Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

ppaddo

Lid
Heb ik ook pas gehad. Antennetje vervangen en voila, prima ontvangst!

Ik moet zeggen dat ik de routebepaling van de Columbus soms wel 'bijzonder' vind. Het lijkt of er maar een beperkt algoritme in zit om de meest gunstige route te bepalen. Vaak genoeg meegemaakt dat als ik eigenwijs ergens langs rij waar de Columbus mij niet heen stuurt, de aankomsttijd ineens vervroegd wordt. Gisteren wilde hij mij vanaf Roermond binnendoor richting Eindhoven sturen. Pas toen ik de A73 op draaide had hij door dat dat eigenlijk wel een snellere optie was.

Een klein beetje gezond verstand kan dus geen kwaad bij dit apparaat. Verder begin ik het apparaat wel te waarderen. Het is niet ideaal, maar met de nieuwere kaarten scheelt het al een slok op een borrel.

" vandaag reed ik op de A4 en volgens de navigatie reed ik in Breukelen...."

Zoiets had ik ook ; new antenne en het is opgelost !! :xyxthumbs:

TL@

Forumguru
Heb met kerst een iPod cadeau gekregen (160GB). Onmiddellijk een kabeltje gaan halen bij de dealer (wat een afzetterij, 38€ :shocked:) en aangesloten. Werkt erg goed, veel beter dan de muziek afspelen vanop de harde schijf of SD-kaartje. Playlists laden ogenblikkelijk (ook als ze een paar duizend nummers groot zijn), MIX werkt ook nog na verschillende de auto geparkeerd te hebben (ging niet altijd goed vanop hard schijf of SD-kaart) en de muziek begint veel sneller te spelen na de auto op contact te zetten.

Enkel jammer dat de filmpjes vanop de iPod niet op de Columbus kunnen afgespeeld worden.

kortom: een aanrader

EdK

Forumguru
ach ja een kabel van 38 eurie die werkt en je afgezet voelen
of een kabel van een tientje en je niet afgezet voelen maar die niet werkt ?

wat is erger ?

De Ipod was waarschijnlijk duurder

heavy

Actief lid
Afgelopen maandag bij de dealer geweest, idd de GPS ontvanger defect.
De onvermijdelijke opmerking, da's wel snel ...

" vandaag reed ik op de A4 en volgens de navigatie reed ik in Breukelen...."

Zoiets had ik ook ; new antenne en het is opgelost !! :xyxthumbs:

Tarco

Nieuw lid
Ik gebruik of mijn iPod of een sd kaart, beiden zijn zéér snel. Als sd kaart heb ik de Scandisk SDHC Extreme Pro (16 GB) met een snelheid van 45 MB/s. Deze is echte een aanrader.

Sparkie

Forumguru
Ik ben redelijk nieuw hier, dus het kan zijn dat ik een flater sla, maar de Columbus heeft toch een harddisk waar je je muziek op kan zetten? Is dat niet veel sneller dan dat gepruts met een SD kaart?

hemi24

Forumguru
@ Sparkie: helemaal juist, maar om de bestanden naar de harddisk te kopieeren heb je wel een beetje geduld nodig...

Het moet natuurlijk je smaak zijn, maar zo heb ik o.a. de complete Top2000 op m'n HDD staan (in mappen van 400 stuks; 1 hoofdmap en 4 submappen).

Wel werkt de mix/shuffel mode van de iPod beter dan die van de Columbus!!!

TL@

Forumguru
Die hard disk is veel trager dan de iPod. Om een afspeellijst van 1000 nummers in te laden van de hard disk, heeft de Columbus meer dan een minuut nodig (als ze in veschillende mappen nog langer), als je vervolgens naar een andere afspeellijst wilt, moet je navigeren vanuit de map waar het huidige nummer in staat waardoor je nogal veel moet drukken als je op een zeker diepte zit (bij mij bijvoorbeeld: Muziek-Full CD-Queen-Greatest hits-CD1, heel lastig onder het rijden)

Ik heb ook met verschillende SD-kaarten geprobeerd en dat is in het geval van een snelle (lees:dure) minder traag maar de playlists werken ook niet naar behoren.

De iPod was inderdaad een stuk duurder dan de kabel. Blijf de kabel toch duur vinden :ahum:

Vandaag software versie V8 op een DL-DVD gebrand en in de auto geladen. Columbus gaat navigatiegegevens kopiëren, maar uiteindelijk lijkt het alsof er niks veranderd is. Ik heb ook geen Nederlandse spraaksturing, deze zou toch inbegrepen zijn bij V8? Wie kan mij helpen?

hemi24

Forumguru
de veranderingen van de V8 zijn ook minimaal t.o.v. de V7.2 (CD_7551).
Welke V8 heb je trouwens? De CD_7672 schijnt een soort beta-versie te zijn; de uiteindelijke versie 8 is CD_7690.

@hemi24
Ik dacht het bij V8 juist om compleet nieuwe kaarten ging? Ik heb inderdaad 7672, zou 7690 dan wel Nederlandse spraaksturing hebben?
Of welke heeft dat wel? Hij is er in ieder geval!! Grrr....;)

hemi24

Forumguru
Geen idee, mijn Columbus is nog van vóór de spraaksturing... Update naar FW3814 heb ik wel doorgevoerd, omdat ik de eigen POI's wel wilde hebben, maar voor het microfoontje en de vrijschakeling van de spraaksturing heb ik nog altijd geen tijd genomen.
Als het goed gaat gaat de auto in augustus ook uit de lease na 3 jaar en 180k, dus we laten het ook maar mooi zo.

Ja..zoiets heb ik wel eens gevonden. Ik was alleen in de veronderstelling dat bij een compleet nieuwe software versie ook de firmware bij zou zitten!
Helaas...

RogerS

Forumguru
Firmware van de Columbus wordt gedistribueerd via CD en een juiste versie FW3974 en hoger bevat onder andere de mogelijkheid voor Nederlandstalige spraakherkenning. Let op: Deze firware werkt niet op alle Columbus units! Voor spraakherkenning heb je uiteraard ook een microfoon dan wel een Skoda carkit, die direct op de columbus is aangesloten, nodig.

De kaarten van (West) Europa worden gedistribueerd op DVD (DL).

Vandaag 2x firmware update gedaan van de Columbus. Van 2844 naar, 3890. Dit omdat als ik meteen nar 3974 zou gaan de hardeschijf niet opgedeeld zou worden in 3 partities en ik de POI's niet zou kunnen gaan gebruiken (aldus de eerste warning melding hier; http://www.my-gti.com/3116/volkswagen-rns-510-firmware-upgrade-to-version-3970-3974-3976-3978). Daarna update naar 3974 gedaan en hij staat er op! Echter is mijn hardeschijf niet geformatteerd en ook mijn muziek staat er nog op. Geen POI's dus, maar gelukkig wel nl spraaksturing. Weet iemand hoe dit kan? Of wat ik fout gedaan heb?

hemi24

Forumguru
@Baartje: volgens mij had je via FW3814 moeten gaan, die heeft bij mij in elk geval wel de schijf opnieuw ingedeeld.

Bovenaan Onderaan