Amundsen Het grote Amundsen-topic

BarryXX

Actief lid
Ik heb zelf een gewone Amundsen, maar ik keek er eerst ook overheen. Je gaat via SETUP naar KLANK en dan naar VOLUME. Daar zie je de gala functie tussen staan. Ik weet niet of dit hetzelfde is als bij de Amundsen+
 
Nadat ik onlangs besloten heb om met mijn F2 de komende jaren door te rijden (wellicht 'op' te rijden), vind ik het wel wat waard om wat de investeren in de auto (4300k Xenon, roest op trommels achter bijwerken, etc).

Nu zit er in mijn F2 de standaard swing radio en wil ik deze graag vervangen door een vast navigatiesysteem. Mijn voorkeur gaat uit naar een Skoda systeem, dit in verband met het uiterlijk in het dashboard en de mogelijke interface in het maxidot. Ik weet dat er goede (Zenec=duur) en minder (Chineese=goedkoop) goede kopieen zijn van de RNS reeks, maar orgineel heeft toch de voorkeur.

Mijn budget is rond de 500E.

Na wat rond zoeken kwam ik op twee locaties 1 in NL, de ander bij skoda-parts.cz een 2de hands Amundson systeem tegen. Bij skoda-parts.cz zelfs de 'plus' versie.

Nu heb ik een aantal vragen:

  • Is het aansluiten van een Amundson gewoon plug en play?
  • Hoe zit het met de mogelijke codes of het inleren (waar ik wel iets over lees)?
  • Iemand ervarring met skoda-parts.cz?
  • Of wat zouden jullie adviseren met mijn budget?

Ik hoor het graag.
 

andrehj

Forumguru
Met de Amundsen+ is eigenlijk niet veel mis. Het ding is vrij beperkt in zijn mogelijkheden, maar crasht nooit en is niet gewild bij het dieventuig. Voordeel van de + boven de gewone versie is dat de processor sneller is en heel West-Europa in het interne flash-geheugen zit. Nadeel van de + versie is dat er nog geen kaarten in het grijze circuit beschikbaar zijn.
Vergeet overigens niet dat je nog een GPS-antenne nodig hebt (kost maar een paar tientjes).
 

dirkie996

Forumguru
Mijn Admunsen + wel degelijk vastgelopen voor de eerste keer! Gisteren stapte ik terug in de wagen , met draaiende motor, en net op dit moment dat de bluetooth de gsm oppikte, had ik blijkbaar een gemist gesprek.Door dit voorval was de klank volledig uitgevallen (zowel radio,navi,media..). Het contact afleggen en terug starten gaf geen oplossing.
Pas toen ik op bestemming na een 20tal minuten terug in de wagen plaats nam, werkte alles terug naar behoren.
Is er nog iemand die dit al voor had, en hoe kan men dit dan vermijden?
 
Sneller dan verwacht heb ik een amundsen kunnen overnemen, soms is het een voordeel wanneer iemand z'n O2 iets te hard tegen een stationair object heeft gereden (hij heeft er gelukkig niets aan overgehouden, de O2 helaas wel).

Maar nu, ik heb m'n swing unit ontkoppelt, de amundsen ingeplugt en het werkt. Maar, weet iemand of dat er nog het een of ander moet worden aangepast in VAGCOM? (bv voor het maxidot display, dit werkt dus nog niet.). Ik wacht nog op de GPS antenne (die moest ik dus nog bestellen), dus de navigatie werkt nog niet.

Wie weet het antwoord van mijn Vagcom vraag.
 
Ik ben ergens een filmpje tegen gekomen op Youtube waar ze laten zien hoe je het vollume van de navigatie kan veranderen zonder naar de instelling-menu te gaan.
Ik dacht iets met twee knoppen gelijktijdig indrukken....

Kent iemand dit truukje? Ik kan het niet meer terugvinden en het lijkt me wel iets handig :)
 

piair1982

Forumguru
Tijdens dat de dame van de navigatie advies geeft kun je op dat moment aan de volumeknop draaien dat onthoud ie.
 
Staat er niets in de Ross-Tech wiki?

Handige site, en dit heb ik gevonden:

Gateway The Gateway (aka. Diagnostic Interface for Databus OR CAN-Gateway) is responsible for passing Messages from one Control Module to another, older versions of the Gateways were not compatible and wouldn't allow a Diagnostic Tool like VCDS to communicate with the new Radio Navigation System.

Address 19: CAN Gateway Labels: 1K0-907-530.lblPart No SW: 1K0 907 530 Q HW: 1K0 907 951 Component: J533__Gateway H16 0202 In this Example the Software Part Number is 1K0-907-530-Q, only Gateways with this Part Number (or newer) are known to be compatible with the RNS310. For the VW Passat (3C) only Gateways with the Part Number 3C0-907-530-E (or newer) are known to be compatible.
Installation & Wiring

Additional Information can be found in the Repair Manuals, the Wiring Diagrams, the Parts Catalog and/or the Instructions included in the Retrofitting Kit.
Configuration

The following Activations are necessary to ensure that the newly fitted parts are properly recognized and are ready to use.
  • Update the Installation List in the Gateway (J533 / #19).
    • Register the newly added 37 - Navigation Control Module, in case you had a Navigation System installed before the Retrofit this step may not be necessary. Address 56 - Radio should also be activated in case there was no Radio installed prior to the Retrofit. Even though Address 56 - Radio is registered, the RNS310 will NOT communicate via that Address - you have to use 37 - Navigation instead.

Dus ja, via de CANBUS moet adres 37 worden geactivieerd.

Dan begint nu de zoektocht naar een VAGcom specialist nabij Maastricht.

Bedankt Andrehj
 
Helaas blijkt mijn Fabia (eerste serie van de 5j) een admundsen of columbus canbus technisch moeilijk te verdragen. Alhoewel de unit het goed werkt (navi, TMC, radio etc.)

De heren van Vagtechniek wisten mij te vertellen dat er can bus module (gateway) tussen de unit en de auto moet. Echter bied dit geen zekerheid dat dit werkt. Het voornaamste probleem (maxidot display dat niet meer geeft is geen ramp) is dat de accu langzaam leeg wordt getrokken.

Dus waarschijnlijk zet ik binnenkort de Amundsen te koop (in het juiste gedeelte van het forum), mocht er al interesse zijn, laat dit via pm even weten.
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij (van wat ik zo gelezen heb op de diverse fora) is de oplossing van die leeglopende accu toch echt een nieuwe gateway...
 
Volgens mij (van wat ik zo gelezen heb op de diverse fora) is de oplossing van die leeglopende accu toch echt een nieuwe gateway...

Denk het ook. Alleen die zijn best prijzig (voor wat het inweze is). Misschien dat ik nog ergens eentje op de kop kan tikken.

Weet iemand of een gateway van Octavia ook in een Fabia werkt?
 

BarryXX

Actief lid
Wat ik vanavond toch had? De route naar huis was ineens > 5000km... Iedere willekeurige route gaf zoiets. De kaart werd wel weergegeven en ook de auto verplaatste zich netjes over de kaart, maar route berekenen? Ho maar... Ook uit en aanzetten hielp niet. Wel viel op dat de wegen niet meer benoemd werden. Navi cd er in gedaan en het werkte weer. Navi cd er uit en het werkte nog steeds...

Erg vreemd...
 

maartenvd84

Nieuw lid
Mijn Admunsen + wel degelijk vastgelopen voor de eerste keer! Gisteren stapte ik terug in de wagen , met draaiende motor, en net op dit moment dat de bluetooth de gsm oppikte, had ik blijkbaar een gemist gesprek.Door dit voorval was de klank volledig uitgevallen (zowel radio,navi,media..). Het contact afleggen en terug starten gaf geen oplossing.
Pas toen ik op bestemming na een 20tal minuten terug in de wagen plaats nam, werkte alles terug naar behoren.
Is er nog iemand die dit al voor had, en hoe kan men dit dan vermijden?
Heb ik ook al voorgehad... Bij de garage hadden zo ook geen oplossing. Wél zagen ze dat ik een firmware update kon gebruiken... Als je naar het maximum volume ging kon je als je stil stond hééééééél erg zachtjes wat muziek horen.
Wel verschillend met wat bij jou gebeurde: ik had perfecte NAVI sound en BT sound.
Soit, check eens bij de garage of er een firmware update is...

Ps: firmware update duurt om één of andere reden bij de garage 1 vol uur... dus bij mij is het nog niet gebeurd, maar heb het ook niet meer voorgehad.

Greetz,
Maarten
 

jetipo

Nieuw lid
Hallo forumleden,

Sinds kort heb ik in mijn Fabia Combi 1.4 (2009) de radio, model Dance, vervangen door een Amundsen+ (RNS315). Nu schakelt de Amundsen na een half uur vanzelf uit. Daarnaast reageert het systeem niet op het aan- en uitschakelen van het contact. Ik moet de radio dus handmatig aan- en uitzetten. Hoe is dit probleem op te lossen? Moet de radio via de vag-com aangemeld worden (en zo ja, hoe moet dat, welke codering?)?

Groet,

Jeroen
 
Hallo forumleden,

Sinds kort heb ik in mijn Fabia Combi 1.4 (2009) de radio, model Dance, vervangen door een Amundsen+ (RNS315). Nu schakelt de Amundsen na een half uur vanzelf uit. Daarnaast reageert het systeem niet op het aan- en uitschakelen van het contact. Ik moet de radio dus handmatig aan- en uitzetten. Hoe is dit probleem op te lossen? Moet de radio via de vag-com aangemeld worden (en zo ja, hoe moet dat, welke codering?)?

Groet,

Jeroen

We zitten met dezelfde situatie. (btw, je accu loopt schijnbaar ook langzaam leeg)

Ik heb mijn unit te koop staan, maar ben stiekem toch nog opzoek naar een oplossing. De oplossing ligt bij een 'nieuwe' can bus gateway. echter het is mij niet duidelijk welke ik precies moet hebben (bijvoorbeeld, werkt een gate way uit een octavia ook in een fabia).
 

jetipo

Nieuw lid
De accu wordt niet leeg getrokken, want de auto heeft wel eens een dag of vier stil gestaan en startte daarna gewoon nog. Vooralsnog heb ik begrepen dat de radio via de vag-com gecodeerd moet worden. De can-bus is toch het stekkerblok achterin de radio? Wat is de gateway precies?
 

jetipo

Nieuw lid
Dank voor de link. Ik zal dit eerste controleren, maar dan moet ik nog even uitdokteren hoe ik het een en ander in de vag-com moet coderen.
 
Bovenaan Onderaan