Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Goed..Dat wilde ik dus proberen. Oude versie van firmware op cd gezet, maar dat gaat dus niet zomaar. Columbus wil niet terug naar een oudere versie. Hoe moet ik dit doen?

Pendragon

Donateur
@baartje: auto open, sleutel er niet in, knoppen
Setup + eject + info indrukken, Columbus herstart en zal de firmware CD gaan lezen.

MarcoO2

Forumguru
In mijn vanmiddag geleverde Octavia zit een Columbus met de volgende gegevens:

delivery part number 3T0035680E
HW-version H61
SW-version 3984
map version HDD 7690

heb nog geen tijd gehad om de grootte van de HD te checken, kwam er al wel achter dat er NL spraakbesturing op zit.

hemi24

Forumguru
Letters achter het nummer zeggen bij Skoda niets over de versie, zoals dit bij VW wel het geval is, maar "E" had ik tot voorkort ook nog niet eerder gezien.

Ik verwacht dat MarcoO2 40GB heeft?

Goed..zojuist FW3814 geïnstalleerd. Echter nog is mijn hardeschijf niet geformatteerd of opnieuw ingedeeld. Moet ik nog verder terug? Of moet ik nu 3890 installeren?

nomad

Senior Member
@Baartje Hoe oud is je Columbus ? De mijne is van maart 2011 en heeft al de 40GB HDD. Je ziet niets van de nieuwe partitionering, tenzij je de Columbus vrijschakelt. Dan kun je het aantal partities zien. Vanaf 3814 heb je NL spraaksturing.

@nomad
De auto is van eind juni 2011. Ik kon voor de firmware update in het hidden menu, nu echter niet meer. Volgens mij heb ik gewoon de 30GB versie. Er stond ook nog firmware 2844 op, waarna ik naar 3890 gegaan ben en daarna naar 3974. Er is toen niks veranderd en alles wat op mijn HDD stond, incl de kaarten is gewoon blijven staan. Volgens mij is het zo dat als de HDD in nieuwe partities ingedeeld wordt, dat dan alles wat er op staat verdwijnt (muziek en kaarten). Daarna ben ik terug gegaan naar 3814, maar ook toen is er niks veranderd. Kaarten en muziek staan nog steeds op de HDD. Wie weet wat ik moet doen om de hdd geformateerd te krijgen, zodat ik 3 partities heb en gebruik kan maken van de POI's?

Darkside

Forumguru
Hoe kon je nu zien welke versie van de Columbus je hebt.
Mijne is niet vrijgeschakeld oid. De auto is van oktober 2010.

nomad

Senior Member
Even kanaal 50 vrijschakelen in Stg 37. Ik weet zeker dat Baartje een 40 GB HDD heeft. Ik was trouwens ook helemaal niets kwijt na de upgrade, maar heb wel netjes 3 partities (10/10/20GB).

@nomad, ik weet het nog niet. Gister zitten 'kloten' om hele oude firmware er op te zetten (2700 serie ergens) En daarna de overstap te maken naar de 3000 serie om zeker van te zijn dat de hdd geformateerd wordt. Ik heb mijn columbus al een keer vrijgeschakeld gehad en het is me toen niet opgevallen dat ik 40 GB had, meen iets van 27, nogwat GB. Ook stond er bij mij standaard firmware 2844 op en had het type/onderdeelnummer een B achteraan. Maar hoe weet je zeker dat ik 40Gb zou hebben? Wellicht dat mijn hardeschijf dan misschien al opgedeeld zou zijn. Echter gezien fw 2844 en geen spraaksturing zou ik het raar vinden als dat het geval is.

nomad

Senior Member
Anders rij je maar een keer langs als je in de buurt van Eindhoven of Landgraaf bent, dan kijken we even. Kan me niet voorstellen dat jouw auto die later geproduceerd is dan de mijne toch een oudere Columbus heeft.

@nomad, aardig van je! Ik beschik echter ook over VCDS, zal vanavond wel eens kijken. Weet je zo waar ik dat kan zien?
Lijkt me ook raar, maar we gaan er achter komen;)

nomad

Senior Member
Even vrijschakelen, reboot niet vergeten, dan via setup naar diagnose menu en volgens mij staat het onder harddisk. Daar staat aangegeven hoeveel partities er zijn.

Ohhh ok, ik dacht dat ik daarvoor in VCDS moest kijken. Maar inderdaad, dat menu ken ik, daar meen ik ook die 27,nogwat gb gezien te hebben. Reboot was setup+eject+mic/info?

reeseend

Forumguru
Vraagje, Als ik een columbus koop. Kan ik die gewoon in mijn skoda plaatsen of moet er ook nog iets geactiveerd worden in de boardcomputer?

Bovenaan Onderaan