Het grote Columbus topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronnie

Forumguru
De vertaling:(zo goed mogelijk!)

D.m.v. een toetsencombinatie is het ook mogelijk om tijdens het rijden DVD's te kijken. Deze functie is normaal uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd. Vazelfsprekend mogen alleen de bijrijders de film bekijken!

Auto staat stil, motor draait,
DVD starten, volume instellen.
Auto's met multifunctiestuur en voice-control:
*-knop op het stuur: na het toontje de "Tone" knop op de columbus drukken, de vrijschakeling wordt middels een gong-geluid bevestigd:
Daarna nog een keer op het *- op het stuur drukken.

Zonder Voice control en multifunctiestuur:
I-toets en tone control tegelijk drukken tot gongsignaal klinkt;
De film loopt nu ook tijdens het rijden verder, zolang men niets aan de Columbus veranderd!
Zelfs alleen de verandering van Volume zal de film doen stoppen!

Mit einer Tastenkombination kann man auch während der Fahrt DVDs anschauen. Diese Funktion ist normalerweise aus Sicherheitsgründen gesperrt. Selbstverständlich sollten sich nur die Mitfahrer den Film ansehen!

Auto steht, Motor läuft
DVD starten, Lautstärke einstellen
Mit Freisprecheinrichtung und Multifunktionslenkrad:
*-Taste am Lenkrad, nach dem Signalton die Tone-Taste am Navi drücken. Die Freischaltung wird mit einem Gong bestätigt. Danach nochmals *-Taste am Lenkrad drücken.
Ohne FSE und MFL:
i-Taste und Tone-Taste gleichzeitig drücken bis ein Signalton kommt.
Der Film läuft nun auch während der Fahrt weiter - solange man nichts am Navi verstellt. Schon die Lautstärkeregelung beendet die Funktion.
Steckerbelegung Quadlock-
Dat was het, succes!

___JC___

Forumguru
Het zal zeker al ergens genoemd zijn, maar ik kan het niet vinden dus bij voorbaat excuses hiervoor.

Wat voor een SD kaart gaat er in de Columbus? Ik ben er niet zo in thuis, maar er schijnen nog wel grote verschillen te zijn. Je hebtSD, micro SD en SDHC geloof ik? En hoeveel GB kan het systeem maximaal aan?

Ik wil alvast wat muziek klaar zetten voor als ik mn nieuwe Superb op kan halen

WillemJan

Forumguru
Hoi JC,

Met de oude firmware was het maximaal 2Gb en moest de SD kaart zou oud mogelijk zijn.

Copy-and-paste uit de manual:

Requirements of the memory card
Memory cards measuring 32 mm x 24 mm x 2.1 mm or 1.4 mm can be inserted into
the memory card case.
All other physically suitable memory cards such as SDHC memory cards (“Secure
Digital High-Capacity Memory Cards”) can not be read.

Voor de nieuwe firmware geldt deze beperking niet.

Voor de zekerheid ook nog even de eisen aan een CD en DVD:

Requirements for the MP3 data and data carrier
• 650 MB and 700 MB CD-ROM, CD-R, CD-RW.
• 4.7 GB DVDs and up to 8.5 GB Double Layer DVDs.
The CDs/DVDs must correspond to the ISO 9660 Level 2 standard as well as the
Joliet data system (single and multi-session).
• Data names must be no longer than 64 characters.
• The list structure is restricted to a depth of 8 list levels.
• The name of the artist, the album and the title of the reproduced MP3 data can
be shown as ID3 tag, providing this information is available. The list and data name
will be displayed if there is no ID3 tag.
• Play lists are not supported.
• WMA data (Windows Media Audio) can also be played even if the copyright is
additionally protected by the DRM procedure (Digital Rights Management). Such
WMA data is not supported by the unit.
• The operation and behaviour of playable WMA data conforms to the MP3 data
and will not be described further.
Bit rate (data flow per time unit)
• The system supports MP3 data with bit rates of 32 to 320 KB/s as well as MP3
data with variable bit rates.
• The indicated playing time data with variable bit rates is not reliable.

Hope this helps....
Willem-Jan

___JC___

Forumguru
Thanks Wllen-Jan!
Dus de nieuwe daar zou gewoon een SDHC kaartje in moeten kunnen en is er geen beperking aan de omvang. Top!

WillemJan

Forumguru
@JC: ik heb een SDHC van 4Gb en dat levert geen problemen op. Let wel even op de overige limieten, ik weet niet of die met FW 2664 nog relevant zijn.

hemi24

Forumguru
Vanaf FW 2664 zou SDHC t/m 32Gb ondersteund moeten worden...

MicroSD gaat wellicht met een SD adapter...

___JC___

Forumguru
Dank heren, het gaat mij om het overzetten van de muziek naar de hardeschijf in eerste instantie. Dus met een 4GB SDHCkaartje moet ik maximaal 5 keer lopen :grin:.

Denk dat 20MB muziek zat is voor mij eigenlijk. Kan altijd nog een ipod aanschaffen en eraan hangen want ik heb tenslotte een MDI. Al moet ik je eerlijk zeggen dat ik er nog niet helemaal achter ben wat het voordeel van zo een MDI is behalve het aansluiten van een ipod e.d.
Dacht zelf dat je je laptop er gewoon aan kon hangen, maar dat blijkt een utopie te zijn helaas...

Gershwin

Senior Member
Ik heb het als volgt gepland en besproken met de dealer (auto met Columbus is in bestelling): een MDI en een MDI-USB kabel. Aan deze kabel hang ik een 2,5" HDD van 60 Gb, puur voor MP3. Ik heb de hele collectie al klaar liggen. Deze komt nu op zo'n 17 Gb uit. Ruim voldoende voor uren muziek.
De navigatiekaarten worden op een SDHC-kaart van 16 Gb gezet. Hierdoor kan ik navigeren vanaf de SD-kaart. Voor mij van belang om de kaarten op SD te zetten: 1) ik kan ze altijd zelf op de interne HDD van de Columbus zetten, en 2) ik kan na het maken van een kopie op mijn computer gaan stoeien met de POI's. Ik wil toch proberen om hier de flitspalen op te zetten. Wanneer dit allemaal lukt, kan ik zelf regelmatig na een flitspalen update de kaarten met aangepaste POI's op de Columbus kopiëren.
Omdat het een auto uit 2010 betreft, en een recente Columbus, ga ik er vanit dat de Columbus is voorzien van de meest recente firmware. Ik heb ok afgesproken met de dealer dat de Columbusbij aflevering is vorzien van de meest recente firmware.
Nu nog even afwachten of dit in de praktijk ook allemaal zo uitpakt...

hemi24

Forumguru
Kan de Columbus dan navigeren met kaarten vanaf de SD?!?

Volgens mij haalt de dealer de Amundsen en de Columbus even door elkaar...

Gershwin

Senior Member
Volgens de Columbus handleiding (te downloaden vanhet www) kan de Columbus dit (ook).

Edit: Je bracht mij wel even aan het twijfelen; hoe was het ook al weer?! Ik kon het idd niet terugvinden in de handleiding van de Columbus. Toen wist ik ook weer waarom ik de kaarten op de SD-kaart wil: dan kan ik ze zelf via een DVD op de Columbus zetten. De dealer plaatst de kaarten namelijk op de interne HDD en dan kan ik er nooit meer bij. Zo was (volgens mij...).

hemi24

Forumguru
Denk dat je nu even 2 wezenlijke verschillen door elkaar haalt:

1. mapdata komt uitsluitend van de DVD;
2. tot max 100 adressen kunnen via de SD-kaart worden gelezen/geimporteerd naar de favoriete bestemmingen. Dit zijn POI's als VCF-bestanden (visitekaart), of JPEG-format (beeldnavigatie).

De laatste kun je o.a. via volgende website creëren:
http://www.volkswagen-nav-companion.de/search.jsf

...of je gaat me nu een nieuwe feature van mijn Columbus uitleggen...

hemi24

Forumguru
Niet om je alle plezier te ontnemen, maar volgens mij heb ik ook al ergens gelezen dat externe HDD's ook niet werken met de MDI; probleem ligt volgens mij in het vermogen dat de MDI kan leveren en wat de HDD vraagt... Ander probleem kan de bestandsindeling zijn (FAT32 > 2GB)

Gershwin

Senior Member
In mijn geval betreft het een FAT32 geformatteerde 60 Gb 2,5" externe HDD. Deze haalt zijn voeding uit de USB-aansluiting. De dealer kende al klanten die dit ook hadden bedacht en uitgevoerd. Werkte zoals verwacht. Dit gaf mij natuurlijk de moed om het ook zo te doen. M.b.t. de HDD via MDI maak ik mij geen zorgen. Die flitspalen toevoegen, dat vind ik veel spannender...

Ik heb zelf een 500Gb hdd aan de MDI hangen en dat is geen enkel probleem. Er zijn echter wel wat eigenaardigheden waar je rekening mee moet houden:
de MIX functie zal mixen over een beperkt deel van je muziekopslag. Dit heeft schijnbaar te maken met het geheugen van de Columbus. Dus in mijn geval had ik 40GB muziek op de HDD en de mix functie bleek zich te beperken tot artiesten beginnend met A tot D, zeg een Gb of 4

Voor de rest heb ik ook wel eens gezien dat wanneer je niet de mixfunctie gebruikt maar gewoon een album wil afspelen, dat ie niet alle nummers in dat album ziet.
Ik heb niet meer geprobeerd of dit een eenmalig iets was of niet, ik heb er nu een 32GB USB stick aan hangen. Werkt prima (behalve dan de MIX functie zoals hierboven beschreven).

Wouter@O2

Nieuw lid
Bb 8900

Goed....het lukt mij dus de BB 8900 te connecten en te bellen en op te nemen, maar als ik Sim Access Protocol aan zet, dan klapt hij er telkens uit zodra hij het adresboek (exchange) begint te kopieren....dus vooralsnog werkt het nog niet zoals ik wil, wat zonder adresboek heb ik er te weinig aan in mijn BTIII carkit + Columbus...wie weet de oplossing??

Ik heb overigens de allerlaatse firmware van de columbus, de 2660 als ik me niet vergus zo uit het hoofd....kan dat er iets mee te maken hebben?

Firmware van de BB8900 updaten? Ik rij sinds een week in een O2 en een BB 8900. Alles werkt naar behoren, hoewel ik tweemaal de installatie heb moeten doen. En eenmaal tijdens het rijden geen verbinding kon worden opgezet. Overigens denk ik dat het belangrijk is om op je BB niet automatisch verbinding moet laten maken. Met andere woorden; elke keer als je instapt handmatig bevestigen dat je de telefoon met je auto wilt laten verbinden. Mocht je specifieke vragen hebben, stuur me maar een PM.

Bartez

Lid
Hoi Wouter....hartelijk dank voor je reactie. Het is voor mij echter niet meer van toepassing omdat we de blackberrys hebben verlaten en we gaan voor de Nokia E72. Deze zou zondermeer zonder problemen moeten werken....

gijsje

Lid
ik ben er klaar mee met de columbus
Ze hebben vandaag voor de 3e keer het systeem gestolen
Wordt er niet goed van
Komt nu een JVC in waar je scherm af kan halen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan