Het grote Columbus topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skody

Actief lid
Even voor mijn beeldvorming, want dit topic is al aardig lang. Ik heb de Superb Combi BL besteld met de Columbus. Heb zelf de Nokia 3109C die volgens diverse lijsten compatibel is met RSAP. Wie kan mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat wanneer ik via de Columbus wil bellen c.q. gesprekken wil aannemen en hoe zit het met het importeren van de contacten vanuit je telefoon ? Worden deze contacten dan ergens opgeslagen (Columbus of elders) of worden deze iedere keer opnieuw gesynchroniseerd wanneer je de sleutel bij wijze van spreken in de auto steekt en je met het toestel dan in de buurt bent. Wordt er überhaupt iets op de Columbus opgeslagen ? Kortom, veel vragen. Ben benieuwd wie hierover meer duidelijkheid kan gaan geven. Alvast dank !

hemi24

Forumguru
Met de kennis van de mensen bij de dealers is het af en toe bar en boos, zowel in de showroom als in de werkplaats..! Met een beetje forum-en weet je snel meer is mijn ervaring...

@Skody:
Eerste keer telefoon zoeken en verbinden (eenmalig code invoeren), aansluitend zal je telefoonboek gesynchroniseerd worden.
Elke volgende keer zal je telefoon automatisch worden verbonden, als je de auto start/op contact zet, waarbij het toestel in externe simmodus gaat.
Via het telefoonscherm op de Columbus kun je een zestal snelkiesnummers opslaan en oproepen, verder kun je hier zoeken/bladeren in het adresboek.
Via het Maxidot (boordcomputer) i.c.m. de stuurwielbediening kun je ook door je telefoonboek bladeren en bellen.
Sms-jes worden eveneens in het Maxidot weergegeven.

Skody

Actief lid
Dus als ik het goed begrijp worden je contacten uit je adresboek van je gsm ergens in je auto c.q. Columbus opgeslagen (hij synchroniseert n.l..). Als dit inderdaad zo is, ben ik benieuwd hoe het gesteld is met je data als de Columbus gestolen wordt. Iets wat niet vaak voor schijnt te komen :-). Zou mij niet verbazen dat men dan dus jouw gegevens / contacten ook in bezit heeft of zie ik dit verkeerd ?

rbo

Senior Member
Dat zie je verkeerd , gegevens in columbus zijn alleen zichtbaar als jou telefoon verbonden is met de columbus.Tenminste zo is het bij mij.Het is alleen jammer dat niet alle toestellen geschikt zijn , ik had van mijn baas een Sonim toestel gekregen maar werkt niet met mijn columbus, nu dus nog een Samsung Star op basis van dual sim erbij gekregen voor in de auto en deze werkt weer wel.

hemi24

Forumguru
Als dit inderdaad zo is, ben ik benieuwd hoe het gesteld is met je data als de Columbus gestolen wordt. Iets wat niet vaak voor schijnt te komen :-). Zou mij niet verbazen dat men dan dus jouw gegevens / contacten ook in bezit heeft of zie ik dit verkeerd ?

Wat dacht je van je ingestelde huisadres, kunnen ze daar ook direct even shoppen...

Skody

Actief lid
Wat dacht je van je ingestelde huisadres, kunnen ze daar ook direct even shoppen...

Inderdaad :-), maar zou het toch minder vinden als ze al m'n contacten uit t adresboek van m'n telefoon in de Columbus zouden aantreffen en hiermee kunnen doen wat ze willen. Maar als t inderdaad zo is dat de Columbus het adresboek pas synchroniseert op t moment dat je contact maakt en ze daarna bij het afsluiten v.h. contact weer wist ben ik (enigszins) gerustgesteld.

pelelaur

Nieuw lid
Hallo beste mensen. Ik heb een columbus zitten in mijn Superb II. Heb een maxi dot scherm+ ook stuurbediening en heb twee weken geleden een originele fabriek af car kit laten installeren. Nu zou ik graag de update doen maar ik weet niet of ten eerste de carkit zal blijven functioneren. Ten tweede heb ik gisteren via Briskoda de software gedownload en op cd gezet. Bij ingave van de cd werd het scherm zwart en verder gebeurde er niets meer. Gelukkig na een reset bleek de columbus nog te werken. Is er iemand die me kan en uiteraard wil helpen met de update van de firmware? Als er iemand is graag een seintje aub. Met dank. Peter (België)

Hallo beste mensen. Ik heb een columbus zitten in mijn Superb II. Heb een maxi dot scherm+ ook stuurbediening en heb twee weken geleden een originele fabriek af car kit laten installeren. Nu zou ik graag de update doen maar ik weet niet of ten eerste de carkit zal blijven functioneren. Ten tweede heb ik gisteren via Briskoda de software gedownload en op cd gezet. Bij ingave van de cd werd het scherm zwart en verder gebeurde er niets meer. Gelukkig na een reset bleek de columbus nog te werken. Is er iemand die me kan en uiteraard wil helpen met de update van de firmware? Als er iemand is graag een seintje aub. Met dank. Peter (België)

Wanneer je de CD ingeeft gaat de Columbus eerst de DVD controleren dit kan even duren daarna geeft hij een foutmelding als de DVD niet goed is (niet leesbaar als CD of DVD door fout gebrand ofzo) en dat deze verwijderd moet worden, is de DVD wel goed dan krijg je de vraag of je de nieuwe firmware wilt installeren of niet, als je ja kiest gun de Columbus dan de tijd om de firmware te installeren je kunt de voortgang zien op het scherm (helaas werkt de backlight niet tijdens de firmware update).

Als je een clamp state foutmelding krijgt moet je de sleutels uit het contact halen deze mogen er namelijk niet inzitten tijdens de update.

pelelaur

Nieuw lid
Ik kreeg zelfs niet de mogelijkheid om te kiezen of ik wou verder gaan met de update. Cd werd ingeslokt en onmiddellijk kreeg ik een zwart scherm. Du sik vermoed dat er toch iets fout is met de cd die ik brandde...

Vreemd als je de CD namelijk niet goed brand krijg je een CD\DVD Fout melding in het midden van het scherm, en die krijg jij dus niet.

Hoe heb je de CD gebrand, ik gebruikt Imgburn met een max. van 4x brand snelheid.

O, misschien handig om te weten, je kunt de Columus herstarten door tegelijk op < > en i te drukken.

rebootrns510.jpg

pelelaur

Nieuw lid
Ok, beste mensen ik heb vandaag deze software (FW268x) geïnstalleerd op mijn Columbus die in een skoda superb zit. Update verliep zonder foutmeldingen. Na de update heb ik voor zover ik nu kan zien volgende problemen:
1) Uit mijn maxi dot display is de optie Navigation en audio verdwenen. Het is te zeggen, hij werkt nog maar verschijnt niet meer op de maxi dot.
2) Van de stuurwielbediening werken de knoppen > en < niet meer. Ook de knop om van geluidsbron te veranderen doet het niet meer (pijtjes in een rondje)
3) Bij de eerste opstart bevond ik mij ergens te Duitsland. Voorlopig onthoudt hij nu het laatste punt zijnde bij mij thuis. Ik zal zien of hij het morgen ook nog weet.
=> deze is dus opgelost : hij weet nog steeds dat ik thuis ben!

4) de voice control is niet geactiveerd want hij hoort me niet .

Zijn er mensen die me hier uit de nood kunnen en willen helpen? Vermoedelijk staan er al oplossingen op dit forum maar vergeef mij dat ik het zeg. Ik heb hier drie kleine kindjes rond hossen en die nemen zoveel tijd in dat ik nog niet heb kunnen zoeken.

Ik hoop dat er mensen zijn die me iets meer kunnen vertellen of een linkje kunnen plaatsen naar de oplossingen.

Nog even ter info :

- Carkit blijft gewoon normaal werken.
- Foto's hechten aan bestemmingen werkt perfect.
- Verkeersbordjes met snelheidsbeperkingen komen mooi op het scherm.

Alvast bedankt.
Peter uit België (is er trouwens iemand toevallig woonachtig in mijn buurt met VCDS?)

pelelaur

Nieuw lid
Ok weinig reacties voor het ogenblik. Volgende week of de week daarop ga ik naar iemand met een vagcom om de nodige recodering proberen te laten verrichten. Ik hou jullie op de hoogte of dan alles weer werkt. Groetjes. Peter

Marcelk

Nieuw lid
Even Voorstellen

Dag heren en dames skoda rijders.
Ik ben Marcel en sinds een week in het bezit van mijn allereerste skoda.
Een Octavia van 2009 die een mooie facelift heeft gehad.
Het is een 1.9 tdi elegance business uitvoering met heerlijke optie's.
Maar nu,,,zit al een tijdje te lezen hier maar zie door de bomen het bos niet meer , want er schijnen nogal wat verschillende soorten Columbus uitvoeringen te zijn ?
Ik heb geprobeerd om er achter te komen welke firmware er op de radio zit maar krijg het niet voor elkaar . heb wel voice control voor de telefoon.
Dan de Tv vrijschakeling ,,,tja ,, wat gekocht op marktplaats voor een columbus/rns-510 maar krijg alles niet aan de praat doe ik iets verkeerd of is ie gewoon stuk.
Wat is de goeie schakeling en welke interface moet ik hebben om er een Bullit dvb-t tuner op af te spelen?
Ik hoop dat jullie experts me een beetje verder op weg kunnen helpen

pelelaur

Nieuw lid
Dag heren en dames skoda rijders.
Ik ben Marcel en sinds een week in het bezit van mijn allereerste skoda.
Een Octavia van 2009 die een mooie facelift heeft gehad.
Het is een 1.9 tdi elegance business uitvoering met heerlijke optie's.
Maar nu,,,zit al een tijdje te lezen hier maar zie door de bomen het bos niet meer , want er schijnen nogal wat verschillende soorten Columbus uitvoeringen te zijn ?
Ik heb geprobeerd om er achter te komen welke firmware er op de radio zit maar krijg het niet voor elkaar . heb wel voice control voor de telefoon.
Dan de Tv vrijschakeling ,,,tja ,, wat gekocht op marktplaats voor een columbus/rns-510 maar krijg alles niet aan de praat doe ik iets verkeerd of is ie gewoon stuk.
Wat is de goeie schakeling en welke interface moet ik hebben om er een Bullit dvb-t tuner op af te spelen?
Ik hoop dat jullie experts me een beetje verder op weg kunnen helpen

Hallo Marcel, proficiat met je nieuwe Skoda. Er zijn inderdaad enkele types columbus op de markt. A, B en C units. Zelf ken ik daar ook niet veel van. Wat ik wel kan vertellen is dat je met de DVD vrijschakeling moet opletten welke je koopt. Ik heb er zelf ook eentje in zitten en deze werkt echt perfect en is makkelijk zelf te installeren. In tegenstelling tot sommige vrijschakelingen stoort deze mijn naviagtie NIET. Ik kan je wel zeggen waar ik deze heb aangekocht en dat is in Nederland. Ik stuur je wel een pm als je wil weten waar exact.
Zelf heb ik zoals je kan zien enkele andere vervelende problemen maar die tracht ik nog op te lossen.
Groetjes,
Peter :yeah:

ps : voor de tuner kan je bij dezelfde installateur in Nederland terecht als voor de DVD vrijschakeling.

Marcelk

Nieuw lid
Huidige tv schakeling

Dit is de huidige die ik niet aan de gang krijg

Bijlagen

• SSA40161.jpg
    SSA40161.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 38

pelelaur

Nieuw lid
Dit is de huidige die ik niet aan de gang krijg

Ja lijkt op de mijne maar het blokje waarop die letters staan is bij mij volledig zwart. Rest is hetzelfde, plug en play.
Alleen moet je het blauwe stekkertje versteken van de ene naar de andere. Dit is namelijk het enige dat in de verloopstekker niet wordt doorgegeven en betreft het signaal van de aux in. Ik vermoed dat jij die ook hebt. Is maar twee secondjes werk maar je moet het wel doen anders werkt je aux in niet meer.
Heb je trouwens de linkjes gekregen in je pm?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan