Het grote Columbus topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartez

Lid
Daar lijkt het inderdaad op jah. Ik heb de Blackberry 8900 Curve nu wel aan de gang, maar dan zonder adresboek....niet handig dus....de fout zit hem in het overtanken van het adresboek, dat wil gewoon niet werken en dan klapt de verbinding eruit...snap niet waarom blackberry daar geen fix voor maakt....al schijnen de nieuwere toestellen wel te werken, zoals de Blackberry BOLD en de Storm 2...iemand hier ervaring mee?

Blackberry : Wel of niet op Columbus ?

Eigenlijk zie ik verschillende reacties opkomen van het Blackberry gebruik.

Oproep:

Is er iemand op dit forum die met zekerheid kan melden of de Blackberry's nu wel of niet op de Columbus kunnen functioneren ?

Als er namelijk een duidelijk antwoord is dan kan het zeer grote draadje van de Columbus (RNS510) affaire makkelijk te herzien zijn voor de komende bezoekers/leden.

Bij wel :
Hoe "connect" je de Blackberry met de Columbus ?
(vermeld ook even je Blackberry type)

Bij niet :
Is er een effectieve en creatieve oplossing om mensen met een Blackberry toch op weg te helpen met de Columbus ?

Ben benieuwd naar de echte reacties. :koffie:

___JC___

Forumguru
Graag! Ik heb namelijk een BB Bold van de zaak en krijg straks ook de Columbus + Skoda cartkitt. Als ik dit hele topic door ga lezen dan ben ik pas volgend jaar klaar.
:grin:

COLUMBUS (RNS510) - BLACKBERRY

Onderstaande gebruiksaanwijzing komt vanaf het forum uit Engeland (Briskoda)
Let niet op de vertaling, want die komt uit Google :crazy:
Voor zover ik dus kan checken moet je een Blackberry hebben met rSAP

Nu is dus de vraag of de Blackberry 9000 Bold op de Columbus gaat werken.

Deel 5: telefoon aansluiten op uw Columbus eenheid.

De instructies in het handboek zijn redelijk uitgebreid en de meeste mensen in staat moeten zijn om de telefoon via deze verbinding. Maar een snelle samenvatting volgt.

1) Zorg ervoor dat Bluetooth is ingeschakeld, hebt u de SIM Access Protocol betreffende, OBEX is uitgeschakeld, en de telefoon zichtbaar is voor andere apparaten

2) Start de auto, en selecteer "telefoon" op het display.
Selecteer nu "Zoek naar apparaten"

3) Na 30 seconden of zo, moet je telefoon naam moet worden vermeld op de display (als je meerdere toestellen ziet, scrol dan naar uw telefoon naam).
Klik op "Connect".

4) De telefoon zal nu aangeven dat de Skoda_rSAP wil aansluiten op uw telefoon.
Het display geeft je een 16 cijferige pincode aan (4 toetsaanslagen van 4 opeenvolgende nummers) invoeren. Typ deze pincode in uw telefoon. Als je het goed hebt gedaan, zal de telefoon nu verslag dat zij heeft met succes aangesloten op de Skoda_rSAP.

5) Als u een PIN-code heeft op uw SIM-kaart, zal het display Columbus u nu vragen om een PIN-code. Gebruik de scroll-toetsen om de juiste cijfers te selecteren en op het einde, selecteert u: SAVE (als je gewoon op OK doen, dan elke keer dat je probeert de telefoon verbinding te maken met de auto, zal u gevraagd de PIN-code).

6) Als je gedaan hebt al het bovenstaande correct, zal de telefoon en de auto nu worden met elkaar verbonden, en het Columbus zal vragen om alles wat je contactpersonen uit de telefoon downloaden (de telefoon wordt u gevraagd wilt u de Skoda toestaan het downloaden van de contacten). Aangezien het doel van deze handleiding is om de auto toegang tot uw telefoon te geven, stel ik u zeggen: ja. Afhankelijk van hoeveel vrienden je hebt dit zou kunnen nemen tussen de 2 en 15 minuten. (een 400 database met contactgegevens duurde ongeveer 4 minuten, terwijl een 3500 duurde ongeveer 20)

Dat is het - U heeft nu een rSAP type telefoon aangesloten op uw Columbus.

Zodra mijn Skoda Superb II is gearriveerd, ga ik het testen (weinig hoop, maar goed...).
Daarna zal ik verslag geven op dit forum. :koffie:
(pfff, wat een slechte vertaling van Google, maar ja, in ieder geval wat.....)

Bartez

Lid
Goed....het lukt mij dus de BB 8900 te connecten en te bellen en op te nemen, maar als ik Sim Access Protocol aan zet, dan klapt hij er telkens uit zodra hij het adresboek (exchange) begint te kopieren....dus vooralsnog werkt het nog niet zoals ik wil, wat zonder adresboek heb ik er te weinig aan in mijn BTIII carkit + Columbus...wie weet de oplossing??

Ik heb overigens de allerlaatse firmware van de columbus, de 2660 als ik me niet vergus zo uit het hoofd....kan dat er iets mee te maken hebben?

hemi24

Forumguru
Off-topic:

:ahum:Leuk en aardig, deze discussie over zwartebesjes, maar dit heeft allemaal weinig met het Columbus systeem van doen! Waar is onze grote topic-cleaner?

Tja, Hemi24, we kunnen wel pleiten voor het sluiten van een Topic, maar er zijn genoeg mensen met een Columbus en het Blackberry probleem.
Er is namelijk op dit juist door de moderator van dit Skoda Forum een speciaal draadje voor geopend met de naam : Het grote Columbus topic Deel 2.

___JC___

Forumguru
:ot:
Misschien moet er een draadje geopend worden waar men kan bepalen of iets in een bepaald topic moet of niet......ZUCHT...

De Superb II is binnen en de eerste kilometers zijn gereden. Gewoonweg top !

Ik zou terug komen op het aansluiten van een Blackberry op de Columbus.
Gelukkig kan ik melden : het lukt wel
Let wel even op dat uw Blackberry dus rSAP ondersteuning heeft.

Hoe aan de slag:

BELANGRIJK : Zorg dat uw toestel "Zichtbaar" is voor Bluetooth

Eerst de Blackberry:

1) Ga in het menu van uw Blackberry naar de optie : Verbindingen Beheren
2) Ga in dit menu naar : Bluetooth instellen
3) U krijgt een scherm met de vraag om een apparaat toe te voegen, waarbij u ook de optie ziet : Luisteren
4) Kies voor de optie : Luisteren

Dan gaan we naar het stuur:

5) Op het stuur van de Skoda vind u het gebogen pijltje voor het MENU
6) Klik hier op en ga naar : PHONE
7) Ga vervolgens naar : CONNECT
8) Klik op CONNECT en wacht (dit duurt even)
9) Vervolgens ziet u na een korte tijd uw toestel verschijnen ( of scrol naar uw toestel als er meerdere toestellen in de buurt zijn)
10) Klik op uw toestel en u ziet een 16 cijferige code verschijnen tussen op het display tussen de snelheids- en toerenteller
11) Voer deze code in op uw Blackberry en wacht.....
12) Vervolgens vraagt het display tussen de snelheids- en toerenteller om de PIN-code van uw SIM-Kaart. Dit is dus de code die u invoert bij het aanzetten van uw toestel.
13) Het invoeren van deze SIM-Kaart code gebeurd middels het scrolwieltje op je stuur (klik op het scrolwieltje voor het bevestigen van ieder cijfer/ totaal 4 cijfers dus.)
14) De telefoon gaat nu connecten en maakt verbinding, waarbij de Columbus direct uw telefoonboek gaat overnemen. Let op : dit duurt echt enige minuten, dus doe niets !!!!!!!
15) Alles is nu gereed en je ziet in je telefoon bij Bluetooth staan : SKODA rSAP
16) Als je in je Blackberry scrolt naar de bluetooth verbinding : SKODA rSAP, klik in je Blackberry dan op je menutoets van je Blackberry en kies voor : OPTIES
17) Zorg voor de volgende instellingen in je Blackberry (bij SKODA rSAP) :

Apparaatnaam : jou naam die je er aan geeft
Zichtbaar : JA
Uitgaande gesprekken toestaan : ALTIJD
Adresboekoverdracht : ALLE VERMELDINGEN
LED-verbindingsindicator : AAN
Beveiligingsniveau : HOOG
Verbindingen bij inschakelen : JA

Toesteladres :....:...:....:....:....

Vinkje aan bij : Headset
Vinkje aan bij : Handsfree
Vinkje aan bij : Serieel poortprofiel
Vinkje aan bij : Desktop-Verbinding (voor op de zaak zal ik maar zeggen)
Vinkje aan bij : Draadloze omleiding
Vinkje aan bij : Gegevensoverdracht
Vinkje aan bij : Inbelnetwerk
Vinkje aan bij : Audiobron
Vinkje aan bij Doel afstandsbediening A/V

Nabericht:
Uiteraard moet het wel een Blackberry zijn met de laatste techniek of software. Daarnaast heb ik deze procedure gelopen met de Blackberry Bold 9000 en weet dus niet of andere toestelen ook zo functioneren.

Ik hoop hierme duidelijkheid te hebben verschaft omtrent de grote vraag.
Bij mij werkt het.

Succes ermee ! :koffie:

NoXville

Nieuw lid
hoi ,

ik heb een Octavia 2 van 2007 met een Stream radio in.

Zou het perfect mogelijk zijn om er een Columbus in te installeren ?
Maar kan ik dan mijn parkeersensoren en mijn verwarming nog zien op het display zoals mijn stream nu ?

Met vriendelijke groeten ,

Bartez

Lid
De Superb II is binnen en de eerste kilometers zijn gereden. Gewoonweg top !

Ik zou terug komen op het aansluiten van een Blackberry op de Columbus.
Gelukkig kan ik melden : het lukt wel
Let wel even op dat uw Blackberry dus rSAP ondersteuning heeft.

Hoe aan de slag:

BELANGRIJK : Zorg dat uw toestel "Zichtbaar" is voor Bluetooth

Eerst de Blackberry:

1) Ga in het menu van uw Blackberry naar de optie : Verbindingen Beheren
2) Ga in dit menu naar : Bluetooth instellen
3) U krijgt een scherm met de vraag om een apparaat toe te voegen, waarbij u ook de optie ziet : Luisteren
4) Kies voor de optie : Luisteren

Dan gaan we naar het stuur:

5) Op het stuur van de Skoda vind u het gebogen pijltje voor het MENU
6) Klik hier op en ga naar : PHONE
7) Ga vervolgens naar : CONNECT
8) Klik op CONNECT en wacht (dit duurt even)
9) Vervolgens ziet u na een korte tijd uw toestel verschijnen ( of scrol naar uw toestel als er meerdere toestellen in de buurt zijn)
10) Klik op uw toestel en u ziet een 16 cijferige code verschijnen tussen op het display tussen de snelheids- en toerenteller
11) Voer deze code in op uw Blackberry en wacht.....
12) Vervolgens vraagt het display tussen de snelheids- en toerenteller om de PIN-code van uw SIM-Kaart. Dit is dus de code die u invoert bij het aanzetten van uw toestel.
13) Het invoeren van deze SIM-Kaart code gebeurd middels het scrolwieltje op je stuur (klik op het scrolwieltje voor het bevestigen van ieder cijfer/ totaal 4 cijfers dus.)
14) De telefoon gaat nu connecten en maakt verbinding, waarbij de Columbus direct uw telefoonboek gaat overnemen. Let op : dit duurt echt enige minuten, dus doe niets !!!!!!!
15) Alles is nu gereed en je ziet in je telefoon bij Bluetooth staan : SKODA rSAP
16) Als je in je Blackberry scrolt naar de bluetooth verbinding : SKODA rSAP, klik in je Blackberry dan op je menutoets van je Blackberry en kies voor : OPTIES
17) Zorg voor de volgende instellingen in je Blackberry (bij SKODA rSAP) :

Apparaatnaam : jou naam die je er aan geeft
Zichtbaar : JA
Uitgaande gesprekken toestaan : ALTIJD
LED-verbindingsindicator : AAN
Beveiligingsniveau : HOOG
Verbindingen bij inschakelen : JA

Toesteladres :....:...:....:....:....

Vinkje aan bij : Headset
Vinkje aan bij : Handsfree
Vinkje aan bij : Serieel poortprofiel
Vinkje aan bij : Desktop-Verbinding (voor op de zaak zal ik maar zeggen)
Vinkje aan bij : Draadloze omleiding
Vinkje aan bij : Gegevensoverdracht
Vinkje aan bij : Inbelnetwerk
Vinkje aan bij : Audiobron
Vinkje aan bij Doel afstandsbediening A/V

Nabericht:
Uiteraard moet het wel een Blackberry zijn met de laatste techniek of software. Daarnaast heb ik deze procedure gelopen met de Blackberry Bold 9000 en weet dus niet of andere toestelen ook zo functioneren.

Ik hoop hierme duidelijkheid te hebben verschaft omtrent de grote vraag.
Bij mij werkt het.

Succes ermee ! :koffie:

Super....helaas werken bovenstaande instellingen in ieder geval niet met de BB 8900 Curve die ik momenteel aan het testen ben. Kun je me aangeven welke Bold je precies hebt? de oudere versie, of de nieuwste, de 9700 geloof ik. Ik wil je bovenstaande verhaal overigens ook nog gaan testen op de BB Storm 2....die schijnt wel rSap te hebben...al weet ik dat niet zeker..

Rallye

Forumguru
ik heb een Octavia 2 van 2007 met een Stream radio in.

Zou het perfect mogelijk zijn om er een Columbus in te installeren ?
Maar kan ik dan mijn parkeersensoren en mijn verwarming nog zien op het display zoals mijn stream nu ?

Het monteren van een Columbus moet kunnen. De PDC krijg je alleen te zien als je andere sensoren monteert en (volgens mij) een andere besturingsmodule. Hier is een draadje over. Over het al of niet laten zien van de verwarming heb ik niets gelezen. wellicht weten anderen dat?

hemi24

Forumguru
Tja, Hemi24, we kunnen wel pleiten voor het sluiten van een Topic, maar er zijn genoeg mensen met een Columbus en het Blackberry probleem.
Er is namelijk op dit juist door de moderator van dit Skoda Forum een speciaal draadje voor geopend met de naam : Het grote Columbus topic Deel 2.

inderdaad en de verbinding van de BB aan de rsap carkit heeft absoluut niks met de Columbus van doen: zijn 2 hele verschillende dingen: Columbus is slechts een schermpje in dit geval...

Maar stukje bij beetje komen er wel veel bruikbare oplossingen voorbij!

Zoals gemeld heb ik de Blackberry Bold 9000.
De oudere Blackberry's gaan denk ik niet lukken om dit aan te melden zodat ook de Columbus meewerkt.

blackberry_9000_bold.jpg

Hier heb ik dus geen probleem mee met het aansluiten op de Columbus.
De 8900 Curve zou ook moeten lukken omdat deze ook rSAP ondersteund.

Ik begrijp alleen even niet de reacties van Hemi24.... :smiley29:
Heb je zelf dan wel dé oplossing ?
We hebben het op dit draadje over het aansluiten van een Blackberry in combinatie met de ingebouwde Columbus.

Bartez: Het zou moeten lukken hoor ! Ik had er ook geen hoop op maar als het toestel rSAP ondersteund gaat de Columbus wel werken. Misschien een update van de firm- of software programmeren bij de dealer?

Laat maar weer even weten of het gelukt is !

Bartez

Lid
Zoals gemeld heb ik de Blackberry Bold 9000.
De oudere Blackberry's gaan denk ik niet lukken om dit aan te melden zodat ook de Columbus meewerkt.

blackberry_9000_bold.jpg

Hier heb ik dus geen probleem mee met het aansluiten op de Columbus.
De 8900 Curve zou ook moeten lukken omdat deze ook rSAP ondersteund.

Ik begrijp alleen even niet de reacties van Hemi24.... :smiley29:
Heb je zelf dan wel dé oplossing ?
We hebben het op dit draadje over het aansluiten van een Blackberry in combinatie met de ingebouwde Columbus.

Bartez: Het zou moeten lukken hoor ! Ik had er ook geen hoop op maar als het toestel rSAP ondersteund gaat de Columbus wel werken. Misschien een update van de firm- of software programmeren bij de dealer?

Laat maar weer even weten of het gelukt is !

Thanx...ja het zou dan inderdaad moeten lukken, maar zodra ik de optie:

Aan zet....dan klapt hij er meteen uit zodra hij het adresboek wil kopieren. Ik heb versie 2660 van de firmware draaien op de Columbus...dat is zover ik weet de allerlaatste versie...ik zou niet weten hoe het anders op te lossen....

p.s...hoe weet je of de 8900 Curve Rsap heeft? Ik heb dat nog nergens kunnen vinden...

Bartez

Lid
inderdaad en de verbinding van de BB aan de rsap carkit heeft absoluut niks met de Columbus van doen: zijn 2 hele verschillende dingen: Columbus is slechts een schermpje in dit geval...

Maar stukje bij beetje komen er wel veel bruikbare oplossingen voorbij!

ten aanzien van het bovenstaande de vraag of de bluetooth software ook update bij een firmware update van de columbus??

hemi24

Forumguru
ten aanzien van het bovenstaande de vraag of de bluetooth software ook update bij een firmware update van de columbus??

Carkit (of groot deel ervan) zit (bij een O2) onder de bijrijdersstoel:
http://www.my-gti.com/3/volkswagen-skoda-oem-bluetooth-install
of
http://www.siteupload.de/dl.php?fid=1025264

Of de firmware-update de carkit ook daadwerkelijk bijwerkt is een goede vraag, waarschijnlijk wel het grafische deel van de Columbus, maar verder betwijfel ik het zeer...

Bartez

Lid
Carkit (of groot deel ervan) zit (bij een O2) onder de bijrijdersstoel:
http://www.my-gti.com/3/volkswagen-skoda-oem-bluetooth-install
of
http://www.siteupload.de/dl.php?fid=1025264

Of de firmware-update de carkit ook daadwerkelijk bijwerkt is een goede vraag, waarschijnlijk wel het grafische deel van de Columbus, maar verder betwijfel ik het zeer...

Dat zou dus kunnen betekenen dat de versie van de firmware van de columbus geen invloed heeft op de werking van de bluetooth verbinding....

___JC___

Forumguru
Denk dat dit inderdaad niet aan de Columbus software ligt maar aan de firmware van de carkitt. Ik heb nu een Parrot die eerst ook niet werkte met een BB. Daar kunnen ze de firmware ook van updaten. Sterker nog dat kan je zelf met een laptop met blauwtandverbinding.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan