Amundsen Het grote Amundsen-topic

lawewing

Forumguru
Mooi om te horen. Ik had al wat rondgesurft op een aantal Duitse fora over VCDS, maar daar geen eenduidig antwoord kunnen vinden. Sommigen dachten dat het niet kon vanwege het feit dat de RNS315 enkel volledig compatibel zou zijn met auto's vanaf bouwjaar 2010. Anderen vermoeden dat het wel zou moeten kunnen, maar dan zou wel de gateway vervangen moeten worden door een nieuwer/recenter exemplaar (kosten ca 90 euro).

lawewing

Forumguru
Dan heb ik vermoedelijk geen nieuwe gateway nodig, omdat de dealer bij het inbouwen van de Amundsen+ specifiek heeft gelet op het leeglopen van de accu.

Ik heb dit zelf overigens niet gecontroleerd, want ik gebruik de auto dagelijks.

Skief

Nieuw lid
Goedemorgen,

iemand enig idee hoe ik Kaarten (V4) fatsoenlijk op een SD kaart zet en het werkend in de Amundsen krijg? Is hier een beschrijving van.

Alvast bedankt!

Ericpeeke

Actief lid
Goedemorgen,

iemand enig idee hoe ik Kaarten (V4) fatsoenlijk op een SD kaart zet en het werkend in de Amundsen krijg? Is hier een beschrijving van.

Dit is volgens mij al vaak in het forum ter sprake gekomen. Zoek maar eens met amundsen SD. En volgens mij staat het ook in de handleiding van de Amundsen.
Maar goed, stap voor stap:

Zorg ervoor dat er een SD-kaart in de kaartgleuf van je Amundsen zit. Zodra je de CD met de V4 kaart (alleen de versie FX is geschikt voor Amundsen) in de CD-lezer van de Amundsen stopt wordt er gevraagd of je de kaart op de SD-kaart wil installeren of dat je vanaf de CD wil navigeren. Kies installeren en wacht een uurtje of zo tot alles is overgezet op de SD-kaart.

Dit is echt de enige manier waarop je kaarten op SD kunt zetten. Die beveiliging valt niet te omzeilen. Je moet een werkende FX-navigatie-CD hebben. Je kunt bv. niet op je PC kaarten kopieren naar een SD-kaart. De SD-kaart word nl gelockt op het serienummer van de de Amundsen waarop de CD wordt geïnstalleerd. Je kunt vervolgens wel zonder problemen kopieën maken van de gegevens op de SD-kaart (die staan in de map "cryptnav"), of een backup op de PC bewaren. Ikzelf heb altijd een reservekaartje in mijn auto liggen voor het geval de navigatieSD corrupt raakt. SD-kaarten die je zelf kopieert zijn uiteraard wel alleen in je eigen Amundsen te gebruiken.

[Note to self en impliciete advertentie: ik heb de Benelux-CD van 2012 gekocht, niet vergeten de versie 2011 te koop te zetten] :laugh:

jadijkstra2000

Forumguru
Over de kaarten, ik heb hier totaal geen problemen mee. De wegen blijven voortdurend in veranderingm maar hoe groot is de kans dat je je bestemming niet bereikt?
Vrij klein toch? Ik zou prima kunnen rijden met kaarten van 2005 :) (denk ik :tongue:) gemak is wel van een alles in 1 datie lekker in je auto zit en blijft :) nooit dat geklooi met een losse tomtom... nee voor mij inbouw :) en de amundsen+ bevalt super!

Rallye

Forumguru
Voor mij is het andersom: ik heb een navigatie zodat ik zelf niet over de route hoef na te denken. Die moet dus up to date zijn. Bij een af-fabrieknavi is dat nooit zo. Dus een TomTom. Je hangt hem in de auto en hij werkt. Prima.

Goeiedag ,

Ik heb sinds een paar maanden af en toe last van de navigatie amundsen (september 2010) dat het signaal op de display helemaal niet overeenkomt met de plek waar ik dan op dat moment rijdt (ook met geheugenkaart navi of met cd navi) ? Komt dit bekent voor bij jullie of weten mensen wat het probleem is ?

Level42

Forumguru
Ter info, mogelijk overbodig...

Mijn vorige week geleverde Octavia heeft een Amundsen+ met navigatie versie 0038 (EUR_W_0038 om precies te zijn.)
Lopen ze nu dan nog achter bij Volkswagen qua kaartversies ?

Onderdeelnr. 3T0035192E
Softwareversie 0263
Systeem hardwareversie H35
nav. Geg. Onderdeelnr. 3AA919866

Is er nog hoop dat ik de Bluetooth van deze Amundsen+ kan activeren ?

Bakkertje

Forumguru
Voor de bluetooth wens/hoop kun je de Amundsen even uitbouwen en kijken of ie een bluetooth mac adres heeft (staat op een sticker op de Amundsen) als ie dat heeft kun je de module activeren, anders niet.
Kaart 38 is inderdaad de laatste (zowel VW als Skoda en Seat)

FNaRK

Actief lid
Ik heb (uit mijn hoofd) versie 0031 ? Hoe oud zijn die kaarten en waar / hoe kom ik aan de versie 38 ?

vanturenhout

Senior Member
Ik heb een vraag over de 'oude' Amundsen, of wel de niet-plus. Ik heb mijn navi kaarten op de SD-kaart staan. Nu wil ik een tweede kaartje maken, met ook deze navi bestanden erop, en dan met andere muziek, zodat ik ook met andere muziek kan navigeren naar Spanje. De kaartjes zijn beiden 8 Gb. Ik probeer de map Cryptnav te kopieren, maar deze geeft na een lange tijd aan dat er een bestand ge locked is. Ik heb het op verschillende computers geprobeerd, en ook nadat ik in de radio heb aangegeven dat de kaart verwijderd moet worden.

HEeft er iemand nog een goeie tip? Ik wil niet op de andere kaart ook nog eens alle CD's gaan kopieren eigenlijk, ik hoopte op een snellere manier.

vanturenhout

Senior Member
Nee, dat schuifje staat goed. Ik kan sommige bestanden wel kopieren, maar hij blijft steeds hangen op een bestand. Ik vrees dat het kaartje misschien wel stuk is, want bij een Image kopieer programma, geeft dat programma ook allemaal Cyclic Redundancy check errors. Dat voorspelt niet veel goeds.

Bovenaan Onderaan