Amundsen Het grote Amundsen-topic

Kogamyata

Senior Member
Hallo Rally,
Kun je me uitleggen hoe ik op nr. 1 van de radio Ned.1 en op 2 ned.2 etc. kan krijgen. Ik heb ze nu overal verschillend zitten, zo ook radio 1 en 2 die dan weer Belgen zijn. Mijn bedoeling is gewoon mijn voorkeurzenders in rangorde 1 t/m 10 te zetten, zodat ik blindelings met ogen op de weg de juiste zender kan krijgen. Mijn vorige radio was 'n JVC waarin ik alle zenders op volgorde onder de toetsen had die ik wilde. Bij Navigatie zou ik graag die onduidelijke diepe vrouwenstem uit Belgie willen vervangen door 'n heldere scherpe niet Hollands- maar Nederlandssprekende mannenstem. Die bij omgevingsgeluiden goed te verstaan is, zoals bij TomTom. Kan dit bij Amundsen? En flitspalen?
B.v.d.
Kogamyata

EdK

Forumguru
Als ik het lees en goed begrijp dan wil je dus de radiozenders in jouw eigen volgorde hebben.
Wel neem even aan dat je een touchscreen hebt !
Dan zal je iets zien staan van P1 tm P10 ?
Als je nu op P1 gaat staan en je dan de zender zoekt die je wil en nadat je die hebt gevonden dan op touchscreen op P1 een seconde of 5 drukken en vasthouden dan zul je waarschijnlijk zien dat hij op de zender zal staan die je wil hebben.
Zo is het namelijk bij mijn Zenec met touchscreen en bij me 1 dins radio's die ik voorheen heb gehad met gewoon knopjes P1 tm P6 ook gegaan.

En anders als je de manual hierin niet begrijpt en het met de aangedragen voorbeelden hier ook niet, dan adviseer ik je om even bij de dealer langs te rijden en het je daar uit te laten leggen of voor te laten doen.
Valt onder het vakje aftersales voor een dealer

Hallo, Ik heb eigenlijk een vraag over de Amundsen. Ik wil daar graag een Hirschmann Digitenne ontvanger op aan sluiten zodat ik tv zou kunnen kijken.
Iemand al ervaring hiermee? Ik zag wel dat er kastjes te krijgen zijn om vrijschakeling te maken om tijdens het rijden te kunnen kijken.
De Skoda Octavia III komt binnenkort en is het nieuwste model.

Ik hoor het graag van jullie

Skodasuperb2011

Actief lid
Vraagje: sinds kort heb ik een nieuwe telefoon ( Samsung Galaxy S4 mini) deze werkt perfect met de
Admundsen alleen schakelt bij verbinding via bluetooth het internet ( 3G) uit. ( in het scherm voor mij staat wel 3G en bluetooth premium). Bij mijn oude telefoon Samsung Galaxy ace2 was dit niet het geval.
"Lastig"" omdat Flitsmeister nu niet meer werkt. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, in dit forum kan ik geen
oplossing vinden of wellicht lees ik eroverheen? Alvast bedankt !

Kogamyata

Senior Member
Hallo EDK,

Ik ga het uitproberen zoals je zegt. Echter ik heb de auto niet bij de Skoda- of andere dealer gekocht, maar bij 'n ex-lease handelaar en die zit 50 km ver weg. Dat kan ook hè. Het taalgebruik dat in de topic gebezigd wordt snap ik niet altijd. Zo hebben ze het over POI e.d. Nou ik heb in mijn verzekeringsmap bij mijn autoverzekering 'n POI en weet je wat dat betekent? Dat betekent Persoonlijke Ongevallen Inzittendenverzekering. Ik kom nog uit de tijd van de stoomlocomotieven, die altijd reden. Daarom snap ik die nieuwe logica niet altijd.

Hartelijk bedankt voor je uitleg. Als het werkt laat ik 't meteen weten.
Groeten van,
Kogamyata, Joop.

andrehj

Forumguru
Vraagje: sinds kort heb ik een nieuwe telefoon ( Samsung Galaxy S4 mini) deze werkt perfect met de
Admundsen alleen schakelt bij verbinding via bluetooth het internet ( 3G) uit. ( in het scherm voor mij staat wel 3G en bluetooth premium). Bij mijn oude telefoon Samsung Galaxy ace2 was dit niet het geval.
"Lastig"" omdat Flitsmeister nu niet meer werkt. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, in dit forum kan ik geen
oplossing vinden of wellicht lees ik eroverheen? Alvast bedankt !

Dit probleem heeft niets met je Amundsen te maken, maar alles met je carkit.

Maar om het op te lossen zijn er twee mogelijkheden:
  1. Via het maxidot-menu je carkit van premium omschakelen naar HFP.
  2. Een nieuwe carkit van het modeljaar 2013 aanschaffen die wifi ondersteunt. Dan kan je met je telefoon via wifi weer een internetverbinding maken.

Kogamyata

Senior Member
Hallo EdK,

Na 1 middag vanallesennogwat uitproberen en met jou uitleg in gedachte, is het ons, mijn dochter uit het knoppentijdperk en mij uit het stoomtijdperk, gelukt om de zenders 1 t/m 13 in volgorde te krijgen. Maar als iemand nou gaat zeggen dat het eenvoudig en logisch is, dan heb ik daar 'n heel andere mening over. Je hebt bij wijze van spreken, 26 knoppen, pijltjes l en r, toetsen met streepje L en streepje R, aan- uitknop, radio en setupknop, zenderzoek en frequentiezoekknop, vast en loslaatknop, en menuekeerterugknop en ga verdertoets nodig, dan nog de wisseling van band, daarnaast Sky radio die plotseling weer Hey radio, heet etc. etc. Dat is allemaal gemaakt om het eenvoudig te maken en vooral je handen aan het stuur te houden. Conclusie om alles zo veilig mogelijk te maken, bouw je er maar weer enkele knopjes bij. Nou ja zeg, ik ben het anders gewend.

Die donkerbruine stem in de Amundsen Navigatie heb ik nog niet kunnen vervangen omdat volgens mij die mogelijkheid niet geboden word, of het zou moeten zijn dat dit ergens in de tekst van het gemakkelijke boekje verborgen staat. Wel heb ik gelukkig de stem wat scherper kunnen zetten met heel veel minder bassen en meer tenoren er in. Gelukkig zitten de pedalen, verlichting en handrem wel op de juiste plaats. In de eenvoudige losse TomTom, heb je allerlei stemkeuzes, snelheidsoverschrijdings - en flitspaalwaarschuwingen zitten. En dan maar zeggen in de politiek, dat Nederland achterloopt? Jongejongejonge!

De Fabia 1,2 diesel loopt uitstekend en ik heb er al 1:27,3 mee gereden, maar dan moet je 'm kennen.

EdK, heel hartelijk bedankt voor de welwillende medewerking en met vriendelijke groeten,

Joop, eh ik bedoel Kogamyata.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Rallye

Forumguru
Ik heb zelf geen Amundsen en dus geen ervaring met het systeem van zenders vastleggen. De Amundsen zoals jij die hebt wordt al een aantal jaren gebouwd. Als er ergens over wordt geklaagd, is het meestal niet dit punt. Vinden anderen dit ook moeilijk?

Kogamyata

Senior Member
Dat zullen dan de zgn. wizz-kids zijn. Ik zou zeggen probeer het uit. Je weet wel dat elk merk zijn eigen-aardigheden heeft. Kennelijk heb ik andere Aardse logica.
Maar niettemin, het is opgelost en bedankt voor je bemoeienis.

Groeten van,

Kogamyata, Joop.

andrehj

Forumguru
Uit de handleiding van de gefacelifte S2:
(Deze handleiding is op dit punt veel uitgebreider dan die van de pre-facelift, terwijl er behalve Wifi geen functionaliteit is toegevoegd.)

Instellingen:
In het menupunt Instellingen kunnen de volgende menupunten worden geselecteerd.
■ Telefoonboek - Telefoonboek
■ Bijwerken - Inlezen van het telefoonboek
■ Geheugenkeuze - Keuze van het geheugen met telefooncontacten
■ Sim & mob. tel. - Laden van de contacten van de simkaart en de telefoon
■ Simkaart - Laden van de contacten van de simkaart
■ Mobiele telefoon - Uitgangsinstelling; om ook de contacten van de simkaart te laden, is het noodzakelijk naar het menupunt Sim & mob. tel. te gaan​
■ Sorteren - Indeling van de vermeldingen in het telefoonboek
■ Achternaam - Indeling op basis van de achternaam
■ Voornaam - Indeling op basis van de voornaam​
■ Eigen nummer - Optionele weergave van het eigen telefoonnummer op het display van de gesprekspartner (deze functie is afhankelijk van de telefoonprovider)
■ Netafhankelijk - Netafhankelijke weergave van het eigen telefoonnummer
■ Ja - Weergave van het eigen telefoonnummer toegestaan
■ Nee - Weergave van het eigen telefoonnummer niet toegestaan​
■ Signaalinstell. - Signaalinstelling
■ Beltoon - Beltooninstelling
■ Volume - Instelling signaalvolume
■ Harder - Verhoging van het volume
■ Zachter - Verlaging van het volume​
■ Telefooninstell. - Telefooninstelling
■ Providerkeuze - Providerkeuze
■ Automatisch - Automatische providerkeuze
■ Handmatig - Handmatige providerkeuze​
■ Netwerkmodus - Netwerkmodus
■ UMTS - UMTS
■ GSM - GSM
■ Automatisch - Automatisch​
■ Simmodus - Geldt voor telefoons met het rSAP-profiel, die het simultaan gebruik van twee simkaarten ondersteunen - U heeft de keuze welke simkaart met de handsfreeset moet worden verbonden
■ Simmodus 1 - Sim 1 wordt met de handsfreeset verbonden
■ Simmodus 2 - Sim 2 wordt met de handsfreeset verbonden​
■ Telefoonmodus - Wisselen tussen de rSAP-modus en de HFP-modus
■ Premium - rSAP-modus
■ Handsfree - HFP-modus​
■ Uitschakeltijd - Instelling van de uitschakeltijd - in stappen van 5 min
■ Toegangspunt - Instelling van het internettoegangspunt
■ APN - Wijziging van de naam van het toegangspunt
■ Gebruikersnaam - Gebruikersnaam
■ Password - Password​
■ Tel.uitschakelen - Uitschakelen van de handsfreeset (de mobiele telefoon blijft gekoppeld)​

Waar je moet zijn is dus in het telefoonmenu, dan instellingen, Telefooninstell., Telefoonmodus en dan kiezen tussen Premium (rsap) of Handsfree (HFP).

dimi74

Banned
De laatste tijd heb ik heel vaak dat mijn Amundsen mijn SD kaart niet herkent. Als ik dan op media druk pak meld hij dat er geen kaart aanwezig is.
Vaak moet ik hem even oppoetsen en dan werkt die wel weet maar niet altijd.
Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen en wat kan een oplossing zijn ?

Bovenaan Onderaan