Amundsen Het grote Amundsen-topic

Skodasuperb2011

Actief lid
@ andrehj: in mijn telefooninstellingenmenu zit geen optie telefoonmodus.
Na Simmodus komt meteen: uitschakeltijd..heel vreemd vandaar dat ik het niet kon vinden.......
Op mijn telefoon is de rSAP modus niet uit te zetten.
Een poging via de premium bluetooth module een modemverbinding via het GPRS toegangspunt is
ook niet geluk :(

Jstruijk

Senior Member
Ff een kleine vraag waar ongetwijfeld al een antwoord op te vinden is hier, maar mijn hersenen en zoektermen laten mij ff in de steek (vakantie=>alcohol).
Wat komt er bij kijken als je het Amundsen systeem vervangt door een Columbus in een nieuwe 2014 O3? Ik lees her en der dat het een simpele wisseltruc is + evt coderen, maar dat er soms een BT module bij moet. Er hoeft als ik het goed lees niets aangepast te worden... maar klopt dat?

Falcon

Donateur
Toch gewoon video afspelen mogelijk op de Amundsen+/Discover Media! (Vanaf iOS)

Gisteren bij de VAG dealer geweest om met mijn iPhone 4 en de audio/video kabel op de "Discover Media" in een Leon (Limited Edition 3) te proberen een filmpje te kijken. (Octavia was weg) Ik kan kort zijn.. het werkt!

Juiste MDI kabel
Standaard krijg je bij de Leon/Octavia/Golf/A3 een zwarte MDI kabel met blauw uiteinde geleverd. Deze is audio-only. De kabel die ook video-weergave ondersteund is met rood uiteinde. Zie hieronder het verschil:

cc_mp3_slide4.jpg

De kabel met rood uiteinde (algemeen VAG artikelnummer = 000051446M) is te bestellen voor 49,95 euro bij de dealer. Staat in de Leon acc. brouchure.

Goed je hebt de juiste kabel en wat moet je nu doen?
1. Zorg dat je een video bestand op je iPhone hebt. Dit kan je al doen door simpelweg even met de camera iets op te nemen. Deze komt dan in je video-rol te staan. 1 nadeel deze kan je niet starten vanaf de "Discover Media", maar alleen vanaf je iPhone. Het mooiste is om even met de Apple app "Podcasts" een gratis video-podcast te download (bijvoorbeeld "De wereld draait door")

*Straks zal ik uitleggen hoe je van een Youtube of Netflix streaming video, een videobestand kan maken en die dan werkt op de "Discover Media".

2. Verbind de iPhone, dmv van deze kabel (met rooduiteinde) aan de "Discover Media".
3. Wacht tot de verbinding tot stand is en waarschijnlijk start de "Discover Media" gelijk jouw muziek van de iPhone.
4. Ga nu naar Selectie (rechtsboven)
5. Selecteer "Video's"
6. Selecteer "Video-podcast"
7. Start de video-podcast
8. Waarschijnlijk hoor je nu het geluid starten van de video-podcast, wacht een paar seconden en ook het beeld zal erbij verschijnen. Mocht dit niet gebeuren, dan hielp het bij mij om even 1 keer op de knop "Media" te drukken. (blijkbaar word dan opnieuw gekeken op de iphone of er iets draait)

Nog niet geprobeerd:
- Rijden tijdens afspelen. Waarschijnlijk moet VIM (Video In Motion) via VCDS even op True gezet worden om dit mogelijk te maken.

Wat ik wel weet:
- Ik verwacht niet dat het werkt als je de bestanden op een sd-card of usb-stick zet. De connector op de iphone heeft namelijk een aantal pins die analoog het beeld doorstuurt naar de "Discover Media" (vandaar 2 verschillende kabels)
- Youtube streamen over de kabel werkt niet.

Hoe van een externe mediabron iets op je iPhone zetten en af kunnen spelen op de "Discover Media"?
1. Zorg eerst dat je www.syncios.com geinstalleerd hebt op je pc/mac. (gratizzz). Deze applicatie zorgt ervoor dat je de video's uiteindelijk op je iphone neer kan zetten.
Ook zit hier een video converter functionaliteit in om bepaalde video-bestanden om te kunnen zetten naar iphone formaat. Tot nu toe heb ik hier slechte ervaring mee, maar ik heb het vermoeden dat dit ligt aan de capiciteit van mijn pc.

2. Om Youtube video's om te kunnen zetten naar iPhone formaat, installeer gratis http://www.dvdvideosoft.com/products/dvd/Free-YouTube-Download.htm (doe aangepaste installatie, want anders word er extra meuk geinstalleerd ;))

Is Youtube video geconverteerd dan zal hij automatisch dit via i-Tunes op je iPhone zetten.

3. Om Netflix films/series om te zetten naar iPhone formaat, installeer dan http://audials.com/en/how_to_record_stream_capture_music_videos_movies_from/netflix.html

Ik heb hier zelf nog niet genoeg mee gespeeld, maar ik krijg het vermoeden dat je de betaalde versie moet gebruiken.

Goedkopere en langer MDI kabel mogelijk?
Ik ben bezig om een goedkoper en lange versie van deze MDI kabel te vinden. Ik heb al een aantal sites gevonden met de vraag of de kabels die zij verkopen ook video-weergave ondersteunen.

Mocht ik iets vinden, dan koppel dit natuurlijk even terug.

Tot slot
Enjoy :)

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Dat is interessant! Ik wist niet dat er een video-in op de MDI zat. Dan zou het in mijn S2 dus ook moeten werken. Wellicht een reden om de oude Ipod eens af te stoffen.

Falcon

Donateur
In jouw S2 zit waarschijnlijk de RNS-310.. of dit uitmaakt durf ik niet te zeggen. Maar kwestie van proberen :)

andrehj

Forumguru
Nee, ik heb de RNS 315 (= Amundsen+), deze is in de S2 geleverd vanaf MJ2012. T/m MJ2011 was het idd. de RNS 310 (= Amundsen).
Maar ik denk dat jij je vergist: De Leon waarin jij hebt getest is de Leon van het laatste type, op basis van MQB, net zoals de OIII en de Golf 7. Deze heeft niet de RNS-315 / Amundsen+, maar de veel nieuwere MIB Amundsen, die alleen in MQB auto's past.
Hiervan komt alleen de naam overeen met mijn Amundsen+. Ik denk dat de kans dat dit in mijn auto (en de vele O2's met een Amundsen+) gaat werken dan ook niet zo groot is.

Maar het blijft natuurlijk goed nieuws voor de O3-rijders hier.

Laatst bewerkt:

Falcon

Donateur
Nee, ik heb de RNS 315 (= Amundsen+), deze is in de S2 geleverd vanaf MJ2012. T/m MJ2011 was het idd. de RNS 310 (= Amundsen).
Maar ik denk dat jij je vergist: De Leon waarin jij hebt getest is de Leon van het laatste type, op basis van MQB, net zoals de OIII en de Golf 7. Deze heeft niet de RNS-315 / Amundsen+, maar de veel nieuwere MIB Amundsen, die alleen in MQB auto's past.
Hiervan komt alleen de naam overeen met mijn Amundsen+. Ik denk dat de kans dat dit in mijn auto (en de vele O2's met een Amundsen+) gaat werken dan ook niet zo groot is.

Volgens mij zit er geen verschil tussen de Golf 6 of Golf 7 RNS-315. Zover ik kon vinden in iedergeval.. wel misschien software matig, maar niet hardware-matig.

De volgende types zijn er volgens mij:

1. RNS-315 zonder DAB of BT functionaliteit
2. RNS-315 zonder DAB maar wel met BT functionaliteit
3. RNS-315 met DAB en BT functionaliteit.

Alle (!) RNS-315 kunnen DAB en BT aan. De modules zijn gewoon ingebouwd in unit zelf, maar je moet ze activeren:

BT - Mocht je een RNS-315 hebben zonder BT functionaliteit.. dan is de volgende VCDS handeling voldoende van Remko Weijnen: http://www.remkoweijnen.nl/blog/2011/08/26/rns-315-enable-the-hidden-bluetooth-carkit/

DAB(+) - DAB is een ander verhaal. Er is in ieder geval geen aanpassing nodig via VCDS. Eerst even ploatje van de achterkant* van de RNS-315:

rns-315-pin-out.jpg

*Waar trouwens de bovenste fakra connector soms groen is of zwart. Dit verschil is mij nog niet duidelijk.

Voor DAB is het voldoende om een aparte DAB antenna te plaatsen op de bovenste (sat radio) fakra connector. Voorbeeld van zo'n antenne is bijvoorbeeld te vinden bij Kufatec. (Volgens mij is er ook een mogelijkheid om zowel AM/FM en DAB antenne in 1 te doen... maar hoe? geen idee nog)

*Disclaimer: Ik heb dit dus zelf nog niet geprobeerd, maar haal dit van verschillende bronnen.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Over DAB: De Amundsen+ varianten zoals die aan Skoda zijn geleverd hebben die antenneaansluiting voor DAB niet. Was het maar waar, dan had ik al lang DAB in mijn auto gehad. Er ontbreekt echt een stuk hardware. Softwarematig activeren (via VCDS) gaat wel, maar levert gelijk een foutmelding op dat de antenne ontbreekt (en dus niet alleen de antenne, maar een complete module).
De achterkant van een Amundsen+ ziet er overigens als volgt uit, dus zonder DAB aansluiting:
Amundsen+_rear.jpg

Dan over de verschillende Amundsen varianten:
Dit is de MQB variant zoals die in de O3 wordt geleverd:
gl3587_discover_pro_1055x500.jpg

En dit is de Amundsen+ van de O2 en S2:
img5340.jpg

Zoals je ziet zijn ze wel heel erg verschillend.

Overigens is de Golf 7 helemaal niet meer leverbaar met een RNS-315. Deze is bij de Golf 7 vervangen door de "Discover Media" (zoals je in deze catalogus op pagina 47 kunt lezen), die dan weer gelijk is aan de Amundsen van de O3.

Laatst bewerkt:

Falcon

Donateur
Dan klopt mijn conclusie inderdaad niet. Heel benieuwd of ook werkt op jouw RNS-315.. Ga je dit proberen?

andrehj

Forumguru
Nope, ik ga geen 50 euro uitgeven aan iets waarvan ik verwacht dat het niet gaat werken. Maar als iemand anders het wil proberen hou ik mij aanbevolen.
Overigens is dit wel iets wat we misschien op de komende Skoda meeting eens kunnen testen. Als iemand zijn nieuwe MDI snoertje (met rode makering) mee wil nemen, wil ik die best wel even aan mijn MDI hangen.

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Overigens is dit wel iets wat we misschien op de komende Skoda meeting eens kunnen testen. Als iemand zijn nieuwe MDI snoertje (met rode makering) mee wil nemen, wil ik die best wel even aan mijn MDI hangen.
Dat is inderdaad wel een heel goed idee @andrehj ik zou hem dan ook graag eens aan mijn Columbus willen koppelen, ben heel benieuwd!!

Falcon

Donateur
Ik heb mijn uitleg nog even aangepast en RNS-315 veranderd in "Discover Media". Zodra het duidelijk is dat het ook werkt op RNS systemen dan pas ik het wel weer aan.

Laatst bewerkt:

Skodasuperb2011

Actief lid
ter info voor de Skodarijders die ook een Admundsen hebben met een Samsung Galaxy S4 mini en niet meer
online kunnen wanneer er verbinding is via blue-tooth. Bij mij was de Premiummodus niet handmatig te veranderen naar HFP. Ik heb de telefoon eerst verwijderd uit het systeem daarna opnieuw aangemeld waarna ik het vinkje externe sim ( in de telefoon onder bluetooth) heb afgevinkt. Hierna werkt het internet weer alleen ontvangst van telefoon is iets slechter omdat
er geen gebruik meer wordt gemaakt van de antenne van de auto.

andrehj

Forumguru
Bij mijn vorige carkit (een 3c8035730B) en bij mijn huidige carkit (een 3c8035730D) kun je dit ook gewoon in de instellingen in je maxidot aanpassen.
Bij mijn huidige carkit (de 3c8035730D dus) gaat het nog veel mooier: Carkit neemt je abonnement (van je SIM) over en werkt dan als Wifi accesspoint, zodat je kunt bellen én internetten via de dakantenne. Altijd goed bereik dus, en geen wegvallende verbindingen meer.

chim

Lid
Hallo mede Skoda riders.

Ben erg blij met deze forum, leuk te zien dat iedereen help elkaar en staat veel info om te leren.
Even mij zelf voorstelen gezien dat is mijn eerste post.
Ben sinds een week een S2 combi comfort bl van 05-2010 1.8 TSI 160pk DSG7. Amundsen 315+
Ik ben heel erg blij en de auto rijdt geweldig, kan niet meer wachten voor de vakantie om meer km's te maken (daarvoor vw passat uit 2006).

Ik heb paar vragen over de S2 misschien kunnen jullie mij helpen.

1. Ik heb wel BT met mijn ip5 maar ik kan niet music streamen naar de amundsen 315+
volgens de hidden menu heb ik het volgende:
soft 0407
onderdeel 3T0035192P
Systeem hardware versie H72
Navi gegevens 3AA919866
Navi versie 0050 eur w v4.

Ik ging kijken onder de stoel van de bijrijder maar kon niks zien, dus weet niet of ik heb een apart bt module of is in de amundsen al ingebouwd.

2. Ik wil graag een DAB+ hebben. moet het via de vag computer aangepast of moet ik nog onderdelen kopen\aanpassen? (kosten)

3. Ik kan niet goed zien of ik koplampreiniging heb ( wil nl niet de klep te hard trekken). Volgens mij is bij meer luxe uitvoering van de S2 en niet bij de comfort. Ik heb niet af fabriek xenon.

4. Kan de spiegels ingeklapt worden als ik de auto op slot doe zonder dat ik de knop vast houdt?

Alvast bedankt voor jullie help.

photo 1.JPG photo 2.JPG photo 3.JPG

Bovenaan Onderaan