Amundsen Het grote Amundsen-topic

Henk42

Nieuw lid
Wat zou een goed werkende Amundsen tweedehands nog opleveren? Ik overweeg namelijk om de mijne en de BT module te verkopen en dan een Kenwood DNX521 er voor terug te nemen.
Zou ik niet doen, ik heb sinds april 2012 een Fabia combi en veel radio`s geprobeerd geen een behaalde een goed resultaat, ook een Columbus door de dealer ingebouwd wordt vrijdag vervangen door Admundsen, ben benieuwd

redyak

Lid
Persoonlijk zou ik liever een Amundsen normaal hebben, geen + want dan je de kaarten blijven updaten. En op een grote SD kan zowel muziek als maps staan .

Chatslet

Forumguru
Bij de + staan de kaarten gewoon in het interne geheugen en ook daar kun je kaarten mee updaten. Wat is dan precies het verschil?

andrehj

Forumguru
Wat is nieuw? Want er zijn al een hele boel versies voor een Amundsen+ uit (ik neem tenminste aan dat je de +versie hebt). Als je even de moeite neemt om te vermelden welke versie je hebt, kan ik (of iemand anders) je wel vertellen of er een nieuwere is.

Bakkertje

Forumguru
Er zijn nog wel wat meer verschillen tussen de + en niet+.
De + is bijvoorbeeld vele malen sneller, daarnaast heb je mogelijkheid om een overzichtkaart op te roepen (dat gaat niet bij mijn collega met een niet+)
Het enige nadeel is alleen dat het update-en van het kaartmateriaal enkel via de dealer kan a 200 euro.. Die van mij heeft nog steeds de kaart zoals die in 2011 is geleverd (versie 31) en daarmee kom ik nog altijd op m'n bestemming :xyxthumbs:

De laatste versie (net even gegoogled en daarmee op een Seat forum gevonden) is waarschijnlijk versie 38.

andrehj

Forumguru
Het complete lijstje is:

v1 - w01 (geen idee in welke Amundsen+ versies deze gebruikt is)
v2 - 0031 (vanaf begin MJ2012 (week 22-2011))
v3 - 0038 (uitgekomen herfst 2011)
v4 - 0050 (uitgekomen herfst 2012)

En ik kom inderdaad ook nog steeds op mijn bestemming met v2, maar ondertussen begin ik wel wat te missen, zo staat de nieuwe N50 langs Ens - Kampen er niet op (maar die staat ook niet op de up-to-date Garmin kaarten van de Nuvi van mijn vrouw).

Chatslet

Forumguru
Dan heb ik dus versie 2. Binnenkort mezelf maar eens een update kado doen. Maar wat is wijsheid? V4 aanschaffen of wachten op V5?

andrehj

Forumguru
Wijsheid is pas een nieuwe versie kopen als je met de oude niet meer op je bestemming komt.... Dat heb ik mij ook voorgenomen, want als ik de zelfde update-strategie ga hanteren als met onze Garmin (gewone elke update erop), dan ben ik failliet als mijn S2 versleten is.:shocked:
(Maar eigenlijk hoop ik dat er een keer een slimmerik opstaat die door de (blijkbaar goede) beveiliging van de kaarten heen komt...)

Canon-Eye

Forumguru
Wijsheid is vooral, op voorhand de fuik van de optielijst vermijden en je niet zo'n belachelijk duur systeem laten aansmeren "omdat het zo mooi en zo handig is" terwijl er véééél goedkopere alternatieven in overvloed zijn...
Wie 't "mooi" wil hebben, zal (financiële) pijn lijden - dát hebben al die auto-importeurs prima begrepen!

Giant

Forumguru
image.jpg image.jpg Ik denk dat er goed nieuws te melden is op kaartupdate front. Afgelopen week heb ik een voorgeïnstalleerde SD card (dus geen CD's of DVD meer) bij de dealer opgehaald (i.v.m. inruildeal niet voor hoeven betalen) en daar staat heel Europa op straatniveau op en enkele landen op hoofdwegenniveau zoals Albanië, Wit Rusland, Oekraïne en zo. Wat denk ik héél goed nieuws is dat de kaarten van TomTom zijn! Een paar maanden geleden is er een nieuwe weg aangelegd in mijn woonplaats en die staat er ook al op. Vroeger liepen de kaartupdates ongeveer een jaar achter, dus dat is ook beter geworden denk ik. Deze versie (zie 2 foto's) is voor de Amundsen (ik lees niets over de Amundsen+), Seat media system 2.0 en Volkswagen RNS310. Het SD kaartje was verpakt in de verpakking zoals je op de foto's ziet.

andrehj

Forumguru
Deze versie (zie 2 foto's) is voor de Amundsen (ik lees niets over de Amundsen+), Seat media system 2.0 en Volkswagen RNS310. Het SD kaartje was verpakt in de verpakking zoals je op de foto's ziet.
Het probleem van de dure updates zit dan ook vooral bij de Amundsen+, en niet bij de Amundsen. Dus helaas verbetert er voor mij dus niets.

andrehj

Forumguru
Amundsen+ en playlists: Problemen met resume...

Ik heb veel m3u-playlists, die naar mp3'tjes in diverse folders verwijzen. Afspelen hiervan op de Amundsen+ gaat goed (al wordt de extended info uit de m3u niet meegenomen, maar dat is geen groot bezwaar).
Probleem is wel het inschakelgedrag wanneer ik de Amundsen weer aan zet: In plaats van verder te gaan met afspelen van de playlist, gaat ie verder met afspelen van de mp3'tjes in de folder waarin toevallig het laatst afgespeelde mp3'tje stond. En dat is nou net niet de bedoeling, ik gebruik die playlists immers niet voor niets.

Zijn er meer mensen die dit ervaren en is er misschien een oplossing?

Mijn Amundsen+ is één van de eerste, van juli 2011, twee maandjes na de overgang naar MJ2012. De hard- en softwareversies heb ik zo even niet paraat.

noeki

Nieuw lid
hoi , heeft iemand ervaring met inbouw van microfoon op admundsen +. heb mijn admundsen laten verv (garantie geval) door admundsen +. ik kan mijn telefoon koppelen en bellen maar kan niet spreken. blijkbaar zit er geen micro in de licht unit. iemand ervaring ?

Rallye

Forumguru
Als je een garantiegeval hebt kan de dealer toch ook je probleem oplossen? Je oude Amundsen zal toch ook een microfoon gehad hebben, of werkt dat niet via de verlichtingsarmatuur?

Bakkertje

Forumguru
De oude Amundsen heeft zeker geen microfoon, die ondersteund dat niet. Sommige Amundsen+ systemen hebben een geïntegreerde bluetooth module.
Bij de oude Amundsen (en de Columbus), gaat het via een separate Bluetooth module die onder de stoel van de bijrijder gemonteerd is.

Bovenaan Onderaan