Amundsen Het grote Amundsen-topic

Chatslet

Forumguru
Zijn er ondertussen al recente kaarten voor de Amundsen+ beschikbaar? De kaarten die ik nu heb zijn zo oud dat ik er ruines uit de romeinse tijd mee kan vinden.

dimi74

Banned
Ik kan een amundsen navigatie uit 2009 overnemen. Koop ik hiermee een erg oud model of zijn er in de opvolgende jaren geen grote wijzigen geweest?
Is het updaten van de kaarten een optie neem aan dat ook de kaarten uit 2009 stammen.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Bakkertje

Forumguru
@dimi74, ik weet niet wat de verkopende partij vraagt voor het systeem, maar persoonlijk zou ik eerder kijken naar een aftermarket systeem, van Pioneer, Kenwood, Sony o.i.d. die zijn kwalitatief (zeker qua audio) beter.
Wil je toch perse een Amundsen, dan zou je kunnen kijken of je een amundsen+ kunt vinden, die heeft de hele kaart van Europa in geheugen en navigeert daardoor echt stukken sneller.
Het kaartmateriaal van de oude Amundsen is overigens wel makkelijker te update-en, dat gaat met CD's per land die je vervolgens ook weer op de SD kaart kunt plaatsen. Voor de Amundsen+ moet je een SD kaart kopen bij de dealer (kosten iets van 200 euro). Kaarten van VAG zijn over het algemeen aardig verouderd.

Wil je navigeren en heb je een smartphone dan zou ik zeggen gebruik die om te navigeren (google-maps is bijvoorbeeld veel beter up to date dan het kaartmateriaal van Skoda)

Het bovenstaande is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, echter wel gebaseerd op het gebruik van een Columbus, JVC KW-NX7000, Amundsen en Amundsen+ :xyxthumbs:

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan een amundsen navigatie uit 2009 overnemen. Koop ik hiermee een erg oud model of zijn er in de opvolgende jaren geen grote wijzigen geweest?

Zie o.a. posts 11-12-13 in dit draadje: http://www.skodaforum.nl/board/f44/navigatie-fabia-ii-19917.html#post287946

Voor de prijs van één zo'n update heb je ook al een prima tomtom. Als je die bv. links bij de A-stijl op het dashboard bevestigt (zijn speciale steuntjes voor), heb je geen last van die zuignapafdruk op je ruit, en hij zit niet in de weg en toch dichter bij je "kijklijn" dan zo'n ingebouwde in de middenconsole.

Andere voordelen: goedkope updates (als je wilt een jaar lang elk kwartaal een nieuwe kaart voor een paar tientjes): simpel via de pc te downloaden en installeren. Ook kun je 'm tussentijds gratis bijwerken met GPS-quickfix, waardoor hij na het opstarten de satellieten sneller vindt (want ook stationaire satellieten blijven niet helemaal exact op hun plaats) en met kaartcorrecties via "mapshare".

Kortom: in mijn auto géén inbouwnavi. Ik vind het een vorm van zakkenrollen door de importeur...

Chatslet

Forumguru
Alles heeft ze voordelen en ze nadelen. Ik zelf heb de voorkeur voor inbouw navigatie. De Amundsen+ in mijn Fabia GL is een leuk ding maar heb er een beetje gemengde gevoelens over. Zoals hier wordt aangegeven, kaarten zijn duur en oud. Flitspalen gaan er ook niet op. Het is wel weer een heel snel systeem en werkt gewoon lekker. Geluid is ook top.

dimi74

Banned
bakkertje: ik kan het systeem voor onder de 300 euro overnemen. Dat lijkt me niet echt veel betaald aangezien andere systemen het 3-4 voudige kosten.
Ik weet dat er ondertussen een Amundesen+ op de markt is welke sneller is. Maar zijn er in de tussenliggende jaren (2010/2011) nog technische wijzigen geweest. Zie op mp veel aanbieders van nieuw navi software heedft iemand hier ervaring mee.
Hoe is de geluidskwaliteit ? Ben nu in het bezit van een Swing waarbij ik erg tevreden ben over het geluid.

Bakkertje

Forumguru
@dimi74 als je nu tevreden bent over het geluid zul je dat met de Amundsen ook zijn, ik gok dat die systemen qua audio vergelijkbaar zullen zijn.
De kaarten van de Amundsen (de niet +) kun je makkelijker update-en dan die van de Amundsen+. Houd er wel rekening mee, dat voor beide systemen de kaarten verouderd zijn ten opzichte van losse systemen, zoals een TomTom. In de praktijk kom ik overigens met m'n Amundsen+ overal waar ik wezen moet, zelfs met de kaart die erin zit (het toestel is uit 2011 en het kaartmateriaal is volgens mij uit 2009). Gewoon een beetje opletten en als je op de A2 rijd en het systeem vraagt je om ineens om te keren omdat ie denkt dat je op de parallelbaan zit terwijl je met 100 km / uur rijdt, moet je gewoon lekker doorrijden. Heb je daar moeite mee.

dimi74

Banned
Ik heb van het weekend de Amundsen ingebouwd. Fluitje van een cent. Alles werkt en qua geluids klinkt die net zoals de Swing dus daar ben ik erg tevreden over.
Nu is er alleen 1 probleem het zilverkleurige frame te small is en hou ik ruimte over tussen frame en radio.
Net de dealer gebeld maar die vraagt voor zo een frame iets meer als euro 100:confused: . Weet iemand waar ik zo een frame kan krijgen tegen een normaal bedrag.

skoda_octavia_combi_greenline_14.jpg

Gaat om het zilveren frame zoals hier is afgebeeld. Alvast bedankt voor de reacties.

dimi74

Banned
Bij Superskoda kan ik alleen complete interieursets terug vinden. Wordt waarschijnlijk dan toch de dealer. Al zegt iets mij dat 110 euro in de BTW voor een stuk plastic afzetterij is.

piair1982

Forumguru
de artikelcode is officieel ook:

1Z0858069BH 2AU

let op de spatie.

kost bij de dealer 85 euro incl BTW en er zit een goeie 30% marge op...

dimi74

Banned
Hoe kom je aan de prijs van 85 euro ? Heb deze het artikel bij 2 dealers laten opzoeken en beide boven de 105 euro in de BTW, Hanteren ze onderling andere prijzen ??

Bovenaan Onderaan