Amundsen Het grote Amundsen-topic

O2_1.2TSI

Actief lid
Misschien al gemeld maar voor de zekerheid: de Amundsen heeft naast een ontvanger + antenne(boven op dak) voor de radiozenders een aparte ingebouwde ontvanger + antenne(zie bijvoorbeeld rechter achterzijruit bij een combi) voor TMC. Dat zou verklaren dat je radio ontvangst prima is maar TMC niet.

andrehj

Forumguru
@O2_1.2TSI: Je info klopt niet. De Amundsen+ heeft drie antenne-aansluitingen. Een dubbele voor de FM (diversity tuner) waarbij de tuner steeds de antenne met het sterkste signaal gebruikt. Deze wordt ook voor TMC gebruikt. Daarnaast is er nog een derde aansluiting, maar die is voor de GPS.
In Dld (en in Scandinavië al langer) zijn de Amundsen+ nu ook nog (optioneel) voorzien van een vierde antenneaansluiting, voor de DAB+ tuner.

Over de plaats van de antennes: Bij de Superb Combi zitten de radioantennes (die dus ook voor TMC worden gebruikt) in de achterste zijruiten, en de GPS + telefoon + af-fabriek standverwarming ontvanger in de haaienvin op het dak. Naar de plaats van de DAB antenne ben ik nog op zoek, en hoe het bij de andere modellen zit weet ik ook niet.

Gisteravond wat lopen stoeien met de radiozenders. Geconstateerd dat de TMC meldingen wel gevuld worden bij gebruik van Radio 1. Het systeem pakt dan ook meldingen op van Skyradio. Mijn voorlopige conclusie is dat het TMC signaal van verschillende radiozenders waardeloos is. Vanmorgen reed ik thuis weg met Radio 538 actief en vervolgens de gehele rit van ruim een uur geen TMC meldingen. Oftewel; het lijkt écht zender gebonden. Dat komt overigens ook overeen met wat de dealer mij gisteren vertelde.

Voor de duidelijkheid: alle antennes (achterste zijruiten en haaienvin) zijn aanwezig. Ontvangst is ook nooit een probleem geweest en daar zal het niet aan liggen.

Moeten we nu met zijn allen een offensief beginnen richting de Vaderlandse radiozenders?

Chatslet

Forumguru
Ik weet dat de aansluiting inderdaad anders is en dat het met de bestaande spriet niet werkt, simpelweg omdat die voor een andere golflengte geschikt is. Je zal dus een DAB antenne moeten aanschaffen. Eentje die op het raam plakt is dat het beste. Er staat me wel iets van bij dat de Amundsen+ in tegenstelling tot de RNS 315 geen DAB aansluiting heeft.

Rojo

Lid
Hmm ik heb ook een vraagje over de Amundsen, ik heb een 4Gb SDHC kaart en heb hier aantal landen op staan. Nu wil ik er voor de vakantie nieuw land bij op zetten.
Als ik dit wil starten dat krijg ik de melding dat de SD kaart vol is, als ikechter kijk dan heb ik nog geen 2.5Gb van de 4Gb verbruikt????? wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen, of is hij dan echt vol al zou de kaart van Italie er volgens mij nog wel bij kunnen deze is nog geen 600Mb volgens mij.

Alvast bedankt

rweersch

Actief lid
Wellicht dat hij voor de encryptie tijdelijk extra geheugen nodig heeft?

Ander koop gewoon een 8 GB (11 euro, online) kaartje.
8 GB SD Card Ultra SDHC Class 6 (30MB/s) SanDisk
Heeft ook als voordeel dat je veel meer muziek kunt opslaan ;)

Overzetten van de oude naar de nieuwe is heel simpel: de cryptnav-folder is het kaartmateriaal, kun je zonder problemen kopieren naar een ander kaartje.

Rojo

Lid
@rweersch,

Bedankt voor je reactie, ik ga groter kaartje kopen en dan kopieer ik de map zoals aangegeven. Ik was bang dat ik alles weer opnieuw erop moest zetten.
Thanks

rweersch

Actief lid
Nee, gelukkig niet. Afhankelijk van de snelheid van kaartjes, cardreader, PC e.d. is dat hooguit een paar tot tientallen minuten werk.

Ik ben aan het inventariseren welke bluetooth module ik nodig heb voor mijn RNS310 met hardware versie H15 en SW 0231.
Volgens mijn onderzoek moet het mogelijk zijn om zowel RSAP, HFP als A2DP op mijn 2011 RNS310 te krijgen.
Ik heb nu een 5N0 035 730 B en daar is alleen RSAP mee mogelijk. Er zit ook onder de MDI een mogelijkheid voor BT maar deze doet niets (zoals ook gespecificeerd in de handleiding overigens).
Iemand een idee welke module ik nodig zou hebben en wat deze zou kosten?

Rallye

Forumguru
@Chatslet: ik begrijp dat RoadXY al een carkit heeft, maar de module wil vervangen. De Fiscon is een geheel nieuwe carkit (met overigens wel lovende kritieken), of niet?

Tallguy

Forumguru
:ot: ik heb een Fiscon te koop staan.
Is een goed werkende carkit waar ik destijds via Nomad al lovende kritieken over kreeg, dat was voor mij de reden om ervoor te gaan en 'm te laten inbouwen. Intergreerd in mijn Yeti met de MaxiDOT en stuurwielbediening en de radio...mooi apparaat!

andrehj

Forumguru
Het gekke met die Fiscon is alleen dat nog niemand mij heeft kunnen uitleggen wat de meerwaarde daarvan is t.o.v. de af-fabriek carkit. Volgens mij is die er namelijk niet. Er zijn slechts nadelen. En goedkoper is ie ook al niet.

Bovenaan Onderaan