Amundsen Het grote Amundsen-topic

vdhoed

Nieuw lid
IK ben wel een beetje verbaasd over de negatieve berichten die ik tegenkom over de navigatie kwaliteit van de Amundsen +. Ik heb hiervoor een tomtom xxxl gehad en ik vond dat pas echt een pokke ding. Ik gebruikte hem meer niet dan wel. Bediening was ronduit prut vanwege een traag touch screen en ik kon nooit de juiste opties vinden om een route in te stellen. Ik vind de amundsen + een verademing. kon binnen 5 min mijn weg vinden. Pas naar zweden gereden en onderweg en in zweden zelf werden de meest kleine weggetjes aangegeven en wegwerkzaamheden gemeld en keurig omgeleid. Ja het is jammer dat je de stem niet kunt wijzigen maar verder ben ik best wel tevreden. Flitspaal meldingen ed hoeven voor mij niet, gewoon aan de snelheid houden :maakmegek:

Chatslet

Forumguru
@vdhoed:
Wat betreft snelheid en gebruiksvriendelijkheid is het een geweldig apparaat. Het zijn de verouderde kaarten en gebrek aan flitspalen die het de das om doen.
De andere klachten die ik hier zie herken ik slechts in beperkte mate.
Rare routes over onverharde wegen heb ik eigenlijk nog nooit gehad. Ik denk dat het meer met route instellingen te maken heeft als kortste/snelste/economisch. Als je hem gewoon op snelste zet is er niets aan de hand. Wat ik dan wel zo nu en dan mee maak is dat de navi me over wegen stuurt die verplaatst, afgesloten of verwijderd zijn maar dat is terug te leiden naar het antieke kaartmateriaal.
De vertraagte TMC informatie heb ik in het begin last van gehad maar sinds de laatste beurt is dit een stuk minder. Ook heeft het geholpen om Q-Music als 1e zender te programmeren en de radio daar zo veel mogelijk op te laten staan. Nu luister ik meestal mp3's dus is dat voor mij geen probleem.

vdhoed

Nieuw lid
Hoi chatslet (is dat echt je echte naam ! :thumbsdown:) zal niet, maar dank voor je reactie. Wat ik wel een missertje vindt is dat je de radio niet echt uit kunt zetten als je alleen de nav wilt gebruiken. ik zet nu het volume gewoon op 0, dat werkt op zich goed, maar het is wel apart. overigens wat mij ook op viel is als de nav dame of heer wat zegt en je draait dan aan de volume knop de stem harder of zachter gaat klinken. Je kunt dus buiten de setup om ook op deze manier het volume van de nav stem aanpassen. Als je naar radio luistert en je veranderd het volume van de radio net op het moment dat de nav wat gaat zeggen dan verander je meteen het nav geluid mee en dat is niet handig zeker niet als je radio zachter zet want dan gaat de nav stem mee omlaag en die hoor je dan niet meer. Die radio en de nav zitten elkaar op dat punt een beetje in de weg. Maar goed als je dat eenmaal door hebt is er verdr niks aan de hand.
Wat betreft die kaarten ben benieuwd hoe het met updaten gaat. Ik lees dat bij de nieuwe navjes de kaarten gratis worden verstrekt maar bij de oude amundsen+ er voor betaald moeten worden.

Chatslet

Forumguru
Het is precies andersom. Bij de oude amundsen (zonder plus) zijn de kaarten overal te downloaden en of dat helemaal legaal is laat ik even in het midden. Veel dealers installeren ze daarom gratis of tegen een klein bedrag. Heb je een Amundsen+ dan kun je gewoon 200 euro neer tellen. Ik heb hier over al een bericht op de facebook pagina van Skoda geplaatst en werd verzocht om in een privebericht mijn kenteken en telefoonnummer te vermelden. Dit heb ik inmiddels gedaan dus ben benieuwd wat daar uit komt. Dit is mijn eerste Skoda en ben er echt enorm tevreden mee maar de hele gang van zaken rondom die navigatie stelt me toch teleur.

vanturenhout

Senior Member
Ik heb het volgende probleem met mijn Amundsen: Als mijn vrouw met haar sleutel de auto heeft gebruikt, en ik vervolgens wat later mijn sleutel gebruik, dan krijg ik het scherm te zien wat in mijn avatar staat. Het zegt dat er een update nodig is, en dat ik een medium met update info moet invoeren. Mijn dealer zegt dat ze een update hebben gedraaid voor de radio, maar ik ben bang dat dat niet de oplossing is, want het treedt net weer op.

Kent iemand dit probleem?
Wat is de laatste software versie van de Amundsen (geen +) ?

Kan ik zelf eventueel een update draaien?

Dit is de tweede Amundsen, de eerste heeft dit probleem nooit gehad...

Bakkertje

Forumguru
@Bakkertje

Hij vraagt toch ook wat het verschil tussen de Amundsen en de Columbus is?
Of snap ik na 3x lezen de vraag nog steeds niet, lol.

Je snapt de vraag prima hoor :thumbsup:
Wat ik bedoel: Er zijn meerdere modellen van de Amundsen en de Columbus. De verschillen zoals jij die beschreef betreffen de verschillen tussen de modellen zoals die gebruikt werden tot 2013 zeg maar even voor het gemak. Als je vandaag de dag een O3 besteld koop je de laatste versie van de Amundsen en de Columbus, ik weet niet of de verschillen nog altijd zijn zoals je beschrijft. De laatste modellen zijn nogal veranderd namelijk. De navigatie module zit bijvoorbeeld los van de radio. Als die gelijk zijn tussen een Amundsen en Columbu dan zijn de verschillen anders dan wat je beschreef. Maar nogmaals ik weet niet wat de verschillen anno 2013 zijn, voor 2013 heb je keurig beschreven en sluit ik me 100% bij aan :thumbsup:

fabialous

Senior Member
Hallo allemaal;

Heb verschillende keren de term "MIB Amundsen" gezien!
Bestaan er verschillen tussen de "gewone" Amundsen en "Mib Amundsen" ( of wat betekent "MIB") ???:pieker:
(Krijg zelf de gewone Amundsen zonder +)

B.v.d.
Fabialous

Pendragon

Donateur
MIB is de nieuwe multimedia Amundsen in de O3. De Amundsen zonder + heeft een CD speler en een SD kaart voor de kaarten. De + heeft de navigatie kaarten in Flash. Natuurlijk zijn er nog meer verschillen, maar dan moet je de handleidingen lezen ;)

fabialous

Senior Member
MIB is de nieuwe multimedia Amundsen in de 03 ;).....[/quote zei:
Hallo Pendragon;

Hartelijk dank voor je antwoord!:thumbsup:
Ik neem aan dat de andere modellen van Škoda ook deze "nieuwe" Amundsen krijgen/gekregen hebben???
Heb al wat handl. gedownload zodat ik alvast wat kan lezen voordat de Fabia wordt geleverd!!!:lezen:

H.gr.
Fabialous

Even een vraagje over de Amundsen+ in combinatie met een telefoon,
Tot 2 maanden geleden had ik een Blackberry waarmee de Amundsen perfect communiceerde, telefoongeluid was goed en ook de muziek werd goed afgespeeld en ik kon door de muziek mappen scrollen.
Sinds 2 maanden heb ik een iphone 5 en het telefoon geluid over de Amundsen is slecht en het doorzoeken van mijn muziekbestanden en afspeellijsten is niet mogelijk.

Weet iemand een oplossing?
Is er het afgelopen jaar een software update van de Amundsen+ geweest?

Wesly

Senior Member
Net gelezen:

tazahezu.jpg

EdK

Forumguru
Nou dat minder storings gevoelig dan analoog............... tis maar net waar je bent en rijd hoor.
Maar als signaal goed is, dan is het zonder meer een klasse beter geluid.

Maar zo af en toe schakel ik toch nog over op analoog

EdK

Forumguru
Nee kraken kan digitaal niet :maakmegek:

Maar waar ik momenteel wel last van heb is dat signaal erg fluctueerd en dan ff wegvalt
En dat er het geluid vervormt en kan niet beschrijven hoe dat klinkt.

Maar goed DAB+ is nog niet officieel en men is nog druk doende om het dekkend te krijgen het signaal
Want laatst in Zeeland en daar heb je geheel geen ontvangst nog , maar dat had de verkoper ook al verteld en heeft dus niet gelogen.

En als goed is gaat men vanaf 2015 het analoge signaal er langzaam aan uit gooien en zullen we er allen aan moeten geloven of we wel of niet willen.
Dus moet je vanaf heden aan een nieuwe radio, zorg dat er een DAB+ tuner inzit, anders ben je over enkele jaren weer aan de beurt om een nieuwe autoradio te kopen

Bovenaan Onderaan