Amundsen Het grote Amundsen-topic

En als goed is gaat men vanaf 2015 het analoge signaal er langzaam aan uit gooien en zullen we er allen aan moeten geloven of we wel of niet willen.
Dus moet je vanaf heden aan een nieuwe radio, zorg dat er een DAB+ tuner inzit, anders ben je over enkele jaren weer aan de beurt om een nieuwe autoradio te kopen
Dat kan ik me niet voorstellen, wat ik op internet lees is dat ze vanaf die tijd landelijke dekking willen hebben en vanaf 2023 de analoge FM er pas definitief eruit gaan doen hoor:

Over de toekomst van de analoge fm-band wordt pas in 2017 een besluit van de overheid verwacht. Daarbij wordt onder andere gekeken naar het aantal huishoudens dat dab-uitzendingen kan ontvangen. Fm-radio wordt op zijn vroegst in 2023 uitgeschakeld.

Jurryb

Nieuw lid
Begin oktober verwacht ik mijn nieuwe octavia 3. In deze auto zit het amundsen navigatie systeem. Ik heb hierbij ook het audio pakket genomen waarbij de canton speakers zitten en DAB. Nu is mij echter nier duidelijk of dit nu DAB is of DAB+ is? Weet iemand dit toevallig.

andrehj

Forumguru
Antwoord was eigenlijk niet helemaal goed, want alle radio's die DAB+ ondersteunen, ondersteunen ook DAB. Dat moet ook wel, want de NL publieke omroep (en de Duitse) zit nog steeds op de oude DAB variant (i.t.t. de commerciëlen, die al wel op DAB+ zitten).

piair1982

Forumguru
Op de radio hoor je steeds vaker over DAB+.

Heeft mijn Amundsen RNS310 deze optie? De RNS315 Amundsen+ staat wel beschreven in het instructieboekje dat deze DAB heeft.

Zo nee, is het dan achteraf in te bouwen? Vind het zonde om een nieuw systeem te kopen als het niet nodig is.

Hubert

Lid
Hallo,
Ik heb pas via marktplaats een amundsen gekocht maar deze krijg ik niet geprogrammeerd in mijn fabia2 uit 2008.
Is dat een instelling die ik aan moet zetten of moet ik een andere gateway kopen?

Gr. Hubert

Michelv.

Forumguru
Wat krijg je niet geprogrammeerd? Kan zijn dat je een nieuwe Gateway moet hebben, moet dan hoger zijn dan een "L".

Hubert

Lid
Ik kom sowieso niet in de navigatie of radio, heb wel gehoord dat je eerst iets aan moet zetten in de gateway.
Maar het nummer van de gateway kan ik nie echt vinden...
Zit ook op een vrij lastige plek:pieker:

Wat krijg je niet geprogrammeerd? Kan zijn dat je een nieuwe Gateway moet hebben, moet dan hoger zijn dan een "L".[/quote

Hubert

Lid

Michelv.

Forumguru
Gateway zit boven het gaspedaal, het nummer is zo wel te zien, als de afdekplaat weg is.

Maar heb je zelf VCDS? en Origineel?

Hubert

Lid
Heb er weer ff naar gekeken en dit nummer staat er op: 5J0959533A
Maar ik heb een originele VCDS
Dus zo te zien is die te oud...

Laatst bewerkt:

Michelv.

Forumguru
Een Can-Gateway begint in een O2 met 5K0 volgens mij, en de vervangers daarvoor 7N0 als ik het goed heb.

En dat nummer staat ook in de scan van je auto(Address 19)?

Hubert

Lid
Ow... Dan was dat wat anders denk... Zal van de week ff via de VCDS zoeken naar het nummer.
Maar weet jij ook eventueel waar je zo'n andere gateway kan kopen?

Michelv.

Forumguru
Ik heb hem via Ebay, voor zo'n 45 euro zijn ze wel te vinden.

Zo ziet ie eruit;
Foto-4WNNPNBT-D.jpg

staal

Actief lid
Ik heb sinds een dag een Rapid met een Amundsen+ (Is het type ergens terug te vinden zonder uitbouw?) In het instructieboekje wordt gesproken over DAB, maar ik kan het in het menu nergens vinden. Weet iemand hier meer over te vertellen?

Vincent

staal

Actief lid
Ok, dat is dan duidelijk, en dan nog een vraag; bestaat er ook een Loudness knop? Ik vind de radio zo anders klinken dan bv een CD of een USB, tot nu moet ik de bass en treble anders instellen als ik radio luister :(

Ook mijn Amundsen+ is de weg kwijt, kan geen positie meer vinden, zal wel aan de antenne liggen.
Morgen een afspraak bij de dealer.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan