwijl men meer geld vraagt voor het systeem en de kaarten, er niet in slaagt in elk geval dezelfde service te leveren als TomTom. Zeker nu de kaarten voor de Amundsen op SD-kaart staan. Je wilt toch niet dat je klanten beter terecht kunnen bij een concurrent, die ook nog goedkoper is?

Canon-Eye

Forumguru
Ik ga natuurlijk geen TomTom op de ruit plakken als ik net een nieuwe auto met inbouw navigatie heb...

Nee, dát is uiteraard goed te begrijpen.

Maar ik redeneerde bij de aankoop van de laatste twee nieuwe auto's (2007 en 2011) precies andersom: Ik heb al een tomtom en ik ga natuurlijk geen hartstikke duur inbouwnavigatiesysteem aanschaffen en vervolgens ook nog eens de hoofdprijs betalen voor heel traag doorkomende updates, als ik voor een fractie van de prijs veel actueler blijf met die tomtom.

Tot nu toe heb ik nog geen moment spijt gehad van deze keuze-van-toen.

redyak

Lid
Ik heb na 2 jaar zonder een een Skoda te hebben gereden nu een Skoda SupperB uit 2009 1.9TDI BNS op de stoep staan (gelijk aan die van 2 jaar geleden alleen die was lease en 1.4TSI).
Een mooie business uitvoering met daarin een Amundsen en NAVILOCK, ik hoop dat ze daar wel vanaf blijven want in de lease SuperB de RNS510 3x gejat voor de deur.
Nu deed mijn blackberry het niet dus ik heb zelf de Premium Bluetooth ontvanger Nover HT-2 vervangen door een HT-4. Was gewoon plug en play en alles werkte inclusief voicecontrol en alles op de Maxidot.
Nu schijnt het dat je op de Amundsen onder de PHONE button je telefoonboek te kunnen oproepen , maar helaas dat is bij mij niet verandert, is nog steeds MUTE. Ik heb het hele internet afgestruind je zou hem moeten coderen met VCDS . Is er iemand hier die weet hoe je dat doet ?
Gelijk een vraag bij aanmelding :-)

Binnenkort wordt mijn auto geleverd. Nu is de vraag: weet iemand of er al een nieuwe update van kaarten is (v.a. april 2012 zouden er misschien nieuwe kaarten zijn?), wat is de laatst bekende versie? En of het inderdaad standaard is dat je nu onder de PHONE knop je telefoonboek te zien krijgt, of dat het nog steeds een MUTE knop is?

lawewing

Forumguru
Heren, Dames vraagje. Ik heb een Amundsen+ (modeljaar 2012) laten plaatsen in mijn OII uit 2007. Alles werkt prima, maar er is nu geen koppeling met de Maxidot (zoals Audio en Navigatie). De dealer twijfelt of dit alsnog in te programmeren is. Weet iemand hier misschien of dit wel of niet kan?

MarijntjeTDI

Actief lid
Lijkt me als je maxidot hebt dat dit gewoon moet kunnen. Heb zelf de amundsen ingebouwd in mijn PFL en werkt ook. Moet wel gecodeerd worden via vagcom.

lawewing

Forumguru
Als Maxidot inhoudt de BC met display van gegevens als gemiddeld verbruik, actueel verbruik, nog te rijden afstand tot lege tank, etc, dan zou het dus moeten kunnen.

Kun jij ook navigeren via Maxidot (pijltjessysteem)?

andrehj

Forumguru
Heren, Dames vraagje. Ik heb een Amundsen+ (modeljaar 2012) laten plaatsen in mijn OII uit 2007. Alles werkt prima, maar er is nu geen koppeling met de Maxidot (zoals Audio en Navigatie). De dealer twijfelt of dit alsnog in te programmeren is. Weet iemand hier misschien of dit wel of niet kan?
Natuurlijk kan dat, gewoon even met VCDS de voor de Maxidot verantwoordelijke module juist coderen. Probleem is dat dealers daar (veel te) weinig van (willen) weten. Ik denk dat je met een half uurtje gericht Googlen of gewoon even via de site van Ross-Tech, of de Duitse VCDS forums al een antwoord hebt.

Nog eens proberen:

Binnenkort wordt mijn auto geleverd. Nu is de vraag: weet iemand of er al een nieuwe update van kaarten is (v.a. april 2012 zouden er misschien nieuwe kaarten zijn?), wat is de laatst bekende versie? En of het inderdaad standaard is dat je nu onder de PHONE knop je telefoonboek te zien krijgt, of dat het nog steeds een MUTE knop is?

Bovenaan Onderaan