Het grote Columbus topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

lock

Actief lid
Lock.. die vraag had je geweten als je even in de PDF van Skoda.nl had gekeken. Ja er zit een alarm op.

had ik gezien. Alleen bij de dealer kon ik er niks van terug vinden. Daar wisten ze het niet zeker. Waarschijnlijk ook nog een hoop oudere modelen.

Maar werkt het ook. Of is het alleen voor de sier. en tikken ze je ramen toch in.
Weet iemand of er in Den haag veel gejat worden?

Lordje

Actief lid
Zijn er hier ook mensen die hun Blackberry gebruiken in combinatie met de Skoda carkit/Columbus?

Ik kan ze gewoon met elkaar verbinden en het werkt allemaal goed, maar... Als ik de auto start en de telefoon maakt verbinding met de carkit dan moet ik de pincode van mijn telefoon ingeven in de carkit. Daarna doet ie het gewoon. Moet je de pincode altijd ingeven als je de auto start?

De telefoon zelf heeft na het verbinden zelf echter dan geen verbinding meer. Hij zegt dat ie in SAP modus (?) staat en ik kan dus niet mn mail checken of op internet olang deze verbonden is met de carkit. Voor lange ritten is dat dus niet echt handig. Kan dat ook anders?

Als ik mn auto nu uitzet moet ik ook de pincode op mn BB ingeven om weer met het netwerk te verbinden. Beetje vervelend is het dus wel.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Klassiek met is het toch zo dat een GSM een profiel opslaat van het gepairde product.
Is dit dan niet zo bij je Blackberry?
Ik heb een Samsung Omnia en hier gebeurt dat toch op zo'n manier.
Mag ik vragen, is dit met de Bleutooth optie kit of RSAP ?

De eerste keer dat je paart met je telefoon vraagt hij om de pincode.
Als je, na het invoeren van de pincode, OK selecteerd i.p.v. SAVE dan accepteert hij hem maar slaat hij hem niet op.
Even SAVE selecteren dus!

De car-kit neemt de sim-kaart over dus je telefoon heeft geen signaal meer.
Het voordeel is dat het je telefoon geen energie meer kost om in de auto (kooi van Ferraday) het telefoonnetwerk te zoeken.
Ook word de externe antenne van de car-kit gebruikt, deze zal beter signaal hebben.

Uiteraard is het niet verstandig om je mail te controleren in de auto als je rijd.
En als je stil staat en de auto staat uit dan heeft je telefoon weer signaal en zal weer zijn e-mail gaan ophalen.
Dit kan ook niet anders.

Vwb pincode ingave op je BB als je uit de auto stapt heb ik geen antwoord. Zul je even een mailtje moeten wagen aan BlackBerry zelf.

Wouter@O2

Nieuw lid
Het opnieuw invoeren van je pincode na het uitstappen is inderdaad een instelling van de BB. Zoals in bovenstaande post beschreven meldt de telefoon zich opnieuw aan op het netwerk, omdat tijdens de rit de antenna van de auto wordt gebruikt.

Waar ik zelf problemen mee heb (BB 8900) is dat als ik mijn telefoon automatisch laat connecten het niet meer werkt. M.a.w. ik moet elke keer als ik instap op 'ok' op mijn BB drukken, voordat ik kan gaan bellen via de carkit.

Overigens kun je tijdens het rijden de BB disconnecten en dan kun je je BB gebruiken voor bijvoorbeeld mail. Hierbij meteen de opmerking dat dat niet mag in NL. Daarna kun je via de maxidot opnieuw een connectie opzetten met je BB en via de carkit bellen.

Vwb het automatisch connecten:
Kun je nergens in je BB de car-kit authoriseren?
Als ik bij mijn nokia de verbinding niet appart athoriseer, vraagt hij ook elke keer om verbinding.
Dit geld voor elke Bleutooth verbinding van welke soort dan ook (PC, andere telefoon, carkit enz).

Wouter@O2

Nieuw lid
Jazeker, dat kan! Je kunt vrij gemakkelijk aangeven dat het paar carkit & BB altijd mogen connecten zonder het te vragen. Maar... de eerst volgende keer na het authoriseren kan er geen verbinding worden gemaakt. De carkit blijft het proberen, dus die springt continue van 'busy connecting' naar 'failed' en dan weer opnieuw. De BB denkt dat er al een verbinding is opgezet. Om dit op te lossen moet je alles wissen en weer opnieuw een verbinding opzetten. Zolang ik de verbinding niet authoriseer blijft alles wel naar behoren werken.

Ik blijf overigens van mening dat het probleem aan de BB kant zit, omdat soms naar een battery pull problemen ineens zijn verdwenen. Ik gebruik een BB 8900.

___JC___

Forumguru
Okee, duidelijke antwoorden waarvoor dank. Ik heb geen 'save' zien staan in het scherm met ik zeggen, maar ik ga het zeker nogmaals proberen. Is dat in het scherm van je carkit of in het scherm van de Columbus?

Wat kan is je pincode vragen op je simkaart uitzetten op je BB. Je hebt immers nog een wachtwoord wat nodig is om m te gebruiken. Ga ik ff checken.

En dat je geen mail kan lezen e.d. onderweg dat is eigenlijk ook maar beter inderdaad.

:xyxthumbs:

Edwin

Lid
Okee, duidelijke antwoorden waarvoor dank. Ik heb geen 'save' zien staan in het scherm met ik zeggen, maar ik ga het zeker nogmaals proberen. Is dat in het scherm van je carkit of in het scherm van de Columbus?

:xyxthumbs:
Dit is in het scherm van je Maxidot.

floris

Lid
JC, na het invullen van je pincode in het maxidot, doorscrollen naar "save" , bevestigen en je pincode is opgeslagen. Bij de volgende connectie zal hij er niet meer om vragen.

Skody

Actief lid
Slaat de Columbus ook je telefooncontacten met RSap zelf op of worden deze ergens in de auto opgeslagen? Kan iemand mij dit vertellen ?

Nee, rSAP is alleen voor toegang tot de sim-kaart (rSAP = Remote Sim Access Profile).
Voor het overzetten van je telefoonboek moet de telefoon PBAP ondersteunen (Phone Book Access Profile).

Beide zijn Bleutooth profielen.

rcFred

Senior Member
Toch moet je wel eens je telefoonboek updaten via de Columbus bij het toevoegen van nieuwe nummers aan je telefoon.

___JC___

Forumguru
Pincode gesaved en nu gaat het wel goed!
Nadeel is wel dat ik bij het uitstappen mn pin op de telefoon in moet voeren, maar goed.

Skody

Actief lid
@ RoadXY: 'Klopt het duur te lang om elke keer alles over te halen...' Dus slaat 'ie ze toch op ?

jbr66

Nieuw lid
Aanmelden BlackBerry (BB Bold 9000) via bluetooth

Heb mijn skoda nu 2 jaar en dan wordt ook de telefoon eens veranderd, van Nokia E71 naar BB Bold 9000. Maar hoe ik het ook probeer te pairen met Columbus (volgens mij vanuit de telefoon zoeken naar devices) het lukt niet; de Columbus laat zich niet zien. Heeft iemand hier ervaring mee.
John

hemi24

Forumguru
Volgens mij moet je de auto verbinding laten maken met de telefoon en niet andersom!
De telefoon moet je wel instellen als 'waarneembaar'.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan